• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Studentpappa

Personer har ju blivit mördade i alla tider likaså diverse ledare, men i USA kommer det såklart bli mer polariserat än innan då båda sidor använder det för sin sak.

Vänstern firar och hånar och högern är förbannad. Stannar det vid Kirk blir jag förvånad.

Ride it like you stole it
  • Tukt

Varför skulle det alls förändra något? I Sverige alltså. Det är att lägga för mycket värde i en handling som bara är ett bland många andra politiska våldshandlingar  i ett land långt borta.

• Anonym (USA)

USA kommer om möjligt bli ännu mer radikaliserat åt höger. Sådana här dåd påverkar amerikanska folket i grunden mycket mer än det skulle gjort om det hänt i Sverige. Om t.ex. en SD-politiker skulle bli skjuten här så tror jag inte det hade haft samma effekt, även om det nog skulle bli uppståndelse.

• Anonym (GH)

Det förekommer mycket politiskt våld i USA. För några månader sedan sköts den demokratiska politikern Melissa Hortman och hennes man till döds. Det blev inga konsekvenser då men det är möjligt att republikanerna kommer, till skillnad från demokraterna, kommer att utnyttja tragedin för att underminera demokratin.   

• Anonym (GH)
    Studentpappa skrev 2025-09-11 17:17:44 följande:

Personer har ju blivit mördade i alla tider likaså diverse ledare, men i USA kommer det såklart bli mer polariserat än innan då båda sidor använder det för sin sak.

Vänstern firar och hånar och högern är förbannad. Stannar det vid Kirk blir jag förvånad.

Vilka i vänstern firar? Det enda jag sett är fördömanden, förutom från anonyma konton på nätet. 
  • Anonym (Mer)

Ännu mera polarisering i USA.

• Studentpappa
    Anonym (GH) skrev 2025-09-11 17:36:04 följande:
    Vilka i vänstern firar? Det enda jag sett är fördömanden, förutom från anonyma konton på nätet. 
    Tillräckligt många för att expressen skriver det. Jag har inte koll på vänsterflanken i US.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Tok)
    Anonym (GH) skrev 2025-09-11 17:34:35 följande:

Det förekommer mycket politiskt våld i USA. För några månader sedan sköts den demokratiska politikern Melissa Hortman och hennes man till döds. Det blev inga konsekvenser då men det är möjligt att republikanerna kommer, till skillnad från demokraterna, kommer att utnyttja tragedin för att underminera demokratin.   

Vad menar du med att det inte blev några konsekvenser? Och vilka konsekvenser menar du kommer bli nu efter Kirks död? Utveckla gärna.

För det enda man ser över hela internet är galna vänstermänniskor som firar, hånar och är glada att Kirk blev ihjälskjuten. 
  • Anonym (Tok)
    Anonym (GH) skrev 2025-09-11 17:36:04 följande:
    Det finns många störda människor på internet som hyllar denna gärning och anser att det är bra att han dog. Vänstermänniskor. Både anonyma och inte anonyma. Testa bara att söka på Charlie Kirk på TikTok så får du se vilka videor och kommentarer som dyker upp. 
  • Anonym (Force)
    Anonym (Tok) skrev 2025-09-11 18:44:03 följande:
    Det finns många störda människor på internet som hyllar denna gärning och anser att det är bra att han dog. Vänstermänniskor. Både anonyma och inte anonyma. Testa bara att söka på Charlie Kirk på TikTok så får du se vilka videor och kommentarer som dyker upp. 
    Tycker inte man ska se allt för allvarligt på det. Om någon behöver hitta glädje i sådana situationer säger det egentligen bara att den personen inte är på ett särskilt bra ställe.

Vettiga folk till vänstern firar inte det här. De förstår att våld föder våld i en tråkig spiral. Dessutom har vettiga människor vänner såväl till vänster som  till höger och att oavsett vilken "sida" som drabbas av dödsoffer så är det en potentiell vän.
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?