Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?
Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?
Jag tror att vi gör samhället och individer en otjänst när vi är så snara att etikettera extremister som höger eller vänster. Jag tycker snarare att extremism på sätt och vis står utanför detta binära sätt att se världen på. Extremism är farligt, oavsett vilken åskådning det är som dragits till det extrema, och alla åskådningar har extrema riktningar, just eftersom en del människor tenderar att bli extremistiska.
Med det sagt, skillnaden här i Väst är väl att det under lång tid har setts genom fingrarna med, eller till och med normaliserats, uttryck för Vänsterextremism. Rent krasst är saker som könskorrigeringar för barn, klimataktivism och Palestina-aktivism ren och skär extremism. Men detta är ändå lite finare och bättre än motsvarande saker från Högern, och människor som lobbar för dessa saker är fortfarande välkomna i samhällets finrum.
Dubbelmoral är aldrig en bra grund att bygga dialog, förståelse och tolerans på.
Det värsta är att media har en stor skuld i den polarisering som vi har i samhället. Det är bara att titta på saker som rubriksättningen av nyheter. Många människor läser enbart rubrik och möjligtvis ingress, och det använder medierna som ett verktyg för att nå ut med sitt bukap. Det spelar liksom ingen roll om det står mer sakligt och fakta i brödtexten, om rubrik och ingress är vinklat åt ett håll så är det vad många kommer att ta till sig. Och detta är såklart medierna oerhört medvetna om, det är inte en slump att rubriken till en av artiklarna om C Kirk som jag såg talade om "dödsskjutning" istället för "mord" (jag tror det var Svt).
Kombinationen med att han tycker att lite svinn får man räkna med gällande vapenlagarna samt att han samlade in pengar för Nancy pelosis förövare som utförde ett mordförsök på en politisk motståndare. (Att han då verkar anse att politiska mord är ok)
Resulterar i tanken att sättet han dog på verkar handla om en bisarr karma som utspelat sig.
Har aldrig påstått att Kirk förtjänade att dö, där fultolkar du mig. Till skillnad från kirk så anser jag inte att politiska mord eller mordförsök är ok.
Sammanhanget kring detta är att Kirk sagt att friheten att bära vapen är viktig, och han jämförde det med friheten att köra bil. Trots att ett antal personer dör varje år i bilolyckor så tycker ändå de flesta att man inte ska totalförbjuda bilkörning, var hans argument. Att nu använda hans resonemang på det här sättet som du, och många andra, gör är osmakligt. Minst sagt.
Kombinationen med att han tycker att lite svinn får man räkna med gällande vapenlagarna samt att han samlade in pengar för Nancy pelosis förövare som utförde ett mordförsök på en politisk motståndare. (Att han då verkar anse att politiska mord är ok)
Resulterar i tanken att sättet han dog på verkar handla om en bisarr karma som utspelat sig.
Har aldrig påstått att Kirk förtjänade att dö, där fultolkar du mig. Till skillnad från kirk så anser jag inte att politiska mord eller mordförsök är ok.
Nu har man gärningsmannen.
Jag skriver ju rakt ut att det verkar röra sig om en bisarr karma. Det är en observation då han verkade vara ok med politiska mordförsök. T o m sponsrar personen som försökte göra det politiska mordförsöket och ok med att folk blir dödade pga vapenlagarna. Han bidrar ju till ett giftigt klimat.
Sen fråntar det inte att mordet är en fruktansvärd tragisk händelse. Som han faktiskt bidragit till att skapa. Jag tänker på hans fru och deras små barn.
Sammanhanget kring detta är att Kirk sagt att friheten att bära vapen är viktig, och han jämförde det med friheten att köra bil. Trots att ett antal personer dör varje år i bilolyckor så tycker ändå de flesta att man inte ska totalförbjuda bilkörning, var hans argument. Att nu använda hans resonemang på det här sättet som du, och många andra, gör är osmakligt. Minst sagt.
Fast bilkörning är inte riktigt samma sak som rätten att bära vapen va?
Jag var i usa under Sandy hook skjutningen, och redan då var högerretoriken helt skev vad gäller vapenlagar. Man skulle helt enkelt beväpna förskolelärare med halvautomatiska vapen så var problemet löst.
Sen är det komplext i usa kring den frågan, det är svårt att backa på någonting som blivit så befäst i folksjälen, men den vinge på högersidan vi pratar om här vill ju MINSKA regleringen och göra det enklare att bära vapen som civil, det går liksom inte att likställa med trafikfrågor som faktiskt blir mer och mer säkert för varje år, och en nödvändighet för samhället.
Jag skriver ju rakt ut att det verkar röra sig om en bisarr karma. Det är en observation då han verkade vara ok med politiska mordförsök. T o m sponsrar personen som försökte göra det politiska mordförsöket och ok med att folk blir dödade pga vapenlagarna. Han bidrar ju till ett giftigt klimat.
Sen fråntar det inte att mordet är en fruktansvärd tragisk händelse. Som han faktiskt bidragit till att skapa. Jag tänker på hans fru och deras små barn.
Fast bilkörning är inte riktigt samma sak som rätten att bära vapen va?
Jag var i usa under Sandy hook skjutningen, och redan då var högerretoriken helt skev vad gäller vapenlagar. Man skulle helt enkelt beväpna förskolelärare med halvautomatiska vapen så var problemet löst.
Sen är det komplext i usa kring den frågan, det är svårt att backa på någonting som blivit så befäst i folksjälen, men den vinge på högersidan vi pratar om här vill ju MINSKA regleringen och göra det enklare att bära vapen som civil, det går liksom inte att likställa med trafikfrågor som faktiskt blir mer och mer säkert för varje år, och en nödvändighet för samhället.