• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Ja han är så slarvig och jag känner mig numera bara helt matt över det. Vi har varit tillsammans i flera år nu och det blir inte bättre med tiden. Allt han gör känns det som att han bara försöker få överstökat snabbt alternativt att han bara inte bryr sig om att det ska bli bra gjort, trots att jag SÅ många gånger bett honom gör saker ordentligt. Det slutar med att alla sysslor hamnar på mig för att jag vill ha saker bra gjorda.. 

Tvätt. Disk. Måla väggar. Såga ut, måla och spika upp lister. Olja altanen. Klippa häcken. Dammsuga och moppa golven. Städa och plocka undan grejer. Köpa kläder till dottern. Laga god mat. 

Han tar på sig att göra grejer och gör sådant jag ber honom om men han gör det inte bra. Så problemet är då att jag som vill att det ska bli bra måste göra det själv för annars blir det inte bra. Och det blir så utmattande i längden att ha så mycket jag måste göra. Bara för att jag inte vill leva i ett skitigt eller fult hem, vill att dottern ska ha bra kläder och få äta god mat, vill kunna ha fina kläder själv. 

Vi har pratat om detta så mycket där jag sagt att detta är så viktigt för mig och han säger alltid att han ska bättra sig och göra saker ordentligt men sen blir det inte så. Och jag förstår inte, för mig känns det inte som att han bryr sig. Det handlar ju om att anstränga sig. Inte om något man ska lära sig göra. Varför vill han inte göra det för sitt hem, mig eller sin dotter? Han säger att han bryr sig men att han bara är slarvig. Att han ska jobba på det. Men jag tror inte det är möjligt mer. 

Vad kan man göra? Börjar tappa hoppet och ifrågasätta om jag orkar ha det så här resten av livet. Kan man verkligen bara vara så slarvig och aktivt måste jobba bort det eller bryr han sig bara inte? 

• Svar på tråden Han är så otroligt slarvig
  • Anonym (Fillia)
    Studentpappa skrev 2025-08-13 07:06:29 följande:
    Om du är kvinna alltså, vi är många män som bor i hus med någon som inte kan sköta det Flört
    Och som inte heller kan laga mat diska, tvätta eller städa särskilt bra? Det är stor skillnad på att vara dålig på praktiskt arbete generellt och att inte ha kunskap att utföra vissa moment. 
  • Anonym (Fillia)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 07:10:52 följande:
    Ja klippa gräset, skotta snö och fixa stopp i handfatet är grejer som inte är hela världen om det inte blir helt hundra så det brukar han sköta. Du har kanske rätt i att jag borde fokusera på att låta honom göra sådant. Problemet är väl att det är många vardagsgrejer som hamnar på mig i nuläget inklusive all renovering vi gör med huset då jag inte vill låta honom göra det. Jag får kanske hitta ett fåtal grejer som jag kan nöta i honom hur det ska göras så kanske det kan göras rätt med tiden. Så får jag bara hitta kraften till och inte bli besviken över att behöva lära upp en vuxen man med de grejerna. Det kanske känns mer okej om jag begränsar det.
    Varför är det superviktigt att disk och matlagning blir helt hundra men inte snöröjning eller skötsel av avlopp, tex? 
  • Anonym (Högre standard)
    Anonym (Trolljägare) skrev 2025-08-12 23:00:19 följande:
    Fast det är mycket lättare att trycka ner någons kompetens om man bestämmer att det skall vara svårt från början. Sen är felen ganska lätta att peka ut och därefter topprida ut personens agens och fria vilja. 

Den utsatte tror sig därefter bara kapabel att göra fel och har bara ett svar "förlåt, jag skall försöka bättra mig", internaliserar skulden och krymper som människa.

(när jag tänker på det, det är ju standard-MO hos vilken förövare som helst när det gäller relationsvåld bl a)

nåväl, får se hur TS lotsar sig ur detta 
    Eller så växer man upp och slutar slarva med precis allt.

Vårt valspråk på jobbet är "om du inte har tid att göra det ordentligt nu, varför tror du att vi har tid att göra det två gånger?".

D.v.s. när man slarvar och hoppar över blir det ofta fel och saker måste göraas om av andra, precis som TS får springa och göra om helt normala hushållsuppgifter efter sin slarvpelle.
  • Anonym (Fillia)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 07:18:27 följande:
    Ja opraktisk beskriver min man väl med. Tyvärr var det inget jag insåg innan vi hade köpt vårt hus. Som dessutom har renoveringsbehov. Nu har jag som sagt landat i att allt renoveringsfix ska jag sköta för vill inte leva med konsekvenserna av att han fixar något, han har haft tillräckligt många chanser att motbevisa det och vill inte att fler saker ska bli fula. Så måste väl hitta annat i vardagen som jag kan acceptera blir halvdant eller jobba med att nöta in i honom hur man gör det..

Hm, ja. Det är ju en fördel att lära känna varandra ordentligt innan man bildar familj o sånt. Men nu är det som det är. 

Saker måste inte vara perfekta. Se till att badrum och kök fungerar och att hemmet är barnsäkert. Om tapeter flagar eller det saknas golvlister och sådär, det kan man leva med några år. Mitt råd är att tagga ner. Det låter som att du kunde må bra av att släppa perfektions-pressen. 

Och skaffa inga fler barn innan huset är helt färdigt och ni märker att vardagen rullar på. 

• Anonym (Matt)
    Olsdotter skrev 2025-08-13 00:56:14 följande:
    Vad ser du i honom? Med tanke på att du anser att ingenting han gör är bra gjort, menar jag.

Varför har du tagit på dig att uppfostra en vuxen man? Vem bad dig?
    Det har ju växt över tid och det är väl det som har varit så jobbigt. Han är en fin person, vi har väldigt roligt ihop, många gemensamma intressen och fungerar mycket bra på alla plan bortsett från just detta som då har börjat göra mig galen. Han har i princip inte kunnat något om hushållssysslor samt inte haft något driv att ta reda på hur saker göra själv och det har väl ändå gått framåt lite där jag har lärt honom grejer. Men det mesta görs ändå slarvigt fortfarande. Jag har väl bara svårt att förstå hur man kan vara så tafatt och slarvig som en vuxen människa och jag känner många gånger att jag går in i en mammaroll med honom, vilket är fruktansvärt tråkigt. Önskar att jag kunde delegera saker till honom, känna mig trygg med det och inte behöva kontrollera sen samt lära upp/tjata vilket det ofta blir. 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 07:24:47 följande:
    Varför är det superviktigt att disk och matlagning blir helt hundra men inte snöröjning eller skötsel av avlopp, tex? 

För det påverkar mig och vår dotter direkt, vill inte att vi ska äta ur eller laga mat i gamla matrester och olja, i vissa fall har det funnits mögel i grejer och det är ju en direkt hälsofara. Och jag vill ha mat som jag vill äta, inte hårda och torra köttbitar, för salt potatismos osv osv. Viktigt också att dottern får bra mat. 

Att snöröjningen är dåligt gjord eller avlopp dåligt tömda påverkar inte på samma sätt, därav är det grejer jag släpper helt och accepterar. 

• Anonym (Fillia)
    Anonym (Högre standard) skrev 2025-08-13 07:30:41 följande:
    Eller så växer man upp och slutar slarva med precis allt.

Vårt valspråk på jobbet är "om du inte har tid att göra det ordentligt nu, varför tror du att vi har tid att göra det två gånger?".

D.v.s. när man slarvar och hoppar över blir det ofta fel och saker måste göraas om av andra, precis som TS får springa och göra om helt normala hushållsuppgifter efter sin slarvpelle.

Nu talar jag av egen erfarenhet av att leva med en opraktisk man. Han slarvar inte. Han kan inte bättre. Han blir så klart bättre och bättre ju mer han övar, men vad gäller praktiska saker har han ett helt annat utgångsläge än jag. Att säga åt min man att sluta slarva är som att säga åt en dyslektiker att sluta ha så svårt med läsning. (Jag har ändå sagt det många gånger i frustration, men lärt mig med åren att det inte leder till något bra). 

Alla har vi sidor som är mindre bra. 

• Anonym (Högre standard)
    Jimmy75 skrev 2025-08-13 00:17:07 följande:

Alltså, för 3 år sedan när jag flyttade in i mitt hus så köpte jag ett plommonträd....jag har bara ett problem med det, hur jag än kämpar så fattar inte plommonträdet hur man gör äpplen, alltså, hur svårt kan det vara? Jag har pratat med trädet om hur viktigt det är med äpplen för mig, men mitt plommonträd säger bara att det ska försöka sitt bästa men likväl så får jag plommon nästa gång - kan det inte bara skärpa sig. Grannens äppelträd klarar ju av att fixa äpplen så SÅÅ svårt kan det väl inte vara. Det är ju bara att anstränga sig och inte bara göra det så enkelt för sig hela tiden.

Alltså dessa eviga trådar som handlar om hur man med ÖPPNA ögon gör val och fattar beslut om sitt liv och sedan blir ÖVERRASKAD över resultatet. Vet ni, för 4 år sedan köpte jag en Citroen.....vet ni vad det sjuka är? Det är FORTFARANDE en Citroen, fastän jag vill att det ska vara Audi. Och kom nu inte med några dumma råd om att jag ska byta bil till den jag vill ha, eller något annat som handlar om att JAG har en del i detta, för det vill jag inte höra.

Men till skillnad från plommonträdet så är det inte orimligt att tro att en människa kan utvecklas och lära sig en del saker med tiden, om den vill och bryr sig.
    Hur skulle man annars klara av att bo i och sköta hus om man aldrig har haft ett hus?

Eller menar du att vi alla är statiska i vår kunskap från första stunden vi ingår i en relation och inte kan lära något alls av varandra, på jobbet, eller på vår fritid? 

Det tror jag ändå inte.

Jag lägger detta på en man som faktiskt inte bryr sig om att ha en rak häck, ren disk eller ett fint hem, och då kommer han aldrig att göra det. Så TS kan lika bra leva själv, så får hon ha det fint och ordnat med mindre irritation, och han kan bo i en mörk trasig skitig grotta, eftersom det verkar vara okej för honom. 

Det lustiga är att en hel del av dessa män som varken kan städa eller tvätta i en relation plötsligt kan det när de blir separerade. Fast just den här låter tämligen hopplös så det kanske inte gäller honom.
  • Studentpappa
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 07:22:04 följande:
    Och som inte heller kan laga mat diska, tvätta eller städa särskilt bra? Det är stor skillnad på att vara dålig på praktiskt arbete generellt och att inte ha kunskap att utföra vissa moment. 
    Fast nu var det väl inte det du skrev? Köp inte hus med någon som inte kan sköta det. Mat, disk och städ har man i alla boendeformer.

Det går fint att vara ensam om att sköta ett hus, det är vi många som är. Man får dela på gracerna bara, eller leja bort jobbet om ingen är händig.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Fillia)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 07:32:42 följande:
    Det har ju växt över tid och det är väl det som har varit så jobbigt. Han är en fin person, vi har väldigt roligt ihop, många gemensamma intressen och fungerar mycket bra på alla plan bortsett från just detta som då har börjat göra mig galen. Han har i princip inte kunnat något om hushållssysslor samt inte haft något driv att ta reda på hur saker göra själv och det har väl ändå gått framåt lite där jag har lärt honom grejer. Men det mesta görs ändå slarvigt fortfarande. Jag har väl bara svårt att förstå hur man kan vara så tafatt och slarvig som en vuxen människa och jag känner många gånger att jag går in i en mammaroll med honom, vilket är fruktansvärt tråkigt. Önskar att jag kunde delegera saker till honom, känna mig trygg med det och inte behöva kontrollera sen samt lära upp/tjata vilket det ofta blir. 
    Men du måste väl sett hur det såg ut hemma hos honom innan ni bodde ihop? 
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig