Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-28 12:33:31 följande:
Man kan ju hävda att meningen existera kan tolkas på olika sätt. Problemet är att om "Israel har rätt att existera" innebär det att "Palestina och palestinier som folk inte har rätt att existera". Det pågår ett folkmord just nu i Gaza. Israels projekt, i sin natur, idé och medel, är ett ersättnings- och utplåningsprojekt som bygger på bosättarkolonialism och kräver palestinskt land utan dess ursprungliga invånare. Det är just därför etnisk rensning av palestinier har pågått sedan Israel skapades. Och nu även folkmord.
Det är det jag menar. Personligen anser jag att det är Världssamfundet som skapat denna konflikt utifrån något sorts gemensamt dåligt samvete. Man såg inte de långtgående konsekvenser detta förde med sig.
Alternativt såg man judarna som ett problem man kunde lösa genom att låta dem skapa en egen stat, och på så sätt bli av med dem. Med andra ord Antisemitismen skapade Sionismen.
Jag är väldigt lie insatt i detta och har bara en översiktlig bild av problematiken och händelseförloppet. Jag ser det mera ur ett sociologiskt/psykologiskt perspektiv.
När man sen blandar i de olika religionerna i det hela så blir det explosivt.
Vad som skrämmer mig mest just nu, förutom civilbefolkningens lidande på båda sidor, är vad som växer fram i Evangelikanska kretsar i USA.
De väntar på kristusåterkomst.
Judarnas återvändande till Israel: Enligt dispensationalistisk teologi måste det judiska folket återvända till Israel innan Jesus kan komma tillbaka.
Sionismens parallell: Evangelikaler ser judarnas återvändande till Israel som ett profetiskt tecken, vilket skapar en teologisk koppling till sionismen.
Man kan alltså befara att det finns en agenda där man från USA:s håll stöder Sionismen allt mer och Arabstaterna känner sig allt mer trängda.