Anonym (A) skrev 2025-06-13 07:34:56 följande:
Det allra viktigaste jag fick med mig från hemkunskapen var ett antal recept på rätter vi tillagade, som jag fortsatte med hemma och även efter jag flyttat hemifrån.
Jag minns också ett vettigt projekt där vi fick i hemuppgift att planera inköp av föremål/möbler vid flytt till en tom lägenhet, med specifik budget.
Historisk kontext hade jag klarat mig utan i ett ämne med begränsat utrymme i schemat.
Självklart kan man även i bild, musik, gymnastik och slöjd lägga på lite litteraturstudier och djupgående diskussioner med hemläxa, men tveksamt om det är viktigt för att bli en vettig vuxen. Man kan inte grotta ner sig i allt. Däremot vore det bra med en lista på lämplig litteratur för de som är extra intresserade, och gärna några låneexemplar.
Det finns en hel del vettigt att läsa om läxfri skola.
Idag får de inte ens en egen bok, det gick vi. Datorer är viktigare uppenbarligen tycker skolans värld (inte alla lärare dock). Min åk 9 elev har inte fått ett enda recept med sig. Ett par rätter har han lagat med ursprung från hemkunskapen, men då har han fått googla.
Läxfri skola. Jag förstår det i lågstadiet (de som egentligen är mest motiverade för läxor). Därefter är det inte alls bra. Visst, skolan behöver koordinera läxor så inte alla ligger på samma dag typ. Men att få de som har haft läxfri skola att inse att man behöver lägga ner tid och plugga till prov - nej det är inget lätt man gör direkt. De förstår inte varför de behöver repetera inför prov osv.
Att ha småläxor och planera att göra dem är viktigt från start. Det handlar inte om att räkna 15 sidor matte hemma varje fredag. Det kan vara att ett ämne ber dem läsa 15 sidors skönlitterär bok för ett ämne.
Jag har försökt lära ut olika sorters studieteknik till mina barn. Helt ointressant, vi har ju inga läxor. Gymnasiet kommer bli tufft på den punkten.
Jag gillar inte läxorna skolor alls, däremot koordination mellan lärarna och läxorna!
Anonym (verkligen?) skrev 2025-06-13 09:54:04 följande:
Jag vet det, och jag tycker att det är fel.
Just hemkunskap ska såklart innehålla teoretiska delar, som privatekonomi osv. Och även de andra praktiska ämnena ska innehålla en del teori.
Men det som mina barn fått ägna sig åt i de praktiska ämnena: sy en väska, skriv sedan en mindre avhandling om hur du sytt väskan. Då tar det teoretiska överhand och i princip dödar skaparlusten och kreativiteten.
Det är ju ändå så med det mesta, från de minsta till de största i skolvärlden. Jag känner personer som gick förskollärarelinjen på 90-talet. De hade obligatorisk gitarrumdervisning, teater med mera. Barnen var på förskolan för att utvecklas och leka, skapa och, ja, vara barn.
De som utexamineras idag förntas i princip att ha en 40 min mattelektion med treåringar. Försök att få dem att sitta stilla... Detta fortsätter sedan uppåt i åldrarna. Alla praktiska ämnen har teori. Ibland till förbannelse. Man önskar att de bara fått laga mat, måla, sy, slöjd och musicera och lära sig praktiska saker. Men så är inte svenska skolan uppbyggd längre, tyvärr.