• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Anonym (Mia)

Det låter inte som någon orimlig mängd att läsa alls. 

Jag tycker det är bra att skolan kräver bokläsning, samtidigt får jag en klump i halsen från min egen skolgång. Jag älskade att läsa böcker. Var en riktig bokmal och plöjde igenom typ zillioner böcker under min uppväxt. Men, så kom dom där böckerna som skulle läsas som läraren valt ut. Jag hatade det och fick tvinga mej igenom sidorna. Hatade varje sida. Löste det på mitt eget lilla sätt. Det här var innan allt gick att hitta på nätet. Gick till stadsbiblioteket och lånade färdiga recensioner av boken. Läste dom och dök sen ner i min egen bok. Gillade inte att fuska men fixade inte att läsa en bok som någon annan bestämt. 

Kan gissa att dom som inte gillar att läsa känner ännu mer ångest och motstånd än jag gjorde. Kanske kan du motivera eleverna att bli intresserade genom att ha några olika titlar att välja ibland. Får man välja en bok som man tycker är intressant går det lättare. Och du, fortsätt stå på dej.  Bokläsning är viktigt!

• Anonym (V)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:06:12 följande:
    Men om du läser 7 timmar minst per vecka borde du ju läsa en roman på 300 sidor i veckan? Alla har ju olika läshastighet men på kanske 1,5 timme kan jag läsa 150 sidor iaf beroende på hur komplicerad boken är. En bok där en och samma karaktär har 15 olika namn och det är en komplicerad historia kan det ta längre tid. Men typ en vanlig feelgood kan jag läsa på max 4 timmar. 
    Jag läser ungefär 30-40 sidor på 1,5 timme och då läste jag ändå väldigt mycket när jag var barn och tonåring. Jag kunde liksom sitta hela dagarna och läsa. Du kan inte utgå från dig själv på det sättet du gör. ?Ja men jag läser 150 sidor på 1,5 timme så det borde andra också göra?. Nej, det funkar inte så. Om någon så borde väl du som lärare veta och FÖRSTÅ det?

Och ja, lärare kan ge för många böcker att läsa över lov. Allt över noll är för många. Jag förstår inte många lärares fixering vid läxor överhuvudtaget och definitivt inte lovuppgifter. Låt ungarna vara och ha ett roligt avkopplande lov. Vill de läsa så kan de göra det på eget initiativ, och då böcker de faktiskt är intresserade av.
  • EpicF
    Anonym (Lägg ner) skrev 2025-06-12 15:03:40 följande:

Loven är barnens semester, antingen helt och hållet eller åtminstone från skolan (vissa har sommarjobb). De ska vara LEDIGA från skolan då. Att skicka med läxor och uppgifter på loven tycker inte jag är ok alls. Vuxna skulle inte acceptera att jobba hemifrån under sin semester eller att chefen skickar med massa grejer som ska vara klara när de kommer tillbaka från semestern. Lägg ner bara. Kan du inte lära dem vad de behöver kunna resten av året får du se över din undervisning. Dessutom, årskurs 9? De kommer väl inte tillbaka efter sommaren.

Vilket ts inte har gjort. De har läst 2 böcker, 600 sidor totalt över ett helt år. 

De har inte fått någon läsläxa över sommaren. 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (Lägg ner) skrev 2025-06-12 15:03:40 följande:

Loven är barnens semester, antingen helt och hållet eller åtminstone från skolan (vissa har sommarjobb). De ska vara LEDIGA från skolan då. Att skicka med läxor och uppgifter på loven tycker inte jag är ok alls. Vuxna skulle inte acceptera att jobba hemifrån under sin semester eller att chefen skickar med massa grejer som ska vara klara när de kommer tillbaka från semestern. Lägg ner bara. Kan du inte lära dem vad de behöver kunna resten av året får du se över din undervisning. Dessutom, årskurs 9? De kommer väl inte tillbaka efter sommaren.

Det hade nog varit bra för dig om du fått läsläxor under dina sommarlov, eftersom jag inte uppmanat mina elever till detta. 
  • Aniiee
    Goneril skrev 2025-06-12 10:27:47 följande:
    En till här som hatar "Feelgood", det gäller både litteratur och film. Genren har endast ett syfte och det är att få läsaren att må bra. Oftast är språket uselt, torftiga personbeskrivningar och innehållet lämnar bara tomhet.  Lite "romance" oftast, protagonisten får föremålet för sin ömma låga på slutet, happy end. "Kiosklitteratur" sa vi förr I tiden, den som hade köpt nåt dylikt fick skämmas.                                                                                                                                                                    Viss förståelse får man ha för ungdomar som inte läser böcker i dag, det finns så mycket annat som distraherar. Vi som växte upp på 60-och 70-talen hade inte annat att göra än att läsa. I de flesta hem fanns det böcker och då blev barnen nyfikna, vad dolde sig bakom pärmarna? Hemma var det mest klassiker, det som talas om i tråden är faktaböcker. Båda dessa genrer behövs förstås för att komma vidare med studier och för att öka ordförrådet.                                                                                                                                                                                                                                                                           Att läsa två böcker under ett sommarlov är verkligen ingenting! Under tidiga tonår läste jag två i veckan, fortfarande gör jag det, på tre språk dessutom. Föräldrar får väl uppmuntra så gott de kan. Krävs det får de dela ut belöning, extra fickpengar om barnen läser flitigt och även kan berätta vad de läst. (Hm, med egna ord och inte baksidestext). Jag tror mycket på mutor och "fjäsk".
    Och jag som växte upp på 90-talet hade gott om annat som kunde ha distraherat, och väl delvis gjorde det. Vi hade både spelkonsoller och datorer hemma, och TV så klart och hur mycket film som helst. Jag läste ändå böcker, och mina syskon med. Så jag tror absolut att man måste leta efter något annat för att hitta varför dagens ungomar läser mindre. Att vårt hem var smockfullt med böcker, både tryckta i bläck, tryckta i punkter och upplästa på kassett och cd, hjälpte så klart massor.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Q)

Det verkar som om alla har olika åsikter om detta. När jag var i den åldern läste jag minst en bok på 200 sidor per dag, i perioder. Om eleverna ska få veckor eller till och med månader för att läsa 300 sidor, så tycker jag inte att det är mycket. Men läser jag kommentarerna här, så verkar det vara mycket.

• Anonym (X)
    Anonym (Q) skrev 2025-06-12 16:04:41 följande:

Det verkar som om alla har olika åsikter om detta. När jag var i den åldern läste jag minst en bok på 200 sidor per dag, i perioder. Om eleverna ska få veckor eller till och med månader för att läsa 300 sidor, så tycker jag inte att det är mycket. Men läser jag kommentarerna här, så verkar det vara mycket.

Valde du boken själv eller var det, som i TS, populärvetenskapliga böcker nån annan valt åt dig?
  • Anonym (verkligen?)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-06-12 13:16:37 följande:

Fast om nu skolan brister så kan föräldrarna kompensera. Se till att deras barn läser. Läsa för sina barn. Men många, både barn och vuxna, hänger hellre med näsan i mobilen. 

Eget ansvar är ett skällsord idag. 

Det borde ju vara tvärtom, att skolan ska kompensera för föräldrarnas olika förutsättningar. Men det kostar ju för mycket så det vill man inte längre och nedmonteringen har pågått sedan slutet av 80-talet.

Allmän välfärd och ett samhälle där alla ges chanser i livet är ett skällsord idag. Och på det sättet har man förstört skolan och tappat en hel generation i kompetens. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (X) skrev 2025-06-12 16:10:07 följande:
    Valde du boken själv eller var det, som i TS, populärvetenskapliga böcker nån annan valt åt dig?
    Jag valde själv, men tex Anne Frank valde skolan. Några gånger per år fick vi berättat vika böcker vi skulle läsa. Varför vill du veta? Just Anne Frank kan jag inte minnas var svårläst. Särskilt inte om man hade veckor-månader på sig att läsa. Men jag har förstått att 15 sidor om dagen att läsa är för ansträngande för barnen idag. När jag gick i skolan och fick information om vilken bok jag skulle läsa, så upplevde jag inte det så svårt. Nu skriver jag inte om barn med diagnoser, Jag kände att det påpekandet behövdes, då det finns människor som tvunget måste ta upp detta när argumenten tryter. 
  • Tow2Mater
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 02:34:02 följande:
    Du vill ha något att resonera kring för att eleverna ska kunna visa sin förmåga till komplexa resonemang. Varför är du så fixerad vid böcker? Varför ska din kurs basera höga betyg på en förmåga att kunna ha stor uthållighet att läsa böcker? 

Jag trodde kursen var annat ämne än svenska?
    Bumpar mina frågor till TS. Tråden verkar utvecklats till någon slags bra-för -barn-att-läsa-mycket propagandatråd. 
Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?