• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Tow2Mater
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-14 21:17:38 följande:
    Nej. Det var det inte. Men det är väl enkelt för dig att bortse från mitt inlägg på det här sättet.
    Jag bortser inte från något. Men eftersom det var forsta meningen du skrev addresserade jag den, och den var ju tydligen bara struntprat. Sedan har jag addresserat Valhalla fler ggr.

Måste jag kommentera på ditt hitlerhalsning? Vet inte om det hor hit. Jag har inget att säga om det relaterat hit.

Vem är du att definiera hur någon ska hantera sorg på ett (genuint) kristet sätt ? Hur vill du jag ska kommentera på det?
  • Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-14 21:17:48 följande:

Ytterligare en tidbit om Valhalla; det verkar vara en fras som används inom amerikanska militären och marinen for att hylla stupade kollegor.

Til Valhalla is abbreviated from 'until Valhalla.' It is said among service members to mean "until we meet again in Valhalla. No matter who or what you believe in ? Until Valhalla is a sign of utmost respect and tells our Fallen that we will see them again one day."

issuu.com/therosienetwork/docs/fall_2022_me_mag-3/s/17877116

Vad är det som gör att kirk skulle tillhöra någon form av krigare liknande de som gjort krigstjänstgöring inom militären? Han var en influenser. Förstår du?
  • Tow2Mater
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-14 21:30:47 följande:
    Vad är det som gör att kirk skulle tillhöra någon form av krigare liknande de som gjort krigstjänstgöring inom militären? Han var en influenser. Förstår du?
    Han var ganska mycket, t o m en civil rights ledare. Och han var vän till Patel sedan tidigare. Jag vet inte deras bakgrunder. "Krigare" - är det så du definierar anställda inom militären hor jag att du inte har någon militärbakgrund. Jag gav dig tänkbara forklaringar, andra än dina nazistkopplingar.
  • Digestive
    Anonym (GH) skrev 2025-09-14 19:34:13 följande:
    Nivån på diskussionen blir för låg när jag måste förklara varför anklagelser om valfusk utan bevis och att Trump inte ska respektera folkets röst i en demokrati inte är förenligt med konstitutionen. Samma sak med att man inte kan räkna med att uppmana och bussa anhängare till Washington DC samtidigt som man sprider lögner om valfusk inte kan leda kuppförsök. 

Han refererar till konspirationsteorin angående Pelosi för att undkomma diskussionen om konsekvensen av ett giftigt politiskt samtalsklimat. Har redan förklarat flera gånger för dig och att du ursäktar med att han pratar raljant är inte på något sätt ett svar på mitt resonemang. Läs min text flera gånger eller be om hjälp om du inte fattar. 

Vad bra att du är så nyanserad. Till och med så pass nyanserad att anklagelser valfusk utan bevis ska kunna ursäkta att demokratiska principer överges.
    Fast nu handlade det inte om Trump utan om Kirk. Nu förstår jag dock bättre vad du syftar på - när du nämner att Kirk skickade anhängare till Washington DC.

Turning Point USA-filialen som skickades till Washington DC medverkade dock inte i marschen som gick vidare mot Capitolium:

Turning Point Action also funneled money to several "Stop the Steal" rally speakers, including Kimberly Guilfoyle, but did not organize or take part in the march to the Capitol that erupted in violence.

en.m.wikipedia.org/wiki/Turning_Point_USA

Än mindre stormade de Capitolium utan satt förmodligen redan på bussarna hem när våldsamheterna begav sig.

Vilka demokratiska principer som Charlie Kirk och hans anhängare skulle ha överträtt är en gåta, men det landar förmodligen i dina personliga principer.

Nja, du påstod att han samlande ihop borgen åt gärningsmannen och det var det som jag bemötte. Övrigt har jag hållt med dig om - han gör en så kallad 'deflection' för att avleda ett besvärligare ämne, växlar över till ett ämne som han vet att han resonerar folkligt med och rundar alltihop med raljant humor. Han visste hur han skulle svara innan frågan ens var ställd. Politik i ett nötskal.

Jag tror dock att du har förväxlat honom och Turning Point USA med typ Proud Boys/mer stökiga grupperingar.

Den här grupperingen består till största del av konservativa och kristna studenter med vattenkammat hår.

Det går inte att hitta en enda notis om våldsamheter på deras Wikipedia, ingenting om ofredande eller dylikt förargelseväckande beteende överhuvudtaget - trots att de har funnits sedan 2012 och har miljontals följare idag.

- Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Digestive
    Tow2Mater skrev 2025-09-14 19:16:59 följande:
    Mycket bra visualisering! 
    Håller med.
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Anonym (Hundraprocent)

Jag förstår inte hur vissa kan fortsätta älta att CK gjorde, sa eller tyckte vissa saker fel. Att tjafsa om detta när han blev skjuten i halsen så blodet sprutade framför sina 2 döttrar och sin fru.

Samhället är verkligen polariserat.

• Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-14 21:22:12 följande:
    Vem är du att definiera hur någon ska hantera sorg på ett (genuint) kristet sätt ? Hur vill du jag ska kommentera på det?
    Vem är du att definiera huruvida hennes sätt att hantera sorgen handlar om en slags kristenhet? Nej, det är inte särskilt kristet att hantera det på sättet hon gör. Kristet skulle vara att följa jesus läror. 
  • Anonym (Zxc)
    Anonym (Hundraprocent) skrev 2025-09-14 22:32:47 följande:

Jag förstår inte hur vissa kan fortsätta älta att CK gjorde, sa eller tyckte vissa saker fel. Att tjafsa om detta när han blev skjuten i halsen så blodet sprutade framför sina 2 döttrar och sin fru.

Samhället är verkligen polariserat.

Han är ju ett offer för det rådande samhälle han bidragit till att skapa.

Man kan tycka att budskapet i det hela borde vara ett agerande där våldet och polariseringen borde upphöra.
    Men icke. Börjar bli alltmer uppenbart att Kirk har fungerat som en spelpjäs.
  • Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-14 21:39:28 följande:
    Han var ganska mycket, t o m en civil rights ledare. Och han var vän till Patel sedan tidigare. Jag vet inte deras bakgrunder. "Krigare" - är det så du definierar anställda inom militären hor jag att du inte har någon militärbakgrund. Jag gav dig tänkbara forklaringar, andra än dina nazistkopplingar.

Kirk tillhörde inte militären. Så varför försöker Patel få honom att verka tillhöra militären? Varför gör han en parallell till krigsföring? Ja. Det är en hundvissla fortfarande, oavsett om syftet var att göra en parallell till nazisternas vurmande för fornnordisk mytologi eller om parallellen handlade om att efterlikna att Kirks död handlade om en stupad krigare i ett krig.

• Anonym (Force)
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-14 18:23:48 följande:
    Vad spelar det för roll? Referensen är ändock en hundvissla till nazisterna (och krig med krigare).

Sen kan man fundera över Kirks änka. En normal reaktion när ens man blivit skjuten är inte att försöka hetsa folk till konflikter, utan i stället använda en retorik där våldet behöver upphöra.

Sammantaget så verkar det vara uppenbart att Kirk används som en spelpjäs.
    Den enda sunda reaktionen efter ett dödsfall är att gå vidare. Att hon vill kämpa på tyder på att hon tänker göra det. Bra gjort! 

Ta hand om barnen och ge dem en bra framtid.
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?