• Anonym (LB)

Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

• Svar på tråden Han vill slå mig
  • Tow2Mater

Bra du funderar TS, nu har du ett ansvar att både se och agera på dessa varningssignaler. 

• Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 14:40:59 följande:

Men för all del, var vacksam! Kan dock vara så att han bara ogillar när folk vill hålla på och bråka.

vaksam*
  • Lönnsirap
    Anonym (T) skrev 2025-07-21 14:40:59 följande:

Anyways TS, det är en varningsignal helt klart. Men jag står fast vid min teori om att det nog inte är någon fara så långt det bara handlar om att prata..

Riktiga misshandlare brukar bryta ner sina offer under lång tid. Då ofta med små ord och gliringar i vardagen som inte riktigt känns så bra i magen, till handla om vilka människor och inte som man får prata med och träffa.

Men för all del, var vacksam! Kan dock vara så att han bara ogillar när folk vill hålla på och bråka.

Nä du! Hela grejen med att riktiga misshandlare gör på ett visst sätt är väldigt dum. För det trivialiserar beteenden som ofta förvärras över tid och gör att människor inte lämnar på grund av problemet och att de inte känner igen sig.

Visst är det bra att lära sig om processen, men den ser inte likadan ut i alla relationer och att bli psykiskt nedbruten och utsatt för hot är inget att acceptera. Och det är inte bara en varningssignal, utan ett lågmält våld som också påverkar den utsatta. 

Det räcker inte med att vara vaksam i TS fall. Hon behöver bekräftelse på att detta också är våld.
  • Anonym (T)
    Lönnsirap skrev 2025-07-21 15:17:21 följande:
    Nä du!
    Vaddå nej du? Ytterliggare en som ska ha det så för att den sagt det?

Låt mig gissa vad du vill normalisera/trivialisera då istället? Skillsmässor bara för att någon har råkat haft ett argument? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Meyo)
    Anonym (LB) skrev 2025-07-21 10:09:49 följande:
    Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

Du beskriver ett sk "abusive" (i brist på annat ord) förhållande. Det här är ingenting du ska fortsätta befinna dig i. Ring en kvinnojour för att få stöd och handfasta råd.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (P)

Jag har bara läst TS, ser att det är en lång diskussion. Alltså, sambon hanterar sin ilska omoget och behöver ta tag i det. Hans beteende är inte ok och det är inte ok att indirekt hota med att slå TS. 

Med det sagt. När man tjafsar och bråkar så som ni verkar göra, är man faktiskt inte rätt för varandra. Det finns någon därute för dig TS som du inte skulle behöva ha ett så stormigt förhållande med. Du skulle kunna ha ett lugnt och lyckligt förhållande med rätt person. Ja, under förutsättning att du är en psykiskt hälsosam och mogen person då. 

• Anonym (Meyo)

Det är orimligt att känna sig rädd i ett förhållande.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Han vill slå mig