Anonym (Man) skrev 2025-06-30 11:39:30 följande:
Att vara omhändertagande är inte detsamma som att dalta. Att vara omhändertagande är en mysig mänsklig gest som gör att man mår bra. Sen kan jag gå över gränsen av vad som skulle anses som konstruktivt och uppfostrande genom att göra frukost och bre mackor till mina nästan vuxna barn.
Att visa värme, omtänksamhet och omhändertagande är härligt. Vissa feminister utgår från att man måste uppfostra karlar i alla lägen och därför kan man inte ge denna mycket mänskliga och mysiga gåva.
Synd om dom som missar detta fina i en relation.
Precis. Jag får ibland höra att jag skämmer bort mina barn (som visserligen bara är 7 och 10 och inte nästan vuxna) genom att jag alltid serverar dem frukost framför nåt barnprogram i soffan på morgnarna. Får frågan om de inte klarar av att göra det själv. Jo det är väl klart de gör! Men jag tycker om att pyssla om dem. Skulle jag en morgon av nån anledning inte hinna fixa frukosten så gör de det själva utan gnäll.
Samma med om jag hade en partner. Jag pysslar gärna om honom och gör såna saker ibland. Men det är under förutsättning att han inte tar för givet att jag gör det och att han klarar av att göra sakerna själv.
Det är fint att göra saker för varandra som en kärlekshandling.
Så jag vill gärna ha en omhändertagande man och jag vill själv gärna pyssla om min man.