• Anonym (Läsning)

Kan en lärare ge för mycket böcker?

Jag har nu fått feed-back av rektorn precis innan skolavslutningen. Föräldrarna tycker att jag ger för mycket böcker att läsa, det är elever i årskurs 9e. Dom har fått två böcker att läsa på 300 sidor som är mer åt det populärvetenskapliga hållet. 

Det är böcker som beskriver området på ett kortfattat sätt men som ger eleverna en historisk kontext på ämnet. 

Föräldrarna anser att ämnet inte borde ha någon litteratur alls. Att det är orimligt att eleverna ska läsa 600 sidor. Jag köper att det är att ta in att ge eleverna 600 sidor ren fakta. Det är det inte, det är inte ens böcker som dom ska memorera utan förstå helheten. 

Böckerna handlar om människor och deras familjer, typ som att läsa Anne Frank eller något. 

Föräldrarna menar även att språket är för avancerat, att ord som rationell är för svårt för en 15 åring. 

Är denna kritik verkligen rimlig?

• Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?
  • Anonym (Läsning)
    anonymaaaaaaaaaa skrev 2025-06-11 23:18:19 följande:

Är det böcker eleverna läst under skolåret eller böcker eleverna förväntas läsa under sommarlovet?

Jag tycker inte det är rimligt att eleverna ska ha läxa över sommarlovet.

Menar du däremot böcker eleverna läst som en del av undervisningen i svenska under skolåret tycker jag det är fullt rimligt. Att läsa är väll en ganska självklar del av det skolämnet. Det tränar ju både läsförståelse och ordförråd. Tycker nästan det är orimligt lite att bara läsa två böcker under ett år i skolan med tanke på att många studier visar att svenska elevers läsförmåga blir sämre och sämre.

Jag undervisar inte i svenska och nej det är under skolåret. Eleverna fick en bok i höstas och en nu under våren. Vi har läst boken och sedan har dom fått reflektera över det dom läst efter varje kapitel (frivillig del, som dom skrivit ner för att komma ihåg, som jag aldrig läser), sedan diskuterar vi i smågrupper och kopplar det sedan till teorin vi läser. Typ hur det såg ut i X familj under den här tidpunkten. Så vi memorerar faktan och pratar om personer som levde då. Så dom har inte behövt läsa all text i ett svep (om dom inte önskat detta). Jag vill att dom ska bli goda läsare men samtidigt vill jag att faktan ska sitta. 
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-11 23:44:54 följande:
    Det är stor skillnad att läsa faktaböcker som man ska memorera och att läsa biografier. Att i exempelvis historia läsa Anne Franks dagbok och prata om hur det kunde vara för en ung judisk kvinna under andra världskriget gör att det blir mer verkligt. Det blir människor vi diskuterar och inte antal döda utan hur kunde vardagen se ut. Jag tycker inte att en sån bok räknas till en faktabok, meningen är att skapa en känsla, förståelse och sammanhang. 

Att läsa 1-3 romaner i veckan är ju rimligt i min värld, inte som skoluppgift nu utan vad som är rimligt att orka läsa. 

Det är inte mycket med 300 sidor för en roman, som motsvarar det jag gett eleverna. Vi har dessutom ett problem med att folk på universitetet är för läsovana. När tycker du vi ska få eleverna att läsa? 

Eleverna har presterat väldigt bra, det finns inga klagomål på betygen, problemet är att dom behövt anstränga sig. Är det verkligen rimligt? Ska jag bara skriva ett betyg som inte stämmer överens med elevernas kunskaper.
    Med tanke på att en genomsnittlig svensk läser 4 romaner per ÅR så har du nog lite höga förväntningar på 15-åringar. 
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (vet inte) skrev 2025-06-11 23:56:26 följande:
    Med tanke på att en genomsnittlig svensk läser 4 romaner per ÅR så har du nog lite höga förväntningar på 15-åringar. 
    När tycker du eleverna Ska lära sig att läsa mycket då? Borde vi förenkla betygskriterierna? Mina elever vill ha höga betyg och kriterierna är höga. Hur ska jag lyckas med detta utan att dom anstränger sig. 
  • Tow2Mater

1-3 romaner i veckan?? Jag läser varje kväll, kanske mellan en och en och en halv timme. Inte läser jag en roman i veckan på den tiden, det tar längre än så. Och du förväntar dig en tonåring med flera skolämnen, sporter och idrotter, kompisar och familjeaktiviteter ska läsa dina böcker på detta sätt - böcker de kanske egentligen inte ens vill läsa? Dina förväntningar är under all kritik ja.

• Anonym (vet inte)
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 00:12:14 följande:
    När tycker du eleverna Ska lära sig att läsa mycket då? Borde vi förenkla betygskriterierna? Mina elever vill ha höga betyg och kriterierna är höga. Hur ska jag lyckas med detta utan att dom anstränger sig. 
    Sa jag något av det? Varför försöker du lägga ord i min mun?

Jag håller med om att svenskar läser lite, i skolan och utanför. Men 1-3 skönlitterära böcker i veckan ÄR för höga förväntningar på 15-åringar, när vuxna i snitt läser 4 om ÅRET. Det var det jag kommenterade. Inget annat. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 00:12:14 följande:
    Vad säger betygskriterierna för högre betyg då? Det står knappast att eleven måste anstränga sig?
  • Anonym (Läsning)
    Anonym (vet inte) skrev 2025-06-12 00:43:10 följande:
    Sa jag något av det? Varför försöker du lägga ord i min mun?

Jag håller med om att svenskar läser lite, i skolan och utanför. Men 1-3 skönlitterära böcker i veckan ÄR för höga förväntningar på 15-åringar, när vuxna i snitt läser 4 om ÅRET. Det var det jag kommenterade. Inget annat. 
    Nu förväntade jag mig inte att dom ska läsa 1-3 böcker i veckan för sitt skolarbete, däremot ser jag det inte som en omöjlighet att dom skulle kunna göra detta på sin fritid. Fråga en 15 åring hur många timmar dom ägnar åt hobbys på telefonen i veckan Eller typ serier. 
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 00:21:34 följande:

1-3 romaner i veckan?? Jag läser varje kväll, kanske mellan en och en och en halv timme. Inte läser jag en roman i veckan på den tiden, det tar längre än så. Och du förväntar dig en tonåring med flera skolämnen, sporter och idrotter, kompisar och familjeaktiviteter ska läsa dina böcker på detta sätt - böcker de kanske egentligen inte ens vill läsa? Dina förväntningar är under all kritik ja.

Men om du läser 7 timmar minst per vecka borde du ju läsa en roman på 300 sidor i veckan? Alla har ju olika läshastighet men på kanske 1,5 timme kan jag läsa 150 sidor iaf beroende på hur komplicerad boken är. En bok där en och samma karaktär har 15 olika namn och det är en komplicerad historia kan det ta längre tid. Men typ en vanlig feelgood kan jag läsa på max 4 timmar. 
  • Anonym (Läsning)
    Tow2Mater skrev 2025-06-12 00:49:04 följande:
    Vad säger betygskriterierna för högre betyg då? Det står knappast att eleven måste anstränga sig?
    Nja men du ska kunna resonera m.m

Hur ska du resonera och förstå komplexa saker utan något att resonera kring? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Läsning) skrev 2025-06-12 01:06:12 följande:
    Men om du läser 7 timmar minst per vecka borde du ju läsa en roman på 300 sidor i veckan? Alla har ju olika läshastighet men på kanske 1,5 timme kan jag läsa 150 sidor iaf beroende på hur komplicerad boken är. En bok där en och samma karaktär har 15 olika namn och det är en komplicerad historia kan det ta längre tid. Men typ en vanlig feelgood kan jag läsa på max 4 timmar. 
    Jag måste räkna sidorna en kväll. Men varför speedläser du så? Det blir dyrt att gå igenom böcker i den takten om du gör som jag och köper dina böcker. Har svårt nog att hitta böcker värda att läsa som det är. Att begära att barn i 9an ska läsa i din takt är ganska orealistiskt.
Svar på tråden Kan en lärare ge för mycket böcker?