• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Anonym (Zxc)
    Studentpappa skrev 2025-09-11 17:17:44 följande:

Personer har ju blivit mördade i alla tider likaså diverse ledare, men i USA kommer det såklart bli mer polariserat än innan då båda sidor använder det för sin sak.

Vänstern firar och hånar och högern är förbannad. Stannar det vid Kirk blir jag förvånad.

Har inte sett en massa hånande från "vänstern"
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Eden) skrev 2025-09-11 19:58:22 följande:

Med tanke på vad han förordat (milt sagt) så vore det inte jättefräscht om han blev martyr. Tänker jag. Nu vet inte jag vad andra lägger i det begreppet men han har ju en del åsikter som hör hemma i 1800-talet minst sagt. Kring vad kvinnor har för plats i samhället, att de bör söka till uni enbart för att hitta en man typ.
    Och sen det här med vapnen...
    De kan säkert hitta någon finare och mer genuin person att göra martyr av så småningom. Tror jag. 

Vilket är väldigt spännande eftersom hans egen fru är välutbildad och egenföretagare. Men det gällde väl endast andra kvinnor...  
  • Anonym (Force)
    Anonym (Eden) skrev 2025-09-11 19:58:22 följande:

Med tanke på vad han förordat (milt sagt) så vore det inte jättefräscht om han blev martyr. Tänker jag. Nu vet inte jag vad andra lägger i det begreppet men han har ju en del åsikter som hör hemma i 1800-talet minst sagt. Kring vad kvinnor har för plats i samhället, att de bör söka till uni enbart för att hitta en man typ.
    Och sen det här med vapnen...
    De kan säkert hitta någon finare och mer genuin person att göra martyr av så småningom. Tror jag. 

Låter som du baserar sina åsikter om honom istället för på vad han faktiskt tyckte. 

Är det som är en stor del av problemet i politiska frågor. Att folk medvetet och/eller omedvetet svartmålar meningsmotståndare.

• Anonym (Zxc)

I stand corrected. Kirk har visst blivit hånad. Ett klipp som fått stor spridning är när han pratar om vapenlagarna och tycker att det är värt att människor blir skjutna. Kommentarerna i dessa klipp pekar på karman som uppsöker honom.

• Anonym (OP)

Tror inte det händer ett skit. Precis som efter alla andra politikermord. 

Folk visste ju inte ens vem det var innan igår. 

• Anonym (Mer)
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-09-11 20:01:53 följande:
    Vilket är väldigt spännande eftersom hans egen fru är välutbildad och egenföretagare. Men det gällde väl endast andra kvinnor...  
    Förmodligen.
  • Anonym (Eden)
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-09-11 20:01:53 följande:
    Exakt! 
    Nu vet man inte vad hans fru hade gjort av det längre fram, deras barn är fortfarande små. Kanske hade hon nöjt sig med att vara hans sidekick, kanske inte. Han verkar ha varit en engagerad pappa så det är otroligt sorgligt ur den aspekten. 
  • Anonym (Eden)
    Anonym (Force) skrev 2025-09-11 20:22:13 följande:
    Låter som du baserar sina åsikter om honom istället för på vad han faktiskt tyckte. 

Är det som är en stor del av problemet i politiska frågor. Att folk medvetet och/eller omedvetet svartmålar meningsmotståndare.
    Verkligen inte. Jag visste vem han var och vad han stod för före den 10 september så att säga. 
    Och jag svartmålar ingen. Men att han på något vis ska höjas upp för att han råkade bli mördad... Det köper jag inte. 
    Jag håller inte med honom i sak men det betyder inte att jag önskar livet ur honom eller som sagt att jag på något vis "firar".
  • Trent
    Anonym (Tok) skrev 2025-09-11 18:58:41 följande:

Inte se allvarligt på att folk hyllar och firar det faktum att en man blev mördad för att han uttryckte sina åsikter? Det är en farlig väg att gå, om vi ska vara tysta när folk hyllar mord på människor som blivit mördade för att de hade åsikter som inte faller alla i smaken. Sorgligt nog är det många som kommenterar och säger helt vidriga saker. Inte bara ett fåtal, utan många. Gå in själv och se.

Hur vet du varför han blev mördad?
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?