• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-12 16:10:07 följande:
    Valde du boken själv eller var det, som i TS, populärvetenskapliga böcker nån annan valt åt dig?

Men kan allt vara självvalt? Meningen är att dom ska sitta och läsa och lära sig något som vi gemensamt ska diskutera sedan. Det här är en skoluppgift, en uppgift man inte behöver hjälp med dessutom. Uppgiften är att läsa boken och sedan anteckna om man vill för att komma ihåg. Om någon hellre spelar in ett röstmeddelande på telefonen eller gör en sång för att memorera eller minnas, det spelar mig ingen roll. Jag vill inte läsa vad dom skrivit iaf. Dom ska kunna diskutera innehållet. Att ha flera månader på sig att läsa 300 sidor kan inte ses som mycket. 

Tycker du det är bättre att vi lär barn att dom inte behöver läsa? På universitetet är det ju inte så att man älskar all kurslitteratur. Man får läsa det iaf. 

Hur ska eleverna kunna diskutera ett ämne dom inte kan något om? 

• Jemp

På hur lång tid? Och hur mycket liknande läsning har de i övriga ämnen?

• Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-12 18:57:41 följande:

På hur lång tid? Och hur mycket liknande läsning har de i övriga ämnen?

Slår jag ut det så rör det sig om 15 sidor skönlitterärt i veckan max Från min sida. Dom har mig veterligen inte mer än några sidor i svenskan också. 
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 23:44:54 följande:
    Det är stor skillnad att läsa faktaböcker som man ska memorera och att läsa biografier. Att i exempelvis historia läsa Anne Franks dagbok och prata om hur det kunde vara för en ung judisk kvinna under andra världskriget gör att det blir mer verkligt. Det blir människor vi diskuterar och inte antal döda utan hur kunde vardagen se ut. Jag tycker inte att en sån bok räknas till en faktabok, meningen är att skapa en känsla, förståelse och sammanhang. 

Att läsa 1-3 romaner i veckan är ju rimligt i min värld, inte som skoluppgift nu utan vad som är rimligt att orka läsa. 

Det är inte mycket med 300 sidor för en roman, som motsvarar det jag gett eleverna. Vi har dessutom ett problem med att folk på universitetet är för läsovana. När tycker du vi ska få eleverna att läsa? 

Eleverna har presterat väldigt bra, det finns inga klagomål på betygen, problemet är att dom behövt anstränga sig. Är det verkligen rimligt? Ska jag bara skriva ett betyg som inte stämmer överens med elevernas kunskaper.

Jag är en snabb läsare, men 1-3 romaner i veckan är knappast normal lästakt hos de flesta. Dessutom blir det knepigt att läsa flera romaner samtidigt, så du behöver ju synka det med övriga ämnen. Och ungdomarna bör inte ha hela skolårets romanläsning upptecknad, även om det absolut kan vara givande. Rimligare med fler böcker i svenska (stort ämne, relevant läxa) än i tex bild.

Rektorn har ju mer övergripande koll än vi på ett anonymt forum. 

• Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-12 19:01:53 följande:

Jag är en snabb läsare, men 1-3 romaner i veckan är knappast normal lästakt hos de flesta. Dessutom blir det knepigt att läsa flera romaner samtidigt, så du behöver ju synka det med övriga ämnen. Och ungdomarna bör inte ha hela skolårets romanläsning upptecknad, även om det absolut kan vara givande. Rimligare med fler böcker i svenska (stort ämne, relevant läxa) än i tex bild.

Rektorn har ju mer övergripande koll än vi på ett anonymt forum. 

Nu läser inte eleverna 1-3 romaner i veckan från skolans håll. Klagomålen kommer för att en del föräldrar fyllt i en enkät och klagat över att jag låtit eleverna läsa dessa två böcker. Eleverna har varit engagerade dessutom under lektionerna.
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 18:11:44 följande:
    Bumpar mina frågor till TS. Tråden verkar utvecklats till någon slags bra-för -barn-att-läsa-mycket propagandatråd. 

Fixerad vid böcker, hur tycker du jag ska erbjuda eleverna att ta till sig komplex information då? 

Jag har ex antal minuter att undervisa på i veckan. 

Jag kan göra som många andra lärare gör, jag kan stå och hålla föreläsningar i klassrummet och sedan skicka hem eleverna och göra sina skriftliga inlämningar hemma, där dom ska visa att dom kan resonera m.m

Jag har ingen aning om eleverna gör dessa inlämningsuppgifter själva, det ställer betydligt högre krav på eleverna dessutom. 

Jag gör tvärtom. Litteraturen får dom läsa hemma, dom får göra anteckningar om dom vill för att komma ihåg vad dom läst och sedan ska dom komma förberedda till skolan. I klassrummet sedan arbetar vi med texten. Vi resonerar och gör saker praktiskt av det vi lärt oss och fördjupar oss på lektionen. 

Vad tycker du är bäst? Min läxa bygger på att man ska läsa, det är ju en betydligt enklare uppgift än att både läsa, resonera och skriva?. Att resonera med andra skulle aldrig hinnas med på lektionerna annars heller.,

Hur tycker du jag ska lägga upp det annars då när man har begränsat med undervisningstid med eleverna? 

• Goneril
    Aniiee skrev 2025-06-12 15:51:05 följande:
    Och jag som växte upp på 90-talet hade gott om annat som kunde ha distraherat, och väl delvis gjorde det. Vi hade både spelkonsoller och datorer hemma, och TV så klart och hur mycket film som helst. Jag läste ändå böcker, och mina syskon med. Så jag tror absolut att man måste leta efter något annat för att hitta varför dagens ungomar läser mindre. Att vårt hem var smockfullt med böcker, både tryckta i bläck, tryckta i punkter och upplästa på kassett och cd, hjälpte så klart massor.
    Aha, du har haft en resa mot det tryckta ordet som har varit lite tuffare än min till exempel, men din längtan tycks ha övervunnit svårigheterna. Visst är kan en skicklig uppläsare, till exempel en skådespelare, lägga grunden till ett litterärt uppvaknande! 
  • Aniiee
    Goneril skrev 2025-06-12 19:14:25 följande:
    Aha, du har haft en resa mot det tryckta ordet som har varit lite tuffare än min till exempel, men din längtan tycks ha övervunnit svårigheterna. Visst är kan en skicklig uppläsare, till exempel en skådespelare, lägga grunden till ett litterärt uppvaknande! 
    Inte alls,. Vet inte varför du tror det.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 19:12:41 följande:

Fixerad vid böcker, hur tycker du jag ska erbjuda eleverna att ta till sig komplex information då? 

Jag har ex antal minuter att undervisa på i veckan. 

Jag kan göra som många andra lärare gör, jag kan stå och hålla föreläsningar i klassrummet och sedan skicka hem eleverna och göra sina skriftliga inlämningar hemma, där dom ska visa att dom kan resonera m.m

Jag har ingen aning om eleverna gör dessa inlämningsuppgifter själva, det ställer betydligt högre krav på eleverna dessutom. 

Jag gör tvärtom. Litteraturen får dom läsa hemma, dom får göra anteckningar om dom vill för att komma ihåg vad dom läst och sedan ska dom komma förberedda till skolan. I klassrummet sedan arbetar vi med texten. Vi resonerar och gör saker praktiskt av det vi lärt oss och fördjupar oss på lektionen. 

Vad tycker du är bäst? Min läxa bygger på att man ska läsa, det är ju en betydligt enklare uppgift än att både läsa, resonera och skriva?. Att resonera med andra skulle aldrig hinnas med på lektionerna annars heller.,

Hur tycker du jag ska lägga upp det annars då när man har begränsat med undervisningstid med eleverna? 

Jag föreslog film, jag anser det skulle fylla uppgiften att resonera kring.

Att efter flera månader komma ihåg tillräckligt för att kunna resonera om lästa 300 sidor på ett bra sätt för högre betyg, anteckningar eller ej, tycker jag är mycket att kräva av 9-klassare.

Undrar om klagomålen handlar om de specifika böckerna du valt? Du vill inte ange ämne, så ska man gissa det kan vara feministiskt eller politiskt vinklade böcker som inte funkar som objektiv litteratur om ämnet?
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 21:15:45 följande:
    Jag föreslog film, jag anser det skulle fylla uppgiften att resonera kring.

Att efter flera månader komma ihåg tillräckligt för att kunna resonera om lästa 300 sidor på ett bra sätt för högre betyg, anteckningar eller ej, tycker jag är mycket att kräva av 9-klassare.

Undrar om klagomålen handlar om de specifika böckerna du valt? Du vill inte ange ämne, så ska man gissa det kan vara feministiskt eller politiskt vinklade böcker som inte funkar som objektiv litteratur om ämnet?

Jag skulle inte vilja säga att det politiskt vinklad litteratur. En av böckerna är en bok skriven av en forskare som gjort en avhandling först för att sedan skriva en populärvetenskaplig bok inom samma område, men som ska vara mer lättläslig för en bredare publik?. 

En film behöver eleverna se hemma i sådana fall. Jag har inte en sådan film inom område, det finns serier däremot som skulle passa. Men då ska eleverna betala för att se dessa serier, vi kan inte göra detta på lektionstid som sagt och det blir inte alls samma djup oavsett. Men jag kan inte kräva att eleverna ska kunna se en serie på fritiden heller och betala för detta. 

Facket strider dessutom redan för att vi har för lite undervisningstid i dagsläget för vad vi förväntas att lära ut Och få med. Jag har fått goda resultat och alla elever är ju knappast missnöjda? 

Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?