• Anonym (TS)

    Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

    Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 


    Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 


    Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

    Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

  • Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 11:48:29 följande:
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 

    Vad hindrar att vissa fixar allmän behörighet och sen pluggar på högskola?
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 11:48:29 följande:
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 

    Vad hindrar att vissa fixar allmän behörighet och sen pluggar på högskola?

    Hur menar du? Ska eleverna gå dubbla gymnasium?
  • Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:09:16 följande:
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 11:48:29 följande:

    Vad hindrar att vissa fixar allmän behörighet och sen pluggar på högskola?

    Hur menar du? Ska eleverna gå dubbla gymnasium?
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:09:16 följande:
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 11:48:29 följande:

    Vad hindrar att vissa fixar allmän behörighet och sen pluggar på högskola?

    Hur menar du? Ska eleverna gå dubbla gymnasium?

    Antingen kompletera saknade kunskaper via konvux eller tenta av ämnen de kan. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 12:11:35 följande:
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:09:16 följande:

    Hur menar du? Ska eleverna gå dubbla gymnasium?

    Antingen kompletera saknade kunskaper via konvux eller tenta av ämnen de kan. 
    Det låter som en både dyr och onödig väg. Personen lär ju behöva mycket extra stöd för att klara det. De har ju redan gått gymnasiet. Låter mest som att du vill att det ska vara rättvist.
  • Jesper f

    Generellt är jag faktiskt tveksam. Uppfyller man samma krav som alla andra, givetvis ska man få rätten att försöka - men det kan inte ske på villkoret att vi ska sänka kompetenskraven, liksom att kursen måste ändå kunna utföras på den tid som kursen går. Det går inte dra ut på den i all oändlighet för att någon ska hinna lära sig. Det är precis som alla andra, antingen klarar man av det, eller så gör man det inte. Det kan inte likställas med mänsklig rättighet på det sättet. Och ärligt, vem skulle vilja lägga sig under kvinen på tex en kirurg, som behöver dubbelt så lång tid på sig för att kunna utföra en operation mot en "vanlig" kirurg? Och det exemplet går att implamentera inom många områden. 

    Förtsår absolut frågan, men jag har väldigt svårt att se hur den skulle apliceras i verkligheten. Då är det nog bättre att man försöker anpassa utbildning kopplat till ett visst yrke som de i sånt fall tänkt sig, som är rimligt att uppfylla.

  • Anonym (Em)
    Jesper f skrev 2025-06-09 12:27:36 följande:

    Generellt är jag faktiskt tveksam. Uppfyller man samma krav som alla andra, givetvis ska man få rätten att försöka - men det kan inte ske på villkoret att vi ska sänka kompetenskraven, liksom att kursen måste ändå kunna utföras på den tid som kursen går. Det går inte dra ut på den i all oändlighet för att någon ska hinna lära sig. Det är precis som alla andra, antingen klarar man av det, eller så gör man det inte. Det kan inte likställas med mänsklig rättighet på det sättet. Och ärligt, vem skulle vilja lägga sig under kvinen på tex en kirurg, som behöver dubbelt så lång tid på sig för att kunna utföra en operation mot en "vanlig" kirurg? Och det exemplet går att implamentera inom många områden. 

    Förtsår absolut frågan, men jag har väldigt svårt att se hur den skulle apliceras i verkligheten. Då är det nog bättre att man försöker anpassa utbildning kopplat till ett visst yrke som de i sånt fall tänkt sig, som är rimligt att uppfylla.


    Du skriver att man givetvis ska få försöka. Men själva ämnet är ju att gruppen inte är behöriga till högre studier idag,
  • Anonym (Sigill)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:09:16 följande:
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 11:48:29 följande:

    Vad hindrar att vissa fixar allmän behörighet och sen pluggar på högskola?

    Hur menar du? Ska eleverna gå dubbla gymnasium?
    Ingen med IF (intellektuell funktionsnedsättning) klarar riktigt avancerade tankeoperationer.

    När de med IF som ligger allra högst i förmåga ställs inför nya problem, så ligger deras förmåga att lösa problemen på en vanlig 11- årings nivå. Och då är de 15-16 år gamla. 

    Ingen annan ska få diagnosen än de som har riktigt stora svårigheter intellektuellt!

    Det prövas i olika standardiserade test, som inte liknar skoluppgifter. Testen används över hela världen, normerna är ungeför desamma, kan skilja lite, lite grand, för att olika länder har olika kvalite och längd på sin skolgång och för att personetna växt upp med bättre och sämre kost.

    Det går inte att testa någon med de testen som inte har fått gå i skola med lite vanlig undervisning, samt fått lära sig att räkna och läsa.

    Om personen inte kan svenska så bra, så får man gå på resultatet av de test som presenteras i bilder och figurer. 

    Sedan kan människor ha en massa andra svårigheter och inlärningssvårigheter. Med det är bara de med IF som har rätt till anpassad skolgång (särskola tidigare).

    Man kan också ha IF i kombination med något annat. IF och autism är t.ex. vanligt.

    På grund av detta blir det lite konstigt för personer med IF att gå på en högskola. Bättre att de får utvecklas maximalt i andra skolforner.
  • Anonym (Sigill)

    Det klart att kost, skolgång, stimulans och möjlighet att leka under uppväxten  påverkar intelligensen en del. Riktigt dåliga uppväxtförhållanden kan också påverka utvecklingen.

    Men personer med drn allra högsta förmågan inom IF kommer inte högre än en vanlig 11-åring någonsin. Trots att de kan lära sig mycket om världen och ha emotionell och social förmåga, så är det inte möjligt att tänka avancerat. 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 
    Nej, det är ingen homogen grupp, men i allmänhet rör det sig om individer som kan jämföras med en nyfödd baby upp till ca 12 årsålderns mognad och intellektuell förmåga. Vid ca IQ 70 brukar brytpunkten ligga och även om IQ-test har sina begränsningar (som diskuterats i tråden) kan det ändå säga någonting om hur väl man kan ta till sig högre studier. 

    www.internetmedicin.se/psykiatri/intellektuell-funktionsnedsattning-if-och-psykisk-sjukdom-omsorgspsykiatri 

    Förutsättningarna för studier på universitetsnivå för dessa personer är sannolikt begränsad och frågan är även vad syftet skulle vara. 

  • Anonym (Uni)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:18:09 följande:
    Det låter som en både dyr och onödig väg. Personen lär ju behöva mycket extra stöd för att klara det. De har ju redan gått gymnasiet. Låter mest som att du vill att det ska vara rättvist.

    Nej, personen har inte gått gymnasiet. Särgymnasiet är inte samma som vanliga gymnasieskolan de liknar inte ens varandra. Personen måste alltså få förkunskaperna som krävs först. 


    På universitetet finns det inte hur mycket extra stöd som helst så personen bör vara ganska självgående på komvux också. 

  • Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 12:30:38 följande:
    Du skriver att man givetvis ska få försöka. Men själva ämnet är ju att gruppen inte är behöriga till högre studier idag,
    Det är många idag som inte är behöriga till eftergymnasieala studier. Jag ser inte varför just de med anpassad skolgång skulle slippa kraven som alla har.

    Det erbjuds idag olika möjlighet att kompletera om man saknar behörighet, via komvux eller tenta av. 

      
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?