• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Ja han är så slarvig och jag känner mig numera bara helt matt över det. Vi har varit tillsammans i flera år nu och det blir inte bättre med tiden. Allt han gör känns det som att han bara försöker få överstökat snabbt alternativt att han bara inte bryr sig om att det ska bli bra gjort, trots att jag SÅ många gånger bett honom gör saker ordentligt. Det slutar med att alla sysslor hamnar på mig för att jag vill ha saker bra gjorda.. 

Tvätt. Disk. Måla väggar. Såga ut, måla och spika upp lister. Olja altanen. Klippa häcken. Dammsuga och moppa golven. Städa och plocka undan grejer. Köpa kläder till dottern. Laga god mat. 

Han tar på sig att göra grejer och gör sådant jag ber honom om men han gör det inte bra. Så problemet är då att jag som vill att det ska bli bra måste göra det själv för annars blir det inte bra. Och det blir så utmattande i längden att ha så mycket jag måste göra. Bara för att jag inte vill leva i ett skitigt eller fult hem, vill att dottern ska ha bra kläder och få äta god mat, vill kunna ha fina kläder själv. 

Vi har pratat om detta så mycket där jag sagt att detta är så viktigt för mig och han säger alltid att han ska bättra sig och göra saker ordentligt men sen blir det inte så. Och jag förstår inte, för mig känns det inte som att han bryr sig. Det handlar ju om att anstränga sig. Inte om något man ska lära sig göra. Varför vill han inte göra det för sitt hem, mig eller sin dotter? Han säger att han bryr sig men att han bara är slarvig. Att han ska jobba på det. Men jag tror inte det är möjligt mer. 

Vad kan man göra? Börjar tappa hoppet och ifrågasätta om jag orkar ha det så här resten av livet. Kan man verkligen bara vara så slarvig och aktivt måste jobba bort det eller bryr han sig bara inte? 

• Svar på tråden Han är så otroligt slarvig
  • Anonym (sköldmö)

Eller köpa in tjänsten som sagt.

• Anonym (Matt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-13 18:56:40 följande:

Nu har jag läst alla dina inlägg TS. Du kommer från en händig familj samt vill ha det rent och fint omkring dig. Din man har knappt lyft ett finger under uppväxten.

Låter som upplagt för en frontalkrock.

Min högst personliga uppfattning är att ja, vissa saker bör han lära sig sköta åtminstone någorlunda. Han är en vuxen man och pappa med ansvar.

Men nej, det är inte självklart att han ska höja sig till din nivå. Snarare att ni i så fall möts någonstans på mitten. Kan du inte leva med det, får du aningen utföra sysslorna själv eller flytta till eget hushåll, eller så får ni köpa in tjänsten.

Vi ska sätta oss ikväll och fördela sysslor. Jag ska försöka hitta sådant som jag kan släppa taget om som inte är lika viktiga och så får det bli några grejer han får lära sig göra bra. Jag tror ändå detta är en bra väg framåt, så får vi se hur det blir. 
  • Anonym (Matt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-13 19:02:31 följande:

Eller köpa in tjänsten som sagt.

Och får väl bli att han får ta extrapass så vi kan köpa in lite renoveringsjobb. Tack för allas input, det har varit värdefullt att diskutera detta 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 19:27:14 följande:
    Vi ska sätta oss ikväll och fördela sysslor. Jag ska försöka hitta sådant som jag kan släppa taget om som inte är lika viktiga och så får det bli några grejer han får lära sig göra bra. Jag tror ändå detta är en bra väg framåt, så får vi se hur det blir. 
    Låter bra.

Observera att det jag skrev var min högst personliga uppfattning. Det finns inga rätt eller fel, förutom att man får kompromissa i alla förhållanden, men man ska inte behöva kompromissa bort sig. Det gäller både dig och din man.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 19:29:22 följande:
    Och får väl bli att han får ta extrapass så vi kan köpa in lite renoveringsjobb. Tack för allas input, det har varit värdefullt att diskutera detta 
    Alla bör lära sig att sköta ett hushåll åtminstone någorlunda. (Man kan ha olika krav på städning och renlighet, men ska inte behöva acceptera mögel eller att hemmet ser ut som ett bombnedslag.)

Men just renoveringsarbete är inte för alla. Vissa fixar det mesta själva, andra har tummen mitt i handen. Och allt däremellan. 

Sådant är bättre att sköta själv eller köpa in, än att kräva att partnern lär sig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sing) skrev 2025-08-13 18:40:35 följande:
    Bra att spola bilen under, den håller längre, varför får man inte tycka det?
    Det får man väl tycka. Men man kan ju t ex försöka undvika att oombedd pådyvla sitt tyckande på sin partner om partnern gör på annat fungerande sätt med sin egendom.
  • Anonym (Trolljägare)
    olof 45 skrev 2025-08-13 13:40:59 följande:
    victim blaming verkar vara din sport... Sett ditt nick och noterat detta många gånger. TS, bara att ignorera!
    Du tänker att någon kastade denna lata och inkompetenta man efter TS?

Att försätta sig i en relation med någon man inte matchar med är lätt hänt eftersom man sällan visar sina sämsta sidor till att börja med. Men att bilda familj och köpa hus är knappast ett misstag man kan skuldbelägga någon annan för.

Så, vem är offret tycker du? Den förtryckta och (vad den ena parten vittnar om) otillräckliga mannen, eller, TS som besitter regelboken och projicerar hela sitt normsystem på deras tillvaro?

Kanske är det den part vi inte hört här som har det tufft, kanske t o m vill lämna relationen men är i ekonomisk och känslomässig fångenskap eftersom det finns både bolån och barn med i bilden.
  • Anonym (Trolljägare)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 19:27:14 följande:
    Ja, hur gick det? Blev han inspirerad av att bara få de oviktiga uppgifterna?
    Kanske skulle han känna sig mer coachad och sugen om han fick cred för det han faktiskt gör och känna sig som en viktig och ovärderlig part i familjen.

..sen är jag lite nyfiken på 'mögel på hushållsmaskinerna', hur lyckas ni med det? 
  • Goneril

Slarviga killar? Jag har träffat ett antal under min "intermaritala epok", de valdes bort med blixtens hastighet. Några exempel: Separation för fem år sen och i dammet på bokhyllorna fanns spåren av de prydnadssaker som frun hade tagit med sig. I hallen virvlade höstlöven, det krasade när man gick in. Köksbänken var full av mat i förpackningar,  utgångna för längesen; de  hade inte fått plats i kylskåpet. Badkaret täcktes av en grågrön massa och toalettstolen var svart i holken. Värre sanitär olägenhet får man leta efter. I ett annat hem kunde man inte ta av sig ytterskorna eftersom man då riskerade att klistras fast i golvet. I ett annat hem var allt porslin och alla bestick, praktiskt taget allt i köket odiskat, han diskade inför måltiden  eller rättare sagt sköljde av tallrikar och bestick.                                                                                                                                                                                           Det är bra att se dessa tendenser på en gång så att man slipper inleda en relation. Slarv är ett personlighetsdrag och bottnar i det faktum att slarvern tycker att arbete är tråkigt. Därför får det inte får ta för mycket tid i anspråk. Vet slarvern dessutom att någon annan fixar så lutar han sig tillbaka med sin surfplatta. Egoism präglar slarvpellarna; det är inte så att de inte KAN städa och liknande, de har ju ofta avancerade uppgifter på sina arbetsplatser. TS, ditt beslut att skilja dig var det enda rätta, du hade aldrig fått nån ordning på den här mannen.

• Mayjel
    Goneril skrev 2025-08-14 02:21:46 följande:

Slarviga killar? Jag har träffat ett antal under min "intermaritala epok", de valdes bort med blixtens hastighet. Några exempel: Separation för fem år sen och i dammet på bokhyllorna fanns spåren av de prydnadssaker som frun hade tagit med sig. I hallen virvlade höstlöven, det krasade när man gick in. Köksbänken var full av mat i förpackningar,  utgångna för längesen; de  hade inte fått plats i kylskåpet. Badkaret täcktes av en grågrön massa och toalettstolen var svart i holken. Värre sanitär olägenhet får man leta efter. I ett annat hem kunde man inte ta av sig ytterskorna eftersom man då riskerade att klistras fast i golvet. I ett annat hem var allt porslin och alla bestick, praktiskt taget allt i köket odiskat, han diskade inför måltiden  eller rättare sagt sköljde av tallrikar och bestick.                                                                                                                                                                                           Det är bra att se dessa tendenser på en gång så att man slipper inleda en relation. Slarv är ett personlighetsdrag och bottnar i det faktum att slarvern tycker att arbete är tråkigt. Därför får det inte får ta för mycket tid i anspråk. Vet slarvern dessutom att någon annan fixar så lutar han sig tillbaka med sin surfplatta. Egoism präglar slarvpellarna; det är inte så att de inte KAN städa och liknande, de har ju ofta avancerade uppgifter på sina arbetsplatser. TS, ditt beslut att skilja dig var det enda rätta, du hade aldrig fått nån ordning på den här mannen.

Ja, en slarver som låter partnern ta hand om alla vardagliga sysslor medan han bekvämt lutar sig tillbaka är bara lat och otroligt egotrippad.

Jag finner det också tråkigt med alla sysslor men har löst det så fiffigt med att använda min dator samtidigt som jag utför diverse bestyr som städning, disk eller träningspass.

Att titta eller lyssna på en film, ett radioprogram eller kanske en Youtubevideo gör jobbet betydligt mindre trist eftersom man samtidigt blir underhållen av dessa program. Synd att inte slarvpellarna tar till sig av detta knep de också.
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig