• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Ja han är så slarvig och jag känner mig numera bara helt matt över det. Vi har varit tillsammans i flera år nu och det blir inte bättre med tiden. Allt han gör känns det som att han bara försöker få överstökat snabbt alternativt att han bara inte bryr sig om att det ska bli bra gjort, trots att jag SÅ många gånger bett honom gör saker ordentligt. Det slutar med att alla sysslor hamnar på mig för att jag vill ha saker bra gjorda.. 

Tvätt. Disk. Måla väggar. Såga ut, måla och spika upp lister. Olja altanen. Klippa häcken. Dammsuga och moppa golven. Städa och plocka undan grejer. Köpa kläder till dottern. Laga god mat. 

Han tar på sig att göra grejer och gör sådant jag ber honom om men han gör det inte bra. Så problemet är då att jag som vill att det ska bli bra måste göra det själv för annars blir det inte bra. Och det blir så utmattande i längden att ha så mycket jag måste göra. Bara för att jag inte vill leva i ett skitigt eller fult hem, vill att dottern ska ha bra kläder och få äta god mat, vill kunna ha fina kläder själv. 

Vi har pratat om detta så mycket där jag sagt att detta är så viktigt för mig och han säger alltid att han ska bättra sig och göra saker ordentligt men sen blir det inte så. Och jag förstår inte, för mig känns det inte som att han bryr sig. Det handlar ju om att anstränga sig. Inte om något man ska lära sig göra. Varför vill han inte göra det för sitt hem, mig eller sin dotter? Han säger att han bryr sig men att han bara är slarvig. Att han ska jobba på det. Men jag tror inte det är möjligt mer. 

Vad kan man göra? Börjar tappa hoppet och ifrågasätta om jag orkar ha det så här resten av livet. Kan man verkligen bara vara så slarvig och aktivt måste jobba bort det eller bryr han sig bara inte? 

• Svar på tråden Han är så otroligt slarvig
  • Studentpappa
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 08:05:14 följande:
    Det går fint att renovera ett hus ensam och ha småbarn samtidigt? Nja. Det är väl rätt tydligt på TS att det funkar sådär. 
    Det går väldigt bra om man hjälps åt som jag skrev. Vi klarade det och väldigt många andra. Eller köper hjälpen, det är den vägen man får ta.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 08:07:56 följande:
    ?köpa in hjälp? har definitivt varit en fråga som tagits upp. Jag kommer dock från en händig familj där man gör allt själv så det är svårt för mig psykiskt att lägga pengar på grejer jag vet hur man fixar själv. Dessutom har vi inte oändligt med pengar. Mannen kan dock ta extrapass på jobbet och ta in mer pengar till sådant på det sättet så det kanske hade varit bra för mig att jobba bort denna spärren och göra så med fler renoveringssysslor. 
    Ja så är jag uppväxt också, men man kan inte vara så låst i tanken att man inte kan göra annorlunda än sina föräldrar. Vi har gjort olika, ibland köpt in och ibland gjort själv. Allt beroende på vad jag känner att jag kan och orkar/hinner. Nu är det 50% på ROT så det har aldrig varit billigare än nu att köpa hjälp.

Han får då bidra med att jobba mer och sen gör någon annan jobbet. Sen verkar ni ha mer än det som brister hos honom men det får ni väl gå på samtal kring kanske. Lättare att ta till sig det från en utomstående.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Sing) skrev 2025-08-13 09:53:27 följande:

Personer med ADHD tränar gärna och spelar gärna dataspel. Det håller dopaminnivåerna på topp och de känner att de mår bra. Det är dessutom högt strukturerade sysselsättningar, de brukar gå enklare att utföra än när man måste fundera och klura på en uppgift. 

Lite enformiga och tråkiga uppgifter gör att de känner sig trötta och off.

Frågan är hur han själv känner kring hushållssysslorna och oljande av trädäck t.ex. Vill han göra det bra eller förmår han inte? Mår han dåligt av att det inte blir gjort eller illa gjort?

Vill han egentligen men kan inte, så lutar det åt ADHD eller utbrändhet. Om han inte alls bryr sig  alls så lutar det mer mot personligheten.

Han vill göra det bra för min skull men det stör inte honom så mycket att det är smutsigt eller dåligt gjort. Han ser på efterhand när jag pekar ut vad som är dåligt men i stunden ?ser? han inte det. Så då är det svårt att göra det bra eget initiativ.
  • Yllop
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 23:31:27 följande:
    Hur kan slarvighet vara ett personlighetsdrag? Hur kan man inte själv vilja att saker ska vara ordentligt gjorda? jag förstår verkligen inte det..
    Ni har helt olika syn på hur saker och ting ska vara. 
    Att hålla ordning eller att göra saker noggrant verkar vara oviktigt för honom.
  • Jimmy75
    Anonym (Högre standard) skrev 2025-08-13 07:42:18 följande:
    Men till skillnad från plommonträdet så är det inte orimligt att tro att en människa kan utvecklas och lära sig en del saker med tiden, om den vill och bryr sig.
    Hur skulle man annars klara av att bo i och sköta hus om man aldrig har haft ett hus?

Eller menar du att vi alla är statiska i vår kunskap från första stunden vi ingår i en relation och inte kan lära något alls av varandra, på jobbet, eller på vår fritid? 

Det tror jag ändå inte.

Jag lägger detta på en man som faktiskt inte bryr sig om att ha en rak häck, ren disk eller ett fint hem, och då kommer han aldrig att göra det. Så TS kan lika bra leva själv, så får hon ha det fint och ordnat med mindre irritation, och han kan bo i en mörk trasig skitig grotta, eftersom det verkar vara okej för honom. 

Det lustiga är att en hel del av dessa män som varken kan städa eller tvätta i en relation plötsligt kan det när de blir separerade. Fast just den här låter tämligen hopplös så det kanske inte gäller honom.
    Jag spetsar naturligtvis till det med flit. Jag ser det här sååå ofta, att man tar sin egen del ur ekvationen och stör sig på sakers varande, gör en del antagande och sedan fastnar man där. Det är helt enkelt inte hjälpsamt. TS önskar förändring jämfört med nuläget, vilket är HELT begripligt, men att stanna vid frustrationen och att fortsätta göra på samma sätt som tidigare men samtidigt förvänt sig andra resultat är till ingen nytta för någon?.och sedan kan både hon och alla andra tjata sig blå i huvudet kring hur saker BORDE vara. Det enda som har någon relevans just nu är hur det faktiskt är. Sedan kommer nästa klassiska fantasi, den om att ?som vuxen borde man faktiskt kunna?.?
    Det kan man tycka, men i princip kommer inga förmågor och färdigheter automatiskt som en funktion av tid. De kommer genom träning och upprepning, vissa behöver dessutom mer av den varan. Att man kan saker som vuxen är helt enkelt för att det liv man levt har tillgodosett att man fått träning och erfarenhet av de sakerna, men man måste ha förutsättningarna för att lägga sig till med nya färdigheter och utöver det behövs motivation som överstiger ansträngningen det innebär, en vana av att kunna skapa och följa en plan etc etc. Att skälla och klaga på en person som lösningsförsök är lika rimligt som att skälla på en rullstolsburen att hen inte skärper sig och ställer sig upp. Liknelsen jag gör är relevant utifrån att enligt vad som framkommer i tråden förefaller den här mannen (just nu) helt enkelt inte besitta förutsättningarna för att klippa häcken rakt, eller diska så att det blir helt rent, utan behöver träna på dessa färdigheter
  • Olsdotter
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 10:04:57 följande:
    Han vill göra det bra för min skull men det stör inte honom så mycket att det är smutsigt eller dåligt gjort. Han ser på efterhand när jag pekar ut vad som är dåligt men i stunden ?ser? han inte det. Så då är det svårt att göra det bra eget initiativ.
    Om han vill göra det bra för din skull märker du att det blir bättre.

Har du något som helst bevis på denna vilja han säger sig ha?
  • Anonym (E)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 07:10:52 följande:
    Ja klippa gräset, skotta snö och fixa stopp i handfatet är grejer som inte är hela världen om det inte blir helt hundra så det brukar han sköta. Du har kanske rätt i att jag borde fokusera på att låta honom göra sådant. Problemet är väl att det är många vardagsgrejer som hamnar på mig i nuläget inklusive all renovering vi gör med huset då jag inte vill låta honom göra det. Jag får kanske hitta ett fåtal grejer som jag kan nöta i honom hur det ska göras så kanske det kan göras rätt med tiden. Så får jag bara hitta kraften till och inte bli besviken över att behöva lära upp en vuxen man med de grejerna. Det kanske känns mer okej om jag begränsar det.
    Men va? Försvinner inte snön när han skottar eller? 

Min bästa kompis var tillsammans med en tjej, han var ledig mitt i veckan och passade på att städa, tog all disk, dammsög etc, hon kom hem från jobbet och sa "Oj, det kanske var snällt gjort men du städar ju inte som jag vill och nu måste jag göra om allt själv" det var sista gången han lyfte ett finger och nåt halvår senare flyttade de isär, ska du ha allt på ditt sätt i ert hem så får du faktiskt sköta det själv utan gnäll.

Nu är det ju inte jätteofta man målar om men när ni gör det så kan du ju låta honom måla mittendelarna medan du tar kanterna eller vad han nu gör för fel.

Senaste gången maken städade toaletten så glömde han (eller tänkte bara inte på) att torka utanpå själva stolen längst ner mot golvet, så då tog jag fram spray och papper och tog den biten själv, jag behövde ju fortfarande inte städa hela toaletten så klart att det underlättade och det finns ingen anledning att gnälla

Antingen får du sänka dina krav eller fortsätta göra allt på ditt eget sätt, han kanske tycker att du har en helt orimlig nivå så varför är det bara din åsikt som betyder något, så länge man inte lever i misär så får man komma överens om en nivå som passar bägge
  • Anonym (Matt)
    Anonym (E) skrev 2025-08-13 12:59:18 följande:
    Men va? Försvinner inte snön när han skottar eller? 

Min bästa kompis var tillsammans med en tjej, han var ledig mitt i veckan och passade på att städa, tog all disk, dammsög etc, hon kom hem från jobbet och sa "Oj, det kanske var snällt gjort men du städar ju inte som jag vill och nu måste jag göra om allt själv" det var sista gången han lyfte ett finger och nåt halvår senare flyttade de isär, ska du ha allt på ditt sätt i ert hem så får du faktiskt sköta det själv utan gnäll.

Nu är det ju inte jätteofta man målar om men när ni gör det så kan du ju låta honom måla mittendelarna medan du tar kanterna eller vad han nu gör för fel.

Senaste gången maken städade toaletten så glömde han (eller tänkte bara inte på) att torka utanpå själva stolen längst ner mot golvet, så då tog jag fram spray och papper och tog den biten själv, jag behövde ju fortfarande inte städa hela toaletten så klart att det underlättade och det finns ingen anledning att gnälla

Antingen får du sänka dina krav eller fortsätta göra allt på ditt eget sätt, han kanske tycker att du har en helt orimlig nivå så varför är det bara din åsikt som betyder något, så länge man inte lever i misär så får man komma överens om en nivå som passar bägge

Att inte vilja ha mögel, fett- och matrester på köksutrustning är höga krav? Ha en häck som inte diffar 0,5 m i höjd på olika ställen? Inte ha en illaluktande toalett? Att dottern ska ha rätt kläder när hon går till förskolan så hon inte fryser eller blir blöt? 

Ska jag sänka mina krav så kommer vi leva i misär. 

• Anonym (Kajanders)

Min hustru har andra krav på ordning och reda än vad jag har. Det där med "var sak på sin plats" finns inte riktigt. Saxen och osthyveln kan finnas på lite olika ställen. Varje morgon går hon omkring i lägenheten och letar efter sin mobil eller snusdosan eller nycklarna. 

Jag plockar efter henne. Ibland känns det som om jag har en tonårsdotter. Men som jag skrivit, jag försöker tänka på att hon har så många goda sidor, att jag älskar att hon finns i mitt liv, att det övertrumfar allt. Nästan.

Jag läste en liten bok som heter "Häng inte upp dig på småsaker". I första kapitlet ställs frågan vad som är småsaker. Svaret: "ALLT är småsaker."

• Anonym (Kajanders)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 13:09:17 följande:

Att inte vilja ha mögel, fett- och matrester på köksutrustning är höga krav? Ha en häck som inte diffar 0,5 m i höjd på olika ställen? Inte ha en illaluktande toalett? Att dottern ska ha rätt kläder när hon går till förskolan så hon inte fryser eller blir blöt? 

Ska jag sänka mina krav så kommer vi leva i misär. 

Hm... 50 cm nivåskillnad på häcken är inte min definition av att leva i misär.

Svar på tråden Han är så otroligt slarvig