• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Tow2Mater
    Digestive skrev 2025-09-14 19:00:14 följande:
    Det håller jag med om i sammanhanget men håller Trump betydligt mer ansvarig för den biten än Kirk, den senare var inte ens en politiker samt hade även ambitioner (varav Trump givetvis influerar honom i en maktposition). Jag tror dock inte att någon av dem kunde värja att "det hela leder till ett kuppförsök" då den kronologiska ordningen helt enkelt inte stämmer - de hade fått resa i tiden och varnat sig själva för konsekvenserna.

I konstitutionen så står det ingenting om att man ej skulle kunna reagera/agera på misstankar om valfusk, utan helt tvärt om. Jag hänger inte med på hur du resonerar utan ser bara en vilja som färgar din hållning om hur Charlie Kirk förhåller sig till USAs konstitution.

Ja, han raljerande om borgen och det högtravande språket var menar att vara raljant. Att DePape häktades utan möjlighet till borgen var allmän kännedom när det begav sig. Borgen i USA är av allmänintresse men det kan vara svårt att ta på den kulturen när vi i Sverige har ett helt annat system.

Charlie Kirk har knappast betett sig illa mot någon även om han kan matcha energin - det är därför det finns en trave falska och demoniserande talespunkter istället för en massa klipp där han faktiskt beter sig illa (trots tusentals inspelade videotimmar).

Högern i allmänhet kan bete sig förjävligt - det råder inget tvivel om den saken - å vänsterns sida så är dock det största problemet toleransen och i den meningen att det finns väldigt snålt med utrymme för oliktänkande, även inom den egna gruppen:

bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjso.12665

Det finns en betydligt högre 'Antingen är du 100% med oss eller 100% emot oss'-kultur inom vänstern vilket även återspeglas när någon står avsevärt längre ifrån vänstern - dessa blir lätt utmålade som det absolut värsta mänsklighetens historia har haft att erbjuda.

Toleransen är mycket låg hos vänstern och på det viset bidrar de själva till det dåliga debatt- och samhällsklimatet.

Medan högern har figurer som exempelvis Trump och är mer 'klassiskt' elaka (på sätt och vis enklare att förstå, det är mer simpelt och lättare att genomskåda det 'klassiskt' elaka, än så kallade 'bubblor' av mer komplex och social intolerans - nåväl, det beror säkert också på hur man själv är lagd, vilket som är lättare att navigera i och förstå).
    Mycket bra visualisering! 
  • Anonym (GH)
    Digestive skrev 2025-09-14 19:00:14 följande:
    Det håller jag med om i sammanhanget men håller Trump betydligt mer ansvarig för den biten än Kirk, den senare var inte ens en politiker samt hade även ambitioner (varav Trump givetvis influerar honom i en maktposition). Jag tror dock inte att någon av dem kunde värja att "det hela leder till ett kuppförsök" då den kronologiska ordningen helt enkelt inte stämmer - de hade fått resa i tiden och varnat sig själva för konsekvenserna.

I konstitutionen så står det ingenting om att man ej skulle kunna reagera/agera på misstankar om valfusk, utan helt tvärt om. Jag hänger inte med på hur du resonerar utan ser bara en vilja som färgar din hållning om hur Charlie Kirk förhåller sig till USAs konstitution.

Ja, han raljerande om borgen och det högtravande språket var menar att vara raljant. Att DePape häktades utan möjlighet till borgen var allmän kännedom när det begav sig. Borgen i USA är av allmänintresse men det kan vara svårt att ta på den kulturen när vi i Sverige har ett helt annat system.

Charlie Kirk har knappast betett sig illa mot någon även om han kan matcha energin - det är därför det finns en trave falska och demoniserande talespunkter istället för en massa klipp där han faktiskt beter sig illa (trots tusentals inspelade videotimmar).

Högern i allmänhet kan bete sig förjävligt - det råder inget tvivel om den saken - å vänsterns sida så är dock det största problemet toleransen och i den meningen att det finns väldigt snålt med utrymme för oliktänkande, även inom den egna gruppen:

bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjso.12665

Det finns en betydligt högre 'Antingen är du 100% med oss eller 100% emot oss'-kultur inom vänstern vilket även återspeglas när någon står avsevärt längre ifrån vänstern - dessa blir lätt utmålade som det absolut värsta mänsklighetens historia har haft att erbjuda.

Toleransen är mycket låg hos vänstern och på det viset bidrar de själva till det dåliga debatt- och samhällsklimatet.

Medan högern har figurer som exempelvis Trump och är mer 'klassiskt' elaka (på sätt och vis enklare att förstå, det är mer simpelt och lättare att genomskåda det 'klassiskt' elaka, än så kallade 'bubblor' av mer komplex och social intolerans - nåväl, det beror säkert också på hur man själv är lagd, vilket som är lättare att navigera i och förstå).
    Nivån på diskussionen blir för låg när jag måste förklara varför anklagelser om valfusk utan bevis och att Trump inte ska respektera folkets röst i en demokrati inte är förenligt med konstitutionen. Samma sak med att man inte kan räkna med att uppmana och bussa anhängare till Washington DC samtidigt som man sprider lögner om valfusk inte kan leda kuppförsök. 

Han refererar till konspirationsteorin angående Pelosi för att undkomma diskussionen om konsekvensen av ett giftigt politiskt samtalsklimat. Har redan förklarat flera gånger för dig och att du ursäktar med att han pratar raljant är inte på något sätt ett svar på mitt resonemang. Läs min text flera gånger eller be om hjälp om du inte fattar. 

Vad bra att du är så nyanserad. Till och med så pass nyanserad att anklagelser valfusk utan bevis ska kunna ursäkta att demokratiska principer överges.
  • Anonym (jury)

Att en FBI direktör börjar svamla om Valhall i ett tal som skulle handla om gripandet av en misstänkt till ett attentat mot en känd aktivist visar bara hur extremt USA har blivit. Det finns inte en skugga av normalitet och värdighet kvar i Trumps USA. Ingen kan stoppa förfallet när den högsta toppen av samhället eldar på med maximalt polariserande retorik. 

• Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-14 19:14:38 följande:
    Vilket krigshetsande menar du?
    Krigshetsande är en överdrift för att visualisera poängen. 
  • Tow2Mater
    Anonym (jury) skrev 2025-09-14 20:13:23 följande:

Att en FBI direktör börjar svamla om Valhall i ett tal som skulle handla om gripandet av en misstänkt till ett attentat mot en känd aktivist visar bara hur extremt USA har blivit. Det finns inte en skugga av normalitet och värdighet kvar i Trumps USA. Ingen kan stoppa förfallet när den högsta toppen av samhället eldar på med maximalt polariserande retorik. 

Kan borjar med att tacka guvernoren, presidenten, vp, vitahuset, sheriffer, andra partners och communities. Sedan kommer han till tidslinjen i brottet, lite om hur media och publiken bidragit positivt, mer tackande av lokala och statliga partners, FBI anställda,  etc. På slutet säger han det är en pågåede utredning och man kommer svara alla som hor av sig. Han avslutar med EN personlig mening till Kirk; 'Lastly, to my friend Charlie Kirk: Rest now, brother. We have the watch, and I'll see you in Valhalla' , innan han tackar lite mera.

Du kan läsa hans tal här:
    www.fbi.gov/news/speeches-and-testimony/director-patel-remarks-september-12-press-conference-utah-valley-university-shooting
  • Tow2Mater
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-14 20:29:41 följande:
    Krigshetsande är en överdrift för att visualisera poängen. 
    Så 'allt krigshetsande du ser nu efter hans död' var bara struntprat.
  • Anonym (Tröttmössa)

Finns en känsla av att folk fått nog och att det kommer att "plockas bort" fler och fler och det största priset är Trump. 
    Som sagt - med en bättre skytt hade vi sluppit Trump och hans Kalle-Anka regim.
    För mig är det totalt obegripligt hur man kan stödja en sådan person.
    Ryssarna kan ju inte välja att rösta på samma sätt.
    Allt pekar på intelligensnivån hos befolkningen i båda länderna.
    Jag trodde nog på att Trump skulle bli avsatt snart nog men just nu verkar det mer troligt att han blir nästa måltavla. 
    Om Trump vinner valet är allt ok, men om han förlorar är det valfusk!
    USA har haft en del sopiga presidenter men Trump tar fanimig ledningen med hästlängder.

• Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-14 20:31:54 följande:
    Så 'allt krigshetsande du ser nu efter hans död' var bara struntprat.
    Nej. Det var det inte. Men det är väl enkelt för dig att bortse från mitt inlägg på det här sättet.
  • Tow2Mater

Ytterligare en tidbit om Valhalla; det verkar vara en fras som används inom amerikanska militären och marinen for att hylla stupade kollegor.

Til Valhalla is abbreviated from 'until Valhalla.' It is said among service members to mean "until we meet again in Valhalla. No matter who or what you believe in ? Until Valhalla is a sign of utmost respect and tells our Fallen that we will see them again one day."

issuu.com/therosienetwork/docs/fall_2022_me_mag-3/s/17877116

• Anonym (Zxc)
    Anonym (jury) skrev 2025-09-14 20:13:23 följande:

Tycker retoriken är extremt obehaglig.
    FBI direktören tror jag f ö är nervös och misstag tolereras inte. Därför behövs eventuella misstag sminkas över och överdrivas. Han tar åt sig äran för andras förtjänster.
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?