• Anonym (Läsning)

    Kan en lärare ge för mycket böcker?

    Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 


    Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 


    Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

    Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 


    Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 


    Är denna kritik verkligen rimlig?

  • Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 22:58:45 följande:
    Kan en lärare ge för mycket böcker?

    Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 


    Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 


    Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

    Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 


    Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 


    Är denna kritik verkligen rimlig?


    Egentligen inte så länge de har rimlig chans att klara det utan att försaka annat viktigt. Dessa föräldrar förstår inte vikten av läsning.
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-16 22:03:58 följande:
    Hinner du inte gå igenom allt måste du ju komprimera innehållet och bara ta med det allra viktigaste. Att läsning ska vara fokus i hemkunskap är inte realistiskt.

    Tyvärr ska ju allt mer tryckas in i skolans kursplaner, en hel del som brukade vara föräldrars uppgift. Eller inte skulle behövas alls.

    Människor som får skulder hos kronofogden ökar. Bara att titta här. Lägg till det som sänds i sociala medier om konsumtion? dom unga matas av reklam om vad dom borde köpa. Dom ser andra unga personer som konsumerar i mängder. Bilden är att man både kan åka på dyra resor, köpa dyra fina klockor och kläder, Bianca Ingrosso kan säga att hon kan shoppa för 100 tusen på en dag. Hur ska man bromsa detta utan vettiga samtal. Hur ska dessa samtal komprimeras, hur ska detta bli givande diskussioner som eleverna förstår och tar till sig på riktigt och inte bara där står tråkiga Frida och berättar att jag ska ha tråkigt när jag blir stor. Då vill ju eleverna ta till sig noll av vad jag säger. Jag vill inte korvstoppa eleverna. Och dessa böcker har inte det som syfte, dom behöver inte memorera något i detalj vad dom läser, dom behöver inte redovisa att dom läst. En elev med dyslexi har jag samtal med enskilt som har svårt att ta till sig texten så vi bollar enskilt för att anpassa. En annan elev har ett särskilt anpassat schema och då har jag mini föreläsningar enskilt med denna På min förtroendetid. 


    https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskars-skulder-slar-nya-rekord-svindlande-belopp

  • Anonym (verkligen?)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-16 21:10:44 följande:
    Lagom just nu är att majoriteten läser minimalt i alla ämnen. Barnböcker förenklas hela tiden just nu och texterna minskar i varenda kursbok även i lågstadiet. Man komprimerar varenda ämne i texten och slutligen blir allt platt. Så vad är lagom? blev varenda 70-90 talist utbrända av sina skolböcker? 
    Detta är ett samhällsproblem som du inte kommer att lösa genom att gå utanför ditt ämne och klämma in läsning för just dina elever. Du fattar det egentligen va?
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-17 08:13:09 följande:
    Detta är ett samhällsproblem som du inte kommer att lösa genom att gå utanför ditt ämne och klämma in läsning för just dina elever. Du fattar det egentligen va?
    Gå utanför mitt ämne? Jag håller mig till ämnet?.
  • Anonym (verkligen?)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 08:25:16 följande:
    Gå utanför mitt ämne? Jag håller mig till ämnet?.
    Du går utanför ditt ämne genom att klämma in mer kurslitteratur än som är rimligt utifrån ämnet. Det gör ämnet tyngre för eleverna än det ska vara och skapar mer stress. Dessutom främjar man inte varken läsglädje eller vilja att läsa genom att tvinga in mer litteratur i skolämnena. 

    Är det så att du inte förstår det? 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-17 10:02:46 följande:
    Du går utanför ditt ämne genom att klämma in mer kurslitteratur än som är rimligt utifrån ämnet. Det gör ämnet tyngre för eleverna än det ska vara och skapar mer stress. Dessutom främjar man inte varken läsglädje eller vilja att läsa genom att tvinga in mer litteratur i skolämnena. 

    Är det så att du inte förstår det? 
    Jag går inte utanför mitt ämne, det är allmänt känt att innehållet vi har som vi ska undervisa i och den klassrumstiden vi har, den går inte ihop. Skulle du vilja att ditt barn inte fick den undervisningen som står i läroplanen? 
  • Anonym (verkligen?)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 10:06:30 följande:
    Jag går inte utanför mitt ämne, det är allmänt känt att innehållet vi har som vi ska undervisa i och den klassrumstiden vi har, den går inte ihop. Skulle du vilja att ditt barn inte fick den undervisningen som står i läroplanen? 
    Och det gäller ju inte bara ditt ämne, utan säkert mer eller mindre alla ämnen i grundskolan.

    Du löser inte det problemet genom att lassa på dina elever mer än de mäktar med. Du löser inte heller ungdomars generella läsovilja genom att ge dina elever extra böcker att läsa.

    Jag skulle inte vilja att mitt barn hade extra läsmaterial som gjorde skoltiden tyngre än den redan är. 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-17 10:17:54 följande:
    Och det gäller ju inte bara ditt ämne, utan säkert mer eller mindre alla ämnen i grundskolan.

    Du löser inte det problemet genom att lassa på dina elever mer än de mäktar med. Du löser inte heller ungdomars generella läsovilja genom att ge dina elever extra böcker att läsa.

    Jag skulle inte vilja att mitt barn hade extra läsmaterial som gjorde skoltiden tyngre än den redan är. 
    Alternativet skulle vara att göra långa skriftliga inlämningsuppgifter och läsa kortare texter och antagligen hade eleverna inte kunna få några högre betyg om dom inte får hjälp hemifrån. Skulle det varit bättre? Nu är uppgifterna hemma att enbart läsa och så har dom inga andra uppgifter av mig som är läxor. 
  • Anonym (verkligen?)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 10:30:50 följande:
    Alternativet skulle vara att göra långa skriftliga inlämningsuppgifter och läsa kortare texter och antagligen hade eleverna inte kunna få några högre betyg om dom inte får hjälp hemifrån. Skulle det varit bättre? Nu är uppgifterna hemma att enbart läsa och så har dom inga andra uppgifter av mig som är läxor. 
    Är det verkligen de enda alternativen du har att lägga upp din undervisning? Du kanske skulle behöva utveckla dina arbetssätt som lärare för att klara av att undervisa i ämnet på ett sätt som blir rimligt för alla. 

    Hur menar du att eleverna inte skulle kunnat göra uppgifter utan hjälp hemifrån? Pratar du nu om just dina elever eller skolämnet och läsning generellt?

    För du är ju inte den enda hemkunskapsläraren som finns i landet. Min dotter som just slutade nian har inte haft extra böcker att läsa, har gjort hemuppgifter utan hjälp från oss föräldrar och fått bra betyg i ämnet. Så det går ju att göra på annat sätt än just du gör. 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-17 10:39:24 följande:
    Är det verkligen de enda alternativen du har att lägga upp din undervisning? Du kanske skulle behöva utveckla dina arbetssätt som lärare för att klara av att undervisa i ämnet på ett sätt som blir rimligt för alla. 

    Hur menar du att eleverna inte skulle kunnat göra uppgifter utan hjälp hemifrån? Pratar du nu om just dina elever eller skolämnet och läsning generellt?

    För du är ju inte den enda hemkunskapsläraren som finns i landet. Min dotter som just slutade nian har inte haft extra böcker att läsa, har gjort hemuppgifter utan hjälp från oss föräldrar och fått bra betyg i ämnet. Så det går ju att göra på annat sätt än just du gör. 

    Det finns väldigt mycket som tyder på att hemkunskapens mål och innehåll inte ryms utifrån den lektionstiden vi har. Det handlar även om att få kunskaper som sedan finns kvar. Att ge skriftliga inlämningsuppgifter som ska göras hemma kan vara väldigt svårt för många. Att sitta själv och argumentera och problematisera saker. Du ska då både läsa och förstå det mer komplext. Många behöver hjälp av en vuxen för att göra detta. På min skola har vi blivit betydligt mer krävande nu med ChatGPT och vi har även problematiserat den typen av hemuppgifter då vi inte vet vem som skriver och att det bli ojämlikt. Mina lektioner gör att det betygsgrundade arbetet faktiskt görs i klassrummet där vi bland annat diskuterar. Mitt ämne handlar ju om stora ämnen som Agenda 2030, det är något stort och viktigt med allt det andra arbetet. Sedan finns det ju olika sätt att tolka betygskriterierna. Vissa lärare kan ju vara snälla och sätta betyg på det man hunnit med. 


    Men du tycker det är bättre med uppgifter som är mer svåra och där eleverna inte klarar av att arbeta självständigt hemma, just din dotter kanske klarar detta, men alla gör inte det. Men alla borde kunna klara av att läsa en bok när man är 15 år, det är alltså en läxa som eleven kan arbeta självständigt med. 


    Vet du vad din dotter gjort på hem och konsumentkunskapen utöver att matlagningen. 

Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?