• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Digestive
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-15 14:57:19 följande:

Varför tar du stycket om politik från sitt sammanhang? Alla politiska mord handlar inte om samma sak. Kirk är ett offer till samhället han bidragit till att skapa.

Vi kan väl klippa in citatet?
    "I can't stand the word empathy, actually. I think empathy is a made-up, new age term that ? it does a lot of damage. But, it is very effective when it comes to politics. Sympathy, I prefer more than empathy. "

Du säger alltså en sådan sak och klistrar sedan in citatet helt ensamt/utan kontext?

Här återges citatet i ett större sammanhang:

"So the new communications strategy for Democrats, now that their polling advantage is collapsing in every single state? collapsing in Ohio. It's collapsing even in Arizona. It is now a race where Blake Masters is in striking distance. Kari Lake is doing very, very well.

The new communications strategy is not to do what Bill Clinton used to do, where he would say, "I feel your pain." Instead, it is to say, "You're actually not in pain." So let's just, little, very short clip. Bill Clinton in the 1990s. It was all about empathy and sympathy.

I can't stand the word empathy, actually. I think empathy is a made-up, new age term that - it does a lot of damage. But, it is very effective when it comes to politics. Sympathy, I prefer more than empathy. That's a separate topic for a different time."

ca.news.yahoo.com/fact-check-charlie-kirk-once-001900786.html

Det är i detta kontext som Charlie Kirk hade tröttnat på ordet "empati" - det är i detta kontext som han menar att "empati" bara är ett flummigt påhittat 'New Age'-ord.
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Tow2Mater
    Digestive skrev 2025-09-15 16:52:18 följande:
    Du säger alltså en sådan sak och klistrar sedan in citatet helt ensamt/utan kontext?

"So the new communications strategy for Democrats, now that their polling advantage is collapsing in every single state? collapsing in Ohio. It's collapsing even in Arizona. It is now a race where Blake Masters is in striking distance. Kari Lake is doing very, very well.

The new communications strategy is not to do what Bill Clinton used to do, where he would say, "I feel your pain." Instead, it is to say, "You're actually not in pain." So let's just, little, very short clip. Bill Clinton in the 1990s. It was all about empathy and sympathy.

I can't stand the word empathy, actually. I think empathy is a made-up, new age term that - it does a lot of damage. But, it is very effective when it comes to politics. Sympathy, I prefer more than empathy. That's a separate topic for a different time."

Det är i detta kontext som Charlie Kirk hade tröttnat på ordet "empati" - det är i detta kontext som han menar att "empati" bara är ett flummigt påhittat 'New Age'-ord.
    Det är så de gör. Tar citat helt ensamt och utan kontext. Och ibland verkar folk inte heller kunna förstå engelska tillräckligt bra för att kunna förstå hela innebörden av vad som sägs i ett sammahang.
  • Anonym (Zxc)
    Digestive skrev 2025-09-15 16:52:18 följande:

Hur förändrar det citatet menar du?
  • Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-15 16:57:45 följande:
    Det är så de gör. Tar citat helt ensamt och utan kontext. Och ibland verkar folk inte heller kunna förstå engelska tillräckligt bra för att kunna förstå hela innebörden av vad som sägs i ett sammahang.
    "De"
  • Digestive
    Tow2Mater skrev 2025-09-15 16:57:45 följande:
    Det största problemet (som förstärker polariseringen) är i min mening fenomenet att ingen blir det minsta lättade av att Charlie Kirk - bevisligen - var mindre demonisk än vad folk trodde på flera punkter.

"- Urk, idag fick jag reda på att världen var en pyttelite bättre än jag trodde. Att man ens klev upp ur sängen! Suck."

"- Jag gillar inte folk som vill stena homosexuella men när jag fick reda på att Charlie Kirk INTE propagerade för det - då blev det inte roligt för någon, det ska jag säga dig."

En del klarar inte av att blott ha meningsmotståndare utan de kräver demoner så fort åsikter skär sig och om det så personligen kostar dem en onödigt negativ världsbild.

Vet du hur man bemöter sådant på ett vettigt vis? - jag är helt clueless. 
  • Anonym (Hundraprocent)
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-15 13:48:09 följande:

Vad pratar du om? Kirk var väl mot empati för det första, han ansåg det vara ok att somliga blir dödade pga vapenlagarna, förutom det så verkade han vara ok med politiskt våld iom hans faktiskt stöttande av pelosis förövare. Sen så vet du inte vilka politiska åsikter jag har för den delen heller.

Ja, det är viktigt att påtala att han är ett offer för ett samhälle han själv bidragit till. Som det låter så verkade mördaren komma från en right wing familj. Jag antar att de och mördaren delade kirks uppfattning. (ja, mördaren i alla fall. Det är ju uppenbart)

Jag tror du förstår vad vi försöker säga. Men du är troligen en av dessa som inte är alltför bedrövad av hans bortgång, så du bryr dig inte och vill tjafsa och haka upp dig på detaljer istället.
  • Digestive
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-15 18:17:31 följande:
    Hur förändrar det citatet menar du?
    I sitt kontext så pratar inte Charlie Kirk om ordet empati i någon generell bemärkelse utan om hur han anser att specifikt dagens demokrater använder ordet.

Hela texten är ett rant om demokrater - det är textens kontext, inte något enstaka ord eller någon enstaka mening i samma rant.

Du lokaliserar sådana saker genom att titta på vart citatet befinner sig i en sammanhållen text, sedan ställer du dig frågan:

Brukar man 1) inleda med det övergripande ämnet och sedan prata så att säga 'under det' eller 2) börjar man med att prata och sedan avslutar med det övergripande ämnet?
  • Padirac
    Digestive skrev 2025-09-15 18:27:07 följande:
    Det största problemet (som förstärker polariseringen) är i min mening fenomenet att ingen blir det minsta lättade av att Charlie Kirk - bevisligen - var mindre demonisk än vad folk trodde på flera punkter.

"- Urk, idag fick jag reda på att världen var en pyttelite bättre än jag trodde. Att man ens klev upp ur sängen! Suck."

"- Jag gillar inte folk som vill stena homosexuella men när jag fick reda på att Charlie Kirk INTE propagerade för det - då blev det inte roligt för någon, det ska jag säga dig."

En del klarar inte av att blott ha meningsmotståndare utan de kräver demoner så fort åsikter skär sig och om det så personligen kostar dem en onödigt negativ världsbild.

Vet du hur man bemöter sådant på ett vettigt vis? - jag är helt clueless. 
    Charlie, en fin kille DödKräks

"CHARLIE KIRK (HOST): I know what you're thinking, we've got to get Joe Biden out of the way so we can run against Kammy. Oh my goodness, is she beatable. It's like Black Hillary on steroids. Is she Black? I guess she says she's Caribbean or whatever. ...
    She would be a lot easier to beat than Joe Biden. Joe Biden is a bumbling dementia filled Alzheimer's corrupt tyrant who should honestly be put in prison and/or given the death penalty for his crimes against America."
  • Anonym (Zxc)
    Digestive skrev 2025-09-15 19:09:28 följande:
    I sitt kontext så pratar inte Charlie Kirk om ordet empati i någon generell bemärkelse utan om hur han anser att specifikt dagens demokrater använder ordet.

Hela texten är ett rant om demokrater - det är textens kontext, inte något enstaka ord eller någon enstaka mening i samma rant.

Du lokaliserar sådana saker genom att titta på vart citatet befinner sig i en sammanhållen text, sedan ställer du dig frågan:

Brukar man 1) inleda med det övergripande ämnet och sedan prata så att säga 'under det' eller 2) börjar man med att prata och sedan avslutar med det övergripande ämnet?

Det förändrar inte det jag citerar eller pekar på. Kirk försöker (som en del andra republikaner) motivera varför empati ska föraktas. 

Jag drar till minnes att Musk försökte vädja till (libs) empati när hans teslor sattes i brand genom att ifrågasätta det han själv ansåg att demokraternas parti stod för. 

I helhetskontexten så har demokraternas parti fått en stämpel på att vara ett part med "godhet och empati". Därför försöker element såsom Kirk att hitta argument. Kan även jämföras med "godhetsknarkare" som hundvissla för "högern" och nedlåtande i för att beskriva "vänstern"

Sammanfattat: huruvida demokraterna eller "vänstern" är mer goda eller empatiska säger ingenting. Berättar däremot mer om hur vissa extrema element inom "högern" betraktar sig själva och försöker motivera "mindre goda" handlingar. En (omedveten) självmedvetenhet som individerna försöker hantera rent kognitivt. 

• Digestive
    Padirac skrev 2025-09-15 20:17:53 följande:
    Charlie, en fin kille DödKräks

"CHARLIE KIRK (HOST): I know what you're thinking, we've got to get Joe Biden out of the way so we can run against Kammy. Oh my goodness, is she beatable. It's like Black Hillary on steroids. Is she Black? I guess she says she's Caribbean or whatever. ...
    She would be a lot easier to beat than Joe Biden. Joe Biden is a bumbling dementia filled Alzheimer's corrupt tyrant who should honestly be put in prison and/or given the death penalty for his crimes against America."
    Har jag sagt att han var en fin kille? Han var även min meningsmotståndare i mångt och mycket - jag demonisera honom dock inte.

I stort så är det nog det enda som skiljer mig från flera här och i frågan om hur vi står jämte Charlie Kirks kontroversiella åsikter.

Jag kommer dock aldrig att vara 100% i linje med dina åsikter, Padirac - så du kan fortsätta att slänga ord i min mun och spy ut ditt intoleranta hat åt mitt håll.

Sådant rör mig inte i ryggen och en tidigare poäng i tråden var just hur litet utrymme vänstern har för oliktänkande:

Antingen är man 100% med vänstern eller 0% i deras ögon och värd hat - precis som du demonstrerar här. Det gäller såklart inte alla men en tumregel som många, många har fått smaka på.

Aja, angående citatet som du postade så är det precis som i Charlie Kirks syn på aborter, Ryssland och Ukraina situationen med mera - ingenting som jag ställer mig bakom.

Haha, hoppar fram från ingenstans, slänger direkt ord i munnen på mig och kör med ett helt random citat som om det skulle ha det minsta med mig att göra. Snyggt!
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?