• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (IF)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:00:57 följande:
    Du har ett exempel i det jag skrev här ovanför.
    Nja, knappast ett konkret och detaljerat exempel ett så bestämt och kategoriskt uttalande.
    Men, men - det spelar ingen roll. I ett öppet forum kan ju vemsom helst yttra sig om vadsomhelst även de helt utan kunskap.

Visst en vacker tanke- men att någon med en ordentligt utredd och konstaterad  IF skulle klara universitetet överhuvudtaget finner jag inte trovärdig. Inte ens en " enkel" kurs med stöd.
  • Anonym (Uni)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 13:24:09 följande:
    Hur lyckas du dra den slutsatsen? Nej, anpassat gymnasium motsvarar inte vanligt gymnasium utan har egen läroplan. Ja, kan en elev tänkas klara en kurs med rätt stöd så kan jag se värdet av att det finns en möjlighet för personen att göra det och söka i särskild kvot.
    För att du sa att jag förstått fel. Stödet som finns på universitetet är inläst kurslitteratur, att man får hjälp att lägga upp sina studier, att får extra tid på tentan och sådana saker. Man får ingen extra hjälp med att förstå litteraturen, det krävs att man läser självständigt. Jag pluggar humaniora och det vanliga är att det är ca 1000-1500 sidor per kurs. 

Man behöver förkunskaperna från ett vanligt gymnasium för att förstå universitetskurser. Dessa förkunskaper får man inte på särgymnasiet. 
  • Anonym (Uni)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 13:29:37 följande:
    Det är ett väldigt stelt sätt att uppfatta verkligheten på. Visst kan ett funktionshinder hindra mycket, men det finns också exempel på individer som gör fashinerande saker trots att se saknar både armar och ben.
    Hur är det stelt att konstatera att någon i rullstol inte kan klättra på tak? Det är ingen som sagt att någon med funktionsnedsättningar inte kan åstadkomma saker men just att klättra på tak kan inte någon i rullstol.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-09 14:39:04 följande:
    Hur är det stelt att konstatera att någon i rullstol inte kan klättra på tak? Det är ingen som sagt att någon med funktionsnedsättningar inte kan åstadkomma saker men just att klättra på tak kan inte någon i rullstol.
    Med armstyrka klarar ju självklart vissa detta. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (Sigill) skrev 2025-06-09 13:59:13 följande:
    Det här börjar bli riktigt konstigt. 
    Här kan man läsa mer om det

De använder inte ordet examen och de skriver inte om ekonom och jurist men de skriver att de vill få chansen att plugga vidare så att de inte behöver "mögla i fattigdom".

Jag tolkar det som att de vill ha någon slags examen från högskola för att kunna utföra ett yrke och tjäna pengar.

https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/eleverna-far-inte-lasa-vidare-moglar-i-fattigdom/
  • Anonym (F)
    Anonym (nn) skrev 2025-06-09 14:56:22 följande:

De använder inte ordet examen och de skriver inte om ekonom och jurist men de skriver att de vill få chansen att plugga vidare så att de inte behöver "mögla i fattigdom".

Jag tolkar det som att de vill ha någon slags examen från högskola för att kunna utföra ett yrke och tjäna pengar.

https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/eleverna-far-inte-lasa-vidare-moglar-i-fattigdom/
    Har man förmågan att läsa in den kunskap som behövs för att klara högskolekurser och sen sköta ett välbetalt akadmiskt arbete med de krav som finns, borde det utan större problem gå att läsa in allmän behörighet.

Sen, har man problem med teoretisk kunskap, analys, läsa och förstå, skriva texter och räkna kanske det inte är den akademiska vägen som är rätt för ett välbetalt jobb.

Det finns välbetalda yrken som inte kräver akadmisk examen och där man inte behöver akamiska talanger. Bra yrken och  värdefull yrken, 
  • Anonym (OO)
    Anonym (Sigill) skrev 2025-06-09 13:59:13 följande:
    Det här börjar bli riktigt konstigt. Man skulle aldrig låta en vanlig 11-åring gå på universitetinte ens på en anpassad kurs. Det är liksom meningslöst, och det är mycket bättre att 11- åringen går ut grundskolan i stället.

Personer med IF (intellektuell funktionsnedsättning) har en begåvning om motsvarar allra högst en vanlig 11-åring.  De tar inte de sista stegen i den intellektuella utvecklingen. Det högre abstrakta tänkandet. De löser nya problem på i bästa fall en 11-årings nivå (även som vuxna).

Eftersom de har så svårt att gå i vanlig gryndskola, så läser de i en anpassad skola (tidigare särskolan).
    De kurser de läser är mindre omfattande och lättare.

De når inte vanlig grundskolekompetens.

De flesta med IF ligger dessutom lägre än en vanlig 11-årings intellektuella nivå när det gäller att kunna lösa nya uppgifter.

Hur kan man då anse att universitetet är lämpligt? Lärarna på universitetet har oftast inte ens pedagogisk utbildning. Studenterna kan ha lärarledd undervisning på ibland bara 7 timmar i veckan, på grund av resursbrist.

Personer med IF har rätt att få utbildning så att de når sin maximala nivå och kan bli så självständiga som det går. Kan i en del fall klara anpassade arbeten på ett bra sätt.

Är det föräldrarna till barn med IF som driver detta? De borde istället driva rätten till ett anpassat jobb, för de med IF som klarar det.
    Du avslutar med attundra om det föräldrar som driver detta. 
    Inte otroligt alls!  En flicka som gick i min yngste sons högstadieklass alltså åk 7,  8, 9, var erbjuden plats i särskola, nu kallad anpassad skolgång, men föräldrarna tackade nej. Det var minsann inga fel på deras dotter, hon var blyg och hänmad bara...Ett tag fanns det visst assistent men han försvann Föräldrarna skämdes uppenbarligen otroligt över sin dotters bristande kognitiva förmåga.

Vad jag förstod gjorde hon ingenting på lektionerna, satt bara av tiden. Men alla hemuppgifter var fint gjorda, rättstavade , innehållsrika och ordentligt utskrivna. Föräldrarna (pappan) förstås. Hon lär inte ha svarat på en enda fråga på de nationella proven enligt sonen och det måste ha varit en drös F i hennes betygfrån nian, Hon blev ju inte gymnasiebehörig. I lokalpressen berättades om ett föräldrapar som hotat och även misshandlat en biträdande rektor för att barnet deras inte fått adekvat hjälp under tre år. Jag vet inte förstås, men det det är nog en viss flickas föräldrar som var i farten. De skulle nog kunna tänka sig att driva frågan om universitetsutbildning för intellektuellt handikappade så slapp de skämmas för sin avkomma.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (nn) skrev 2025-06-09 14:56:22 följande:

Jag förstår verkligen att de inte vill känna sig hänvisade till fattigdom pga sitt handikapp. Det är tyvärr verkligheten för många som inte kan jobba fullt ut idag.

Man kanske kan skapa ett särskilt program för dem efter gymnasiet där de kan få mer strukturerad vägledning och arbetspraktik till ett mer välbetalt jobb någonstans? Jag kan tänka mig att många företag kan ha användning för någon som gör enklare sysslor och även får en vanlig lön. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 15:03:41 följande:
    Har man förmågan att läsa in den kunskap som behövs för att klara högskolekurser och sen sköta ett välbetalt akadmiskt arbete med de krav som finns, borde det utan större problem gå att läsa in allmän behörighet.

Sen, har man problem med teoretisk kunskap, analys, läsa och förstå, skriva texter och räkna kanske det inte är den akademiska vägen som är rätt för ett välbetalt jobb.

Det finns välbetalda yrken som inte kräver akadmisk examen och där man inte behöver akamiska talanger. Bra yrken och  värdefull yrken, 
    Grundproblemet är att anpassad skola i gymnasiet inte ger högskolebehörighet.
  • Anonym (F)
    Anonym (nn) skrev 2025-06-09 15:26:43 följande:
    Grundproblemet är att anpassad skola i gymnasiet inte ger högskolebehörighet.
    Om man vill går det att läsa in behörigheten via komvux/folkhögskola
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?