Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?
Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?
Inte se allvarligt på att folk hyllar och firar det faktum att en man blev mördad för att han uttryckte sina åsikter? Det är en farlig väg att gå, om vi ska vara tysta när folk hyllar mord på människor som blivit mördade för att de hade åsikter som inte faller alla i smaken. Sorgligt nog är det många som kommenterar och säger helt vidriga saker. Inte bara ett fåtal, utan många. Gå in själv och se.
Inte se allvarligt på att folk hyllar och firar det faktum att en man blev mördad för att han uttryckte sina åsikter? Det är en farlig väg att gå, om vi ska vara tysta när folk hyllar mord på människor som blivit mördade för att de hade åsikter som inte faller alla i smaken. Sorgligt nog är det många som kommenterar och säger helt vidriga saker. Inte bara ett fåtal, utan många. Gå in själv och se.
Jag ser ingen som hyllar detta.
Vänstern är rädda för att få det kletade på sig.
Högern eldar upp.
What else is new?
USA måste göra upp med sina vapenlagar, så är det bara. De är fast i sitt 2nd amendment och moment 22. Så länge "alla" har vapen så är ingen beredd att släppa sitt.
Jag sa det senast idag till min man, om jag går ut på gatan här bland de 30 radhus som finns i närområdet, det SISTA jag är rädd för är att någon granne kommer ut och skjuter mig. Det är verkligen längst ner på listan. För ingen har vapen här. Det är en icke-fråga. Och OM någon skulle ha vapen så är det reglerat. Då är hen inom polisen eller möjligen militären eller så är hen jägare och FÅR äga vapen.
I USA är det tvärtom, där vill varenda jäkel ha en bössa för om grannen har en så måste jag också ha en. Jag har rätt att skydda mig.
Så länge den rätten väger tyngre än andra argument och incitament - varsågod.
Folk snackar om psykisk ohälsa, och absolut ett stort ämne idag. Många mår skit. Men som man också säger, psykisk ohälsa finns överallt och folk skjuter inte överallt för att...nä just det - de har inte samma generösa vapenlagar som USA har.
Det är alltid fruktansvärt när folk blir mördade för att ha uttryckt sina politiska åsikter.
Men det mördas folk i USA som har både vänster och höger åsikter.
kom ihåg att i USA är demokraterna mer höger än moderaterna här som parti.
Sen finns det dom som står vänster om demokraterna och dom som står höger om republikanerna.
Folk som hyllar mördade personer är lika illa vilket håll dom än tillhör.
Folk hyllade när demokratiska politiker mördades nyligen och se hur många hyllade när Nancy Pelosis man blev misshandlad med en hammare av en man som bröt sig in för att skada Nancy så det finns folk som hyllar dåden av knäppskallar på både vänster och högerkanten.
Tom skrek ju många Maga anhängare häng Pence som ändå var republikan, alltså en republikan av den gamla sorten, riktigt höger kristen men ändå var det höger människor som skrek det.
Så man ska akta sig för att bara ge ena sidan skuld, på bägge sidor finns det folk som hyllar mord och misshandel mm.
Dom flesta är dock vettiga personer som förkastar brott och mord på alla personer oavsett politiska åsikter.
Men det kommer ju alltid finnas personer som hörs som hyllar brott, det är dom man ser inte alla som inte gör det.
mördar man någon annan för man inte själv ha ett motargument. då är man ju dum i huvudet
Möjligen starten på ett inbördeskrig i usa. Vi får se hur presidenten hanterar frågan. Nu är det upp till honom egentligen.
Kirk var väl en möjlig kandidat till en presidentpost i framtiden. kunde kanske konkurrerat med neppo-baby krafter. Kanske Kirk blir en ofrivillig martyr. Slå två flugor i en smäll.
Tror inte Sverige berörs särskilt. Även om sd försöker mjölka händelsen. De försöker ju kopiera politiken vilket är absurt, de är ju inte samma sak eller borde känna sig personligt träffade.
Med tanke på vad han förordat (milt sagt) så vore det inte jättefräscht om han blev martyr. Tänker jag. Nu vet inte jag vad andra lägger i det begreppet men han har ju en del åsikter som hör hemma i 1800-talet minst sagt. Kring vad kvinnor har för plats i samhället, att de bör söka till uni enbart för att hitta en man typ.
Och sen det här med vapnen...
De kan säkert hitta någon finare och mer genuin person att göra martyr av så småningom. Tror jag.