Tow2Mater skrev 2025-06-16 22:03:58 följande:
Hinner du inte gå igenom allt måste du ju komprimera innehållet och bara ta med det allra viktigaste. Att läsning ska vara fokus i hemkunskap är inte realistiskt.
Tyvärr ska ju allt mer tryckas in i skolans kursplaner, en hel del som brukade vara föräldrars uppgift. Eller inte skulle behövas alls.
Vad menar du att syftet är med undervisningen då? facket går ut och säger också att ämnet är för brett, så mycket som ska undervisas om men timmarna finns ju inte. Du får det att låta som en jobbig uppgift istället för att jag skickar hem massa teoretiska uppgifter där det ska analyseras och skrivas hemma. Är det bättre?
Helt seriöst, läsuppgiften är LÄS den här boken. Om inte ALLA elever gör detta händer ju absolut ingenting. Jag kör inget läxförhör på det. Eleverna diskuterar innehållet på lektionerna. Om någon inte hängt med i boken så klarnar bilden ändå på lektionen.
Det andra alternativet är ju att jag kör långa föreläsningar på lektionen och sedan behöver jag att dom läser kortare texter på fritiden och lämnar in 20 sidors text per år istället med deras analyser och reflektioner. En uppgift som kommer kräva för majoriteten betydligt mer jobb, dom kommer inte få hjälp att resonera som dom får i klassrummet med mig och andra.
Detta blir även väldigt ojämlikt då alla inte kommer kunna få hjälp med läxan hemma. Med ChatGPT kräver vi helt andra typer av texter nu för att se så att eleverna inte fuskar, med mitt upplägg så slipper jag detta.
När du dessutom skriver att det är något som föräldrarna borde lära sina barn, då blir det väldigt ojämlikt där också. Barn har rätt att lära sig hushållsekonomi och förstå vad ränta är. När unga personer tar blancolån och förstör hela sin framtid för en resa till solen är inte bra. Människor med skulder mår generellt sätt sämre? Alla föräldrar kan inte detta och kan därför inte lära sina barn detta. Dessutom är det samhället som måste betala människors skuldsanering.
Sedan om vi ska prata om klimataspekten så är det inte heller bra att konsumera som vi gör i dagens Sverige. Men att gå in i ett klassrum och säga typ kids, ta inte lån och ta hand om planeten. Jättebra information, fäster kunskapen? Nej troligtvis inte. Kommer dom förstå innebörden, nej.