• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-12 16:12:55 följande:
    Det borde ju vara tvärtom, att skolan ska kompensera för föräldrarnas olika förutsättningar. Men det kostar ju för mycket så det vill man inte längre och nedmonteringen har pågått sedan slutet av 80-talet.

Allmän välfärd och ett samhälle där alla ges chanser i livet är ett skällsord idag. Och på det sättet har man förstört skolan och tappat en hel generation i kompetens. 
    Man behöver läsa utanför skoltid. Det är föräldrarnas ansvar. 
  • Anonym (Cz)

TS det du föreslår och gör hade varit bra för mig, men det var många år sedan jag gick på högstadiet, då jag var bäst i klassen, yngre än alla andra, läste massor och internet inte var uppfunnit. Men i dagens samhälle, nej du begär för mycket av eleverna, det fungerar annorlunda nu.

• Tow2Mater

Men fortsätt som du gör då. Om föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls och de klagar, betyder det att de säkert får tjata en massa på sina barn för att de ska läsa dina böcker, men får de minst C har de väl alla läst dem. Kanske ge alternativet att för lägre betyg än C måste man inte läsa och diskutera. Då får både föräldrar och barn välja vilken nivå de vill lägga sig på.

Mycket nyfiken på vilket ämne det handlar om, där man ska klara sig utan litteratur (enligt föräldrar iallafall) och har så knappt med undervisningstid och så mycket som ska klämmas in. Sexualkunskap? Hemkunskap?

• Anonym (A)

TS vägrar säga vilket ämne det handlar om, och vilka böcker. Det gör att det inte går att diskutera på ett vettigt sätt. Lika givande som att ha fördjupade diskussioner kring kurslitteratur man inte läst.

• Anonym (Läsning)
    Anonym (Cz) skrev 2025-06-12 23:26:32 följande:

TS det du föreslår och gör hade varit bra för mig, men det var många år sedan jag gick på högstadiet, då jag var bäst i klassen, yngre än alla andra, läste massor och internet inte var uppfunnit. Men i dagens samhälle, nej du begär för mycket av eleverna, det fungerar annorlunda nu.

Dom klarar det ju och presterar bra. 
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 23:42:11 följande:

Men fortsätt som du gör då. Om föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls och de klagar, betyder det att de säkert får tjata en massa på sina barn för att de ska läsa dina böcker, men får de minst C har de väl alla läst dem. Kanske ge alternativet att för lägre betyg än C måste man inte läsa och diskutera. Då får både föräldrar och barn välja vilken nivå de vill lägga sig på.

Mycket nyfiken på vilket ämne det handlar om, där man ska klara sig utan litteratur (enligt föräldrar iallafall) och har så knappt med undervisningstid och så mycket som ska klämmas in. Sexualkunskap? Hemkunskap?

Jag är hem och konsumentkunskapslärare. 
  • Goneril
    Aniiee skrev 2025-06-12 19:35:06 följande:
    Inte alls,. Vet inte varför du tror det.
    Någon i familjen har varit beroende av text med  prickar, det vill säga blindskrift, du har varit behjälplig och därför kanske fått stå tillbaka med din egen läsning. Hur kommer det sig annars att du nämner det? Jag kanske är hekt fel ute här, i så fall ber jag om ursäkt.
Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?