• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Ja han är så slarvig och jag känner mig numera bara helt matt över det. Vi har varit tillsammans i flera år nu och det blir inte bättre med tiden. Allt han gör känns det som att han bara försöker få överstökat snabbt alternativt att han bara inte bryr sig om att det ska bli bra gjort, trots att jag SÅ många gånger bett honom gör saker ordentligt. Det slutar med att alla sysslor hamnar på mig för att jag vill ha saker bra gjorda.. 

Tvätt. Disk. Måla väggar. Såga ut, måla och spika upp lister. Olja altanen. Klippa häcken. Dammsuga och moppa golven. Städa och plocka undan grejer. Köpa kläder till dottern. Laga god mat. 

Han tar på sig att göra grejer och gör sådant jag ber honom om men han gör det inte bra. Så problemet är då att jag som vill att det ska bli bra måste göra det själv för annars blir det inte bra. Och det blir så utmattande i längden att ha så mycket jag måste göra. Bara för att jag inte vill leva i ett skitigt eller fult hem, vill att dottern ska ha bra kläder och få äta god mat, vill kunna ha fina kläder själv. 

Vi har pratat om detta så mycket där jag sagt att detta är så viktigt för mig och han säger alltid att han ska bättra sig och göra saker ordentligt men sen blir det inte så. Och jag förstår inte, för mig känns det inte som att han bryr sig. Det handlar ju om att anstränga sig. Inte om något man ska lära sig göra. Varför vill han inte göra det för sitt hem, mig eller sin dotter? Han säger att han bryr sig men att han bara är slarvig. Att han ska jobba på det. Men jag tror inte det är möjligt mer. 

Vad kan man göra? Börjar tappa hoppet och ifrågasätta om jag orkar ha det så här resten av livet. Kan man verkligen bara vara så slarvig och aktivt måste jobba bort det eller bryr han sig bara inte? 

• Svar på tråden Han är så otroligt slarvig
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-13 13:14:52 följande:
    Hm... 50 cm nivåskillnad på häcken är inte min definition av att leva i misär.

Och allt annat är ok det också? 
  • Anonym (Sing)
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-13 13:13:30 följande:

Min hustru har andra krav på ordning och reda än vad jag har. Det där med "var sak på sin plats" finns inte riktigt. Saxen och osthyveln kan finnas på lite olika ställen. Varje morgon går hon omkring i lägenheten och letar efter sin mobil eller snusdosan eller nycklarna. 

Jag plockar efter henne. Ibland känns det som om jag har en tonårsdotter. Men som jag skrivit, jag försöker tänka på att hon har så många goda sidor, att jag älskar att hon finns i mitt liv, att det övertrumfar allt. Nästan.

Jag läste en liten bok som heter "Häng inte upp dig på småsaker". I första kapitlet ställs frågan vad som är småsaker. Svaret: "ALLT är småsaker."

Ja, men om ingenting praktiskt fungwrar och man har barn kan det bli enerverande ändå. 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-13 13:13:30 följande:

Min hustru har andra krav på ordning och reda än vad jag har. Det där med "var sak på sin plats" finns inte riktigt. Saxen och osthyveln kan finnas på lite olika ställen. Varje morgon går hon omkring i lägenheten och letar efter sin mobil eller snusdosan eller nycklarna. 

Jag plockar efter henne. Ibland känns det som om jag har en tonårsdotter. Men som jag skrivit, jag försöker tänka på att hon har så många goda sidor, att jag älskar att hon finns i mitt liv, att det övertrumfar allt. Nästan.

Jag läste en liten bok som heter "Häng inte upp dig på småsaker". I första kapitlet ställs frågan vad som är småsaker. Svaret: "ALLT är småsaker."

Tyvärr är det inte småsaker utan saker som påverkar mig och vår dotter när han gör det slarvigt. 

• Anonym (Kajanders)
    Anonym (Sing) skrev 2025-08-13 13:25:04 följande:
    Ja, men om ingenting praktiskt fungerar och man har barn kan det bli enerverande ändå. 
    Ja, och tyvärr måste man nog ta fajten då, om den ena parten är slö, slapp och likgiltig. Komma fram till en arbetsfördelning och hur olika uppgifter ska genomföras:

Ska disken diskas genast efter middagen eller kan den stå kvar över natten?
    Bör det finnas separata tvättkorgar för olika sorters tvätt, för att undvika misstag?
    Hur ofta får man byta underkläder, tshirts och skjortor?
    Hur ofta ska huset dammsugas?
    Måste man dessutom våttorka golven varje gång?

Etc.

Trist lista, men kanske nödvändig.
  • olof 45
    Tow2Mater skrev 2025-08-12 22:49:33 följande:
    Undrade bara, eftersom du verkar vara så emot det som är enkelt.
    victim blaming verkar vara din sport... Sett ditt nick och noterat detta många gånger. TS, bara att ignorera!
  • Anonym (Sing)

Jag tror att TS får fortsätta som hon har börjat göra. Låt partnen göra det som inte är så viktigt att det blir bra gjort. 

Nöt sedan in några få hushållssysslor noga och envist. Så att du åtminstone slipper dem. Även om han skulle ha någon nedsättning inom ADHD, så skulle han klara det. Hoppas man. 
    Lej ut något jobb som ni/du inte orkar med. 

Jag hoppas att ni trivs tillsammans för övrigt och att han är en snäll pappa!

Om några år är det mesta av renoveringen över, då kanske det lättar lite. Att jobba och renovera samtidigt tycker jag själv är jobbigt! Kanske att han kan jobba extra skift så att någon annan kan göra de svåraste momenten?

• Anonym (E)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 13:09:17 följande:

Att inte vilja ha mögel, fett- och matrester på köksutrustning är höga krav? Ha en häck som inte diffar 0,5 m i höjd på olika ställen? Inte ha en illaluktande toalett? Att dottern ska ha rätt kläder när hon går till förskolan så hon inte fryser eller blir blöt? 

Ska jag sänka mina krav så kommer vi leva i misär. 

Nä det är väl klart att man inte ska äta mögel, separera är mitt enda råd nu, jag gav dig tips på hur du skulle tänka i mitt första inlägg men det är tydligt att gränsen har krossats och det är enbart störningsmoment just nu, jag förstår till fullo att man inte orkar göra allt, jag har också känt att jag gör allt, sen började jag tänka på de saker som han faktiskt gör istället för mig och där är jag nu och helt ok med läget, din situation kommer inte att ändras, han kommer inte att ändras så antingen får du hitta ett sätt att acceptera eller separera, om du vill fortsätta så börja med att sänka förväntningarna på honom, känns larvigt men om du inte räknar med att han tar ut soppåsen när den är full så blir du glatt överraskad när han gör det, jag inser att nivån är låg men det är där du får börja att lägga dig, om du vill fortsätta dvs, gör hushållsysslorna tillsammans, typ jag diskar, du torkar. Om han dammsuger och du går bakom med moppen så kan du ju säga (utan att gnälla) "älskling kan du bara ta det här hörnet igen, jag tror inte allt kom upp" ja, det känns som man pratar med ett barn men det är där man får börja, nästa gång han dammsuger så kommer han att tänka på det där hörnet och göra det lite extra noga, eller "oj titta, den där hyllan har vi nog inte dammat på ett tag" så går du och torkar den, nu kommer ögonen öppnas för dammhyllor och nästa gång kanske han torkar den, han kanske missar en bit, men vad spelar det för roll, lite är bättre än inget
  • Tow2Mater
    olof 45 skrev 2025-08-13 13:40:59 följande:
    victim blaming verkar vara din sport... Sett ditt nick och noterat detta många gånger. TS, bara att ignorera!

Hur är det victim blaming? Om du eller TS inte gillar vad jag säger är det bara att ignorera. Att propsa någon annan ska tvätta sin bil på ett visst jobbigare sätt än ett lättare är ju bara dumheter. 

Gillar du att förfölja människor från tråd till tråd?

• Tow2Mater
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 13:19:45 följande:
    Och allt annat är ok det också? 
    Kanske dags att välja dina strider?
  • Anonym (Högre standard)
    Tow2Mater skrev 2025-08-13 17:19:31 följande:
    Kanske dags att välja dina strider?
    Om något är det väl exakt vad TS har gjort som har sprungit runt och sopat och curlat för en total sopa ända från starten.
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig