• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Trent
    Embla twopointoh skrev 2025-09-12 16:51:16 följande:
    Det kanske är fakta, men det tas upp på ett sätt och med en avsikt att håna en mördad person. Och det är osmakligt. 
    Det finns inget "kanske" här vad jag vet. Det är fakta.
  • Embla twopointoh
    Trent skrev 2025-09-12 16:56:29 följande:
    Det finns inget "kanske" här vad jag vet. Det är fakta.
    Att det är fakta är beside the point. Poängen är att det använda för att håna en mördad man. 
  • Anonym (Mer)
    Core skrev 2025-09-12 16:52:56 följande:

Fast bilkörning är inte riktigt samma sak som rätten att bära vapen va? 

Jag var i usa under Sandy hook skjutningen, och redan då var högerretoriken helt skev vad gäller vapenlagar. Man skulle helt enkelt beväpna förskolelärare med halvautomatiska vapen så var problemet löst.

Sen är det komplext i usa kring den frågan, det är svårt att backa på någonting som blivit så befäst i folksjälen, men den vinge på högersidan vi pratar om här vill ju MINSKA regleringen och göra det enklare att bära vapen som civil, det går liksom inte att likställa med trafikfrågor som faktiskt blir mer och mer säkert för varje år, och en nödvändighet för samhället.

Hårresande att beväpna skolpersonalen.
  • Anonym (Zxc)
    Embla twopointoh skrev 2025-09-12 16:54:22 följande:
    Så vilka andra brottsoffer tycker du bidrar till att de bli utsatta för brott genom saker de gör, säger eller tycker? En kvinna som arbetat för att ta emot flyktingar som blir våldtagen av en flykting, kanske?

Osmakligt, som sagt.
    Hur är det jämförbart? Och nej, det jag pekar om bisarr karma har ingenting med hån att göra. Jag har inte heller skrivit att det är rätt, tvärtom, så varför försöker du få det att låta som att jag gör det? I allra högsta grad osmakligt.

Kirk ansåg att det var ok att en del människor blir skjutna samt stöttar förövare som verkat för mordförsök på politiker. Nu har han som politisk influenser blivit skjuten. Kirk är både ett offer och också en bidragande faktor till att han blev skjuten. 
  • Core
    Embla twopointoh skrev 2025-09-12 16:55:56 följande:
    Att jämföra är inte samma sak som att jämställa. Det är en av grunderna i debatteknik att ha den skillnaden klar för sig. 

Eh jo, och just därför är det inte ett legitimt argument att använda, när man pekar ut en viss ödesironi i händelsen.

• Anonym (GH)
    Anonym (Tok) skrev 2025-09-12 10:38:57 följande:

Jag vet vad du skrev, och du skrev bara ordet konsekvenser utan att specificera vilken typ av konsekvenser du syftar på, gällande Melissa Hartman. Därav min fråga. Jag undrade mest vad du menar med att det inte blev några konsekvenser efter Melissa Hartmans död. Jag vet vad ordet konsekvenser betyder, men vilken typ av konsekvenser är det du syftar på? Problem med läsförståelsen? 

Jaha, det har du sett ja. Vad bra för dig. Nu är det ju dock så att det finns mer än det du har sett. Min värdsbild har inget med saken att göra. Det är sant att det finns många som tycker att detta är bra, som hyllar det faktum att han dog och tycker att det var rätt åt honom. Gå in i första bästa kommentarsfält på TikTok så får du se själv, om du inte tror mig. Det är inget som jag hittar på, oavsett vad du har sett eller inte sett.

Jag förstår inte vart du vill komma? Om du nu tycker det nu blev konsekvenser efter Melissa Hartmans död får du väl helt enkelt argumentera emot istället för att jag ska utveckla mitt påstående. Jag jämförde ett politiskt mord med ett annat som var nära i tid. 

Det enda jag ville komma fram till med mitt inlägg var att bara för att du ser människor hylla mordet så är det inte representativt för oppositionen som  helhet utan en liten minoritet. Att det förekommer används i propagandasyfte för att svartmåla meningsmotståndare. Det enda jag sett är att representanter från liberaler och vänstern tar avstånd från mordet. Men tillskillnad från dig får jag inte min verklighetsbild från TikTok.  
  • Tow2Mater
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-12 15:18:52 följande:

Kombinationen med att han tycker att lite svinn får man räkna med gällande vapenlagarna samt att han samlade in pengar för Nancy pelosis förövare som utförde ett mordförsök på en politisk motståndare. (Att han då verkar anse att politiska mord är ok)

Resulterar i tanken att sättet han dog på verkar handla om en bisarr karma som utspelat sig.

Har aldrig påstått att Kirk förtjänade att dö, där fultolkar du mig. Till skillnad från kirk så anser jag inte att politiska mord eller mordförsök är ok.

Men sammanhanget i vilket han sa saker bryr du dig inte alls om? 

Kirk did call on an "amazing patriot" to post bail for Pelosi's attacker during an Oct. 31, 2022, episode of "The Charlie Kirk Show." As a result, we've rated the quote correctly attributed. However, in the same episode, Kirk condemned the attack, saying it was "awful." He also asked why the attacker was held without bail, claiming that in Chicago someone can "commit murder and be out the next day."

uk.news.yahoo.com/fact-check-charlie-kirk-called-210900442.html
  • Anonym (GH)
    Tow2Mater skrev 2025-09-12 17:28:28 följande:

Kirk did call on an "amazing patriot" to post bail for Pelosi's attacker during an Oct. 31, 2022, episode of "The Charlie Kirk Show." As a result, we've rated the quote correctly attributed. However, in the same episode, Kirk condemned the attack, saying it was "awful." He also asked why the attacker was held without bail, claiming that in Chicago someone can "commit murder and be out the next day."

Så han fördömer våldet men tar ändå förövarens parti, kräver att jan ska få borgen och samlar in pengar till det syftet. Hyckleriet är slående.  

Undrar vad du hade tyckt om en demokrat krävt och samlat in borgen för Kirks mördare. Det hade låtit väldigt annorlunda från dig, det är ett som är säkert.
  • Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-12 17:28:28 följande:

Ja, hyckleriet är slående som någon pekar på. Han hade väl också en åsikt om att kvinnor enbart skulle gå på universitet om de ville skaffa en man. Trots att han själv är gift med en välutbildad, framgångsrik egenföretagare.

Kirk bidrar till skapandet av det här politiska klimatet som han också är ett offer för. 

• Anonym (Hundraprocent)

Man ska inte reta upp extremvänstern för mycket. Dom sitter på ett enormt våldskapital.

Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?