• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (S)
    Core skrev 2025-11-08 08:52:25 följande:
    I de fallen det är så är ju isåfall den springande punkten cheferna? Att beklaga sig över föräldrar som grupp är ju ändå inte legitimerat på något vis?

Precis som en förälder får uppdatera sig om sina rättigheter måste alla andra ta eget ansvar och skydda sina egna intressen. Det är inte småbarnsföräldrarnas sak att göra bara för att ett fåtal utnyttjar systemet?

Den här tråden är en sån där whataboutism tråd, där ni ändrar narrativet löpande när ni får slut på argument. Läs om trådstarten och kärnfrågan och se att det handlar isolerat om föräldrar som utnyttjar sin lagliga rätt. Nu har det kommit att handla om bidragsfuskare, just för att alla argument föll platt.

Till syvende och sist är det chefens ansvar att du som anställd kan vara ledig i den mån du bör ha rätt till, inte Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mias (copy paste från trådstarten)
    Väldigt bra skrivet!

I TS handlar det dessutom om rätten att få långledigt över jul, vilket absolut inte är en självklarhet eller rättighet. 
    TS verkar ha rätt till de röda dagarna och helgerna som i år ger 12 dagars ledighet (med helgen före jul medräknad) och 6 dagars arbete däremellan. 
    Det är en inte dålig ledighet.
  • molly50
    Anonym (1) skrev 2025-11-08 02:06:57 följande:
    Lagen borde ändras till endast en period per år istället för 3. 
    Ja,kanske det.
  • Anonym (Utarbetad)
    Anonym (S) skrev 2025-11-08 09:24:36 följande:
    Väldigt bra skrivet!

I TS handlar det dessutom om rätten att få långledigt över jul, vilket absolut inte är en självklarhet eller rättighet. 
    TS verkar ha rätt till de röda dagarna och helgerna som i år ger 12 dagars ledighet (med helgen före jul medräknad) och 6 dagars arbete däremellan. 
    Det är en inte dålig ledighet.
    Har jag påstått att det är dåligt?
    Men, vi kanske hade tänkt resa utomlands vilket nu inte går på grund av vissa egoister.

Jag hade inte tänkt kommentera mer men kände att detta var viktigt att klargöra.  Och med det sagt tackar jag för mig. 
  • Anonym (Har också varit där)
    Anonym (Familj) skrev 2025-11-07 17:48:47 följande:
    Trist syn du har. Jag och en kvinna rekryterades till min nuvarande arbetsplats för drygt 16 år sedan. Hon var höggravid och jag meddelade att jag kommer vilja vara föräldraledig mycket snart. Att jag kunde vara kvar på min dåvarande arbetsplats och återkomma efter föräldraledigheten.

De anställde oss båda direkt ändå och vi fick börja med föräldraledighet. Det har aldrig varit något problem med ledighet av familjeskäl, VAB eller liknande. Det gör att vi anstränger oss det yttersta att hjälpa arbetsgivaren och vara flexibla med våra ledigheter när vi kan vara flexibla. Genom att arbetsgivaren verkligen ser till att man kan kombinera föräldraskap och jobb utan problem har vi blivit kvar i 16 år. De har fått två mycket kompetenta personer som båda gjort intern karriär och bidrar enormt mycket.

Hade arbetsgivaren haft din inställning hade denne tappat oss för länge sedan - troligtvis inte ens anställt oss -  och kanske fått nöja sig med någon som inte gör ett lika bra jobb. Det går nämligen åt två håll. Bjuder inte arbetsgivaren till, varför ska då den anställde göra det? Dessutom kostar rekryteringar. Att slippa rekrytera ersättare för oss är också värt pengar. Vi kommer högst troligt bli kvar till pension. Mycket på grund av arbetsmiljön, vilket även inkluderar arbetsgivarens inställning till att kunna kombinera familjeliv och arbetsliv.
    N har vi ju bara ditt ord på att du och den här andra kvinnan har varit så otroligt engagerade och kompetenta...

I min erfarenhet uträttar särskilt mammor inte mycket under graviditets- och småbarnsperioden. Det blir bättre när yngsta har börjat skolan, det brukar de för övrigt uttrycka själva också: "då började jag hitta mig själv igen", "då började jag bli en mänsklig varelse igen". När man är gravid och har småbarn fokuserar man vanligen någon annanstans än på jobbet, och det är helt normalt. 

Min erfarenhet är i alla fall att det är bättre att anställa kvinnor som har barn som är minst åtta år gamla, och är redo att satsa fullt igen. Fast allra bäst är det egentligen att anställa män... för då slipper man de graviditets- och barnrelaterade problemen nästan helt och hållet. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Familj) skrev 2025-11-07 17:48:47 följande:
    Trist syn du har. Jag och en kvinna rekryterades till min nuvarande arbetsplats för drygt 16 år sedan. Hon var höggravid och jag meddelade att jag kommer vilja vara föräldraledig mycket snart. Att jag kunde vara kvar på min dåvarande arbetsplats och återkomma efter föräldraledigheten.

De anställde oss båda direkt ändå och vi fick börja med föräldraledighet. Det har aldrig varit något problem med ledighet av familjeskäl, VAB eller liknande. Det gör att vi anstränger oss det yttersta att hjälpa arbetsgivaren och vara flexibla med våra ledigheter när vi kan vara flexibla. Genom att arbetsgivaren verkligen ser till att man kan kombinera föräldraskap och jobb utan problem har vi blivit kvar i 16 år. De har fått två mycket kompetenta personer som båda gjort intern karriär och bidrar enormt mycket.

Hade arbetsgivaren haft din inställning hade denne tappat oss för länge sedan - troligtvis inte ens anställt oss -  och kanske fått nöja sig med någon som inte gör ett lika bra jobb. Det går nämligen åt två håll. Bjuder inte arbetsgivaren till, varför ska då den anställde göra det? Dessutom kostar rekryteringar. Att slippa rekrytera ersättare för oss är också värt pengar. Vi kommer högst troligt bli kvar till pension. Mycket på grund av arbetsmiljön, vilket även inkluderar arbetsgivarens inställning till att kunna kombinera familjeliv och arbetsliv.
    Trist?
    För att jag anställer efter våra behov?

Om jag rekryterar någon så är det för att personen behövs nu och inte om ett år eller två. Då anställer jag givetvis någon som uppfyller just det, mitt behov.

Hade jag anställt dig så hade jag fått börja med att leta vikare, då är det bättre att välja någon som är beredd att ta sig an arbetet utan dröjsmål, mer än att avsluta en ev tidigare anställning.

Mina anställda har mycket bra villkor utan att kräva en massa långledigheter. Det är så jag vill ha det.

Men vilken tur för dig då, grattis.
  • Anonym (z)
    I de fallen det är så är ju isåfall den springande punkten cheferna? Att beklaga sig över föräldrar som grupp är ju ändå inte legitimerat på något vis?

Precis som en förälder får uppdatera sig om sina rättigheter måste alla andra ta eget ansvar och skydda sina egna intressen. Det är inte småbarnsföräldrarnas sak att göra bara för att ett fåtal utnyttjar systemet?

Den här tråden är en sån där whataboutism tråd, där ni ändrar narrativet löpande när ni får slut på argument. Läs om trådstarten och kärnfrågan och se att det handlar isolerat om föräldrar som utnyttjar sin lagliga rätt. Nu har det kommit att handla om bidragsfuskare, just för att alla argument föll platt.

Till syvende och sist är det chefens ansvar att du som anställd kan vara ledig i den mån du bör ha rätt till, inte Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mias (copy paste från trådstarten)
    Håller med, bra skrivet.
  • Anonym (S)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-08 13:26:52 följande:
    Har jag påstått att det är dåligt?
    Men, vi kanske hade tänkt resa utomlands vilket nu inte går på grund av vissa egoister.

Jag hade inte tänkt kommentera mer men kände att detta var viktigt att klargöra.  Och med det sagt tackar jag för mig. 
    Nu får du ju det att låta som att långledigt över jul är en rättighet som du nu går miste om.
    Men det är ju inte sant. Du har ingen lagstadgad rätt till dessa mellandagar.
    Semesterlagen ger dig rätt till sammanhållen ledighet under sommaren men inte övrig tid.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-04 05:27:00 följande:
    Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

Men har du jobbat i 40 år snart så är det tid att pensioneras. Varför är du kvar där ens? 

Annars så adopterar du en hundvalp precis innan ni får lägga in om ledig tid och säger att du måste vara hemma och ta hand om den. Du kommer ju pensioneras snart ändå, så ja, du kommer att ha tid att ha en hund. 

På mitt jobb är det först till kvarn som gäller när det kommer till semester. Och de uppskattar ju tidigare man lägger in sin ledighet. När det kommer till jul så har vi alla ledigt ändå så, vi får även en massa extra lediga dagar. 

• Anonym (Ellen)

Absolut, det är chefer (och HR i vissa verksamheter tydligen) som inte kan regler och som därmed inte ser till efterlevnaden av dessa.
    Inte fackförbunden heller tolkar jag det som för om man är en medarbetare som år efter år ser sig själv överkörd (kanske felaktigt) av föräldrar som missbrukar systemet så antar jag att man tagit upp frågan med facket? Eller flaggat för att man har ett arbetsmiljöproblem?
    Om inte så har man till viss del sig själv att skylla.
    Men i den bästa av verksamheter så vore detta en icke-fråga eftersom chefer hade haft koll, hade begärt in underlag och hade hanterat ledighetsansökningar på ett korrekt sätt. 

Huruvida de som räknas upp i trådstarten verkligen nyttjar sin lagliga rätt vet ingen här, eftersom ingen vet om Lisa, Lotta mfl 1) har barn äldre än 18 mån och därmed också 1b) dagar kvar att ta ut? Och eller 2) om de haft tre perioder ledighet för 2025 redan eller ej?

Lagstöd finns under vissa förutsättningar, men dessa är för oss okända. 
  • Anonym (Alexandra)

Alltså, bara genom att läsa tråden förstår man ju varför många, med all rätt, fokuserar på sig själva och sina familjer. Vem fan vill offra tid med sina barn för att hjälpa massa bittra, gnälliga kollegor? Kollegor som dessutom sitter och håller koll på hur många dagar folk borde ha kvar, hur många perioder de har haft och skyller på småbarnsföräldrarna när de själva blir nekade ledigt, fastän det är cheferna som har det yttersta ansvaret här?  

Jag har inga barn själv, men jag kan absolut inte tycka att det är fel att vilja vara med sina familjer på jul, och absolut ska man utnyttja de rättigheter man har som småbarnsförälder. 

Absolut ingen kommer tacka dig för att du sliter ihjäl dig på ett jobb, jobbar alla långhelger och pratar skit om de som är föräldralediga. Din arbetsgivare bryr sig inte så mycket om dig, så självklart ska du, och alla andra, fokusera på vad som är bäst för dig och din familj.

Svar på tråden Julledigt? Nä.