• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Grinchen) skrev 2025-11-07 11:24:16 följande:

Givetvis är det väldigt tråkigt att vara drabbad av att andra tänker på sig själva, men man kan knappast klandra föräldrarna för att de prioriterar sitt familjeliv. Det är så det ska vara, tycker jag! Jättebra att man kan ta tillvara på de lagar som finns för att främja en god balans mellan arbete och familj. 

Däremot tycker jag att det är din arbetsgivares förbannade ansvar att förebygga denna typ av orättvisa. Det är inte rimligt att man som barnfri aldrig ska få vara ledig när man vill. Då får man säkra upp genom att antingen anpass verksamheten eller ta in vikarier. 

Du riktar agget fel. Det är arbetsgivaren som ska ha skit. 

Utifrån att arbetsgivare ofta har dålig koll på regler så håller jag helt med.
    Om bemanningen är tight och föräldraledighet ofta ges förtur (felaktigt) så borde det bara ta ett kalenderår att få ordning på.
    Dvs att alla med småbarn förstår att det är tre perioder som gäller så välj noga hur du söker och vilka perioder just du prioriterar. 
    Samt att om dina barn är äldre än 18 mån så måste du enligt lag ta ut föräldrapenning med motsvarande omfattning. Inga dagar kvar > ingen ledighet.
    Håller sig alla till detta så borde det finnas möjlighet för fler att få ledighet/semester beviljat. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 18:38:19 följande:
    Nej, diskriminering för att man inte anställer yngre kvinnor som är i fruktsam ålder och har rätt kvalifikationer för jobbet. 
    Fast om man väljer bort en äldre med rätt kvalifikationer samt mer erfarenhet då diskriminerar man den äldre. 

Så nej, man kan ha många sökande med rätt kvalifikationer, men man kan bara välja en. Det är inte diskriminering att välja en av dom, oavsett ålder. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Oj) skrev 2025-11-07 12:50:58 följande:
    Fast om man väljer bort en äldre med rätt kvalifikationer samt mer erfarenhet då diskriminerar man den äldre. 

Så nej, man kan ha många sökande med rätt kvalifikationer, men man kan bara välja en. Det är inte diskriminering att välja en av dom, oavsett ålder. 
    Läste du ens vad du citerade?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2025-11-07 13:19:39 följande:
    Läste du ens vad du citerade?
    Ja. Hur ofta händer det att bara en sökande är kvalificerad? Det är tillåtet att välja bort unga kvinnor med eller utan barn. 
  • Core
    molly50 skrev 2025-11-05 14:38:10 följande:
    Man kan ju resonera på samma sätt när det gäller småbarnsföräldrar. Att de är sin egen lyckas smed.
    Om man vill vara ledig varje jul så får man kanske fundera på att byta till ett jobb som inte innebär att man måste jobba storhelger.
    Man kan inte bara kallt förvänta sig att alla ska ställa upp och jobba bara för att man själv vill vara ledig för att man har små barn.
    Mina barn är inte heller små längre. Men när de var små så förstod de om jag var tvungen att jobba t ex en jul.
    De hade ju andra i familjen att fira med också. Och jag var ju inte borta hela dagen.
    Och även om man inte har småbarn så kan man ju vilja fira jul med familjen ändå. Man har kanske äldre släktingar som man kanske inte får så många fler chanser att fira med. Eller släktingar som bor längre bort som man vill fira med.
    Det är inte bara småbarnsföräldrar som vill fira jul.
    Och nej,det är inte småbarnsföräldrarnas fel att cheferna kanske inte har koll på vad som gäller kring FL.
    Men det är trots allt de som utnyttjar att cheferna inte har koll och därför är det de som kollegorna blir irriterade på.
    TS skulle kanske ta upp problemet med facket.

Fast de har en rättighet och utnyttjar den? Jag värderar inte om det är bra eller dåligt, det system vi har idag. Jag konstaterar däremot att föräldrar gör som man får, så som systemet är uppbyggt. 

Sen var det ju ett ovanligt korkat argument av nån annan, som undrar vem som ska vara i vården om alla resonerade så. Det skulle följa den naturkraft som finns där tillgång och efterfrågan styr hur systemet fungerar. Hade sådana som TS inte tyckt att det var värt mödan att vara kvar, och man således stod utan personal, skulle systemet ritas om. Det skulle säkert vara bra om föräldrar inte har så stora rättigheter som man har i dag, men eftersom vi svenskar har nånstans röstat fram det här systemet i demokratiska val, VARFÖR skulle random småbarnsförälder sonika bara valt att jobba för att Birgitta på avdelning 3 vill vara ledig? I en utopi kanske det fungerar så, men inte i verkligheten och kommer aldrig att göra.

För att summera; Ge er på väljarna som helhet, staten, chefen- inte den enskilda småbarnsmamman som utnyttjar sin rätt enligt lag. 

Ibland är det verkligen neandertalarnivå på det här forumet 

• Anonym (Ellen)
    Core skrev 2025-11-07 14:13:44 följande:

Fast de har en rättighet och utnyttjar den? Jag värderar inte om det är bra eller dåligt, det system vi har idag. Jag konstaterar däremot att föräldrar gör som man får, så som systemet är uppbyggt. 

Sen var det ju ett ovanligt korkat argument av nån annan, som undrar vem som ska vara i vården om alla resonerade så. Det skulle följa den naturkraft som finns där tillgång och efterfrågan styr hur systemet fungerar. Hade sådana som TS inte tyckt att det var värt mödan att vara kvar, och man således stod utan personal, skulle systemet ritas om. Det skulle säkert vara bra om föräldrar inte har så stora rättigheter som man har i dag, men eftersom vi svenskar har nånstans röstat fram det här systemet i demokratiska val, VARFÖR skulle random småbarnsförälder sonika bara valt att jobba för att Birgitta på avdelning 3 vill vara ledig? I en utopi kanske det fungerar så, men inte i verkligheten och kommer aldrig att göra.

För att summera; Ge er på väljarna som helhet, staten, chefen- inte den enskilda småbarnsmamman som utnyttjar sin rätt enligt lag. 

Du missar den springande punkten, vilket är att småbarnsföräldrar får sin upplevda rätt igenom på grund av att bristande kompetens i chefsledet.
    Ja det finns regler och ja, man kan i vissa fall inte få nej på en ansökan om ledighet. Men alltför ofta (har den erfarenheten själv som HR/chefsstöd och fler verkar ha upplevt samma sak här) så borde rimligen rätt så få föräldrar ha dagar och/eller perioder att nyttja när vi når jul. Faktiskt.

Särskilt om man vet som kollega att Stina hade sportlovsveckan, en vecka efter midsommar och sen en planeringsdag i augusti. Då torde det rimligen inte finnas fler perioder att söka. Hon har haft sina tre.

Eller att Petra som klagar över ekonomin och som flera gånger sagt att hon var tvungen att börja jobba så snart dagarna var slut och att då fick "ungen börja på dagis". Hon har nog inga dagar kvar att ta ut. Och därmed faller hennes rätt att vara ledig enligt lag. Hon har inte rätt att få en ansökan om föräldraledighet beviljad vecka 52 utan att ta ut föräldrapenning för sin sjuåring även om hon upplever att hennes ekonomi klarar en veckas löneavdrag. 

Men när chefer inte kan såna här regler utan tror att det är som att vifta med ett rött skynke när det gäller föräldraledighet så trampar vi vatten. OCH man skapar osämja i personalgrupperna helt i onödan. Dessa ledigheter skulle returnerats med vändande post och deras önskan om semester skulle sedan haft samma prio som för övriga kollegors.

Det man kan dra till med då är en "ful-vabb", dvs att man vabbar istället för att jobba. Den är svårare att komma åt för om FK betalar ut tillfällig föräldrapenning så har medarbetaren rätt att vara frånvarande.
  • Anonym (Familj)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-11-06 19:09:39 följande:
    Det går att komma runt så länge det finns en äldre kandidat med liknande kvalifikationer.
    Annars omfördelar jag internt och ser till att det rullar på, även om jag själv får hoppa in emellanåt.

Sedan efter ett tag kan jag kontakta personer som mer överensstämmer med mina krav.

Kvinnor i fruktsam ålder är bara problem. Stora problem för både mig och resten av staben samt kringpersonal.
    Trist syn du har. Jag och en kvinna rekryterades till min nuvarande arbetsplats för drygt 16 år sedan. Hon var höggravid och jag meddelade att jag kommer vilja vara föräldraledig mycket snart. Att jag kunde vara kvar på min dåvarande arbetsplats och återkomma efter föräldraledigheten.

De anställde oss båda direkt ändå och vi fick börja med föräldraledighet. Det har aldrig varit något problem med ledighet av familjeskäl, VAB eller liknande. Det gör att vi anstränger oss det yttersta att hjälpa arbetsgivaren och vara flexibla med våra ledigheter när vi kan vara flexibla. Genom att arbetsgivaren verkligen ser till att man kan kombinera föräldraskap och jobb utan problem har vi blivit kvar i 16 år. De har fått två mycket kompetenta personer som båda gjort intern karriär och bidrar enormt mycket.

Hade arbetsgivaren haft din inställning hade denne tappat oss för länge sedan - troligtvis inte ens anställt oss -  och kanske fått nöja sig med någon som inte gör ett lika bra jobb. Det går nämligen åt två håll. Bjuder inte arbetsgivaren till, varför ska då den anställde göra det? Dessutom kostar rekryteringar. Att slippa rekrytera ersättare för oss är också värt pengar. Vi kommer högst troligt bli kvar till pension. Mycket på grund av arbetsmiljön, vilket även inkluderar arbetsgivarens inställning till att kunna kombinera familjeliv och arbetsliv.
  • molly50
    Core skrev 2025-11-07 14:13:44 följande:

Problemet är att de utnyttjar det faktum att många chefer inte har koll på vad som gäller kring FL. Dvs att man endast får ta ut 3 perioder.
    Och man kan inte bara ta för givet att andra vill jobba och inte fira jul.
    Vill man inte jobba röda dagar så kan man,även som småbarnsförälder,fundera på att ta ett annat jobb som inte innebär helgjobb.
  • Anonym (1)
    molly50 skrev 2025-11-08 01:06:07 följande:
    Problemet är att de utnyttjar det faktum att många chefer inte har koll på vad som gäller kring FL. Dvs att man endast får ta ut 3 perioder.
    Och man kan inte bara ta för givet att andra vill jobba och inte fira jul.
    Vill man inte jobba röda dagar så kan man,även som småbarnsförälder,fundera på att ta ett annat jobb som inte innebär helgjobb.
    Lagen borde ändras till endast en period per år istället för 3. 
  • Core
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-07 16:10:59 följande:
    Du missar den springande punkten, vilket är att småbarnsföräldrar får sin upplevda rätt igenom på grund av att bristande kompetens i chefsledet.
    Ja det finns regler och ja, man kan i vissa fall inte få nej på en ansökan om ledighet. Men alltför ofta (har den erfarenheten själv som HR/chefsstöd och fler verkar ha upplevt samma sak här) så borde rimligen rätt så få föräldrar ha dagar och/eller perioder att nyttja när vi når jul. Faktiskt.

Särskilt om man vet som kollega att Stina hade sportlovsveckan, en vecka efter midsommar och sen en planeringsdag i augusti. Då torde det rimligen inte finnas fler perioder att söka. Hon har haft sina tre.

Eller att Petra som klagar över ekonomin och som flera gånger sagt att hon var tvungen att börja jobba så snart dagarna var slut och att då fick "ungen börja på dagis". Hon har nog inga dagar kvar att ta ut. Och därmed faller hennes rätt att vara ledig enligt lag. Hon har inte rätt att få en ansökan om föräldraledighet beviljad vecka 52 utan att ta ut föräldrapenning för sin sjuåring även om hon upplever att hennes ekonomi klarar en veckas löneavdrag. 

Men när chefer inte kan såna här regler utan tror att det är som att vifta med ett rött skynke när det gäller föräldraledighet så trampar vi vatten. OCH man skapar osämja i personalgrupperna helt i onödan. Dessa ledigheter skulle returnerats med vändande post och deras önskan om semester skulle sedan haft samma prio som för övriga kollegors.

Det man kan dra till med då är en "ful-vabb", dvs att man vabbar istället för att jobba. Den är svårare att komma åt för om FK betalar ut tillfällig föräldrapenning så har medarbetaren rätt att vara frånvarande.
    I de fallen det är så är ju isåfall den springande punkten cheferna? Att beklaga sig över föräldrar som grupp är ju ändå inte legitimerat på något vis?

Precis som en förälder får uppdatera sig om sina rättigheter måste alla andra ta eget ansvar och skydda sina egna intressen. Det är inte småbarnsföräldrarnas sak att göra bara för att ett fåtal utnyttjar systemet?

Den här tråden är en sån där whataboutism tråd, där ni ändrar narrativet löpande när ni får slut på argument. Läs om trådstarten och kärnfrågan och se att det handlar isolerat om föräldrar som utnyttjar sin lagliga rätt. Nu har det kommit att handla om bidragsfuskare, just för att alla argument föll platt.

Till syvende och sist är det chefens ansvar att du som anställd kan vara ledig i den mån du bör ha rätt till, inte Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mias (copy paste från trådstarten)
  • Anonym (S)
    Core skrev 2025-11-08 08:52:25 följande:
    I de fallen det är så är ju isåfall den springande punkten cheferna? Att beklaga sig över föräldrar som grupp är ju ändå inte legitimerat på något vis?

Precis som en förälder får uppdatera sig om sina rättigheter måste alla andra ta eget ansvar och skydda sina egna intressen. Det är inte småbarnsföräldrarnas sak att göra bara för att ett fåtal utnyttjar systemet?

Den här tråden är en sån där whataboutism tråd, där ni ändrar narrativet löpande när ni får slut på argument. Läs om trådstarten och kärnfrågan och se att det handlar isolerat om föräldrar som utnyttjar sin lagliga rätt. Nu har det kommit att handla om bidragsfuskare, just för att alla argument föll platt.

Till syvende och sist är det chefens ansvar att du som anställd kan vara ledig i den mån du bör ha rätt till, inte Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mias (copy paste från trådstarten)
    Väldigt bra skrivet!

I TS handlar det dessutom om rätten att få långledigt över jul, vilket absolut inte är en självklarhet eller rättighet. 
    TS verkar ha rätt till de röda dagarna och helgerna som i år ger 12 dagars ledighet (med helgen före jul medräknad) och 6 dagars arbete däremellan. 
    Det är en inte dålig ledighet.
  • molly50
    Anonym (1) skrev 2025-11-08 02:06:57 följande:
    Lagen borde ändras till endast en period per år istället för 3. 
    Ja,kanske det.
  • Anonym (Utarbetad)
    Anonym (S) skrev 2025-11-08 09:24:36 följande:
    Väldigt bra skrivet!

I TS handlar det dessutom om rätten att få långledigt över jul, vilket absolut inte är en självklarhet eller rättighet. 
    TS verkar ha rätt till de röda dagarna och helgerna som i år ger 12 dagars ledighet (med helgen före jul medräknad) och 6 dagars arbete däremellan. 
    Det är en inte dålig ledighet.
    Har jag påstått att det är dåligt?
    Men, vi kanske hade tänkt resa utomlands vilket nu inte går på grund av vissa egoister.

Jag hade inte tänkt kommentera mer men kände att detta var viktigt att klargöra.  Och med det sagt tackar jag för mig. 
  • Anonym (Har också varit där)
    Anonym (Familj) skrev 2025-11-07 17:48:47 följande:
    Trist syn du har. Jag och en kvinna rekryterades till min nuvarande arbetsplats för drygt 16 år sedan. Hon var höggravid och jag meddelade att jag kommer vilja vara föräldraledig mycket snart. Att jag kunde vara kvar på min dåvarande arbetsplats och återkomma efter föräldraledigheten.

De anställde oss båda direkt ändå och vi fick börja med föräldraledighet. Det har aldrig varit något problem med ledighet av familjeskäl, VAB eller liknande. Det gör att vi anstränger oss det yttersta att hjälpa arbetsgivaren och vara flexibla med våra ledigheter när vi kan vara flexibla. Genom att arbetsgivaren verkligen ser till att man kan kombinera föräldraskap och jobb utan problem har vi blivit kvar i 16 år. De har fått två mycket kompetenta personer som båda gjort intern karriär och bidrar enormt mycket.

Hade arbetsgivaren haft din inställning hade denne tappat oss för länge sedan - troligtvis inte ens anställt oss -  och kanske fått nöja sig med någon som inte gör ett lika bra jobb. Det går nämligen åt två håll. Bjuder inte arbetsgivaren till, varför ska då den anställde göra det? Dessutom kostar rekryteringar. Att slippa rekrytera ersättare för oss är också värt pengar. Vi kommer högst troligt bli kvar till pension. Mycket på grund av arbetsmiljön, vilket även inkluderar arbetsgivarens inställning till att kunna kombinera familjeliv och arbetsliv.
    N har vi ju bara ditt ord på att du och den här andra kvinnan har varit så otroligt engagerade och kompetenta...

I min erfarenhet uträttar särskilt mammor inte mycket under graviditets- och småbarnsperioden. Det blir bättre när yngsta har börjat skolan, det brukar de för övrigt uttrycka själva också: "då började jag hitta mig själv igen", "då började jag bli en mänsklig varelse igen". När man är gravid och har småbarn fokuserar man vanligen någon annanstans än på jobbet, och det är helt normalt. 

Min erfarenhet är i alla fall att det är bättre att anställa kvinnor som har barn som är minst åtta år gamla, och är redo att satsa fullt igen. Fast allra bäst är det egentligen att anställa män... för då slipper man de graviditets- och barnrelaterade problemen nästan helt och hållet. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Familj) skrev 2025-11-07 17:48:47 följande:

Trist?
    För att jag anställer efter våra behov?

Om jag rekryterar någon så är det för att personen behövs nu och inte om ett år eller två. Då anställer jag givetvis någon som uppfyller just det, mitt behov.

Hade jag anställt dig så hade jag fått börja med att leta vikare, då är det bättre att välja någon som är beredd att ta sig an arbetet utan dröjsmål, mer än att avsluta en ev tidigare anställning.

Mina anställda har mycket bra villkor utan att kräva en massa långledigheter. Det är så jag vill ha det.

Men vilken tur för dig då, grattis.
  • Anonym (z)
    Core skrev 2025-11-08 08:52:25 följande:

Håller med, bra skrivet.
  • Anonym (S)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-08 13:26:52 följande:
    Har jag påstått att det är dåligt?
    Men, vi kanske hade tänkt resa utomlands vilket nu inte går på grund av vissa egoister.

Jag hade inte tänkt kommentera mer men kände att detta var viktigt att klargöra.  Och med det sagt tackar jag för mig. 
    Nu får du ju det att låta som att långledigt över jul är en rättighet som du nu går miste om.
    Men det är ju inte sant. Du har ingen lagstadgad rätt till dessa mellandagar.
    Semesterlagen ger dig rätt till sammanhållen ledighet under sommaren men inte övrig tid.
Svar på tråden Julledigt? Nä.