• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Tow2Mater
    Anonym (GH) skrev 2025-09-12 17:41:05 följande:
    Så han fördömer våldet men tar ändå förövarens parti, kräver att jan ska få borgen och samlar in pengar till det syftet. Hyckleriet är slående.  

Undrar vad du hade tyckt om en demokrat krävt och samlat in borgen för Kirks mördare. Det hade låtit väldigt annorlunda från dig, det är ett som är säkert.
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-12 17:51:41 följande:

Ja, hyckleriet är slående som någon pekar på. Han hade väl också en åsikt om att kvinnor enbart skulle gå på universitet om de ville skaffa en man. Trots att han själv är gift med en välutbildad, framgångsrik egenföretagare.

Kirk bidrar till skapandet av det här politiska klimatet som han också är ett offer för. 

Ni är inte insatta i hur det fungerar i t ex Chicago som han jämfor med. Och kommentarerna måste sättas i perspektiv till vad han pratade om, i sitt sammanhang. Men det skiter ni i. 

Talk radio på både vänster och hoger sidorna diskuterar politik på detta sätt. Men jag gissar ni inte lyssnat.

?And why is he still in jail? Why has he not been bailed out? By the way, if some amazing patriot out there in San Francisco or the Bay Area wants to be a midterm hero, someone should go and bail this guy out? Bail him out and then go ask him some questions.?
  • KillBill
    Anonym (Hundraprocent) skrev 2025-09-12 17:58:28 följande:

Man ska inte reta upp extremvänstern för mycket. Dom sitter på ett enormt våldskapital.

Vilket oseriöst påstående. Sedan 1980-talet har omkring 40 personer i Sverige fallit offer för högerextremt våld. Kan du ens nämna ett enda fall där någon har dödats av vänsterextremt våld i Sverige under samma period?

Proportionerna visar tydligt att det är längst ut till höger som de grövsta våldsverkarna huserar.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (X)
    Embla twopointoh skrev 2025-09-12 16:51:16 följande:
    Det kanske är fakta, men det tas upp på ett sätt och med en avsikt att håna en mördad person. Och det är osmakligt. 
    Det är din tolkning. Ska vi inte få säga sanningen för att vissa (läs du) fultolkar den?
  • Anonym (GH)
    Tow2Mater skrev 2025-09-12 18:01:38 följande:
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-12 17:51:41 följande:

Ja, hyckleriet är slående som någon pekar på. Han hade väl också en åsikt om att kvinnor enbart skulle gå på universitet om de ville skaffa en man. Trots att han själv är gift med en välutbildad, framgångsrik egenföretagare.

Kirk bidrar till skapandet av det här politiska klimatet som han också är ett offer för. 

Ni är inte insatta i hur det fungerar i t ex Chicago som han jämfor med. Och kommentarerna måste sättas i perspektiv till vad han pratade om, i sitt sammanhang. Men det skiter ni i. 

Talk radio på både vänster och hoger sidorna diskuterar politik på detta sätt. Men jag gissar ni inte lyssnat.

?And why is he still in jail? Why has he not been bailed out? By the way, if some amazing patriot out there in San Francisco or the Bay Area wants to be a midterm hero, someone should go and bail this guy out? Bail him out and then go ask him some questions.?
    Om han tycker det är fel att man får borgen för enkelt i Chicago borde han jobba för det, inte samla in borgen för att få ut en man som begått ett mordförsök med politiska motiv. 

Men så är det med er i MAGA. När en politisk kommentator är MAGA och blir mördad är det fruktansvärt men när en demokratisk politiker blir skjuten är det tyst eller så ska man samla in borgen till förövaren. Värst av allt är hyckleriet gällande  palestinier där ni hejar på mördandet och tycker skattebetalare i USA ska bekosta kulorna och bomberna. Så pro-life av er, eller hur.   
  • Anonym (GH)
    KillBill skrev 2025-09-12 18:06:08 följande:

Vilket oseriöst påstående. Sedan 1980-talet har omkring 40 personer i Sverige fallit offer för högerextremt våld. Kan du ens nämna ett enda fall där någon har dödats av vänsterextremt våld i Sverige under samma period?

Proportionerna visar tydligt att det är längst ut till höger som de grövsta våldsverkarna huserar.

Extremhögern bra på proganda. Det blev inte alls samma uppståndelse när Melissa Hortman blev skjuten. Politiskt våld uppmärksammas och bemöts på olika sätt beroende på mördarens politik.  Det som kommer hända är att extremhögern kommer dra upp det här mordet konstant samtidigt som de tystar ner eller sprider konspirationsteorier när någon av deras meningsmotståndare mördas av deras anhängare. 
  • Tow2Mater
    Anonym (GH) skrev 2025-09-12 18:14:11 följande:
    Om han tycker det är fel att man får borgen för enkelt i Chicago borde han jobba för det, inte samla in borgen för att få ut en man som begått ett mordförsök med politiska motiv. 

Men så är det med er i MAGA. När en politisk kommentator är MAGA och blir mördad är det fruktansvärt men när en demokratisk politiker blir skjuten är det tyst eller så ska man samla in borgen till förövaren. Värst av allt är hyckleriet gällande  palestinier där ni hejar på mördandet och tycker skattebetalare i USA ska bekosta kulorna och bomberna. Så pro-life av er, eller hur.   
    Jag är inte Maga. Trampade jag på en öm tå nu när du blev så upprörd.

Jag säger bara hur talk radio fungerar, på båda sidor. Och dessutom sa han att pelosidådet var hemskt, inget han stödde.
  • Anonym (Hundraprocent)
    KillBill skrev 2025-09-12 18:06:08 följande:

Är du inte emot politiska mord som nu? Det lär ju vara extremvänstern.
  • Anonym (GH)
    Tow2Mater skrev 2025-09-12 18:22:21 följande:
    Jag är inte Maga. Trampade jag på en öm tå nu när du blev så upprörd.

Jag säger bara hur talk radio fungerar, på båda sidor. Och dessutom sa han att pelosidådet var hemskt, inget han stödde.
    Det viktiga är inte vad han säger utan vad han gör. Han samlade pengar till borgen för en man som gjort sig skyldig till ett mordförsök på en demokratisk politiker. Våld som skrämmer bort människor från att arbeta politiskt.

Du väljer alltså dra ner vår diskussion på den låga nivån att fråga om jag blev upprörd. Om du inte klarar av att hålla dig saklig kan sluta skriva till mig. Jag kommer inte hålla en diskussion nere i gyttjan med dig. Men efter jag har läst tidigare inlägg från dig i andra trådar är jag inte förvånad, det är i smutsen och skiten du trivs bäst.  
  • Embla twopointoh
    Anonym (X) skrev 2025-09-12 18:08:29 följande:
    Det är din tolkning. Ska vi inte få säga sanningen för att vissa (läs du) fultolkar den?
    "Karma" är inte sanning eller ens saklig fakta, alltså kan man inte bortförklara sig med att man "bara säger saningen" när man pratar om karma (eller motsvarande andemening).  Jag har redan förklarat att fakta inte är poängen, utan att en mördad man blir hånad. 
  • Embla twopointoh
    Core skrev 2025-09-12 17:11:37 följande:

Eh jo, och just därför är det inte ett legitimt argument att använda, när man pekar ut en viss ödesironi i händelsen.

Nej, det är det inte. Man kan i en argumentation jämföra två saker för att till exempel belysa hur ologiskt ett visst synsätt är när man applicerar samma synsätt på en annan företeelse. Det är inte samma sak som att säga att de två företeelserna man jämför är jämställda eller att jämförelsen är perfekt i alla avseenden. 

CK tog en företeelse som (efter hans åsikt) handlade om frihet -rätten att bära vapen, och jämförde den med en annan företeelse som också hade en frihetsaspekt -att köra bil. Han visade därmed på en brist i konsekvent tänkande hos hans meningsmotståndare.

Det är lika dålig argumentation att inte kunna skilja på jämföra och jämställa, som det är att till exempel inte kunna skilja på sak och person
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?