• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:07:24 följande:
    Nja men du ska kunna resonera m.m

Hur ska du resonera och förstå komplexa saker utan något att resonera kring? 
    Ar din kurs så fattig? Prova en film ;)
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 01:31:41 följande:
    Jag måste räkna sidorna en kväll. Men varför speedläser du så? Det blir dyrt att gå igenom böcker i den takten om du gör som jag och köper dina böcker. Har svårt nog att hitta böcker värda att läsa som det är. Att begära att barn i 9an ska läsa i din takt är ganska orealistiskt.

Jag jämför ju även med böcker jag läste i 7an och 8an också, läser samma typ av böcker av samma författare bland annat fortfarande och jag speedar inte. Det handlar mer om vad eleverna lägger sin fritid på. Min man och jag delar på böckerna och jag får mycket från min svärmor Och sedan handlar min man på second hand också. 

Men jag läser allt möjligt, har en lista på böcker som snart kommer ut också. 

• Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 01:33:25 följande:
    Ar din kurs så fattig? Prova en film ;)
    Jag hoppas du skämtar. Du får inte samma av en film. Eleverna måste ha uthålligheten att kunna läsa. 
  • Aniiee
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:06:12 följande:
    Men om du läser 7 timmar minst per vecka borde du ju läsa en roman på 300 sidor i veckan? Alla har ju olika läshastighet men på kanske 1,5 timme kan jag läsa 150 sidor iaf beroende på hur komplicerad boken är. En bok där en och samma karaktär har 15 olika namn och det är en komplicerad historia kan det ta längre tid. Men typ en vanlig feelgood kan jag läsa på max 4 timmar. 
    Jag tror du lever lite i det blå här. Det är flera delar jag känner är problemtiska i ditt resonemang här:

För det första; en roman på 300 sidor? Kort, i min värld, om det inte är barnböcker. Så visst, du deffinierar 300 sidor per roman, men, och här kickar väl min aspighet in, det är inte 1 roman i min värld. Det är kanske 2/3-1/2. Inte ens längre Astrid Lindgrens kapitel/samlingsböcker är så korta. Iofs är de ilustrerade...

För det andra, det låter verkligen som att du förväntar dig att 15-åringar idag ska läsa i en viss takt. Jag skulle säga att mer normala förväntningar är att de ska läsa i ungefär samma takt som en uppläsare av en ljudbok, även om de inte l läser högt. Ljudböcker snittar på en halv sida per minut. 

För det tredje så missar du totalt ämnesintresse och frivillighet i läsandet. Det tar längre tid att läsa något som man är måttligt intresserad av vs vad man faktiskt gillar att läsa. Bara för att jag läser LotR minst en gång om året på en vecka förväntar jag mig inte att du ska göra det, inte ens om du gillar LotR.

För det fjärde, du verkar förutsätta att 15-åringar inte läser för att de scrollar ticktock och ser serier. Jag skulle vilja säga att det snarare är för att ungdomar idag inte uppmuntras till att läsa PÅ SINA VILLKOR. Det är iofs inget nytt, min mamma skällde frekvent på bibliotekarier som ansåg att viss litteratur inte fick förekomma för att den var "sämre" istället för att se det som steg på en lång väg, en rätt bland många på smörgåsbordet. Och hon har varit död i 20 år.

Du måste nog inse lite grann att du har glasögon med skygglappar på. DU läser en feelgood på 4 timmar. DU är varken JAG eller elever i nian. Själv skulle jag tokvägra läsa en feelgood-bok om jag var din elev och du försökte pracka på mig den, för det är en genre som jag hatar med passion. Ja, jag fattar att det inte är vad du vill att dina elever ska läsa......
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:48:45 följande:
    Jag hoppas du skämtar. Du får inte samma av en film. Eleverna måste ha uthålligheten att kunna läsa. 
    Du vill ha något att resonera kring för att eleverna ska kunna visa sin förmåga till komplexa resonemang. Varför är du så fixerad vid böcker? Varför ska din kurs basera höga betyg på en förmåga att kunna ha stor uthållighet att läsa böcker? 

Jag trodde kursen var annat ämne än svenska?
  • Anonym (Bella)

Så de har 17 ämnen. Om alla lärare gjorde som du skulle de ju ha ca 17 romaner som skulle läsas parallellt under terminen. Det är helt orimligt. 

Tanken att använda skönlitteratur tycker jag är jättebra, men använd kortare texter relaterade till det ni läser just för tillfället. Nu ska de lägga väldigt mycket tid på en bok som belyser en aspekt. Välj istället noveller eller utdrag ur romaner. Då kan du använda ditt pedagogiska grepp på betydligt fler delar av undervisningen. 

Skolelever läser en masss ämnen samtidigt. De behöver få ämnena indelade i kortare projekt som de kan avsluta och sen lägga bakom sig. Annars blir det för mycket att ha i huvudet samtidigt. Om ni läste en kurs i taget, som på högskola, vore det en annan femma. 

• Anonym (Lyhördhet)

Det stora problemet verkar vara din brist på lyhördhet. Du verkar sakna förståelse för hur olika personer - och i förlängningen elever - kan uppfatta en extra läsbörda. Det är troligen det som lett till att rektorn tillslut behövt ta ett samtal med dig  

Att ge kontextläsning gjorde jag kanske 2-3 ggr per termin, då ofta artiklar/utdrag som man kan läsa på ca 20 min. Sedan har vi reflekterat tillsammans. Jag undervisar i NO-ämnena och kan hålla med dig att det finns sådana texter som ger undervisningen ett djup. En hel bok skulle vi dock inte hinna diskutera. 

Du får goda resultat, men till vilket pris? Väcker du glädje/nyfikenhet hos dina elever eller är det plikttrogna elever som bara ?löser? den extra bördan?

• Lynx123

Det är alltid bra att läsa för alla åldrar. Och nej, rationell är inte ett svårt ord. Om en 15 åring inte kan det så är det på hög tid att hen lär sig.

• Anonym (Bella)

Tyckte rektorn eller en enstaka förälder att rationell är ett för svårt ord? 

• Anonym (A)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:47:30 följande:

Det handlar mer om vad eleverna lägger sin fritid på.

Ja, och det är inte meningen att de skall lägga sin fritid på att läsa böcker som du har bestämt. Det tar nog mycket mer kraft både för elever och i många fall föräldrar än du förstår.
    De behöver få ha sin fritid (blandat med läxor i 17 ämnen), på samma vis som jag ogillar att sitta med jobb på kvällarna, även om jag gör det ibland.
    Du överskattar ditt ämnes betydelse.
Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?