• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Ja han är så slarvig och jag känner mig numera bara helt matt över det. Vi har varit tillsammans i flera år nu och det blir inte bättre med tiden. Allt han gör känns det som att han bara försöker få överstökat snabbt alternativt att han bara inte bryr sig om att det ska bli bra gjort, trots att jag SÅ många gånger bett honom gör saker ordentligt. Det slutar med att alla sysslor hamnar på mig för att jag vill ha saker bra gjorda.. 

Tvätt. Disk. Måla väggar. Såga ut, måla och spika upp lister. Olja altanen. Klippa häcken. Dammsuga och moppa golven. Städa och plocka undan grejer. Köpa kläder till dottern. Laga god mat. 

Han tar på sig att göra grejer och gör sådant jag ber honom om men han gör det inte bra. Så problemet är då att jag som vill att det ska bli bra måste göra det själv för annars blir det inte bra. Och det blir så utmattande i längden att ha så mycket jag måste göra. Bara för att jag inte vill leva i ett skitigt eller fult hem, vill att dottern ska ha bra kläder och få äta god mat, vill kunna ha fina kläder själv. 

Vi har pratat om detta så mycket där jag sagt att detta är så viktigt för mig och han säger alltid att han ska bättra sig och göra saker ordentligt men sen blir det inte så. Och jag förstår inte, för mig känns det inte som att han bryr sig. Det handlar ju om att anstränga sig. Inte om något man ska lära sig göra. Varför vill han inte göra det för sitt hem, mig eller sin dotter? Han säger att han bryr sig men att han bara är slarvig. Att han ska jobba på det. Men jag tror inte det är möjligt mer. 

Vad kan man göra? Börjar tappa hoppet och ifrågasätta om jag orkar ha det så här resten av livet. Kan man verkligen bara vara så slarvig och aktivt måste jobba bort det eller bryr han sig bara inte? 

• Svar på tråden Han är så otroligt slarvig
  • Anonym (Kajanders)
    beli skrev 2025-08-15 23:51:17 följande:
    'OM en kvinna är missnöjd'. . . Har du funderat på varför den här skeva arbetsfördelningen överhuvudtaget existerar, varför den är så vanlig? Varför ska en kvinna, tusentals kvinnor, behöva bemöta partnerns lättja/ovilja överhuvudtaget?

Och vad är exakta gränser för dig?
    Ja, den är skev för att jämställdheten har stora brister.

Kvinnor behöver inte bemöta partnerns ovilja på något effektivt sätt, de kan fortsätta att tjata och vara missnöjda.

Eller så etablerar de exakta gränser. Du tvättar och städar. Jag lagar mat och diskar. Väldigt tydligt.
  • Anonym (Fillia)
    Jimmy75 skrev 2025-08-15 23:58:05 följande:

Men att man finner sig i detta och sedan beklagar sig över det här är för mig en total gåta.....för i flertalet av alla dessa hundratals inlägg du hänvisar till så är det ju i regel samma - en berättelse om hur de varit tillsammans i X antal år och att mannen i princip ALLTID varit sådan. Det är litegrann som att jag skulle bli tillsammans med en rökare och sedan efter fem år skriva hit "Alltså jag trodde ju faktiskt att hon skulle ha slutat vid det här laget, hur skulle jag kunna veta"

Missförstå mig rätt här - jag tycker också man kan förvänta sig mer, men att prata om det som om det vore någon slags överraskning att inget ändras blir märkligt och framför allt att sätta händerna för ögon och öron när någon ifrågasätter valet.

Håller med. Men jag tycker inte att rökandet etc är den springande punkten utan viljan till förändring.

Jag har skrivit i tråden om min ohändiga man som varken kunde laga mat eller städa när vi träffades och som bättrat sig. Det som gjort att jag stannat kvar och som jag upplever skiljer honom som person mot många som det skrivs trådar på FL om är att han har och har haft en vilja att lära sig och bli bättre. Han vet att han inte är så bra på det här (men jättebra på annat i familjelivet!) och kan tänka sig att prova nya sätt. Det är det, tillsammans med att han är mycket kompetent på andra områden, som har varit avgörande för mig. Och att jag älskar honom, så klart! :) 

• Jimmy75
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-16 09:35:41 följande:

Håller med. Men jag tycker inte att rökandet etc är den springande punkten utan viljan till förändring.

Jag har skrivit i tråden om min ohändiga man som varken kunde laga mat eller städa när vi träffades och som bättrat sig. Det som gjort att jag stannat kvar och som jag upplever skiljer honom som person mot många som det skrivs trådar på FL om är att han har och har haft en vilja att lära sig och bli bättre. Han vet att han inte är så bra på det här (men jättebra på annat i familjelivet!) och kan tänka sig att prova nya sätt. Det är det, tillsammans med att han är mycket kompetent på andra områden, som har varit avgörande för mig. Och att jag älskar honom, så klart! :) 

Nu har jag inte koll på vad just du skrev...bara så vi är klara över att jag inte kommenterar just det specifikt, men det är ju det här som är en väsentlig skillnad till att börja med....alla människor kommer in i saker med olika förutsättningar. Det väsentliga är väl om man är beredd att jobba på dem i ett sånt fall. Jag menar inte heller att man alltid måste lämna relationen, som annars är kardinalrådet här inne. Jag är bara ute efter att ta det tillbaka till vad som är konstruktivt. Vad är det jag vill ha ut i det här läget? Vilken förändring i resultat är det jag önskar? Vad kan JAG göra för att öka chansen för det?

Allt det här andra snacket om hur saker och ting borde vara är fullkomligt meningslöst och i ärlighetens namn bara destruktivt för alla inblandade parter...så även sig själv. Så inte ens om jag lägger ett rent egoistiskt perspektiv på det är det vettigt att fastna i kritiserande och borde.

Frustrerad kan man bli ibland naturligtvis, men att stanna i det hjälper inte det minsta.

• beli
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-16 09:27:16 följande:
    Ja, den är skev för att jämställdheten har stora brister.

Kvinnor behöver inte bemöta partnerns ovilja på något effektivt sätt, de kan fortsätta att tjata och vara missnöjda.

Eller så etablerar de exakta gränser. Du tvättar och städar. Jag lagar mat och diskar. Väldigt tydligt.
    Men av vad jag har läst så finns det många män som ÄNDÅ inte gör sina uppgifter.

Sen att det är kvinnan som måste etablera exakta gränser. . . Då utgår man ju fortfarande från att det bara är EN i relationen som är ansvarig för hem och familj. Säger den partner inget, då är det okej för den andra partnern att inte göra nåt. Du skulle väl aldrig säga att mannen måste etablera exakta gränser för vad som ska göras i köket för att kvinnan ska göra det?
  • KimLinnefeldt
    Jimmy75 skrev 2025-08-16 09:50:40 följande:

Nu har jag inte koll på vad just du skrev...bara så vi är klara över att jag inte kommenterar just det specifikt, men det är ju det här som är en väsentlig skillnad till att börja med....alla människor kommer in i saker med olika förutsättningar. Det väsentliga är väl om man är beredd att jobba på dem i ett sånt fall. Jag menar inte heller att man alltid måste lämna relationen, som annars är kardinalrådet här inne. Jag är bara ute efter att ta det tillbaka till vad som är konstruktivt. Vad är det jag vill ha ut i det här läget? Vilken förändring i resultat är det jag önskar? Vad kan JAG göra för att öka chansen för det?

Allt det här andra snacket om hur saker och ting borde vara är fullkomligt meningslöst och i ärlighetens namn bara destruktivt för alla inblandade parter...så även sig själv. Så inte ens om jag lägger ett rent egoistiskt perspektiv på det är det vettigt att fastna i kritiserande och borde.

Frustrerad kan man bli ibland naturligtvis, men att stanna i det hjälper inte det minsta.

Precis! Vilja! Och samförstånd!
  • olof 45
    Tow2Mater skrev 2025-08-13 17:50:31 följande:
    Intressant Olof 45 att ditt enda inlägg i tråden är att klanka ner på vad jag skriver. Vad har du själv för råd till TS att komma med?
    Jag skrev faktiskt ett långt inlägg, men den publicerades inte och sen orkade jag inte börja om just då. Hade annat att göra.

Min poäng var att det är sorgligt att folk skyller på kvinnans "nivå", när jag aldrig träffat någon kvinna som haft "för hög" nivå. Rent är rent liksom.

Nån borde skriva en bok för mansbebisar... Började skriva ett utakst på kapitel:

Ett hem - för mansbebisar

Vilka städredskap bör du känna till?

Dammsugare ?

Mopp ?

Hur vet man att hemmet behöver städas?

Stök eller smuts? Att hålla ordningen genom att låta varje ting ha ett hem

Lyxen med att ha rena och oskrynkliga kläder att ta på sig

Annan tvätt - Att sova i fräsha sängar och torka sig på rena handdukar + en kurs om mattor

Det där med matlagning

Att handla mat/dryck

Att tänka på när man ska ha gäster över

Vad innebär det egentligen att vara förälder? (i samhället, och hemma; inklusive saker som klädinköp/att veta ilken storlek barnen har)

Vad kan barnen hjälpa till med hemma, realistiskt sett?

Om någon i familjen är sjuk

Vad innebär det att vara husdjursägare?

Gårds och-trädgårdsgöromål (inklusive snöröjning)

Ekonomiska göromål

Det där med att "vara händig"; att sätta upp hyllor, byta glödlampor, byta däck osv.

Att förbereda inför högtider som påsk, jul (inklusive djupdykningar som: vem slänger ut granen, och när? Vem köper barnens och svärmors julklappar? Påskägg; kommer inte en hare med sådana automatiskt? Inte?)

Vad betyder "projektledning hemma" och "mental arbetsbörda"? Vad ska man egentligen som vuxen "ha koll på" utan att bli påmind?

Finns det "kvinnorgöra" vs "mansgöra" ännu år 2025?
  • olof 45
    Anonym (Trolljägare) skrev 2025-08-13 23:42:34 följande:
    Ja, hur gick det? Blev han inspirerad av att bara få de oviktiga uppgifterna?
    Kanske skulle han känna sig mer coachad och sugen om han fick cred för det han faktiskt gör och känna sig som en viktig och ovärderlig part i familjen.

..sen är jag lite nyfiken på 'mögel på hushållsmaskinerna', hur lyckas ni med det? 
    Får kvinnor cred för allt de gör?

Varför ska man bana vägen för män? Varför är det kvinnors ansvar att motivera, lära ut osv?

Herregud... Hoppas alla här med söner hemme lär dem BASICS! Så itne nästa generation blir lika hopplös--
  • beli
    olof 45 skrev 2025-08-18 11:10:42 följande:
    Får kvinnor cred för allt de gör?

Varför ska man bana vägen för män? Varför är det kvinnors ansvar att motivera, lära ut osv?

Herregud... Hoppas alla här med söner hemme lär dem BASICS! Så itne nästa generation blir lika hopplös--
    Exakt!!
  • Anonym (OCD)

Har endast läst TS.

Jag har liknande problem med min pojkvän (som så gott som bor hos mig).. Han lägger saker precis överallt där de inte ska vara - enligt mig eftersom det är mitt hus. Jag säger åt honom, han skärper till sig i 1-2 dagar och sedan är det samma sak igen..

Jag har väldigt mycket tvångstankar att saker ska vara eller ligga på ett visst sätt och att mitt sätt är det rätta. Jag har gått i KBT för detta och jag har blivit bättre men samtidigt kan jag känna att det faktiskt är mitt hem och här gäller mina regler - inte vad gäller allt, men en del.

Man får nog helt enkelt acceptera att jag är som jag är, han är som han är. Blir hans sätt 'fel' för dig så gör det själv. Ja, det blir extra mycket jobb men då är det en sak mindre att bli irriterad över. TS, det kanske finns andra saker han kan göra där du inte irriterar dig allt för mycket? 😅

• Anonym (m)

Så han är medveten om att han gör ett dåligt jobb men bättrar sig aldrig? Har något blivit något bättre?

• Anonym (Kajanders)
    beli skrev 2025-08-17 10:36:45 följande:
    Men av vad jag har läst så finns det många män som ÄNDÅ inte gör sina uppgifter.

Sen att det är kvinnan som måste etablera exakta gränser. . . Då utgår man ju fortfarande från att det bara är EN i relationen som är ansvarig för hem och familj. Säger den partner inget, då är det okej för den andra partnern att inte göra nåt. Du skulle väl aldrig säga att mannen måste etablera exakta gränser för vad som ska göras i köket för att kvinnan ska göra det?
    Nej då, hon kan fortsätta att tjata och vara missnöjd, dag efter dag. 
  • beli
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-18 15:31:56 följande:
    Nej då, hon kan fortsätta att tjata och vara missnöjd, dag efter dag. 
    Så som kvinna står man mellan dessa två alternativ? Det ligger aldrig på mannen att vara med och samarbeta som ett team från början?

(Min åsikt är att båda självklart ska ta initiativ från början oberoende av kön, men jag far efter din åsikt, och kanske en aha-upplevelse?)
  • olof 45
    beli skrev 2025-08-18 16:20:44 följande:
    Så som kvinna står man mellan dessa två alternativ? Det ligger aldrig på mannen att vara med och samarbeta som ett team från början?

(Min åsikt är att båda självklart ska ta initiativ från början oberoende av kön, men jag far efter din åsikt, och kanske en aha-upplevelse?)
    Jag håller med om ditt resonemang till 100%, och säger aktivt ifrån till män som jag observerar "smiter" - det är skrämmande vanligt. De flesta citerar då sin uppväxt, liksom att de inte observerat sina pappor ta ansvar, och inte heller själva behövt göra något.

so what liksom? Detta är 2025. Kvinnor arbetar också utanför hemmet, och det är ju inte rocket science vad som behöver göras hemma... 

PARTNERSKAP är ett bra koncept. Är det kvinnan som ska föreställa projektledare, eller är man i ett aktivt partnerskap? Jag hade inte känt mig som en bra partner om min fru hade behövt säga till mig att det behöver städas hemma...
  • beli
    olof 45 skrev 2025-08-19 09:59:40 följande:
    Jag håller med om ditt resonemang till 100%, och säger aktivt ifrån till män som jag observerar "smiter" - det är skrämmande vanligt. De flesta citerar då sin uppväxt, liksom att de inte observerat sina pappor ta ansvar, och inte heller själva behövt göra något.

so what liksom? Detta är 2025. Kvinnor arbetar också utanför hemmet, och det är ju inte rocket science vad som behöver göras hemma... 

PARTNERSKAP är ett bra koncept. Är det kvinnan som ska föreställa projektledare, eller är man i ett aktivt partnerskap? Jag hade inte känt mig som en bra partner om min fru hade behövt säga till mig att det behöver städas hemma...
    Du anar inte (eller det kanske du gör) hur otroligt det känns att höra en man säga detta. Så himla bra att du säger ifrån till andra män! Sorgligt nog är det ju många män som inte lyssnar på kvinnor, men däremot lyssnar på andra män.
  • Anonym (Kajanders)
    beli skrev 2025-08-18 16:20:44 följande:

Du har förstås rätt. Det är ganska lätt att ha rätt. Det svåra är att FÅ rätt.

Du talar om etik och moral, jag talar om effekt, om hur man kan försöka lösa ett problem. 
  • beli
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-08-19 17:12:51 följande:
    Du har förstås rätt. Det är ganska lätt att ha rätt. Det svåra är att FÅ rätt.

Du talar om etik och moral, jag talar om effekt, om hur man kan försöka lösa ett problem. 
    Löser problemet gör man genom att uppfostra sina barn rätt från början, så att de blir fungerande vuxna.
  • Anonym
    beli skrev 2025-08-19 18:05:55 följande:
    Löser problemet gör man genom att uppfostra sina barn rätt från början, så att de blir fungerande vuxna.
    Du har helt rätt i det.
    Bara det att det tar sin tid. Man får vänta en generation till. 
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig