• Anonym (LB)

Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

• Svar på tråden Han vill slå mig
  • Anonym (Meyo)
    Anonym (A) skrev 2025-07-22 11:07:38 följande:
    Precis så, ts kan vara mitt i processen som leder fram till misshandel just nu.

Ja, göra någon så rädd är en form av kontroll. 

ts, hur skulle du reagera om någon annan blev utsatt för det här? Någon du bryr dig om.

• Anonym (Lee)

Det värsta är att han efteråt säger att han inte har sagt så. Det är det som gör mig extra orolig för att han inte skulle vilja ha någon hjälp med detta.

Han verkar inte ens vilja ta in att det är fel att säga så och att det kan upplevas som ett fysiskt hot.

Lögger skulden på TS som gör honom arg.

• Robert 832

Lämna! Jag lägger ingen värdering i vems fel det är att ni frustrerar varann så långt att han är villig att ta till våld. Oavsett så är det helt klart så att ni ÄR fel för varann för så långt ska det aldrig gå. En kvinna ska aldrig behöva känna att sin egna säkerhet är hotad i ett hem och det är konstigt att inte mannen redan lämnat om det är så att du styr och ställer såpass att han inte får en syl i vädret.

• molly50
    Anonym (Lee) skrev 2025-07-22 15:34:19 följande:

Det värsta är att han efteråt säger att han inte har sagt så. Det är det som gör mig extra orolig för att han inte skulle vilja ha någon hjälp med detta.

Han verkar inte ens vilja ta in att det är fel att säga så och att det kan upplevas som ett fysiskt hot.

Lögger skulden på TS som gör honom arg.

Men vart någonstans står det att han har sagt så? Eller är du TS?
    Han har ju snarare sagt att det är TS som gör honom så arg att han tappar besinningen.
    Det är en viss skillnad.
    Han anklagar TS för att göra honom så arg,men väljer ändå att stanna kvar trots att han är fri att gå om han vill. Han är alltså fullt medveten om vad han håller på med.
  • Anonym (Du behöver lämna. NU!)

Han får inte hota med att slå dig TS. Det är olaga hot.

Man får inte lov att hota med att slå någon för att de tycker annorlunda, eller hörde fel, eller har glömt nåt, inte klär sig som man själv tycker eller ens om de skäller på en tills de blir blå. Då saknar man nämligen självkontroll och har aggressionsproblem.

Jag hoppas du tar ditt förnuft till fånga TS och lämnar för du är redan långt gången. Du kommer inom kort att bli så nedbruten av hans manipulationer så att när han väl slår dig så kommer du själv att tycka att du har förtjänat det. Eftersom han har sagt hela tiden att det kommer att hända, ju.

Och det är naturligtvis aldrig sant att man har rätt att slå någon för att de har gjort något av ovanstående.

• Anonym (LB)

Är jättetacksam för era svar allihopa!! Jag håller med om mycket av det ni skriver och hade någon annan blivit utsatt för samma så hade jag också tyckt att den personen ska lämna! Ville bara höra så det inte är jag som är knäpp eller överreagerar på "hotet". Har tänkt att det kanske aldrig kommer gå så långt så han slår mig, men jag kan ju aldrig veta och det känns inte tryggt. Som många av er skriver ska man ju kunna känna sig trygg även vid bråk och tjafs och det gör jag inte. Så tack snälla för alla era svar! Det har fått mig att inse att det inte är mitt fel och att det inte är "fel" att reagera på det.

• Anonym (T)
    Anonym (A) skrev 2025-07-22 11:07:38 följande:
    Precis så, ts kan vara mitt i processen som leder fram till misshandel just nu.
    Var har TS skrivit någonting öht om att han försöker kontrollera henne? 
  • Anonym (Lee)
    Anonym (T) skrev 2025-07-22 22:42:18 följande:
    Var har TS skrivit någonting öht om att han försöker kontrollera henne? 
    Polisen kallar det "hotvåld". Det blir en form av kontroll, eftersom man inte vill att personen ska slå. 
  • Lynx123
    Anonym (Lee) skrev 2025-07-23 06:59:51 följande:
    Polisen kallar det "hotvåld". Det blir en form av kontroll, eftersom man inte vill att personen ska slå. 
    Precis så. Att hota med våld när man är missnöjd med ett samtalsämne är inte bara manipulativt och kontrollerande, det är olagligt.
  • Anonym (Herakles)
    Anonym (LB) skrev 2025-07-21 10:09:49 följande:
    Han vill slå mig

Hej
    Min sambo och jag har det jättebra när vi är sams. Jag älskar honom, han älskar mig och vi mår bra i varandras sällskap. Men när vi bråkar eller tjafsar så blir han väldigt arg. Han slår i väggar, dörrar och allt möjligt. Han har aldrig slagit mig men han säger ofta "ibland förtjänar du fan en smäll". Som sagt har han aldrig slagit mig men tänker att någon gång kanske det går så långt? Jag börjar fundera på om vi verkligen är rätt för varandra om jag får honom så arg så att han "vill slå mig". Vart går gränsen för att det ska hända liksom? Är det något jag ska fortsätta fundera på eller bara vara glad att det inte hänt ännu?

En sak jag reagerar på i ditt inlägg är hur du kan påstå att du mår bra i en våldsam persons närhet. En person som du tror älskar dig trots att han hotar dig med våld. Det här behöver du hjälp med. Säger det i all välmening men det låter som att det har gått så långt att du tror att det här är normalt och att det finns kärlek i denna relation.
Svar på tråden Han vill slå mig