Anonym (X) skrev 2025-06-13 09:37:01 följande:
Var i betygskriterierna återfinns det?
En hel del av det TS skriver ingår i ämnet, men det står ju inget om hur mycket de olika delarna ska beröras.
Detta är för åk 7-9
Mat och matlagning
- Matlagning för olika behov och sammanhang.
- Livsmedels egenskaper och användningsområden.
- Metoder för matlagning, däribland bakning.
- Att planera, organisera och reflektera över arbetet.
- Skapande av enkla måltider, till exempel utifrån säsong och rester.
- Instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt begrepp för matlagning.
- Smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
- Redskap och teknisk utrustning samt hur de används på ett säkert och funktionellt sätt vid matlagning.
- Hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
Privatekonomi och konsumtion
- Ungas privatekonomi. Relationen mellan inkomst, sparande och konsumtion. Hur man kan planera sin ekonomi.
- Planering, genomförande och rutiner vid inköp.
- Att handla på kredit, teckna abonnemang samt låna och spara pengar.
- Skillnaden mellan saklig konsumentinformation och annan påverkan på konsumtionsval.
- Reklam i olika former, även dolda reklambudskap.
- Konsumenters rättigheter och skyldigheter. Garanti, reklamation, ångerrätt, öppet köp och köp från privatperson samt skillnad mellan köp i butik och på internet.
- Jämförelse av olika produkters pris och kvalitet. Rimlighetsbedömning av pris och mängd.
Levnadsvanor
- Sammansättning av varierade och balanserade måltider och anpassning till individuella behov.
- Måltidens betydelse för gemenskap. Olika mattraditioner.
- Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.
- Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel och andra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livsmedel och andra varor påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
- Rutiner och metoder för rengöring och tvätt
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven planerar och tillagar måltider och hanterar andra praktiska uppgifter som förekommer i ett hem på ett fungerande sätt.
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hur man kan hantera frågor som rör privatekonomi och konsumtion.
Eleven kommunicerar på ett utvecklat sätt om hur val och handlingar som förekommer i ett hem kan påverka hälsa, ekonomi och miljö