• Anonym (LB)

Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

• Svar på tråden Han vill slå mig
  • Moderator

App app app!
    Håll er till topic!

• Anonym (LB)
    molly50 skrev 2025-07-21 13:05:05 följande:
    Hur vet du att det handlar om att TS gör honom arg?
    Och även om så är fallet så ursäktar det inte att han hotar TS med våld.
    Han slår dessutom i väggar och dörrar,samtidigt som han hotar TS, och det är fullt tillräckliga skäl för att söka hjälp för sina aggressionsproblem.
    Så sluta med denna victimblaming och lägg skulden där den hör hemma.
    Det är just det han säger, att jag gör honom arg och att hans bägare rinner över till slut 
  • TL12

Måste man slå i väggar , dörrar och  kasta saker ? 
    är inte det konstig nog om det händer ofta ? 

• Anonym (LB)
    TL12 skrev 2025-07-22 00:25:09 följande:

Ja det är väl det 😔
  • Lynx123
    TL12 skrev 2025-07-22 00:25:09 följande:

Nej det är ett väldigt stört beteende. Hade det skett på en arbetsplats hade han fått sparken. En sådan person kan inte kontrollera sin ilska och har allvarliga problem. En sådan person skulle jag aldrig vilja vara i närheten av.
  • Anonym (Lee)
    Anonym (Lee) skrev 2025-07-21 17:01:08 följande:

Jag tycker att det är mycket oroväckande är att TS kille förnekar att han sagt att han vill slå henne! Kanske det värsta av allt är ju att han förvränger verkligheten! Gaslightar.

Det betyder att han inte skulle söka hjälp för sitt beteende. Enligt honom sjäv så sa han ju aldrig så! 

Tror inte att det går att komma förbi det. Det är en återvändsgränd.

Det hjälper inte att TS och han har fina stunder ibland, han är inte i förhållandet på samma villkor som hon. Han tycker sig ha rätt att skapa en verklighet på lögner tillsammans med hot om våld. Kan aldrig fungera långsiktigt. Hur blir han då med eventuella barn, som verkligen kan vara prövande och enerverande?

Jag tänker att TS kanske ska kontakta en kurator. För att tala med någon och reda ut sina tankar kring det här. Få stöd av någon.
  • Anonym (våld i nära relationer)

Jag tycker att fler borde lära sig om hur normaliseringsprocessen funkar. En del säger gå vid första slaget. Enligt föreläsning på universitetet så fick vi lära oss att det börjar oftast inte med fysiskt våld utan kontroll. 

• Lynx123
    Anonym (våld i nära relationer) skrev 2025-07-22 10:58:20 följande:

Jag tycker att fler borde lära sig om hur normaliseringsprocessen funkar. En del säger gå vid första slaget. Enligt föreläsning på universitetet så fick vi lära oss att det börjar oftast inte med fysiskt våld utan kontroll. 

Exakt så. Det var därför jag skrev att det redan har börjat. TS verkar tro att det här är någorlunda okej och att hennes partne älskar henne. Det är så manipulation funkar.
  • Anonym (A)
    Anonym (våld i nära relationer) skrev 2025-07-22 10:58:20 följande:

Precis så, ts kan vara mitt i processen som leder fram till misshandel just nu.
  • molly50
    Anonym (LB) skrev 2025-07-21 23:05:30 följande:
    Det är just det han säger, att jag gör honom arg och att hans bägare rinner över till slut 
    Och då skulle det vara en ursäkt för att slå i dörrar och väggar och hota dig med våld,,menar han?
    Han behöver ju söka hjälp för sina aggressionsproblem innan det slutar illa.
Svar på tråden Han vill slå mig