• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Anonym (X)

Detta är utöver läromedlet skolan använder? Ja, det är för mycket.

• Anonym (lite för mkt)

För att vara årskurs 9 tycker jag det är lite för mycket. Hade förstått om det var gymnasiet och då typ andra eller tredje ring.

• Anonym (A)

Vad är det för ämne? Musik?
    Du bör hålla dig till de läromedel skolan bestämt.
    Utöver det kan du naturligtvis tipsa om böckerna och ha några låneexemplar för de som är intresserade,  men det skall inte påverka betyget om man avstår.

• Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-11 23:00:54 följande:

Detta är utöver läromedlet skolan använder? Ja, det är för mycket.

Det är 300 sidor som inte är faktaböcker utan som att läsa typ en biografi. Mina elever är väldigt duktiga och jag ger dom verktyg för att kunna resonera. Vi har kunnat sätta det vi ska lära oss i en kontext och utifrån det kunnat tänka Och för att få högre betyg så behöver man ju kunna resonera mer komplext. Detta har ju gjort att många har fått A men dom lägsta har fått C. 
  • anonymaaaaaaaaaa

Är det böcker eleverna läst under skolåret eller böcker eleverna förväntas läsa under sommarlovet?

Jag tycker inte det är rimligt att eleverna ska ha läxa över sommarlovet.

Menar du däremot böcker eleverna läst som en del av undervisningen i svenska under skolåret tycker jag det är fullt rimligt. Att läsa är väll en ganska självklar del av det skolämnet. Det tränar ju både läsförståelse och ordförråd. Tycker nästan det är orimligt lite att bara läsa två böcker under ett år i skolan med tanke på att många studier visar att svenska elevers läsförmåga blir sämre och sämre.

• Anonym (Läsning)
    Anonym (A) skrev 2025-06-11 23:10:15 följande:

Vad är det för ämne? Musik?
    Du bör hålla dig till de läromedel skolan bestämt.
    Utöver det kan du naturligtvis tipsa om böckerna och ha några låneexemplar för de som är intresserade,  men det skall inte påverka betyget om man avstår.

Inte musik. Varför ska man hålla sig till det skolan bestämt? Rektorn har ju köpt in dom böckerna jag önskat och att få den historiska kontexten gör att vi har något att utgå från. Då har vi personer att diskutera utifrån. Tänk dig att du ska diskutera alla människors lika värde och jämställdhet. Då har jag valt en biografi och historisk bok om hur kvinnor blev behandlade i början på 1900 talet. Man får följa flera kvinnornas livsöden och utifrån detta kan man ju då resonera. Nu är mitt ämne mer specifikt man jag sätter ämnet i ett sammanhang. 

Eftersom en stor del av eleverna fått A så måste jag ju lyckats med att ge eleverna något att utgå från när dom ska resonera. Dom med lägst betyg har fått C, så att inga har blivit underkända eller fått ett dåligt betyg. 

Jag har bara velat att eleverna ska förstå, bevisligen har dom lyckats med detta och så lång tid tar det inte att läsa dessa böcker. Det är som sagt inte tunga faktaböcker. 
  • Anonym (X)

Hur många ämnen har en högstadieelev? Fler än 10.
    Om de ska läsa 2 extra böcker hos dig borde detsamma gälla för alla andra ämnen, fler böcker i svenska och engelska där litteratur faktiskt är en del av kursplanen.
    Så... Minst 25 böcker á 300 sidor på ett läsår.

Verkar det rimligt?

• Anonym (vet inte)

Jag tycker inte att det är orimligt för att nå högre betyg, men det ska finnas någon slags valfrihet i det i så fall. Så var det i min skola (jag är invandrad, det var 10 år sedan jag gick i motsvarande nian). Man läste studielitteraturen och gick på lektionerna och gjorde prov, och man kunde med det få D-A i betyg, men om man även läste extra kunde man få D-A "with honors".

Men samtidigt har jag läst/fått dignaler på att svenska skolan är en konstig blandning av för låg och för hög nivå samtidigt, och att Sverige är på väg mot USAs nivå av läsförståelse, där över 50% av befolkningen har en läsförståelse som är lägre än en sjätteklassare (motsvarande svenskans femteklassare). Jag vet inte hur sant det är.

• Anonym (vet inte)
    Anonym (X) skrev 2025-06-11 23:23:45 följande:

Om de ska läsa 2 extra böcker hos dig borde detsamma gälla för alla andra ämnen, fler böcker i svenska och engelska där litteratur faktiskt är en del av kursplanen.

Verkar det rimligt?

17, om man delar upp NO och SO i sina undergrupper.
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-11 23:23:45 följande:

Verkar det rimligt?

Det är stor skillnad att läsa faktaböcker som man ska memorera och att läsa biografier. Att i exempelvis historia läsa Anne Franks dagbok och prata om hur det kunde vara för en ung judisk kvinna under andra världskriget gör att det blir mer verkligt. Det blir människor vi diskuterar och inte antal döda utan hur kunde vardagen se ut. Jag tycker inte att en sån bok räknas till en faktabok, meningen är att skapa en känsla, förståelse och sammanhang. 

Att läsa 1-3 romaner i veckan är ju rimligt i min värld, inte som skoluppgift nu utan vad som är rimligt att orka läsa. 

Det är inte mycket med 300 sidor för en roman, som motsvarar det jag gett eleverna. Vi har dessutom ett problem med att folk på universitetet är för läsovana. När tycker du vi ska få eleverna att läsa? 

Eleverna har presterat väldigt bra, det finns inga klagomål på betygen, problemet är att dom behövt anstränga sig. Är det verkligen rimligt? Ska jag bara skriva ett betyg som inte stämmer överens med elevernas kunskaper.
Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?