• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Ja han är så slarvig och jag känner mig numera bara helt matt över det. Vi har varit tillsammans i flera år nu och det blir inte bättre med tiden. Allt han gör känns det som att han bara försöker få överstökat snabbt alternativt att han bara inte bryr sig om att det ska bli bra gjort, trots att jag SÅ många gånger bett honom gör saker ordentligt. Det slutar med att alla sysslor hamnar på mig för att jag vill ha saker bra gjorda.. 

Tvätt. Disk. Måla väggar. Såga ut, måla och spika upp lister. Olja altanen. Klippa häcken. Dammsuga och moppa golven. Städa och plocka undan grejer. Köpa kläder till dottern. Laga god mat. 

Han tar på sig att göra grejer och gör sådant jag ber honom om men han gör det inte bra. Så problemet är då att jag som vill att det ska bli bra måste göra det själv för annars blir det inte bra. Och det blir så utmattande i längden att ha så mycket jag måste göra. Bara för att jag inte vill leva i ett skitigt eller fult hem, vill att dottern ska ha bra kläder och få äta god mat, vill kunna ha fina kläder själv. 

Vi har pratat om detta så mycket där jag sagt att detta är så viktigt för mig och han säger alltid att han ska bättra sig och göra saker ordentligt men sen blir det inte så. Och jag förstår inte, för mig känns det inte som att han bryr sig. Det handlar ju om att anstränga sig. Inte om något man ska lära sig göra. Varför vill han inte göra det för sitt hem, mig eller sin dotter? Han säger att han bryr sig men att han bara är slarvig. Att han ska jobba på det. Men jag tror inte det är möjligt mer. 

Vad kan man göra? Börjar tappa hoppet och ifrågasätta om jag orkar ha det så här resten av livet. Kan man verkligen bara vara så slarvig och aktivt måste jobba bort det eller bryr han sig bara inte? 

• Svar på tråden Han är så otroligt slarvig
  • Tow2Mater
    Anonym (Högre standard) skrev 2025-08-13 17:29:25 följande:
    Om något är det väl exakt vad TS har gjort som har sprungit runt och sopat och curlat för en total sopa ända från starten.
    Nej det låter som ett dåligt sätt att välja isåfall. Att inte lägga sig i hur han t ex tvättar sin bil vore mer produktivt, för dem båda.
  • Tow2Mater
    olof 45 skrev 2025-08-13 13:40:59 följande:
    Han är så otroligt slarvigvictim blaming verkar vara din sport... Sett ditt nick och noterat detta många gånger. TS, bara att ignorera!
    Intressant Olof 45 att ditt enda inlägg i tråden är att klanka ner på vad jag skriver. Vad har du själv för råd till TS att komma med?
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 13:33:45 följande:

Tyvärr är det inte småsaker utan saker som påverkar mig och vår dotter när han gör det slarvigt. 

Vad menar du med slarvigt?

Om inget blir ordentligt gjort, förstår jag om du är frustrerad. Om du däremot är pedant, förstår jag om HAN blir frustrerad. 

Tvätta bilen för hand? No way. Torka av den kanske, resten sköter biltvätten.

Laga god mat? Menar du att han gör äcklig mat? Här lagas mest enkla rätter, ingen av oss har tid eller lust att tillbringa timmar i köket för att det ska bli perfekt.

Städ? Självklart måste det städas ibland. Hur noga är subjektivt. Lite skit i hörnen har ingen dött av.

Tvätt? Onödigt slarvigt av honom att förstöra flera av dina plagg, att inte lära sig hur man tvättar. Det håller jag med om. Men jag hade inte gått i taket om det bara hände någon enstaka gång. Alla kan göra misstag.

Pappa färgade mina vita underkläder ljusrosa och ljusblå när jag var i tonåren. Av misstag alltså, i tvätten. Sen dess har jag alltid köpt mörka underkläder. Han var en bra pappa i övrigt, lagade t ex väldigt god mat, och så här i efterhand kan jag ju tycka att jag var gammal nog att tvätta själv. Men jag och syrran behövde bara duka och duka av och städa våra rum när vi var hos pappa. Även när vi var nästan vuxna. Han skämde bort oss.

Min poäng är att även en slarvig person kan ha fina egenskaper och att du bör fundera på om dina krav på "ordentligt gjort" verkligen är rimliga. När man har kommit fram till vad som är rimligt, kan man fundera på vad man kan leva med.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 13:09:17 följande:

Att inte vilja ha mögel, fett- och matrester på köksutrustning är höga krav? Ha en häck som inte diffar 0,5 m i höjd på olika ställen? Inte ha en illaluktande toalett? Att dottern ska ha rätt kläder när hon går till förskolan så hon inte fryser eller blir blöt? 

Ska jag sänka mina krav så kommer vi leva i misär. 

Häcken skulle jag inte bry mig om, men resten låter inte ok. Detta är dock något annat än allt det du räknade upp din trådstart.

Är det så illa att ni skulle leva i misär om du sänkte dina krav, ja då är det ju verkligen inte bra. Men en ojämnt klippt häck, fel kläder, enstaka matrester och en illaluktande toalett, är inte direkt misär. Inte så trevligt måhända, men Soc kommer inte att ingripa.

Du kan ju sköta vissa av de här sakerna och i övrigt kanske sluta påpeka för honom vad som är fel hela tiden? Gör han det verkligen så illa att du måste göra om allt?
  • Anonym (Sing)
    Tow2Mater skrev 2025-08-13 17:17:54 följande:

Hur är det victim blaming? Om du eller TS inte gillar vad jag säger är det bara att ignorera. Att propsa någon annan ska tvätta sin bil på ett visst jobbigare sätt än ett lättare är ju bara dumheter. 

Gillar du att förfölja människor från tråd till tråd?

Bra att spola bilen under, den håller längre, varför får man inte tycka det?
  • Anonym (Matt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-13 18:20:43 följande:
    Vad menar du med slarvigt?

Om inget blir ordentligt gjort, förstår jag om du är frustrerad. Om du däremot är pedant, förstår jag om HAN blir frustrerad. 

Tvätta bilen för hand? No way. Torka av den kanske, resten sköter biltvätten.

Laga god mat? Menar du att han gör äcklig mat? Här lagas mest enkla rätter, ingen av oss har tid eller lust att tillbringa timmar i köket för att det ska bli perfekt.

Städ? Självklart måste det städas ibland. Hur noga är subjektivt. Lite skit i hörnen har ingen dött av.

Tvätt? Onödigt slarvigt av honom att förstöra flera av dina plagg, att inte lära sig hur man tvättar. Det håller jag med om. Men jag hade inte gått i taket om det bara hände någon enstaka gång. Alla kan göra misstag.

Pappa färgade mina vita underkläder ljusrosa och ljusblå när jag var i tonåren. Av misstag alltså, i tvätten. Sen dess har jag alltid köpt mörka underkläder. Han var en bra pappa i övrigt, lagade t ex väldigt god mat, och så här i efterhand kan jag ju tycka att jag var gammal nog att tvätta själv. Men jag och syrran behövde bara duka och duka av och städa våra rum när vi var hos pappa. Även när vi var nästan vuxna. Han skämde bort oss.

Min poäng är att även en slarvig person kan ha fina egenskaper och att du bör fundera på om dina krav på "ordentligt gjort" verkligen är rimliga. När man har kommit fram till vad som är rimligt, kan man fundera på vad man kan leva med.

Om du läser tråden så förstår du varför bilen togs upp, det var någon som frågade om han hade något han brydde sig om och hur han skötte det. jag försökte komma på något han brydde sig om och det är väl det enda sakliga han bryr sig om men även med den är han slarvig. Jag har aldrig krävt att han ska tvätta bilen för hand, han sköter sin bil som han vill. 

Läser du tråden så ser du också att det verkligen inte är något som görs ordentligt när han gör det. Det handlar om mögel och matrester på disk, mat som inte är ätbar, toalett som luktar illa efter att han har rengjort badrummet, få med rätt kläder till barnet förskola så hon inte blir utan och blir kall/blöt osv. Jag anser att mina krav verkligen är på basic grejer som jag inte förstår att han inte kan fixa bra. 

Han har många fina egenskaper, det är varför jag fortfarande är med honom, men detta börjar ta knäcken på mig. 

• Anonym (Matt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-13 18:31:05 följande:
    Häcken skulle jag inte bry mig om, men resten låter inte ok. Detta är dock något annat än allt det du räknade upp din trådstart.

Är det så illa att ni skulle leva i misär om du sänkte dina krav, ja då är det ju verkligen inte bra. Men en ojämnt klippt häck, fel kläder, enstaka matrester och en illaluktande toalett, är inte direkt misär. Inte så trevligt måhända, men Soc kommer inte att ingripa.

Du kan ju sköta vissa av de här sakerna och i övrigt kanske sluta påpeka för honom vad som är fel hela tiden? Gör han det verkligen så illa att du måste göra om allt?

Inte misär med dina mått mätt men misär enligt mig, jag vill inte leva på det sättet. Alla har vi våra standarder och de har man rätt till att ha, man ska inte må dåligt i sitt hem. 

Jag sköter redan de sakerna och allt annat med hus och hushåll och det är problemet, det är för mycket att sköta. Det är just därför han antingen måste ändras eller hur vi gör grejer för det fungerar inte för mig.

• Anonym (sköldmö)

Nu har jag läst alla dina inlägg TS. Du kommer från en händig familj samt vill ha det rent och fint omkring dig. Din man har knappt lyft ett finger under uppväxten.

Låter som upplagt för en frontalkrock.

Min högst personliga uppfattning är att ja, vissa saker bör han lära sig sköta åtminstone någorlunda. Han är en vuxen man och pappa med ansvar.

Men nej, det är inte självklart att han ska höja sig till din nivå. Snarare att ni i så fall möts någonstans på mitten. Kan du inte leva med det, får du aningen utföra sysslorna själv eller flytta till eget hushåll, eller så får ni köpa in tjänsten.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 18:50:54 följande:

Inte misär med dina mått mätt men misär enligt mig, jag vill inte leva på det sättet. Alla har vi våra standarder och de har man rätt till att ha, man ska inte må dåligt i sitt hem. 

Jag sköter redan de sakerna och allt annat med hus och hushåll och det är problemet, det är för mycket att sköta. Det är just därför han antingen måste ändras eller hur vi gör grejer för det fungerar inte för mig.

Jag postar mitt senaste inlägg igen, efter som det i princip besvarar det du skrev:

Nu har jag läst alla dina inlägg TS. Du kommer från en händig familj samt vill ha det rent och fint omkring dig. Din man har knappt lyft ett finger under uppväxten.

Låter som upplagt för en frontalkrock.

Min högst personliga uppfattning är att ja, vissa saker bör han lära sig sköta åtminstone någorlunda. Han är en vuxen man och pappa med ansvar.

Men nej, det är inte självklart att han ska höja sig till din nivå. Snarare att ni i så fall möts någonstans på mitten. Kan du inte leva med det, får du aningen utföra sysslorna själv eller flytta till eget hushåll.

Man har rätt att ha sin standard. Man ska inte behöva må dåligt i sitt hem. Det ska inte din man heller behöva göra. Nu är det upp till dig hur ni går vidare.
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig