Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?
Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?
Personer har ju blivit mördade i alla tider likaså diverse ledare, men i USA kommer det såklart bli mer polariserat än innan då båda sidor använder det för sin sak.
Vänstern firar och hånar och högern är förbannad. Stannar det vid Kirk blir jag förvånad.
Varför skulle det alls förändra något? I Sverige alltså. Det är att lägga för mycket värde i en handling som bara är ett bland många andra politiska våldshandlingar i ett land långt borta.
USA kommer om möjligt bli ännu mer radikaliserat åt höger. Sådana här dåd påverkar amerikanska folket i grunden mycket mer än det skulle gjort om det hänt i Sverige. Om t.ex. en SD-politiker skulle bli skjuten här så tror jag inte det hade haft samma effekt, även om det nog skulle bli uppståndelse.
Det förekommer mycket politiskt våld i USA. För några månader sedan sköts den demokratiska politikern Melissa Hortman och hennes man till döds. Det blev inga konsekvenser då men det är möjligt att republikanerna kommer, till skillnad från demokraterna, kommer att utnyttja tragedin för att underminera demokratin.
Personer har ju blivit mördade i alla tider likaså diverse ledare, men i USA kommer det såklart bli mer polariserat än innan då båda sidor använder det för sin sak.
Vänstern firar och hånar och högern är förbannad. Stannar det vid Kirk blir jag förvånad.
Ännu mera polarisering i USA.
Det förekommer mycket politiskt våld i USA. För några månader sedan sköts den demokratiska politikern Melissa Hortman och hennes man till döds. Det blev inga konsekvenser då men det är möjligt att republikanerna kommer, till skillnad från demokraterna, kommer att utnyttja tragedin för att underminera demokratin.