Anonym (Läsning) skrev 2025-06-17 13:06:56 följande:
Jag har inga diskussioner kring elevernas föräldrar. Vi diskuterar dåtid, nutid och hur vi tror det kommer se ut i framtiden. Om dom inte har läst något så blir det svårt att diskutera något annat än egna erfarenheter. 2-3 sidor saknar relevans, jag är inte ute efter några detaljer. Om du läser en bok, då vet du väl handlingen i boken, hur ska du förstå handlingen efter 2-3 sidor? Texten är inget vi ska memorera i detalj. Vissa böcker ska du memorera fakta, här den djupare förståelsen det relevanta. På samma sätt som Anne Franks dagbok, det intressanta är inte att dom har bunkrat lök och lever på det, däremot kan det skapa en förståelse för levnadsförhållandena som helhet, man får en känsla för situationen.
Jag vet att du inte har sådana diskussioner. Du lyfter det ju dock återkommande utifrån att det är det enda andra alternativ till undervisningssätt du ser.
Det relevanta för ditt ämne är ju inte att återge handlingen i en roman, utan att få en känsla för hushållsarbetet och arbetsfördelningen där i olika historiska nedslag. Där kan du säkert hitta ett avsnitt på 2 sidor i samma bok som exemplifierar det du är ute efter. Eller tillgå annan litteratur, som tex checklistor för hemmafruar, exemplifierande bilder från olika tiders värderingar osv.
Det intressanta i den här tråden tycker jag inte är huruvida 15åringar kan läsa en bok eller inte, utan att du verkar tycka att ditt ämne är så svårt att diskutera och att du verkar lägga in alla skolans kunskaper i ett enda ämne du har eget ansvar över.
Med ett brett ämne där det är svårt under kursen att hinna med alla bitar. Är det då en rimlig ambitionsnivå att lägga läsning av 2 romaner under ett helt läsår för att kunna diskutera en liten bit (jämställdhet) av ämnet?
Att lära ut Agenda 2030 för att prata hållbara matval är kanske inte heller rätt ambitionsnivå eller knappt ens relevant.