Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-17 10:39:24 följande:
Är det verkligen de enda alternativen du har att lägga upp din undervisning? Du kanske skulle behöva utveckla dina arbetssätt som lärare för att klara av att undervisa i ämnet på ett sätt som blir rimligt för alla.
Hur menar du att eleverna inte skulle kunnat göra uppgifter utan hjälp hemifrån? Pratar du nu om just dina elever eller skolämnet och läsning generellt?
För du är ju inte den enda hemkunskapsläraren som finns i landet. Min dotter som just slutade nian har inte haft extra böcker att läsa, har gjort hemuppgifter utan hjälp från oss föräldrar och fått bra betyg i ämnet. Så det går ju att göra på annat sätt än just du gör.
Det finns väldigt mycket som tyder på att hemkunskapens mål och innehåll inte ryms utifrån den lektionstiden vi har. Det handlar även om att få kunskaper som sedan finns kvar. Att ge skriftliga inlämningsuppgifter som ska göras hemma kan vara väldigt svårt för många. Att sitta själv och argumentera och problematisera saker. Du ska då både läsa och förstå det mer komplext. Många behöver hjälp av en vuxen för att göra detta. På min skola har vi blivit betydligt mer krävande nu med ChatGPT och vi har även problematiserat den typen av hemuppgifter då vi inte vet vem som skriver och att det bli ojämlikt. Mina lektioner gör att det betygsgrundade arbetet faktiskt görs i klassrummet där vi bland annat diskuterar. Mitt ämne handlar ju om stora ämnen som Agenda 2030, det är något stort och viktigt med allt det andra arbetet. Sedan finns det ju olika sätt att tolka betygskriterierna. Vissa lärare kan ju vara snälla och sätta betyg på det man hunnit med.
Men du tycker det är bättre med uppgifter som är mer svåra och där eleverna inte klarar av att arbeta självständigt hemma, just din dotter kanske klarar detta, men alla gör inte det. Men alla borde kunna klara av att läsa en bok när man är 15 år, det är alltså en läxa som eleven kan arbeta självständigt med.
Vet du vad din dotter gjort på hem och konsumentkunskapen utöver att matlagningen.