• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 08:25:16 följande:
    Gå utanför mitt ämne? Jag håller mig till ämnet?.

Hemkunskap varken kommer eller ska lösa att många läser för lite. 

Du behöver anpassa din undervisning både till hur stor tid/del du har att tillgå, och till lämplig nivå. Ingen åk9 kommer vara färdigutbildade, det är inte ditt uppdrag. 

Är flera romaner om historisk kontext verkligen det bästa (och mest effektiva, utifrån begränsad tid och att du får klagomål) sättet att få ungdomar att förstå att det är dumt med konsumtionslån? Eller kan du få stöd att hitta andra alternativ?

• Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 10:56:32 följande:

Det finns väldigt mycket som tyder på att hemkunskapens mål och innehåll inte ryms utifrån den lektionstiden vi har. Det handlar även om att få kunskaper som sedan finns kvar. Att ge skriftliga inlämningsuppgifter som ska göras hemma kan vara väldigt svårt för många. Att sitta själv och argumentera och problematisera saker. Du ska då både läsa och förstå det mer komplext. Många behöver hjälp av en vuxen för att göra detta. På min skola har vi blivit betydligt mer krävande nu med ChatGPT och vi har även problematiserat den typen av hemuppgifter då vi inte vet vem som skriver och att det bli ojämlikt. Mina lektioner gör att det betygsgrundade arbetet faktiskt görs i klassrummet där vi bland annat diskuterar. Mitt ämne handlar ju om stora ämnen som Agenda 2030, det är något stort och viktigt med allt det andra arbetet. Sedan finns det ju olika sätt att tolka betygskriterierna. Vissa lärare kan ju vara snälla och sätta betyg på det man hunnit med. 

Men du tycker det är bättre med uppgifter som är mer svåra och där eleverna inte klarar av att arbeta självständigt hemma, just din dotter kanske klarar detta, men alla gör inte det. Men alla borde kunna klara av att läsa en bok när man är 15 år, det är alltså en läxa som eleven kan arbeta självständigt med. 

Vet du vad din dotter gjort på hem och konsumentkunskapen utöver att matlagningen. 

Om kursplanen är felaktigt upplagd i tid, är det verkligen elevernas uppgift att kompensera för hela den skevheten med sin fritid?
    Jag säger inte att läxor alltid är fel, men du måste ha med dig perspektivet med total arbetsbelastning. Läxor ska inte göras varje ledig minut.

• Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:00:08 följande:

Hemkunskap varken kommer eller ska lösa att många läser för lite. 

Du behöver anpassa din undervisning både till hur stor tid/del du har att tillgå, och till lämplig nivå. Ingen åk9 kommer vara färdigutbildade, det är inte ditt uppdrag. 

Är flera romaner om historisk kontext verkligen det bästa (och mest effektiva, utifrån begränsad tid och att du får klagomål) sättet att få ungdomar att förstå att det är dumt med konsumtionslån? Eller kan du få stöd att hitta andra alternativ?

Lärare kommer alltid få kritik? några få föräldrar (två) har klagat.? resten är nöjda. 

tycker du jag ska ändra för två kommentarer. 

• Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:02:45 följande:

Om kursplanen är felaktigt upplagd i tid, är det verkligen elevernas uppgift att kompensera för hela den skevheten med sin fritid?
    Jag säger inte att läxor alltid är fel, men du måste ha med dig perspektivet med total arbetsbelastning. Läxor ska inte göras varje ledig minut.

Ingenting händer om någon slarvar med läxorna till mig? ingenting 
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 12:03:05 följande:

Lärare kommer alltid få kritik? några få föräldrar (två) har klagat.? resten är nöjda. 

tycker du jag ska ändra för två kommentarer. 

fortfarande irrelevant med min tolkning. Men din chef har ju gjort bedömningen att det är relevant att be dig ändra om. 

Agenda 2030 ska ju du/hemkunskapen stå för hela kunskapen kring, utan bara hur matval relaterar dit.

• Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 12:04:24 följande:
    Ingenting händer om någon slarvar med läxorna till mig? ingenting 
    Då är det ju i sig ingen vettig läxa. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-16 22:19:38 följande:

Vad menar du att syftet är med undervisningen då? facket går ut och säger också att ämnet är för brett, så mycket som ska undervisas om men timmarna finns ju inte. Du får det att låta som en jobbig uppgift istället för att jag skickar hem massa teoretiska uppgifter där det ska analyseras och skrivas hemma. Är det bättre? 

Helt seriöst, läsuppgiften är LÄS den här boken. Om inte ALLA elever gör detta händer ju absolut ingenting. Jag kör inget läxförhör på det. Eleverna diskuterar innehållet på lektionerna. Om någon inte hängt med i boken så klarnar bilden ändå på lektionen. 

Det andra alternativet är ju att jag kör långa föreläsningar på lektionen och sedan behöver jag att dom läser kortare texter på fritiden och lämnar in 20 sidors text per år istället med deras analyser och reflektioner. En uppgift som kommer kräva för majoriteten betydligt mer jobb, dom kommer inte få hjälp att resonera som dom får i klassrummet med mig och andra. 

Detta blir även väldigt ojämlikt då alla inte kommer kunna få hjälp med läxan hemma. Med ChatGPT kräver vi helt andra typer av texter nu för att se så att eleverna inte fuskar, med mitt upplägg så slipper jag detta. 

När du dessutom skriver att det är något som föräldrarna borde lära sina barn, då blir det väldigt ojämlikt där också. Barn har rätt att lära sig hushållsekonomi och förstå vad ränta är. När unga personer tar blancolån och förstör hela sin framtid för en resa till solen är inte bra. Människor med skulder mår generellt sätt sämre? Alla föräldrar kan inte detta och kan därför inte lära sina barn detta. Dessutom är det samhället som måste betala människors skuldsanering. 

Sedan om vi ska prata om klimataspekten så är det inte heller bra att konsumera som vi gör i dagens Sverige. Men att gå in i ett klassrum och säga typ kids, ta inte lån och ta hand om planeten. Jättebra information, fäster kunskapen? Nej troligtvis inte. Kommer dom förstå innebörden, nej. 

Jag blir faktiskt jättenyfiken på vilka böcker det är! Varför kan du inte tala om det?
  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:09:19 följande:
    Då är det ju i sig ingen vettig läxa. 
    Är det inte?? Om alla struntar i läxan så blir det ett problem, men alla har inte problem med att läsa och är inte utbrända. Majoriteten uttrycker att det är intressant och är väldigt engagerade på lektionerna. Om någon har hoppat över att läsa så är dom inte förberedda inför lektionen, men om dom lyssnar på dom andra kanske dom tar till sig någonting av det som diskuterats, men för att kunna diskutera måste ju majoriteten ha läst. Mitt ämne är som sagt känsligt, vet många lärare som har uppgifter att göra hemläxor om hur arbetsfördelningen ser ut mellan föräldrarna i hemmet, dom ska intervjua föräldrarna om föräldraledighet och får olika listor Där dom ska fylla i vem som gör vad i hemmet och efter det får dom sitta i skolan och jämföra hur dom har det med sina föräldrar. Det kan bli kaos.
  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:08:37 följande:

fortfarande irrelevant med min tolkning. Men din chef har ju gjort bedömningen att det är relevant att be dig ändra om. 

Agenda 2030 ska ju du/hemkunskapen stå för hela kunskapen kring, utan bara hur matval relaterar dit.

Min chef va positiv till inköpet av böckerna? så att det är inte problemet 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-17 12:17:48 följande:
    Jag blir faktiskt jättenyfiken på vilka böcker det är! Varför kan du inte tala om det?
    Vad har det för betydelse? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 12:22:43 följande:
    Vad har det för betydelse? 
    Vaddå, har du bara valt på måfå heller? Klart det spelar roll vilka böcker det är!
    Du borde väl också vilja tipsa om dessa eminenta böcker?
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (X) skrev 2025-06-17 12:37:43 följande:
    Vaddå, har du bara valt på måfå heller? Klart det spelar roll vilka böcker det är!
    Du borde väl också vilja tipsa om dessa eminenta böcker?
    Hela poängen är väl att förbli anonym?. Så nej böckerna är inte valda på måfå? det är nya moderna böcker. 
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 12:20:30 följande:
    Är det inte?? Om alla struntar i läxan så blir det ett problem, men alla har inte problem med att läsa och är inte utbrända. Majoriteten uttrycker att det är intressant och är väldigt engagerade på lektionerna. Om någon har hoppat över att läsa så är dom inte förberedda inför lektionen, men om dom lyssnar på dom andra kanske dom tar till sig någonting av det som diskuterats, men för att kunna diskutera måste ju majoriteten ha läst. Mitt ämne är som sagt känsligt, vet många lärare som har uppgifter att göra hemläxor om hur arbetsfördelningen ser ut mellan föräldrarna i hemmet, dom ska intervjua föräldrarna om föräldraledighet och får olika listor Där dom ska fylla i vem som gör vad i hemmet och efter det får dom sitta i skolan och jämföra hur dom har det med sina föräldrar. Det kan bli kaos.

Läxor ska ju ha ett tydligt mervärde. Om inget händer av Att strunta i dem är ju frågan vad syftet är. Däremot beskriver du ju nu motsatsen, alltså en tydlig konsekvens (att inte kunna vara med i diskussionen på lektionen på bra sätt) så kanske finns det visst. 

Men vad är mervärdet av att det är 300 sidor istället för ett utdrag på 2-3 sidor? Då får du ju också tydligare vad som är fokus och en mer samlad grupp i att de läser i rätt tid (inte spritt över en hel termin). Hela boken kan vara tips om man vill läsa mer, men inte som obligatorisk läxa. 

Eller varför att lägga diskussionerna ovan kring hur man vill det ska se ut i ens egna framtida familj/relation, snarare än hur tredje person (föräldrarna) gör idag? 

• Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 12:47:29 följande:

Läxor ska ju ha ett tydligt mervärde. Om inget händer av Att strunta i dem är ju frågan vad syftet är. Däremot beskriver du ju nu motsatsen, alltså en tydlig konsekvens (att inte kunna vara med i diskussionen på lektionen på bra sätt) så kanske finns det visst. 

Men vad är mervärdet av att det är 300 sidor istället för ett utdrag på 2-3 sidor? Då får du ju också tydligare vad som är fokus och en mer samlad grupp i att de läser i rätt tid (inte spritt över en hel termin). Hela boken kan vara tips om man vill läsa mer, men inte som obligatorisk läxa. 

Eller varför att lägga diskussionerna ovan kring hur man vill det ska se ut i ens egna framtida familj/relation, snarare än hur tredje person (föräldrarna) gör idag? 

Jag har inga diskussioner kring elevernas föräldrar. Vi diskuterar dåtid, nutid och hur vi tror det kommer se ut i framtiden. Om dom inte har läst något så blir det svårt att diskutera något annat än egna erfarenheter. 2-3 sidor saknar relevans, jag är inte ute efter några detaljer. Om du läser en bok, då vet du väl handlingen i boken, hur ska du förstå handlingen efter 2-3 sidor? Texten är inget vi ska memorera i detalj. Vissa böcker ska du memorera fakta, här den djupare förståelsen det relevanta. På samma sätt som Anne Franks dagbok, det intressanta är inte att dom har bunkrat lök och lever på det, däremot kan det skapa en förståelse för levnadsförhållandena som helhet, man får en känsla för situationen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 12:41:41 följande:
    Hela poängen är väl att förbli anonym?. Så nej böckerna är inte valda på måfå? det är nya moderna böcker. 
    Tro mig, är du på riktigt känns du igen ändå.
    Jag tror bara du är rädd för att böckerna skulle sågas. 
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 13:06:56 följande:
    Jag har inga diskussioner kring elevernas föräldrar. Vi diskuterar dåtid, nutid och hur vi tror det kommer se ut i framtiden. Om dom inte har läst något så blir det svårt att diskutera något annat än egna erfarenheter. 2-3 sidor saknar relevans, jag är inte ute efter några detaljer. Om du läser en bok, då vet du väl handlingen i boken, hur ska du förstå handlingen efter 2-3 sidor? Texten är inget vi ska memorera i detalj. Vissa böcker ska du memorera fakta, här den djupare förståelsen det relevanta. På samma sätt som Anne Franks dagbok, det intressanta är inte att dom har bunkrat lök och lever på det, däremot kan det skapa en förståelse för levnadsförhållandena som helhet, man får en känsla för situationen.

Jag vet att du inte har sådana diskussioner. Du lyfter det ju dock återkommande utifrån att det är det enda andra alternativ till undervisningssätt du ser. 

Det relevanta för ditt ämne är ju inte att återge handlingen i en roman, utan att få en känsla för hushållsarbetet och arbetsfördelningen där i olika historiska nedslag. Där kan du säkert hitta ett avsnitt på 2 sidor i samma bok som exemplifierar det du är ute efter. Eller tillgå annan litteratur, som tex checklistor för hemmafruar, exemplifierande bilder från olika tiders värderingar osv. 

Det intressanta i den här tråden tycker jag inte är huruvida 15åringar kan läsa en bok eller inte, utan att du verkar tycka att ditt ämne är så svårt att diskutera och att du verkar lägga in alla skolans kunskaper i ett enda ämne du har eget ansvar över.
    Med ett brett ämne där det är svårt under kursen att hinna med alla bitar. Är det då en rimlig ambitionsnivå att lägga läsning av 2 romaner under ett helt läsår för att kunna diskutera en liten bit (jämställdhet) av ämnet?

Att lära ut Agenda 2030 för att prata hållbara matval är kanske inte heller rätt ambitionsnivå eller knappt ens relevant.

• Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-17 14:23:01 följande:

Jag vet att du inte har sådana diskussioner. Du lyfter det ju dock återkommande utifrån att det är det enda andra alternativ till undervisningssätt du ser. 

Det relevanta för ditt ämne är ju inte att återge handlingen i en roman, utan att få en känsla för hushållsarbetet och arbetsfördelningen där i olika historiska nedslag. Där kan du säkert hitta ett avsnitt på 2 sidor i samma bok som exemplifierar det du är ute efter. Eller tillgå annan litteratur, som tex checklistor för hemmafruar, exemplifierande bilder från olika tiders värderingar osv. 

Det intressanta i den här tråden tycker jag inte är huruvida 15åringar kan läsa en bok eller inte, utan att du verkar tycka att ditt ämne är så svårt att diskutera och att du verkar lägga in alla skolans kunskaper i ett enda ämne du har eget ansvar över.
    Med ett brett ämne där det är svårt under kursen att hinna med alla bitar. Är det då en rimlig ambitionsnivå att lägga läsning av 2 romaner under ett helt läsår för att kunna diskutera en liten bit (jämställdhet) av ämnet?

Att lära ut Agenda 2030 för att prata hållbara matval är kanske inte heller rätt ambitionsnivå eller knappt ens relevant.

Mitt ämne handlar ju lika mycket om konsumtion som hållbara matval. Det känns som att du inte har koll på ämnet helt enkelt. Böckerna handlar inte bara om jämställdhet, det var exempel, det tar upp väldigt många saker som ingår. 

Det är inte heller jag som hittat på att vi ska utgå från agenda 2030. 

• Anonym (verkligen?)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 14:40:46 följande:

Mitt ämne handlar ju lika mycket om konsumtion som hållbara matval. Det känns som att du inte har koll på ämnet helt enkelt. Böckerna handlar inte bara om jämställdhet, det var exempel, det tar upp väldigt många saker som ingår. 

Vad är det för böcker undrar man ju. Som inte är läroböcker men ändå tar upp så mycket som anknyter till ditt ämne. 
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 14:40:46 följande:

Jag utgår såklart från det du skriver och det resonemang du presenterar i tråden. 

Att utgå från agenda 2030 är inte samma sak som att lära ut Agenda 2030. 

Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?