• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 12:48:10 följande:
    Det är många idag som inte är behöriga till eftergymnasieala studier. Jag ser inte varför just de med anpassad skolgång skulle slippa kraven som alla har.

Det erbjuds idag olika möjlighet att kompletera om man saknar behörighet, via komvux eller tenta av. 

Vill de bli behöriga då? Finns ju massor av människor som inte vill plugga, som hellre jobbar och får lön eller av andra orsaker inte skaffar sig någon behörighet. Att vilja och att göra sitt bästa men att hindras av en funktionsnedsättning tycker jag är något annat. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-09 12:40:35 följande:

Nej, personen har inte gått gymnasiet. Särgymnasiet är inte samma som vanliga gymnasieskolan de liknar inte ens varandra. Personen måste alltså få förkunskaperna som krävs först. 

På universitetet finns det inte hur mycket extra stöd som helst så personen bör vara ganska självgående på komvux också. 

Påstod inte att en anpassad skola motsvarar vanlig skola.
  • Anonym (Em)

Som vanligt blir det snabbt polariserat här. Nej, jag tror inte att personer med IF kan bli ingenjörer utan tänker mig exempelvis en enklare fristående kurs. Inte automatiskt stänga dörrarna helt för en hel grupp utan försöka inkludera med stöd där det är möjligt. Hur många är det ens inom gruppen som önskar läsa på högskolenivå?

• Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 13:03:31 följande:
    Vill de bli behöriga då? Finns ju massor av människor som inte vill plugga, som hellre jobbar och får lön eller av andra orsaker inte skaffar sig någon behörighet. Att vilja och att göra sitt bästa men att hindras av en funktionsnedsättning tycker jag är något annat. 
    Det tycker inte jag. Antingen har man behörighet och kan då bli antaganen. Eller så har man inte behörighet och då får man kompletera.

Det finns massor med anledningar varför man inte är behörig.  En del behjärtansvärda, andra inte. Att ge en grupp frikort tycker jag är fel. 

Det finns möjlighet att kompleter, man får ta den!

• Anonym (Uni)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 13:05:07 följande:
    Påstod inte att en anpassad skola motsvarar vanlig skola.
    Du sa att personen redan har gått gymnasiet och inte ska behöva göra det igen. Det du sa stämmer alltså inte. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 13:09:21 följande:

Som vanligt blir det snabbt polariserat här. Nej, jag tror inte att personer med IF kan bli ingenjörer utan tänker mig exempelvis en enklare fristående kurs. Inte automatiskt stänga dörrarna helt för en hel grupp utan försöka inkludera med stöd där det är möjligt. Hur många är det ens inom gruppen som önskar läsa på högskolenivå?

Så vad du igenltigen säger är att kravet på allmän behörigeht ska försvinna från vissa kurser? Att man helt enkelt ska se över behörighetkraven?
  • Anonym (Uni)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 13:03:31 följande:
    De hindras ju av konsekvenserna av deras funktionsnedsättning de blir inte diskriminerade för saken skull. En person som använder rullstol kan inte bli takläggare och en person utan armar kan inte bli frisör. Någon med intellektuell funktionsnedsättning klarar inte universitetet.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-09 13:11:59 följande:
    Du sa att personen redan har gått gymnasiet och inte ska behöva göra det igen. Det du sa stämmer alltså inte. 
    Då tolkade du mig fel. 
  • Anonym (Uni)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 13:16:22 följande:
    Då tolkade du mig fel. 
    Du tycker alltså att de som gått särgymnasiet INTE ska vara behöriga till universitet? 
  • Anonym (Em)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 13:14:15 följande:
    Så vad du igenltigen säger är att kravet på allmän behörigeht ska försvinna från vissa kurser? Att man helt enkelt ska se över behörighetkraven?
    Exakt hur det skulle utformas vet jag inte och tycker inte heller att det känns så intressant att fördjupa sig i. 
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?