• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Anonym (Hundraprocent)
    Trent skrev 2025-09-11 22:32:16 följande:
    Hur vet du varför han blev mördad?
    Mordet är politiskt betingat, garanterat.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hundraprocent) skrev 2025-09-11 22:46:10 följande:
    Absolut men det finns ju två alternativa vägar att gå där.

Alternativ 1: dådet utfördes av en person som avskydde det Kirk stod för

Alternativ 2: dådet utfördes av en person som ville skapa än mer kaos och splittring i landet och där man skulle kunna skylla på motståndarna. 

Alternativ 3: dådet utfördes för att kunna skapa undantagstillstånd och ytterligare kunna sätta in National Guard och militären mot den egna befolkningen för att "kunna skapa lugn"

Tyvärr, med tanke på läget i USA så känns inte alternativ 2 och 3 som en fantasiprodukt.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-09-11 22:57:38 följande:

Alternativ 2: dådet utfördes av en person som ville skapa än mer kaos och splittring i landet och där man skulle kunna skylla på motståndarna. 

Alternativ 3: dådet utfördes för att kunna skapa undantagstillstånd och ytterligare kunna sätta in National Guard och militären mot den egna befolkningen för att "kunna skapa lugn"

Tyvärr, med tanke på läget i USA så känns inte alternativ 2 och 3 som en fantasiprodukt.
    Och ja, jag är medveten om att det blev tre alternativ. 
  • Anonym (Kristoffer)

Varför skulle det förändra något här?

Hade aldrig hört talas om människan innan det stod att han blivit skjuten. Och inga av mina nära anhöriga eller kollegor heller. Är väl mest höger extremister och folk som är intresserade av MAGA här i Sverige. Ingen bredare massa.

USA blir mer  polariserat. Men det finns ju redan nu "vänster" profiler son uttryckt att mord aldrig är rätt oavsett vad man röstar på.

Det var ju massvis av oskyldiga människor som dog när Trump och högern stormade Kapitolium med. Så våldet finns på båda sidorna. Även on jag inte tycker att en President ska agera i våld och piska på  en hatisk stämmning utan snarare lugna landet. Det är väl också det Trump fått mycket kritik för.

• Anonym (Zxc)

Att det står övertydliga budskap inristade på kulorna känns lite överdrivet. Det låter nästan pastischartat.

Undrar vilka chanser vi har att bevittna en framtida rättegång med en levande förövare.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kristoffer) skrev 2025-09-11 23:09:49 följande:

Det var ju massvis av oskyldiga människor som dog när Trump och högern stormade Kapitolium med. 

Within 36 hours, five people died: one was shot by the Capitol Police, another died of a drug overdose, and three died of natural causes, including a police officer who died of a stroke a day after being assaulted by rioters and collapsing at the Capitol. Four officers who responded to the attack died by suicide within seven months (Wiki)

Och Trump stormade ingenting.
  • Tow2Mater
    Anonym (Eden) skrev 2025-09-11 19:29:11 följande:

Jag ser ingen som hyllar detta.
    Vänstern är rädda för att få det kletade på sig.
    Högern eldar upp.
    What else is new?

USA måste göra upp med sina vapenlagar, så är det bara. De är fast i sitt 2nd amendment och moment 22. Så länge "alla" har vapen så är ingen beredd att släppa sitt.
    Jag sa det senast idag till min man, om jag går ut på gatan här bland de 30 radhus som finns i närområdet, det SISTA jag är rädd för är att någon granne kommer ut och skjuter mig. Det är verkligen längst ner på listan. För ingen har vapen här. Det är en icke-fråga. Och OM någon skulle ha vapen så är det reglerat. Då är hen inom polisen eller möjligen militären eller så är hen jägare och FÅR äga vapen. 
    I USA är det tvärtom, där vill varenda jäkel ha en bössa för om grannen har en så måste jag också ha en. Jag har rätt att skydda mig.
    Så länge den rätten väger tyngre än andra argument och incitament - varsågod.

Folk snackar om psykisk ohälsa, och absolut ett stort ämne idag. Många mår skit. Men som man också säger, psykisk ohälsa finns överallt och folk skjuter inte överallt för att...nä just det - de har inte samma generösa vapenlagar som USA har. 

mmmm, Sverige borde ju förbjuda bomber. De smäller ju lite här och var till vardags.
  • Anonym (Hundraprocent)

Alternativ 1 är det klart troligaste, medan alternativ 2 och 3 är konspirationsteorier i stil med att USA själva låg bakom tex 11/9 när flygplanen körde in i Twin towers.
  • Trent
    Anonym (Hundraprocent) skrev 2025-09-11 22:46:10 följande:
    Jag frågade hur du visste. Gissa kan jag också göra.
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?