• Anonym (Grymt_besviken)

Var finns de bra männen?

Efter att ha hängt på datingappar i några år nu och träffat män som jag verkligen trott det kunde bli något med, måste jag säga att jag bara blir besviken. Jag har blivit lurad om att de vill något seriöst, men sen har det visat sig att man bara dugt som sällskap för en kväll eller bara för sex en natt. 

När man fått deras nummer och sedan ringt har de ursäktat sig med olika saker för varför de inte kan eller vill träffas igen, eller bara sagt att jag var inte den de ville inleda något med.

Mina barn är utflugna sedan några år tillbaks och jag borde ju därför vara perfekt för män som inte vill att barn ska vara inblandade. Jag försöker hålla mig snygg och fräsch och ser vad andra, bland annat mina arbetskollegor, bra ut för min ålder (är 47). 

Jag blir däremot frekvent kontaktad av män som knappast matchar mig utseendemässigt eller som jag inte på något sätt finner attraktiva eller tilldragande personlighetsmässigt. För andra kvinnor verkar det vara så mycket lättare. De flesta av mina arbetskollegor lever med män som för dem är perfekta, snälla, omtänksamma och har personliga drag som tilltalar kvinnor.

Någon mer som upplever samma?

• Svar på tråden Var finns de bra männen?
  • Jimmy75
    Anonym (Tappatalltropåkärlek) skrev 2025-06-28 13:59:36 följande:

Jag känner mer och mer så här faktiskt.
    Det finns inga bra män. Det finns bara mindre dåliga.
    Är han seriös och trogen är han istället lat och oförmögen att ta hand om hem och barn. Eller allmänt ointelligent. Eller har för mycket irriterande egenskaper exempelvis tuggar extremt högt osv.
    Som kvinna får man välja om man vill ha en oduglig man eller om man vill leva ensam.

Fy, det låter ju helt fruktansvärt. Beklagar verkligen att du har gjort erfarenheter som får det att kännas så.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Tappatalltropåkärlek) skrev 2025-06-28 13:59:36 följande:

Jag känner mer och mer så här faktiskt.
    Det finns inga bra män. Det finns bara mindre dåliga.
    Är han seriös och trogen är han istället lat och oförmögen att ta hand om hem och barn. Eller allmänt ointelligent. Eller har för mycket irriterande egenskaper exempelvis tuggar extremt högt osv.
    Som kvinna får man välja om man vill ha en oduglig man eller om man vill leva ensam.

Tråkigt att du haft dåliga erfarenheter, men att dissa ett hell kön, halva befolkningen, är inte trovärdigt någon dag i veckan. Dessutom är du nedlåtande mot oss kvinnor om du tror att vi nöjer oss med odugliga män bara för att slippa vara ensamma.

Jag tror att dina misslyckanden gör att du är extra kritisk, letar fel på alla och blundar för det som är bra. Och den som söker den finner.
    Det är helt okej att du väljer att leva ensam, men ärligt talat låter du bitter och såna människor är inte så trevliga att umgås med, gäller även kvinnor.
  • Jimmy75
    Anonym (Malin) skrev 2025-06-28 14:56:04 följande:
    Tråkigt att du haft dåliga erfarenheter, men att dissa ett hell kön, halva befolkningen, är inte trovärdigt någon dag i veckan. Dessutom är du nedlåtande mot oss kvinnor om du tror att vi nöjer oss med odugliga män bara för att slippa vara ensamma.

Jag tror att dina misslyckanden gör att du är extra kritisk, letar fel på alla och blundar för det som är bra. Och den som söker den finner.
    Det är helt okej att du väljer att leva ensam, men ärligt talat låter du bitter och såna människor är inte så trevliga att umgås med, gäller även kvinnor.
    Trevligt att se en annan uppfattning än bara jubel, applåder och instämmanden om hur illa det är. 
  • Anonym (Hubert)
    Anonym (Malin) skrev 2025-06-28 14:56:04 följande:

Väl talat. Det har blivit inne att leta fel istället för rätt, och precis som du skriver så kommer man hitta det om man letar.

Troligtvis är den som letar fel inte heller perfekt.
  • Jimmy75
    Anonym (Hubert) skrev 2025-06-28 20:30:20 följande:
    Väl talat. Det har blivit inne att leta fel istället för rätt, och precis som du skriver så kommer man hitta det om man letar.

Troligtvis är den som letar fel inte heller perfekt.

Exakt! Det man letar efter hittar man. Får ge cred till båda hör eftersom jag missade det när jag läste första gången. 

• Anonym (Försenad kvälls-runk)
    Anonym (Grymt_besviken) skrev 2025-06-20 15:31:39 följande:
    Var finns de bra männen?

Efter att ha hängt på datingappar i några år nu och träffat män som jag verkligen trott det kunde bli något med, måste jag säga att jag bara blir besviken. Jag har blivit lurad om att de vill något seriöst, men sen har det visat sig att man bara dugt som sällskap för en kväll eller bara för sex en natt. 

När man fått deras nummer och sedan ringt har de ursäktat sig med olika saker för varför de inte kan eller vill träffas igen, eller bara sagt att jag var inte den de ville inleda något med.

Mina barn är utflugna sedan några år tillbaks och jag borde ju därför vara perfekt för män som inte vill att barn ska vara inblandade. Jag försöker hålla mig snygg och fräsch och ser vad andra, bland annat mina arbetskollegor, bra ut för min ålder (är 47). 

Jag blir däremot frekvent kontaktad av män som knappast matchar mig utseendemässigt eller som jag inte på något sätt finner attraktiva eller tilldragande personlighetsmässigt. För andra kvinnor verkar det vara så mycket lättare. De flesta av mina arbetskollegor lever med män som för dem är perfekta, snälla, omtänksamma och har personliga drag som tilltalar kvinnor.

Någon mer som upplever samma?

Det är alltid lättare för andra och de har alltid perfekta män, liv, umgänge etc.

Det du beskriver är inget unikt för män. Kvinnor gör så också. Enklare att ghosta än att vara ärlig. Och om JAG försöker vara ärlig och säga att jag inte är intresserad då ska jag komma med en mycket bra förklaring till varför jag sårat dem. Men jag ska bara gilla läget om de inte är intresserade av mig.

Ser du hur mycket jag generaliserar? Japp, men det jag skriver är sant för så är dejtingvärlden. Om du tycker du har jobbigt kan du ju förstå hur vi män har det som är överrepresenterade på dejting- och sexsajter.

Jag tror du tyvärr behöver suga i dig nederlagen och gå vidare. Eller vidga dina vyer. Jag har träffat tjejer som egentligen ligger utanför mina preferenser utseendemässigt men tänkt att det kan vara värt att ge dem en chans. Det kanske du också kan göra. Du skriver att de inte matchar dig utseendemässigt så jag antar att du har ganska höga tankar om ditt utseende och tycker du är värd män som är särskilt snygga. Du känns tyvärr som en person som frågar efter mannens längd men blir sur om man frågar efter din vikt.

Om du vill ha nån som är genuint snäll, bör du nog vidga dina vyer lite. Och utgå från att ALLA killar vill ligga första natten. Lycka till.
  • Anonym (Grymt_besviken)
    Anonym (Försenad kvälls-runk) skrev 2025-06-29 02:22:11 följande:
    Det är alltid lättare för andra och de har alltid perfekta män, liv, umgänge etc.

Det du beskriver är inget unikt för män. Kvinnor gör så också. Enklare att ghosta än att vara ärlig. Och om JAG försöker vara ärlig och säga att jag inte är intresserad då ska jag komma med en mycket bra förklaring till varför jag sårat dem. Men jag ska bara gilla läget om de inte är intresserade av mig.

Ser du hur mycket jag generaliserar? Japp, men det jag skriver är sant för så är dejtingvärlden. Om du tycker du har jobbigt kan du ju förstå hur vi män har det som är överrepresenterade på dejting- och sexsajter.

Jag tror du tyvärr behöver suga i dig nederlagen och gå vidare. Eller vidga dina vyer. Jag har träffat tjejer som egentligen ligger utanför mina preferenser utseendemässigt men tänkt att det kan vara värt att ge dem en chans. Det kanske du också kan göra. Du skriver att de inte matchar dig utseendemässigt så jag antar att du har ganska höga tankar om ditt utseende och tycker du är värd män som är särskilt snygga. Du känns tyvärr som en person som frågar efter mannens längd men blir sur om man frågar efter din vikt.

Om du vill ha nån som är genuint snäll, bör du nog vidga dina vyer lite. Och utgå från att ALLA killar vill ligga första natten. Lycka till.
    Nej, alla män vill inte ligga första natten, men jag har förstått att det här forumet är fullt av män som bara vill ligga, men inte får det för att de är för fula och initiativlösa. Jag vet att jag ser bra ut och att anser att jag förtjänar det bästa, så hur du än försöker trycka ned mig så lyckas du inte,
  • Anonym (Man)
    Jimmy75 skrev 2025-06-28 13:50:59 följande:

Nu gav jag ju bara en väldigt väldigt avskalad och förenklad kommentar om artikeln som länkas till här. Det gjorde jag med tanke på forumet jag skriver i men om man är mer intresserad så ger de en bättre och närmare förklaring om man följer artikeln vidare och läser originaltexten om studien som är ganska omfattande och absolut ger belägg för att det finns tydligt samband mellan antalet barn med fler och större utvecklingsrelaterade problem och åldern på pappan. Det verkar också inte helt osannolikt att det SKULLE kunna finnas en koppling till sämre kvalitet på mannens spermier i takt med stigande ålder. Det är bara mycket mycket svårare att fastslå genom upplägget de har använt. I den bästa av världar och i en värld av obegränsade resurser finns det väldigt många intressant fynd i studien som man borde forska vidare med en bättre design....och en av dem hade ju varit den genetiska komponenten och hur mycket pappans ålder är en faktor där.

Jag uppfattade det som att utgångspunkten till den artikel som lades in här var att man kom in på ämnet om hur kvinnors ålder har betydelse för hur barnet blir (mörda mig inte nu ni som läser detta - jag förenklar galet mycket av tidsskäl nu när jag skriver), och sedan ville man belysa att det inte bara är kvinnans ålder som är av betydelse, utan även högre ålder på mannen ökar risken för fostret. Därför inriktade jag mig också på huruvida studien ger belägg för det....av samma anledning fördjupade jag mig inte i andra saker runtomkring som onekligen är intressanta aspekter av studien - upprepar rekommendationen att läsa den i sin helhet vid intresse och bättre förståelse för vad de kommer fram till och vilka slutsatser som dras av den och Karolinska har kortat ner och presenterat.

Men som jag har förstått det så säger studien psykiska problem inte nödvändigtvis annat som npf, visst npf ökar risken att få psykiska problem men det har inte något med studien att göra, det är viktigt att inte blanda ihop, visst blir även män mindre fertila ju högre ålder men det finns inte riktigt ett slutdatum som för kvinnor, men problemet är risken för komplikation när kvinnan är gravid och inte nödvändigtvis fertilitet, det värsta som ställer till det är microplaster och nanoplaster samt kemikalier, problemet ökar mer och mer till och med hjärnan påverkas
  • Anonym (Försenad kvälls-runk)
    Anonym (Grymt_besviken) skrev 2025-06-29 07:43:51 följande:
    Nej, alla män vill inte ligga första natten, men jag har förstått att det här forumet är fullt av män som bara vill ligga, men inte får det för att de är för fula och initiativlösa. Jag vet att jag ser bra ut och att anser att jag förtjänar det bästa, så hur du än försöker trycka ned mig så lyckas du inte,
    Då så. Då är det bara att önska lycka till.
  • Jimmy75
    Anonym (Man) skrev 2025-06-29 09:10:03 följande:
    Men som jag har förstått det så säger studien psykiska problem inte nödvändigtvis annat som npf, visst npf ökar risken att få psykiska problem men det har inte något med studien att göra, det är viktigt att inte blanda ihop, visst blir även män mindre fertila ju högre ålder men det finns inte riktigt ett slutdatum som för kvinnor, men problemet är risken för komplikation när kvinnan är gravid och inte nödvändigtvis fertilitet, det värsta som ställer till det är microplaster och nanoplaster samt kemikalier, problemet ökar mer och mer till och med hjärnan påverkas

Då behöver du nog kika på sammanfattningen från Karolinska som länkas till här ovan en gång till. De diskuterar både utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser (NPF) och psykiska och akademiska problem och missbruk. I avsnittet jag citerade nedan nämner de visserligen inte det med inlärningssvårigheter men det kan du läsa om i första stycket.

Resultaten visar att ett barn som föds när pappan är 45 år har 3,5 gånger högre risk att diagnostiseras med autism än det barn som föds när pappan är 24 år. För samma åldersskillnad mellan fäderna vid barnets födelse är risken för barnet till den äldre pappan 13 gånger högre att få ADHD, två gånger högre att drabbas av någon form av psykotisk sjukdom, 25 gånger högre för bipolär sjukdom och 2,5 gånger högre för drogmissbruk respektive självmordsförsök.

Sedan sticker du iväg på någon märklig dikeskörning om kvinnors slutdatum, fertilitet vs komplikationer under graviditet och sedan mikroplaster och påverkan på hjärnan. Det kan vi inte diskutera här - Jag har inte underlaget för att diskutera saken och du har inte kompetensen. En sådan diskussion leder bara till en massa tyckande och halmgubbar.

Svar på tråden Var finns de bra männen?