• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Fiona M
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-13 22:49:49 följande:
    Skulle det göra någon skillnad? 
    Självklart.
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-16 14:05:42 följande:

Det är orimligt mycket,  med tanke på att de har andra ämnen. Speciellt om dessa sidor var under ett år, för ett ämne som vanligtvis inte har litteratur. Utdrag är ok. Men inte 600 sidor. 15-åringar läser knappt idag, vilket gör det svårsmält.

Får jag fråga om du har autism? Känner nämligen till en kärare som har det och som inte kan avgöra vad som blir för mycket då han verkar vilja att hans elever ska vara lika intresserade av vissa saker.

När du ändå pratar om autism?. Ett av kriterierna kan handla om att se detaljer och inte se helheten. Du kan ju fundera över hur du ser på det här. Jag ser att barn idag inte får möjligheten till att utmanas i sin läsning? Det är viktigt att dom nöjesläser, men det börjar man inte med när dom blir 15. Man kan inte heller säga att lusten måste komma. Vi kan inte ha massa människor på universitetet som bara vill läsa kurslitteratur som dom är intresserade av. Om man ska få en utveckling behöver du successivt trappa upp. Det är direkt respektlöst mot barnen idag att vi inte är tydliga med vilka krav som kommer ställas på dom. Vi vaggar in dom i falsk trygghet om att ansträngning behövs inte. Vad fokuserar du på, detaljer eller helhet? 
  • Jemp
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-16 17:22:23 följande:
    Har ingen autism? frågan är väl vad vi lär barnen om vi inte kräver att dom läser mer? Hur ska vi bygga upp deras läsförmåga när du själv säger att dom knappt läser idag. Vi har problem på universiteten med elever som inte orkar läsa kurslitteraturen där heller. Vad anser du lösningen ska vara. För det här handlar inte att alla ska vara lika intresserade av samma sak som än själv. Alla lärare ska pracka på eleverna saker dom inte kanske har samma intresse för. Det gör inte en lärare till autistisk. Mina elever tycker det vi gör är kul, dom får bra betyg. Der som det klagas över är att eleverna behövt anstränga sig. Men det blir inte roligare sen när man kommer till gymnasiet och plötsligt då får betydligt mer litteratur? när jag gick i gymnasiet så kunde jag i små ämnen i exempelvis historia läsa tre böcker på 1200 sidor sammanlagt. Det var inget jag valt själv utan i historian skulle vi läsa om typ en specifik konflikt i världen. Det behövde vi då läsa massor om
    då utöver allt annat vi läste Och då var det böcker på universitetsnivå? I vilken ålder ska barnen utmanas, är det bra med ett stort glapp sen och i vilken ålder ska glappet komma. Du kan fundera på det istället för autism. 
    Du frågar om det kan bli för mycket. Självklart kan det det. Även skolungdomar blir utbrända och det tar definitivt kål på läslusten. Lagom är bäst osv. 
  • Anonym (Läsning)
    Jemp skrev 2025-06-16 20:41:29 följande:
    Du frågar om det kan bli för mycket. Självklart kan det det. Även skolungdomar blir utbrända och det tar definitivt kål på läslusten. Lagom är bäst osv. 
    Lagom just nu är att majoriteten läser minimalt i alla ämnen. Barnböcker förenklas hela tiden just nu och texterna minskar i varenda kursbok även i lågstadiet. Man komprimerar varenda ämne i texten och slutligen blir allt platt. Så vad är lagom? blev varenda 70-90 talist utbrända av sina skolböcker? 
  • Goneril

"Barn läser inte idag" som någon allmän iakttagelse, det finns säkert goda hem där läsning uppmuntras och är självklar. Vad är för för konstigt resonemang, nämligen att det skulle vara autistiskt relaterat att ställa krav på 600-sidors läsning? Man blir mörkrädd när man läser detta. Håller mänskligheten på att retardera, är vi tillbaka på grottstadiet innan runskriften uppfanns? (Futark heter den för övrigt).                                                                                                                                                     Med läsvana läser man lätt en bok i veckan, 300 -500 sidor. Vi äldre bokslukare kan nog läsa mer än sä, är det faktaspäckad litteratur, historia till exempel, kan längre tid behövas. Det som skrämmer mig i resonemanget i tråden är det faktum att om några år ska 15?-åringen börja studera på universitetet och där kan jag lova att läsning krävs. Humaniora, till exempel, omfattar tusentals sidor per termin. Man gör inte sitt barn någon tjänst om man inte förbereder det, i första hand för gymnasiet och sedan för högre studier, genom att  ställa krav på läsning.            

• Tow2Mater
    Goneril skrev 2025-06-16 21:20:24 följande:

"Barn läser inte idag" som någon allmän iakttagelse, det finns säkert goda hem där läsning uppmuntras och är självklar. Vad är för för konstigt resonemang, nämligen att det skulle vara autistiskt relaterat att ställa krav på 600-sidors läsning? Man blir mörkrädd när man läser detta. Håller mänskligheten på att retardera, är vi tillbaka på grottstadiet innan runskriften uppfanns? (Futark heter den för övrigt).                                                                                                                                                     Med läsvana läser man lätt en bok i veckan, 300 -500 sidor. Vi äldre bokslukare kan nog läsa mer än sä, är det faktaspäckad litteratur, historia till exempel, kan längre tid behövas. Det som skrämmer mig i resonemanget i tråden är det faktum att om några år ska 15?-åringen börja studera på universitetet och där kan jag lova att läsning krävs. Humaniora, till exempel, omfattar tusentals sidor per termin. Man gör inte sitt barn någon tjänst om man inte förbereder det, i första hand för gymnasiet och sedan för högre studier, genom att  ställa krav på läsning.            

I ämnet hemkunskap??
  • Anonym (Läsning)
    Goneril skrev 2025-06-16 21:20:24 följande:

Ja nu är det ju dessutom 300 sidor utspritt på 4 månader. 

• Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-16 21:22:55 följande:
    I ämnet hemkunskap??

Skulle det vara bättre att vi lägger på några timmars undervisningstid i veckan då istället? För timmarna räcker inte till för att gå igenom allt och det är inget jag hittar på, jag har inte möjlighet att låta eleverna sitta och ha föreläsningar på lektionerna utan nu kan dom komma och göra saker på plats på lektionen och den enda läxan dom har är läsning. Annars hade jag behövt skicka med både läsning och skrivning m.m 

Jag tycker att det är rimligt att ge läxor som eleverna inte ska behöva hjälp med. Och att kunna läsa en bok själva när dom är 15 är inte för mycket. Många lärare ger läxor att du ska göra reflektioner och analyser hemma på sin egna kammare och analysera hur en uppgift fungerar. Det är massa nya krav nu med ChatGPT. 

Du förminskar dessutom hemkunskapens betydelse. Människor hamnar Hos kronofogden idag pga att det köper mat på foodora och köper resor och kläder/smink på avbetalning. Det är viktigt att diskutera detta på ett nyanserat sätt, prata om konsumtion och vad ränta är för någonting. Det går däremot inte moralisera detta utan eleverna måste vilja ta till sig detta och det gör man inte genom moralkakor. Jag vill att informationen ska landa hos eleverna så dom faktiskt får chansen till att göra medvetna val. När man köper möbler till sin första lägenhet, måste man köpa det finaste och dyraste då, finns det fördelar med att spara pengar, vilka fördelar skulle det i sådana fall vara? ämnet är inte bara hur man kokar potatis. 

• Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-16 21:58:27 följande:

Skulle det vara bättre att vi lägger på några timmars undervisningstid i veckan då istället? För timmarna räcker inte till för att gå igenom allt och det är inget jag hittar på, jag har inte möjlighet att låta eleverna sitta och ha föreläsningar på lektionerna utan nu kan dom komma och göra saker på plats på lektionen och den enda läxan dom har är läsning. Annars hade jag behövt skicka med både läsning och skrivning m.m 

Jag tycker att det är rimligt att ge läxor som eleverna inte ska behöva hjälp med. Och att kunna läsa en bok själva när dom är 15 är inte för mycket. Många lärare ger läxor att du ska göra reflektioner och analyser hemma på sin egna kammare och analysera hur en uppgift fungerar. Det är massa nya krav nu med ChatGPT. 

Du förminskar dessutom hemkunskapens betydelse. Människor hamnar Hos kronofogden idag pga att det köper mat på foodora och köper resor och kläder/smink på avbetalning. Det är viktigt att diskutera detta på ett nyanserat sätt, prata om konsumtion och vad ränta är för någonting. Det går däremot inte moralisera detta utan eleverna måste vilja ta till sig detta och det gör man inte genom moralkakor. Jag vill att informationen ska landa hos eleverna så dom faktiskt får chansen till att göra medvetna val. När man köper möbler till sin första lägenhet, måste man köpa det finaste och dyraste då, finns det fördelar med att spara pengar, vilka fördelar skulle det i sådana fall vara? ämnet är inte bara hur man kokar potatis. 

Hinner du inte gå igenom allt måste du ju komprimera innehållet och bara ta med det allra viktigaste. Att läsning ska vara fokus i hemkunskap är inte realistiskt.

Tyvärr ska ju allt mer tryckas in i skolans kursplaner, en hel del som brukade vara föräldrars uppgift. Eller inte skulle behövas alls.
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-16 22:03:58 följande:
    Hinner du inte gå igenom allt måste du ju komprimera innehållet och bara ta med det allra viktigaste. Att läsning ska vara fokus i hemkunskap är inte realistiskt.

Tyvärr ska ju allt mer tryckas in i skolans kursplaner, en hel del som brukade vara föräldrars uppgift. Eller inte skulle behövas alls.

Vad menar du att syftet är med undervisningen då? facket går ut och säger också att ämnet är för brett, så mycket som ska undervisas om men timmarna finns ju inte. Du får det att låta som en jobbig uppgift istället för att jag skickar hem massa teoretiska uppgifter där det ska analyseras och skrivas hemma. Är det bättre? 

Helt seriöst, läsuppgiften är LÄS den här boken. Om inte ALLA elever gör detta händer ju absolut ingenting. Jag kör inget läxförhör på det. Eleverna diskuterar innehållet på lektionerna. Om någon inte hängt med i boken så klarnar bilden ändå på lektionen. 

Det andra alternativet är ju att jag kör långa föreläsningar på lektionen och sedan behöver jag att dom läser kortare texter på fritiden och lämnar in 20 sidors text per år istället med deras analyser och reflektioner. En uppgift som kommer kräva för majoriteten betydligt mer jobb, dom kommer inte få hjälp att resonera som dom får i klassrummet med mig och andra. 

Detta blir även väldigt ojämlikt då alla inte kommer kunna få hjälp med läxan hemma. Med ChatGPT kräver vi helt andra typer av texter nu för att se så att eleverna inte fuskar, med mitt upplägg så slipper jag detta. 

När du dessutom skriver att det är något som föräldrarna borde lära sina barn, då blir det väldigt ojämlikt där också. Barn har rätt att lära sig hushållsekonomi och förstå vad ränta är. När unga personer tar blancolån och förstör hela sin framtid för en resa till solen är inte bra. Människor med skulder mår generellt sätt sämre? Alla föräldrar kan inte detta och kan därför inte lära sina barn detta. Dessutom är det samhället som måste betala människors skuldsanering. 

Sedan om vi ska prata om klimataspekten så är det inte heller bra att konsumera som vi gör i dagens Sverige. Men att gå in i ett klassrum och säga typ kids, ta inte lån och ta hand om planeten. Jättebra information, fäster kunskapen? Nej troligtvis inte. Kommer dom förstå innebörden, nej. 

Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?