• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Goneril
    Aniiee skrev 2025-06-12 01:53:33 följande:
    Jag tror du lever lite i det blå här. Det är flera delar jag känner är problemtiska i ditt resonemang här:

För det första; en roman på 300 sidor? Kort, i min värld, om det inte är barnböcker. Så visst, du deffinierar 300 sidor per roman, men, och här kickar väl min aspighet in, det är inte 1 roman i min värld. Det är kanske 2/3-1/2. Inte ens längre Astrid Lindgrens kapitel/samlingsböcker är så korta. Iofs är de ilustrerade...

För det andra, det låter verkligen som att du förväntar dig att 15-åringar idag ska läsa i en viss takt. Jag skulle säga att mer normala förväntningar är att de ska läsa i ungefär samma takt som en uppläsare av en ljudbok, även om de inte l läser högt. Ljudböcker snittar på en halv sida per minut. 

För det tredje så missar du totalt ämnesintresse och frivillighet i läsandet. Det tar längre tid att läsa något som man är måttligt intresserad av vs vad man faktiskt gillar att läsa. Bara för att jag läser LotR minst en gång om året på en vecka förväntar jag mig inte att du ska göra det, inte ens om du gillar LotR.

För det fjärde, du verkar förutsätta att 15-åringar inte läser för att de scrollar ticktock och ser serier. Jag skulle vilja säga att det snarare är för att ungdomar idag inte uppmuntras till att läsa PÅ SINA VILLKOR. Det är iofs inget nytt, min mamma skällde frekvent på bibliotekarier som ansåg att viss litteratur inte fick förekomma för att den var "sämre" istället för att se det som steg på en lång väg, en rätt bland många på smörgåsbordet. Och hon har varit död i 20 år.

Du måste nog inse lite grann att du har glasögon med skygglappar på. DU läser en feelgood på 4 timmar. DU är varken JAG eller elever i nian. Själv skulle jag tokvägra läsa en feelgood-bok om jag var din elev och du försökte pracka på mig den, för det är en genre som jag hatar med passion. Ja, jag fattar att det inte är vad du vill att dina elever ska läsa......
    En till här som hatar "Feelgood", det gäller både litteratur och film. Genren har endast ett syfte och det är att få läsaren att må bra. Oftast är språket uselt, torftiga personbeskrivningar och innehållet lämnar bara tomhet.  Lite "romance" oftast, protagonisten får föremålet för sin ömma låga på slutet, happy end. "Kiosklitteratur" sa vi förr I tiden, den som hade köpt nåt dylikt fick skämmas.                                                                                                                                                                    Viss förståelse får man ha för ungdomar som inte läser böcker i dag, det finns så mycket annat som distraherar. Vi som växte upp på 60-och 70-talen hade inte annat att göra än att läsa. I de flesta hem fanns det böcker och då blev barnen nyfikna, vad dolde sig bakom pärmarna? Hemma var det mest klassiker, det som talas om i tråden är faktaböcker. Båda dessa genrer behövs förstås för att komma vidare med studier och för att öka ordförrådet.                                                                                                                                                                                                                                                                           Att läsa två böcker under ett sommarlov är verkligen ingenting! Under tidiga tonår läste jag två i veckan, fortfarande gör jag det, på tre språk dessutom. Föräldrar får väl uppmuntra så gott de kan. Krävs det får de dela ut belöning, extra fickpengar om barnen läser flitigt och även kan berätta vad de läst. (Hm, med egna ord och inte baksidestext). Jag tror mycket på mutor och "fjäsk".
  • Anonym (verkligen?)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-06-12 10:03:40 följande:

Jag har också funderat på det du skrev, att det känns märkligt att komma med kritiken när terminen är slut. Tror också att TS är påhittad. 

Men, att svenska ungdomar är dåliga på att läsa har inte så mkt med TS att göra, utan på deras och deras förändras inställning till läsande. 

Läsa är inget man utvecklar till fullo enbart i skolan. Utan man måste läsa regelbundet på sin fritid. 

Att svenska ungdomar är dåliga på att läsa beror på väldigt många saker. Undermåliga lärare är en sak, och det är genomgående från första klass:

* Under flera år var kursen att lära barn att läsa valfri på lärarutbildningen.
    * Det finns några olika sätt att lära barn att läsa, att ljuda är metoden som är den bästa utifrån all evidens. De andra metoderna är sämre. Ändå låter man enskilda lärare bestämma vilken metod de vill använda. Det gör att en inte oansenlig del av barnen går ut lågstadiet utan att kunna läsa. 
    * De nationella proven i åk tre är mycket generösa i rättningen och man ska godkänna både stavfel och grammatik samt fel i användande av stor bokstav, punkt osv. 
    * Intagningspoäng på lärarutbildningar är skrämmande låga, man behöver knappt ha klarat av skolan själv, men kan sen bli lärare som ska lära upp nästa generation. 

Sen har vi även problem med barnen själva iom att läsning kommer sist på listan av roliga saker att göra, när TikTok, Netflix och annat lockar.

Men om man inte fått lära sig läsa ens i skolan, fått undervisning med ej evidensbaserade metoder av en lärare som knappt kan läsa och skriva själv. Ja, då är det ju inte så troligt att det blir så lätt och givande att läsa senare under uppväxten heller. Och att resten av skolarbetet blir väldigt tungt, eftersom det mesta bygger på att man kan läsa och skriva. 

Lärarstudenter får inte lära sig att undervisa
    Lärarstudenten: Vi får inte lära oss hur man lär barn att läsa | Grundskolläraren

• Häegertz

Jag blir mörkrädd. I nian läste jag 4-5 böcker i veckan. Stephen King, Koontz, Douglas Adams, Poe, för fan precis allt jag kom över. 

Dagens föräldrar är sånt jävla skräp och gör sina barn en fruktansvärd otjänst genom dessa extremt låga krav.

• Anonym (verkligen?)
    Häegertz skrev 2025-06-12 11:32:44 följande:

Jag blir mörkrädd. I nian läste jag 4-5 böcker i veckan. Stephen King, Koontz, Douglas Adams, Poe, för fan precis allt jag kom över. 

Dagens föräldrar är sånt jävla skräp och gör sina barn en fruktansvärd otjänst genom dessa extremt låga krav.

Hur mycket läser dina barn?
  • Anonym (qwerty)

EN LÄRARE KAN ALDRIG GE FÖR MÅNGA BÖCKER!
    Ta inte åt dig.

Föräldrarna är knäppa och ungarna är lata. Inte konstigt att barn knappt klarar grundskolan idag när allt ska vara en kamp mot att anstränga sig något

• Anonym (Sanna)
    Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-12 10:29:16 följande:
    Att svenska ungdomar är dåliga på att läsa beror på väldigt många saker. Undermåliga lärare är en sak, och det är genomgående från första klass:

* Under flera år var kursen att lära barn att läsa valfri på lärarutbildningen.
    * Det finns några olika sätt att lära barn att läsa, att ljuda är metoden som är den bästa utifrån all evidens. De andra metoderna är sämre. Ändå låter man enskilda lärare bestämma vilken metod de vill använda. Det gör att en inte oansenlig del av barnen går ut lågstadiet utan att kunna läsa. 
    * De nationella proven i åk tre är mycket generösa i rättningen och man ska godkänna både stavfel och grammatik samt fel i användande av stor bokstav, punkt osv. 
    * Intagningspoäng på lärarutbildningar är skrämmande låga, man behöver knappt ha klarat av skolan själv, men kan sen bli lärare som ska lära upp nästa generation. 

Sen har vi även problem med barnen själva iom att läsning kommer sist på listan av roliga saker att göra, när TikTok, Netflix och annat lockar.

Men om man inte fått lära sig läsa ens i skolan, fått undervisning med ej evidensbaserade metoder av en lärare som knappt kan läsa och skriva själv. Ja, då är det ju inte så troligt att det blir så lätt och givande att läsa senare under uppväxten heller. Och att resten av skolarbetet blir väldigt tungt, eftersom det mesta bygger på att man kan läsa och skriva. 

Lärarstudenter får inte lära sig att undervisa
    Lärarstudenten: Vi får inte lära oss hur man lär barn att läsa | Grundskolläraren

Fast om nu skolan brister så kan föräldrarna kompensera. Se till att deras barn läser. Läsa för sina barn. Men många, både barn och vuxna, hänger hellre med näsan i mobilen. 

Eget ansvar är ett skällsord idag. 

• Anonym (X)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 22:58:45 följande:
    Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet.

Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 23:52:05 följande:
    Eleverna fick en bok i höstas och en nu under våren. Vi har läst boken och sedan har dom fått reflektera över det dom läst efter varje kapitel (frivillig del, som dom skrivit ner för att komma ihåg, som jag aldrig läser), sedan diskuterar vi i smågrupper och kopplar det sedan till teorin vi läser. Typ hur det såg ut i X familj under den här tidpunkten. Så vi memorerar faktan och pratar om personer som levde då. Så dom har inte behövt läsa all text i ett svep (om dom inte önskat detta). Jag vill att dom ska bli goda läsare men samtidigt vill jag att faktan ska sitta. 
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 23:44:54 följande:
    Det är stor skillnad att läsa faktaböcker som man ska memorera och att läsa biografier. Att i exempelvis historia läsa Anne Franks dagbok och prata om hur det kunde vara för en ung judisk kvinna under andra världskriget gör att det blir mer verkligt.

Vad är det för ämne du undervisar i där en populärvetenskaplig bok kan knyta an till hela kursplanen?
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-12 13:23:57 följande:
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 23:52:05 följande:
    Eleverna fick en bok i höstas och en nu under våren. Vi har läst boken och sedan har dom fått reflektera över det dom läst efter varje kapitel (frivillig del, som dom skrivit ner för att komma ihåg, som jag aldrig läser), sedan diskuterar vi i smågrupper och kopplar det sedan till teorin vi läser. Typ hur det såg ut i X familj under den här tidpunkten. Så vi memorerar faktan och pratar om personer som levde då. Så dom har inte behövt läsa all text i ett svep (om dom inte önskat detta). Jag vill att dom ska bli goda läsare men samtidigt vill jag att faktan ska sitta. 

Vad är det för ämne du undervisar i där en populärvetenskaplig bok kan knyta an till hela kursplanen?

Jag kopplar inte ämnet till hela kursplanen. Jag sätter ämnet i en historisk kontext. Varför är det här viktigt. Det skapar engagemang och nyfikenhet. Det gör att vi hela tiden har en gemensam grund att stå på och som vi alltid kan bolla tillbaka till. 

Mitt ämne har inte särskilt mycket böcker och litteratur alls utan kortare saker som rektorn köpt in. Men främst får jag Skriva ut kortare texter, men jag vill knyta ihop det till en helhet. 

• Anonym (X)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 14:04:21 följande:

Jag kopplar inte ämnet till hela kursplanen. Jag sätter ämnet i en historisk kontext. Varför är det här viktigt. Det skapar engagemang och nyfikenhet. Det gör att vi hela tiden har en gemensam grund att stå på och som vi alltid kan bolla tillbaka till. 

Mitt ämne har inte särskilt mycket böcker och litteratur alls utan kortare saker som rektorn köpt in. Men främst får jag Skriva ut kortare texter, men jag vill knyta ihop det till en helhet. 

Ni läser boken under en hel termin, då bör den vara kopplad till något övergripande istället för ett avskilt område (som Anne Frank som du tog som exempel)?

Vad är det för ämne du har?
  • Anonym (Lägg ner)

Loven är barnens semester, antingen helt och hållet eller åtminstone från skolan (vissa har sommarjobb). De ska vara LEDIGA från skolan då. Att skicka med läxor och uppgifter på loven tycker inte jag är ok alls. Vuxna skulle inte acceptera att jobba hemifrån under sin semester eller att chefen skickar med massa grejer som ska vara klara när de kommer tillbaka från semestern. Lägg ner bara. Kan du inte lära dem vad de behöver kunna resten av året får du se över din undervisning. Dessutom, årskurs 9? De kommer väl inte tillbaka efter sommaren.

Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?