• Anonym (Matt)

Han är så otroligt slarvig

Ja han är så slarvig och jag känner mig numera bara helt matt över det. Vi har varit tillsammans i flera år nu och det blir inte bättre med tiden. Allt han gör känns det som att han bara försöker få överstökat snabbt alternativt att han bara inte bryr sig om att det ska bli bra gjort, trots att jag SÅ många gånger bett honom gör saker ordentligt. Det slutar med att alla sysslor hamnar på mig för att jag vill ha saker bra gjorda.. 

Tvätt. Disk. Måla väggar. Såga ut, måla och spika upp lister. Olja altanen. Klippa häcken. Dammsuga och moppa golven. Städa och plocka undan grejer. Köpa kläder till dottern. Laga god mat. 

Han tar på sig att göra grejer och gör sådant jag ber honom om men han gör det inte bra. Så problemet är då att jag som vill att det ska bli bra måste göra det själv för annars blir det inte bra. Och det blir så utmattande i längden att ha så mycket jag måste göra. Bara för att jag inte vill leva i ett skitigt eller fult hem, vill att dottern ska ha bra kläder och få äta god mat, vill kunna ha fina kläder själv. 

Vi har pratat om detta så mycket där jag sagt att detta är så viktigt för mig och han säger alltid att han ska bättra sig och göra saker ordentligt men sen blir det inte så. Och jag förstår inte, för mig känns det inte som att han bryr sig. Det handlar ju om att anstränga sig. Inte om något man ska lära sig göra. Varför vill han inte göra det för sitt hem, mig eller sin dotter? Han säger att han bryr sig men att han bara är slarvig. Att han ska jobba på det. Men jag tror inte det är möjligt mer. 

Vad kan man göra? Börjar tappa hoppet och ifrågasätta om jag orkar ha det så här resten av livet. Kan man verkligen bara vara så slarvig och aktivt måste jobba bort det eller bryr han sig bara inte? 

• Svar på tråden Han är så otroligt slarvig
  • Jimmy75
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 00:52:14 följande:
    Och vad kan jag göra annorlunda mer specifikt? Vilka är fördelarna med att han gör saker på det sättet? 

"Han har många andra fina egenskaper som gör att jag fortfarande älskar honom mycket"

Tja, börja med att utgå från dessa.

• Olsdotter
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 00:52:14 följande:
    Och vad kan jag göra annorlunda mer specifikt? Vilka är fördelarna med att han gör saker på det sättet? 
    Frågan bör bollas tillbaka till dig.

Varför valde du ett plommonträd från första början?

Det må låta hårt, men det är en fråga du behöver ställa dig.
  • Olsdotter
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 00:47:15 följande:

Alla har svagheter och brister. Ska du leta efter en perfekt partner som möter alla dina önskemål så kommer du aldrig hitta någon.
    Hans slarvighet var inget jag märkte av i början, det var först när vi flyttade ihop som det började komma fram. I början var det fine, man påpekade grejer ibland med hopp om att det skulle bättras. Nu har det hoppet övergått till uppgivenhet och matthet. 

Familjen är redan byggd, så frågan är snarare om vi tror att han kan förändra denna egenskapen eller om jag kan leva med den (och hur jag gör det i så fall). Han har många andra fina egenskaper som gör att jag fortfarande älskar honom mycket. Men denna delen av honom tär på mig mer och mer. 

Kvinnor gör ofta så:
    Väljer en man och försöker sedan rätta till de fel han har. Det är faktiskt bara taskigt.

Vad gör han för dig? Det är viktigare än hans personliga egenskaper. Det hjälper så att säga inte om han är "en varm och fin person" om inte dessa egenskaper får dig att känna på ett visst vis.

Vilken faktisk nytta har du av honom?
  • Olsdotter
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-12 22:14:24 följande:
    Det enda jag kan komma på som han ?bryr sig om? är hans bil och den tvättar han när det börjar bli kritiskt på det enklaste sättet möjligt dvs biltvätt. Jag försökte läsa på och lära honom att det är bättre att tvätta för hand samt skölja under bilen bra osv, så då började han göra det ibland själv men blev väl inte superbra (otvättade fläckar på sidan av bilen) och noll intresse att lära sig själv. Samt så glömde han besikta nu så det blev körförbud på den osv. Så ja slarvig där med. Har svårt att komma på något han någonsin har gjort ordentligt faktiskt. Men jobbet sköter han så jag antar att han inte kan slarva där för mycket.. jag har så svårt att förstå att man kan vara så och bara inte bry sig om sådant så mycket.
    Du gör honom ännu mer passiv genom att ta över. Här tar du till och med över det enda område han själv bryr sig om.

Låt honom vara och göra saker på sitt sätt, alternativt acceptera att det är du som styr och han har att lyda...
  • Anonym (E)
    Anonym (Matt) skrev 2025-08-13 00:47:15 följande:

Alla har svagheter och brister. Ska du leta efter en perfekt partner som möter alla dina önskemål så kommer du aldrig hitta någon.
    Hans slarvighet var inget jag märkte av i början, det var först när vi flyttade ihop som det började komma fram. I början var det fine, man påpekade grejer ibland med hopp om att det skulle bättras. Nu har det hoppet övergått till uppgivenhet och matthet. 

Familjen är redan byggd, så frågan är snarare om vi tror att han kan förändra denna egenskapen eller om jag kan leva med den (och hur jag gör det i så fall). Han har många andra fina egenskaper som gör att jag fortfarande älskar honom mycket. Men denna delen av honom tär på mig mer och mer. 

Ett sätt att lära sig leva med det är att acceptera och kompromissa, det måste ju finnas något han gör som är ok, jag och min partner gör olika saker, jag skottar varken snö eller klipper gräset, sängkläderna har han nog inte tvättat på 4 år i sin tur, jag har verkligen inget emot att diska så det gör oftast jag, rensat handfat eller fixat stopp i toaletten eller nåt annat avlopp har jag inte gjort sen vi flyttade ihop.... jag kan hålla på hur länge som helst, poängen är, istället för att se allt han inte gör, börja kolla på vad han faktiskt gör istället
  • Anonym (Fillia)

Min man är jätteohändig och mycket han gör blir inte så bra. Han är helt enkelt opraktisk. Jag hade aldrig, aldrig köpt en villa att bo i med en sån man. Det är lägenhet som gäller. Tapetsering, målning mm - allt sånt sköts av hyresvärden. 

Om han är usel på matlagning så byt uppgifter. Han kan dammsuga och handla istället, tex. 

Men, som sagt, bo inte i hus med någon som inte kan sköta ett hus. 

• Studentpappa
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 06:28:18 följande:

Min man är jätteohändig och mycket han gör blir inte så bra. Han är helt enkelt opraktisk. Jag hade aldrig, aldrig köpt en villa att bo i med en sån man. Det är lägenhet som gäller. Tapetsering, målning mm - allt sånt sköts av hyresvärden. 

Om han är usel på matlagning så byt uppgifter. Han kan dammsuga och handla istället, tex. 

Om du är kvinna alltså, vi är många män som bor i hus med någon som inte kan sköta det Flört
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Matt)
    Anonym (E) skrev 2025-08-13 03:09:11 följande:
    Ett sätt att lära sig leva med det är att acceptera och kompromissa, det måste ju finnas något han gör som är ok, jag och min partner gör olika saker, jag skottar varken snö eller klipper gräset, sängkläderna har han nog inte tvättat på 4 år i sin tur, jag har verkligen inget emot att diska så det gör oftast jag, rensat handfat eller fixat stopp i toaletten eller nåt annat avlopp har jag inte gjort sen vi flyttade ihop.... jag kan hålla på hur länge som helst, poängen är, istället för att se allt han inte gör, börja kolla på vad han faktiskt gör istället
    Ja klippa gräset, skotta snö och fixa stopp i handfatet är grejer som inte är hela världen om det inte blir helt hundra så det brukar han sköta. Du har kanske rätt i att jag borde fokusera på att låta honom göra sådant. Problemet är väl att det är många vardagsgrejer som hamnar på mig i nuläget inklusive all renovering vi gör med huset då jag inte vill låta honom göra det. Jag får kanske hitta ett fåtal grejer som jag kan nöta i honom hur det ska göras så kanske det kan göras rätt med tiden. Så får jag bara hitta kraften till och inte bli besviken över att behöva lära upp en vuxen man med de grejerna. Det kanske känns mer okej om jag begränsar det.
  • Anonym (Matt)
    Anonym (Fillia) skrev 2025-08-13 06:28:18 följande:

Ja opraktisk beskriver min man väl med. Tyvärr var det inget jag insåg innan vi hade köpt vårt hus. Som dessutom har renoveringsbehov. Nu har jag som sagt landat i att allt renoveringsfix ska jag sköta för vill inte leva med konsekvenserna av att han fixar något, han har haft tillräckligt många chanser att motbevisa det och vill inte att fler saker ska bli fula. Så måste väl hitta annat i vardagen som jag kan acceptera blir halvdant eller jobba med att nöta in i honom hur man gör det..
  • Anonym (Matt)
    Studentpappa skrev 2025-08-13 07:06:29 följande:
    Om du är kvinna alltså, vi är många män som bor i hus med någon som inte kan sköta det Flört
    Men då gissar jag på att hushållsarbetet hamnar på era kvinnor. Här hamnar husfix och hushållsarbete på mig och det blir väldigt mycket. 
Svar på tråden Han är så otroligt slarvig