• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Ja han är så slarvig och jag känner mig numera bara helt matt över det. Vi har varit tillsammans i flera år nu och det blir inte bättre med tiden. Allt han gör känns det som att han bara försöker få överstökat snabbt alternativt att han bara inte bryr sig om att det ska bli bra gjort, trots att jag SÅ många gånger bett honom gör saker ordentligt. Det slutar med att alla sysslor hamnar på mig för att jag vill ha saker bra gjorda.. 

Tvätt. Disk. Måla väggar. Såga ut, måla och spika upp lister. Olja altanen. Klippa häcken. Dammsuga och moppa golven. Städa och plocka undan grejer. Köpa kläder till dottern. Laga god mat. 

Han tar på sig att göra grejer och gör sådant jag ber honom om men han gör det inte bra. Så problemet är då att jag som vill att det ska bli bra måste göra det själv för annars blir det inte bra. Och det blir så utmattande i längden att ha så mycket jag måste göra. Bara för att jag inte vill leva i ett skitigt eller fult hem, vill att dottern ska ha bra kläder och få äta god mat, vill kunna ha fina kläder själv. 

Vi har pratat om detta så mycket där jag sagt att detta är så viktigt för mig och han säger alltid att han ska bättra sig och göra saker ordentligt men sen blir det inte så. Och jag förstår inte, för mig känns det inte som att han bryr sig. Det handlar ju om att anstränga sig. Inte om något man ska lära sig göra. Varför vill han inte göra det för sitt hem, mig eller sin dotter? Han säger att han bryr sig men att han bara är slarvig. Att han ska jobba på det. Men jag tror inte det är möjligt mer. 

Vad kan man göra? Börjar tappa hoppet och ifrågasätta om jag orkar ha det så här resten av livet. Kan man verkligen bara vara så slarvig och aktivt måste jobba bort det eller bryr han sig bara inte? 

• Svar på tråden Han är så otroligt slarvig
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 07:52:36 följande:

Ok, då förstår jag. Det är ju så klart lätt för mig att komma och vara efterklok. Allas liv ser olika ut och man har möjlighet till olika val. 

Våra kära män verkar lika vad gäller både förutsättningar för praktiskt arbete och vad de fått med sig hemifrån om hushållsskötsel. Jag hade turen att träffa min man som ung och vi var ihop många år innan det kom barn. Vi hann därför jobba in sätt som funkade innan dess. Jag förstår att det blir mycket jobbigare för dig. Det verkar ha ramlat på lite snabbt med barn och hus. Min erfarenhet är ju att det ordnar sig, men du kan inte förvänta dig att han någonsin kommer att bli Mr Handyman. Vill du ha ett perfekt hus är det du som får stå för det. Det grundläggande tycker jag däremot att ni måste jobba vidare på att han ska klara. Mögel bland porslinet är så klart inte ok. Vad gäller mat hade jag ett snack med min man innan vi bestämde oss för det - med barn i huset måste vi äta ok mat varje dag. 

Tack för värdefull input, skönt att höra från fler som haft det liknande och har kunnat jobba på det. 
  • Anonym (Fillia)

Ja, att städa hos honom var ju en miss. 

Var rädd om er relation, säger jag. Vad är viktigast, relationen eller ett perfekt hus? Håll möjligheten att skaffa lägenhet istället öppen. Det kanske passar er familj bätre. 

• Anonym (Sänket)

Kunde lika gärna varit jag som skrev. Min man är liknande, men han har åtminstone några talanger. Han kan laga mat i alla fall. 

Jag har gett upp om att försöka få honom att göra annorlunda, vi har delat upp sysslorna så det jag är noga med blir rätt gör jag själv, annat får han göra. Det har krävts mycket ansträngning från mitt håll att "titta åt andra hållet" när han kör gräsklipparen rakt över perennrabatterna till exempel... Men jag kan inte klona mig och göra precis allt här hemma, så jag har fått sänka mina krav och försökt hitta lösningar som gör hemmet mer lättskött. 

Jag har alltid haft väldigt höga krav på mig när jag växte upp och det har jag tagit med mig in i vuxen ålder, att det jag gör måste bli perfekt, och med det har jag också ibland kanske orealistiska förväntningar på folk runt omkring mig. Så det har jag behövt jobba på för min egen skull. Om något här hemma inte blir gjort eller om jag måste göra det snabbt och slarvigt så kan jag idag rycka på axlarna och tänka "fast han hade ju inte gjort det bättre ändå, detta får duga". 

Men, jag tycker någonstans att det är lite respektlöst att som vuxen människa inte kunna mötas på mitten någonstans. Ja, han tycker säkert att du har onödigt höga krav, men alla borde kunna följa ett recept på middag eller läsa tvättråd så inte plagg förstörs. Då är det ju inte slarv längre utan ren ovilja att göra sin del. Sen att det blir lite enklare mat eller att tvätten tar längre tid för honom kan man kanske ta då. 

Förstår inte varför det alltid ska strykas medhårs med inkompetenta, lata män. Sådana som, istället för att försöka göra sin partner glad, gör minsta möjliga ansträngning. Ifrågasätter man och tycker att han åtminstone kunde komma ihåg vad han fick lära sig på hemkunskapen är man "mammig" och "ställer för höga krav" eller är "pedant" enligt alla på Familjeliv. 

Sen vill jag också tillägga att de flesta, innan man stadgar sig, prioriterar sig själv. Då kan man slarva lite, köpa pizza om man inte pallar laga mat, ha samma slitna tröja hemma för att det är praktiskt, skippa att dammsuga för det är ändå bara du som ser skiten. I vissa mån kan detta fortgå när man flyttar ihop. Men det är väldigt svårt att förutse hur en människa blir när barn kommer in i bilden. De flesta kvinnor steppar upp, omedelbart, de har inget val. Barnet kan inte leva på pizza, det kan inte rulla runt i dammet på golvet som aldrig blir städat och kläder måste bytas ut eftersom det växer ur de gamla. Jag önskar så innerligt att folk kunde sluta beskylla kvinnorna för att ha valt fel man, när det är mannen ifråga som ska ha skit för att han inte växer med de uppgifter han åtagit sig i den stund han valde att bilda familj.

• OlgaElvira

Undrar var det där slarviga beteendet kommer från. Hur ser det ut hemma hos hans föräldrar? Fick han lära sig hur man städar, tvättar från det? 

Att ta reda på bakgrund gör det ofta lättare att ta tag problemet. Men som många av oss insett, det är svårt att ändra på andra, ändringen måste de ta tag i själva. Det är jobbigt att leva når man ser så olika på saker.
    Tycker han själv om att det blir fint, att det är städat och rent? Kan du stå ut med att släppa allt inom något område där han får ett tydligt ansvar. T.ex. städa badrummet, eller blir det så äckligt att inte ens barnen står ut. 

• Olsdotter
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 07:32:42 följande:
    Det har ju växt över tid och det är väl det som har varit så jobbigt. Han är en fin person, vi har väldigt roligt ihop, många gemensamma intressen och fungerar mycket bra på alla plan bortsett från just detta som då har börjat göra mig galen. Han har i princip inte kunnat något om hushållssysslor samt inte haft något driv att ta reda på hur saker göra själv och det har väl ändå gått framåt lite där jag har lärt honom grejer. Men det mesta görs ändå slarvigt fortfarande. Jag har väl bara svårt att förstå hur man kan vara så tafatt och slarvig som en vuxen människa och jag känner många gånger att jag går in i en mammaroll med honom, vilket är fruktansvärt tråkigt. Önskar att jag kunde delegera saker till honom, känna mig trygg med det och inte behöva kontrollera sen samt lära upp/tjata vilket det ofta blir. 
    Jag har suttit i liknande situation som du, vi är nog många som har det. Min ex var däremot händig, men lat (eller kanske snarare utarbetad) så inte mycket blev gjort i den vägen heller om inte jag gjorde det. Vägrade göra något hushållsarbete...

Jag sa att i så fall får han stå för alla kostnader, någonting han accepterade och skötte med bravur. Vet inte om det är till hjälp för dig dock, och den man jag hade är dessutom som sagt en ex... Förslaget om lägenhet ovan är kanske det bästa även om han ändå lär vara slarvig där också.

Det jag vet är att det aldrig är bra att inte acceptera hur en människa faktiskt är. 
  • Anonym (Kajanders)

Smart kille. Gör det slarvigt så tar frun hand om det. Tappa tallrikar i golvet så slipper du diska. Låt krukväxterna dö så tar hon över blomvattningen.

Två saker du kan göra:

Låt bli att rätta hans "misstag" och låt bli att tjata. Låt verandan vara oljad till hälften. Det är bättre än inget.

Tänk så här: "Han är underbar på så många sätt, jag är lycklig som får leva med honom." Upprepa varje gång han slarvar.

• Anonym (Matt)
    Anonym (Sänket) skrev 2025-08-13 09:13:50 följande:

Kunde lika gärna varit jag som skrev. Min man är liknande, men han har åtminstone några talanger. Han kan laga mat i alla fall. 

Jag har gett upp om att försöka få honom att göra annorlunda, vi har delat upp sysslorna så det jag är noga med blir rätt gör jag själv, annat får han göra. Det har krävts mycket ansträngning från mitt håll att "titta åt andra hållet" när han kör gräsklipparen rakt över perennrabatterna till exempel... Men jag kan inte klona mig och göra precis allt här hemma, så jag har fått sänka mina krav och försökt hitta lösningar som gör hemmet mer lättskött. 

Jag har alltid haft väldigt höga krav på mig när jag växte upp och det har jag tagit med mig in i vuxen ålder, att det jag gör måste bli perfekt, och med det har jag också ibland kanske orealistiska förväntningar på folk runt omkring mig. Så det har jag behövt jobba på för min egen skull. Om något här hemma inte blir gjort eller om jag måste göra det snabbt och slarvigt så kan jag idag rycka på axlarna och tänka "fast han hade ju inte gjort det bättre ändå, detta får duga". 

Men, jag tycker någonstans att det är lite respektlöst att som vuxen människa inte kunna mötas på mitten någonstans. Ja, han tycker säkert att du har onödigt höga krav, men alla borde kunna följa ett recept på middag eller läsa tvättråd så inte plagg förstörs. Då är det ju inte slarv längre utan ren ovilja att göra sin del. Sen att det blir lite enklare mat eller att tvätten tar längre tid för honom kan man kanske ta då. 

Förstår inte varför det alltid ska strykas medhårs med inkompetenta, lata män. Sådana som, istället för att försöka göra sin partner glad, gör minsta möjliga ansträngning. Ifrågasätter man och tycker att han åtminstone kunde komma ihåg vad han fick lära sig på hemkunskapen är man "mammig" och "ställer för höga krav" eller är "pedant" enligt alla på Familjeliv. 

Sen vill jag också tillägga att de flesta, innan man stadgar sig, prioriterar sig själv. Då kan man slarva lite, köpa pizza om man inte pallar laga mat, ha samma slitna tröja hemma för att det är praktiskt, skippa att dammsuga för det är ändå bara du som ser skiten. I vissa mån kan detta fortgå när man flyttar ihop. Men det är väldigt svårt att förutse hur en människa blir när barn kommer in i bilden. De flesta kvinnor steppar upp, omedelbart, de har inget val. Barnet kan inte leva på pizza, det kan inte rulla runt i dammet på golvet som aldrig blir städat och kläder måste bytas ut eftersom det växer ur de gamla. Jag önskar så innerligt att folk kunde sluta beskylla kvinnorna för att ha valt fel man, när det är mannen ifråga som ska ha skit för att han inte växer med de uppgifter han åtagit sig i den stund han valde att bilda familj.

Håller med dig till fullo. Har väldigt länge kämpat med tankar kring att jag inte tror att det är möjligt att vara så inkompetent som jag ofta känner att han är utan att medvetet inte bry sig. Jag. Förstår. Verkligen. Inte. Till viss del kan jag jobba på att komma fram till vad jag kan acceptera blir dåligt gjort och överlåta helt till honom Samt titta bort när det blir dåligt, var man kan ta in hjälp utifrån osv. Men jag tror att det ändå fortfarande kommer bli mycket hus, hushålls och vardagssysslor som hamnar på mig, saker som jag inte kan släppa - exempelvis ha koll på allt med dottern. Jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om jag inte hade styrt upp allt med kläder, se till att hon har allt till förskola osv. Troligtvis hade hon gått runt kall, blöt, i trasiga/smutsiga kläder och ledsen en del samt hungrig hemma och det är inget jag tänker riskera. 

Men det kanske är begränsat vad jag kan få honom att göra och bli bättre på. Det måste liksom komma från honom, det är inget som är upp till mig.. det enda kanske är att ge honom fler konsekvenser i vår relation, det kanske hade kunnat öka hans vilja att bli bättre, men frågan är om det kan gå snett med tiden. Men det är ju redan att jag går runt och är matt/irriterad en del. 

• Anonym (Matt)
    OlgaElvira skrev 2025-08-13 09:21:37 följande:

Undrar var det där slarviga beteendet kommer från. Hur ser det ut hemma hos hans föräldrar? Fick han lära sig hur man städar, tvättar från det? 

Att ta reda på bakgrund gör det ofta lättare att ta tag problemet. Men som många av oss insett, det är svårt att ändra på andra, ändringen måste de ta tag i själva. Det är jobbigt att leva når man ser så olika på saker.
    Tycker han själv om att det blir fint, att det är städat och rent? Kan du stå ut med att släppa allt inom något område där han får ett tydligt ansvar. T.ex. städa badrummet, eller blir det så äckligt att inte ens barnen står ut. 

Han lärde sig inget hemma och jag är säker på att det är anledningen till att han är så här. Hans föräldrar har det väldigt gott ställt och tog in hjälp till allt, till och med till städning, och gjorde nästan inget själva. Så han fick aldrig ens se hur saker skulle göras via föräldrarna. 

Jag har släppt grejer i perioder när jag fokuserat på annat och resultatet blev att han städade men det var inte ordentligt gjort. Dvs illaluktande toa, kalk och smuts och damm. Visst skulle jag kunna jobba på att acceptera att ha det så, men samtidigt vill jag inte ha det så. Jag vill ju bo i ett rent hem. Är det verkligen en uppoffring man måste göra för att mannen inte kan ta till sig eller bryr sig om att lära sig göra det bra? Om det är viktigt för mig, varför vill inte han göra det bra för min skull? Hade rollerna varit omvända hade jag gjort allt för att bli bättre för min partners skull..

• Anonym (Sing)

Personer med ADHD tränar gärna och spelar gärna dataspel. Det håller dopaminnivåerna på topp och de känner att de mår bra. Det är dessutom högt strukturerade sysselsättningar, de brukar gå enklare att utföra än när man måste fundera och klura på en uppgift. 

Lite enformiga och tråkiga uppgifter gör att de känner sig trötta och off.

Frågan är hur han själv känner kring hushållssysslorna och oljande av trädäck t.ex. Vill han göra det bra eller förmår han inte? Mår han dåligt av att det inte blir gjort eller illa gjort?

Vill han egentligen men kan inte, så lutar det åt ADHD eller utbrändhet. Om han inte alls bryr sig  alls så lutar det mer mot personligheten.

• Anonym (Kajanders)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 09:46:20 följande:

Han lärde sig inget hemma och jag är säker på att det är anledningen till att han är så här. Hans föräldrar har det väldigt gott ställt och tog in hjälp till allt, till och med till städning, och gjorde nästan inget själva. Så han fick aldrig ens se hur saker skulle göras via föräldrarna. 

Jag har släppt grejer i perioder när jag fokuserat på annat och resultatet blev att han städade men det var inte ordentligt gjort. Dvs illaluktande toa, kalk och smuts och damm. Visst skulle jag kunna jobba på att acceptera att ha det så, men samtidigt vill jag inte ha det så. Jag vill ju bo i ett rent hem. Är det verkligen en uppoffring man måste göra för att mannen inte kan ta till sig eller bryr sig om att lära sig göra det bra? Om det är viktigt för mig, varför vill inte han göra det bra för min skull? Hade rollerna varit omvända hade jag gjort allt för att bli bättre för min partners skull..

Det är klart att han borde lyssna och bättra sig. Han verkar ha svag empati. Kanske är parterapi enda lösningen.

Att fördela arbetsuppgifter kan vara ett sätt, men han verkar inte ens klara av att städa en toalett. Kanske kan du välja uppgifter åt honom som han klarar av, och där du kan stå ut med att det inte görs på ditt sätt.

Det där med ansvar för barnens kläder och packning är knepigt. Vi hade också konflikter om det. Jag gjorde mina tappra försök att t ex klä sonen för förskolan. "Nej, inte den där tröjan!" Kunde jag då få höra. Jag skulle göra saker men bara på hennes sätt. Så det blev en uppdelning istället. Ansvar är något som är väldigt svårt att dela. 
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig