• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-10 21:17:42 följande:

Alltså, bara genom att läsa tråden förstår man ju varför många, med all rätt, fokuserar på sig själva och sina familjer. Vem fan vill offra tid med sina barn för att hjälpa massa bittra, gnälliga kollegor? Kollegor som dessutom sitter och håller koll på hur många dagar folk borde ha kvar, hur många perioder de har haft och skyller på småbarnsföräldrarna när de själva blir nekade ledigt, fastän det är cheferna som har det yttersta ansvaret här?  

Jag har inga barn själv, men jag kan absolut inte tycka att det är fel att vilja vara med sina familjer på jul, och absolut ska man utnyttja de rättigheter man har som småbarnsförälder. 

Absolut ingen kommer tacka dig för att du sliter ihjäl dig på ett jobb, jobbar alla långhelger och pratar skit om de som är föräldralediga. Din arbetsgivare bryr sig inte så mycket om dig, så självklart ska du, och alla andra, fokusera på vad som är bäst för dig och din familj.

Jag kan absolut förstå att man vill umgås och fira jul med sina barn.
    Men jag kan också förstå att andra kan vilja umgås med sina familjer på jul. De som av olika anledningar inte har barn.
    De som får ställa upp och jobba alla storhelger för att deras chefer har dålig koll på vad som gäller kring FL.
    Jag tycker att likaväl som att de som inte har barn men inte vill jobba storhelger kanske ska byta jobb borde gälla även småbarnsföräldrar.
    Vill man inte jobba storhelger så finns det jobb som inte kräver detta.
  • Anonym (Alexandra)
    molly50 skrev 2025-11-10 21:34:32 följande:
    Jag kan absolut förstå att man vill umgås och fira jul med sina barn.
    Men jag kan också förstå att andra kan vilja umgås med sina familjer på jul. De som av olika anledningar inte har barn.
    De som får ställa upp och jobba alla storhelger för att deras chefer har dålig koll på vad som gäller kring FL.
    Jag tycker att likaväl som att de som inte har barn men inte vill jobba storhelger kanske ska byta jobb borde gälla även småbarnsföräldrar.
    Vill man inte jobba storhelger så finns det jobb som inte kräver detta.
    Absolut, men det är inte småbarnsföräldrarnas fel att cheferna inte har koll. Småbarnsföräldrar är inte skyldiga sina kollegor ett skit här. Finns det möjlighet för dom att vara lediga är det ju så, och det är ju bara bra att de utnyttjar de rättigheter som finns. De ska inte behöva stå tillbaka för att såna som TS valde att göra det för 30 år sen.

Sen är livet inte rättvist. Har man, av oavsett anledning, inte barn får man kanske inte den där perioden av att kunna ta föräldraledigt under sommar och storhelger. Är man missnöjd är det bara att byta jobb.
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-10 22:28:19 följande:
    Absolut, men det är inte småbarnsföräldrarnas fel att cheferna inte har koll. Småbarnsföräldrar är inte skyldiga sina kollegor ett skit här. Finns det möjlighet för dom att vara lediga är det ju så, och det är ju bara bra att de utnyttjar de rättigheter som finns. De ska inte behöva stå tillbaka för att såna som TS valde att göra det för 30 år sen.

Sen är livet inte rättvist. Har man, av oavsett anledning, inte barn får man kanske inte den där perioden av att kunna ta föräldraledigt under sommar och storhelger. Är man missnöjd är det bara att byta jobb.
    Nej,det är det inte. Men sen finns ju de som utnyttjar det faktum att cheferna inte har koll och slänger in om FL när de inte får ta ut semester.
    Och jag tror att det är det som många irriterar sig på.

Ja,men samma sak borde ju gälla ju småbarnsföräldrar då. Att vill man inte jobba röda dagar så får man söka ett jobb som inte har öppet sådana dagar.
    Men alla har kanske inte den möjligheten beroende på den utbildning man har osv.
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2025-11-10 23:07:12 följande:
    Nej,det är det inte. Men sen finns ju de som utnyttjar det faktum att cheferna inte har koll och slänger in om FL när de inte får ta ut semester.

Ja,men samma sak borde ju gälla ju småbarnsföräldrar då. Att vill man inte jobba röda dagar så får man söka ett jobb som inte har öppet sådana dagar.
    Men alla har kanske inte den möjligheten beroende på den utbildning man har osv.
    Jag fattar hur du tänker men samtidigt inte.
    För det känns väldigt kortsiktigt tänkt.

Vad många  i tråden verkar glömma bort är att vi behöver att människor känner att de kan skaffa barn och samtidigt kunna jobba.
    Vi står inför en superkris.
    Om vi försvårar för barnfamiljer ytterligare så kommer det födas ännu färre barn....

Alla reformer kring förskola, föräldraförsäkringar, barnbidrag etc etc som kommit sen tidigt 1900-tal har haft detta som ett viktigt fokus.
    Läs historia.
    Tänk makarna Myrdals Kris i befolkningsfrågan, tänk 70-talets "Ropen skalla" etc...
    Vi behöver göra mycket för att vända denna negativa trend som vi är inne i.
    De som klagar på att inte få en långledighet runt jul kan mycket väl få se att pensionsåldern höjs till 75....eller att vi står med en slimbantad välfärd för att vi saknar människor i arbetsför ålder..  
  • Anonym (Ellen)

De senaste inläggen saknar lite perspektiv. Tycker jag, man behöver inte hålla med men det här är ju ett forum så

Människor kan skaffa barn och fortsätta arbeta. Men man behöver iakkta de regler som finns. Eller i vilka andra situationer är det "okej" att veta att något är fel och ändå  ta chansning för att man tror att chefen inte har koll??
    Föräldrar kan också planera och bör visa viss hänsyn. Men det är också vad jag tycker personligen.

Sen finns det ju en sak till som ingen tagit upp men som vi sett i år för första gången i vår verksamhet och det är att man kan ta ut föräldraledigt för andras barn. Så vi har en farmor som fått dagar överförda till sig och därmed har laglig rätt att vara föräldraledig över jul.

• Agda90
    molly50 skrev 2025-11-10 23:07:12 följande:

Men istället för att sura påmsin kammare för att chefen inte kan regelverk och lagar så får man agera! Gå till HR eller kontakta facket. Att sitta och gnälla löser ingq problem!
  • Anonym (Ellen)
    Agda90 skrev 2025-11-11 10:10:56 följande:
    Men istället för att sura påmsin kammare för att chefen inte kan regelverk och lagar så får man agera! Gå till HR eller kontakta facket. Att sitta och gnälla löser ingq problem!
    Exakt och det fortsätter år efter år om ingen påtalar problemet.
  • Agda90
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-11 10:23:37 följande:
    Exakt och det fortsätter år efter år om ingen påtalar problemet.
    Det fortsätter för att a) folk gillar att ha offerkofta på sig och gnälla b) vill inte ta ansvar för att få till en förändring.
  • Anonym (w)
    Agda90 skrev 2025-11-11 10:27:05 följande:
    Det fortsätter för att a) folk gillar att ha offerkofta på sig och gnälla b) vill inte ta ansvar för att få till en förändring.
    Eller för att det inte bara är cheferna som inte vet hur det funkar. Det har länge varit "sanning" att föräldraledighet är orörbart.
  • molly50
    Anonym (S) skrev 2025-11-11 06:02:34 följande:
    Jag fattar hur du tänker men samtidigt inte.
    För det känns väldigt kortsiktigt tänkt.

Vad många  i tråden verkar glömma bort är att vi behöver att människor känner att de kan skaffa barn och samtidigt kunna jobba.
    Vi står inför en superkris.
    Om vi försvårar för barnfamiljer ytterligare så kommer det födas ännu färre barn....

Alla reformer kring förskola, föräldraförsäkringar, barnbidrag etc etc som kommit sen tidigt 1900-tal har haft detta som ett viktigt fokus.
    Läs historia.
    Tänk makarna Myrdals Kris i befolkningsfrågan, tänk 70-talets "Ropen skalla" etc...
    Vi behöver göra mycket för att vända denna negativa trend som vi är inne i.
    De som klagar på att inte få en långledighet runt jul kan mycket väl få se att pensionsåldern höjs till 75....eller att vi står med en slimbantad välfärd för att vi saknar människor i arbetsför ålder..  
    Jag håller med om att man inte ska försvåra för barnfamiljer.
    Men samtidigt så måste väl även småbarnsföräldrar kunna planera och visa lite hänsyn?
Svar på tråden Julledigt? Nä.