• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Anonym (Sanna)

Man förstår varför svenska elever har problem när de kommer till universitetet. 

Kan man i nian inte läsa 2 skönlitterära böcker under ett läsår, så är något fel. 

Och varför skulle t ex man behöva läsa skönlitteratur i alla andra ämnen? Löjligt att tro att de skulle hända. 

Däremot att tycka att de ska läsa 1-3 böcker i veckan utanför skolarbetet är att ta i. Men ja, varje vettig förälder borde se till att deras barn läser regelbundet. 

• Anonym (Boksidan)

Du har fått flera orimliga svar tidigare i tråden, men det är inte särskilt överraskande att det är de svaren du har fått. Om jag var du skulle jag skriva en helsida till DN debatt med din samma titel som nu men lägga till (två) i slutet av titeln. När jag såg titeln tänkte jag nämligen att det rörde sig om mer än tio böcker för att av rektorn (som reaktion på reaktioner från elever och föräldrar) ska säga till att en lärare ska minska ned antalet böcker. 

Eleverna är heltidsstudenter och om de ska läsa 300 sidor från skolstart i augusti till slutet av november rör det sig om fyra-fem sidor per vardag. För elever som sannolikt inte uppmuntras att läsa från annat håll är det en fullt rimlig mängd sidor oavsett läshastighet där några elever kan välja att läsa ut boken på en helg medan andra sprider ut det under större delen av en termin. Vi lever i en tid där läsning behöver och ska stimuleras och lärare som stimulerar läsning genom att välja ut en lämplig bok och följa upp med diskussioner vilka tankar som väcktes och vad man kan ta med sig från boken är precis de lärare som behövs. Det är de lärarna som ska hållas fram som lösningen i politikernas tal om läsläget i Sverige och att det är fantastiskt hur de försöker styra om kursen för en generation det är jobbigt att läsa fem sidor per vardag till att det blir värt den ansträngningen. TS återkommer till uthållighet och det är hela kärnan. Istället för att vuxna, som man direkt såg exempel på i den här tråden, ska föreslå att man ska byta ansträngningen att läsa några sidor per dag mot att få det serverat som en film vid ett tillfälle så är det bästa på lång sikt för de här eleverna att ha personer som TS runtomkring sig som visar vilken belöning som väntar när man själv har läst boken och kan fundera själv och diskutera med andra om vad man har läst. TS ska inte hålla tillbaka sina (två) böcker för att eleverna läser många ämnen där andra lärare potentiellt kan göra samma upplägg utan det får man ta om det är fler lärare på den skolan som hakar på samma upplägg. Många elever idag har inte femton engagerade lärare utan ska man förändra synsättet på läsning idag får man sätta sin lit till att varje elev har minst en engagerad lärare motsvarande TS. TS elever kommer sannolikt först i vuxen ålder inse vilken positiv påverkan TS hade på deras fortsatta läsning. Det är först när TS kollegor har börjat ta efter som det kan bli diskussion att minska ner från två böcker per läsår. Det är först kanske om tjugo år gemene man kommer att inse att det är lärare som TS som ska lyftas fram som goda exempel och inte få reprimander inne hos rektorn och även inser att det gör skillnad om vi övriga vuxna och framför allt lärarnas egna rektorer hejar på lärare som TS då det inte är säkert att skolungdomen själv förstår hela nyttan just nu. Det är bara att hoppas att det finns kvar lärare som TS då och inte bara sådana som släcker lampan och startar filmen eller ber eleverna att fråga chat GTP om en sammanfattning. 

För de elever med en individuell plan via specialpedagog får man naturligtvis som alltid gå igenom den individens situation och vad han/hon ska lägga fokus på utifrån sina styrkor och svårigheter.  

• Anonym (verkligen?)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 22:58:45 följande:
    Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

Lite konstigt att dessa föräldrar kontaktar rektorn istället för att gå direkt till dig. Och att rektorn sen väntar tills precis innan skolavslutningen för att ge dig återkoppling. 

Det, och ditt låga språk i ditt inlägg, får mig att fundera över om det du skriver verkligen är sant. 

Vad är det för ämne du undervisar i? Varför anser föräldrarna att det ämnet inte motiverar böcker inom skönlitteratur? Är det alla föräldrar i klassen som kommit med denna kritik, eller är det enstaka? 

Tyvärr låter det som att du hittar på tråden för att skapa debatt. 
  • Anonym (verkligen?)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-06-12 07:06:09 följande:

Man förstår varför svenska elever har problem när de kommer till universitetet. 

Kan man i nian inte läsa 2 skönlitterära böcker under ett läsår, så är något fel. 

Och varför skulle t ex man behöva läsa skönlitteratur i alla andra ämnen? Löjligt att tro att de skulle hända. 

Däremot att tycka att de ska läsa 1-3 böcker i veckan utanför skolarbetet är att ta i. Men ja, varje vettig förälder borde se till att deras barn läser regelbundet. 

Man förstår varför eleverna har problem när lärare skriver så illa som TS i trådstarten. 
  • Anonym (verkligen?)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 23:19:40 följande:
    Inte musik. Varför ska man hålla sig till det skolan bestämt? Rektorn har ju köpt in dom böckerna jag önskat och att få den historiska kontexten gör att vi har något att utgå från. Då har vi personer att diskutera utifrån. Tänk dig att du ska diskutera alla människors lika värde och jämställdhet. Då har jag valt en biografi och historisk bok om hur kvinnor blev behandlade i början på 1900 talet. Man får följa flera kvinnornas livsöden och utifrån detta kan man ju då resonera. Nu är mitt ämne mer specifikt man jag sätter ämnet i ett sammanhang. 

Eftersom en stor del av eleverna fått A så måste jag ju lyckats med att ge eleverna något att utgå från när dom ska resonera. Dom med lägst betyg har fått C, så att inga har blivit underkända eller fått ett dåligt betyg. 

Jag har bara velat att eleverna ska förstå, bevisligen har dom lyckats med detta och så lång tid tar det inte att läsa dessa böcker. Det är som sagt inte tunga faktaböcker. 
    Varför har föräldrar klagat i så fall? Om eleverna läst böckerna och klarat att få bra betyg i ämnet? 
  • Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2025-06-11 23:23:45 följande:

Hur många ämnen har en högstadieelev? Fler än 10.
    Om de ska läsa 2 extra böcker hos dig borde detsamma gälla för alla andra ämnen, fler böcker i svenska och engelska där litteratur faktiskt är en del av kursplanen.
    Så... Minst 25 böcker á 300 sidor på ett läsår.

Verkar det rimligt?

Nu är jag inte lärare, men  förälder. Mitt barn har haft 1 bok per termin i svenska utöver läromedel, uppdelat på kapitelläsning med klassen. Jag har tyckt det är för lite! De böcker de har haft som läromedel (vilket är ganska få) har varit motsvarande de vi hade i åk 6 textmässigt. 

Så 2 böcker på ett läsår är inte jättemycket direkt. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-12 09:40:29 följande:
    Man förstår varför eleverna har problem när lärare skriver så illa som TS i trådstarten. 

Jag har också funderat på det du skrev, att det känns märkligt att komma med kritiken när terminen är slut. Tror också att TS är påhittad. 

Men, att svenska ungdomar är dåliga på att läsa har inte så mkt med TS att göra, utan på deras och deras förändras inställning till läsande. 

Läsa är inget man utvecklar till fullo enbart i skolan. Utan man måste läsa regelbundet på sin fritid. 

• Anonym (Jättebra)

Tycker du låter som en fantastisk lärare. Jag läste själv ut hela sagan om isfolket sommarlovet mellan sjuan och nian, en bok på runt 250 sidor läste jag ut på max två dagar, så en hel termin är ingenting. Sen är det såklart en annan sak om man är totalt ointresserad av boken, men du verkar anstränga dig för att få dem engagerade.

• Anonym (Jättebra)

Mellan sjuan och åttan skulle det såklart stå 😅

• Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 01:31:41 följande:
    Jag måste räkna sidorna en kväll. Men varför speedläser du så? Det blir dyrt att gå igenom böcker i den takten om du gör som jag och köper dina böcker. Har svårt nog att hitta böcker värda att läsa som det är. Att begära att barn i 9an ska läsa i din takt är ganska orealistiskt.

Fast speedläsa skulle jag inte kalla det heller, jag har också en rätt hög läshastighet. Biblioteket är en bra vän när man läser böcker och som någon mer skrev secondhand. Har en vän som har hyfsat samma smak som mig och vi byter böcker och boktips med varandra. 

Förra året bestämde jag mig för att logga mina lästa böcker,  kan ha missat någon,  men ca 42 st blev det. Skönlitterära runt 300 sidor/bok. Läsandet går i perioder beroende på livet som mycket annat. Det kan gå veckor utan läsning och sedan klämmer jag en bok eller två på en helg. 

Men håller med om att det ibland är svårt att hitta något för att man har läst "allt". 

Jag har mycket att tacka läsandet för. Framförallt har det gjort mycket gott för dyslexin. Det är få som förstår och tror att jag ens har dyslexi, tack vare böckerna (gjort en utredning). Den var inte grav men den har alltid funnits där. 

Mitt barn, en åk 9-elev, har också en hög läshastighet, blir i princip alltid först klar om de ska läsa igenom ett papper i klassen. Så orealistiskt är det inte ändå om de har en hög läshastighet. Problemet är att få dem till böckerna. Att få dem "att stå ut", att man ibland behöver ge en bok 50-70 sidorna innan man får släppa den. För de har väldigt kort/lågt "attention span"
Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?