• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 07:35:35 följande:
    Passa så du inte får DO på dig. 
    Diskriminera för att man anställer äldre personer? Hur tänker du nu?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-06 12:53:33 följande:
    Ett litet tillägg.

Jag tycker det är väldigt märkligt det här med att klumpa ihop barn på tillfälliga förskolor över sommar- och julstängt. Särskilt när det är så viktigt med inskolningen om du ska på ny förskola på grund av andra omständigheter. Det rimliga vore väl att förskolor, precis som övrig samhällsnytta hade personal på plats om än i mindre skala alla dagar som inte är röda dagar. Vid jul och över industrisemestern tror jag att man kan förvänta sig färre barn så att en mindre personalstyrka skulle klara av det.
    Det tycker inte jag är särskilt märkligt. Att ha en förskola öppen med en matbespisning/personal, en lokal som ska städas osv.
    Jämfört med att ha öppet fler ställen med färre barn. Högre overhead om du gör så. 

Sant det du skriver om inskolning mm men det är sällan som barnen inte har en enda kamrat med sig från en annan förskola eller där all personal är okänd för dem.  Där de vare sig känner ett barn eller en personal. Och alla barn är inte jättesmå och lika känsliga för den sortens förändringar som en ettåring kan vara (om du skolar in vid ett år).
  • Anonym (w)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-06 13:07:12 följande:
    Det tycker inte jag är särskilt märkligt. Att ha en förskola öppen med en matbespisning/personal, en lokal som ska städas osv.
    Jämfört med att ha öppet fler ställen med färre barn. Högre overhead om du gör så. 

Sant det du skriver om inskolning mm men det är sällan som barnen inte har en enda kamrat med sig från en annan förskola eller där all personal är okänd för dem.  Där de vare sig känner ett barn eller en personal. Och alla barn är inte jättesmå och lika känsliga för den sortens förändringar som en ettåring kan vara (om du skolar in vid ett år).
    Jag förstår hur du tänker, men håller inte riktigt med. Ofta vill inte föräldrar ha sina barn på tillfälliga förskolor, så de få gånger mitt barn behövt vara där har hon varken känt till lokal, personal eller något av de andra barnen. Här i vår kommun får i alla fall förskolorna maten utkörd från ett centralkök och serveras av pedagogerna så det krävs ingen extra personal för det. Det är städet i så fall som blir extra, till förmån för barnens trygghet.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-06 13:23:17 följande:
    Jag förstår hur du tänker, men håller inte riktigt med. Ofta vill inte föräldrar ha sina barn på tillfälliga förskolor, så de få gånger mitt barn behövt vara där har hon varken känt till lokal, personal eller något av de andra barnen. Här i vår kommun får i alla fall förskolorna maten utkörd från ett centralkök och serveras av pedagogerna så det krävs ingen extra personal för det. Det är städet i så fall som blir extra, till förmån för barnens trygghet.
    Man behöver inte hålla med
    Mina barn har inte heller "gillat" att gå dessa dagar på förskolan men under alla våra 11-12 år inom förskola så har det hänt en handfull gånger och då har det varit befogat. Det har funkat. För att det har måst bli så.
  • molly50
    Kammen320 skrev 2025-11-06 12:16:39 följande:
    Det handlar ju också om att många förskolor har stängt under mellandagarna. Man kan få plats på nån annan flrskola, men då med personal barnen inte känner, och många andra barn dom inte känner. Min son skulle låsa sig totalt, sätta sig i ett hörn och vägra göra något i det läget. Så det är inte bara för att jävlas o vara egoistisk. Hade ordinarie förskola varit öppen hade det gått att jobba
    Om man inte är bortrest så tror jag det är lättare för många att jobba under mellandagarna.
    Är man två föräldrar så kan man dela på det.
    Min man är alltid ledig på röda dagar och även i mellandagarna (oftast) så i de fall jag blev tvungen att jobba så kunde han vara hemma med barnen.
    Och i de fall det inte gick så hade vi våra föräldrar som kunde ställa upp.
    Här brukade dock förskolan ha öppet under mellandagarna,men våra barn brukade inte behöva vara där då.
    Däremot så under röda dagar så vill väl många vara lediga.
    Så därför tycker jag det är fult att bara ta för givet att man inte vill eller behöver fira jul om man inte har små barn.
    Visst får man mer betalt under röda dagar. Men pengar är inte allt här i livet.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 07:35:35 följande:
    Passa så du inte får DO på dig. 
    Man får ju agera smart.
    Hittills har det gått alldeles utmärkt.

Äldre är redan diskriminerade så det räcker och blir över, dock inte hos mig. Äldre är avsevärt bättre att anställa på många sätt.

En barnproducerande ung kvinna? Dock aldrig att jag skulle anställa henne. Jag ber liksom inte om bekymmer.

Och skulle jag få DO på mig så är det ändå en bättre affär i längden än att anställa dem jag inte önskar ha i företaget.
  • Kammen320
    molly50 skrev 2025-11-06 13:53:06 följande:
    Om man inte är bortrest så tror jag det är lättare för många att jobba under mellandagarna.
    Är man två föräldrar så kan man dela på det.
    Min man är alltid ledig på röda dagar och även i mellandagarna (oftast) så i de fall jag blev tvungen att jobba så kunde han vara hemma med barnen.
    Och i de fall det inte gick så hade vi våra föräldrar som kunde ställa upp.
    Här brukade dock förskolan ha öppet under mellandagarna,men våra barn brukade inte behöva vara där då.
    Däremot så under röda dagar så vill väl många vara lediga.
    Så därför tycker jag det är fult att bara ta för givet att man inte vill eller behöver fira jul om man inte har små barn.
    Visst får man mer betalt under röda dagar. Men pengar är inte allt här i livet.
    Varken jag eller sambon jobbar röda dagar, så för oss är just det inget problem. Men i mellandagarna, och då har förskolan stängt. Vi brukar dela upp föräldraledigheten såklart så vi tar en vecka var. Men jobbar på samma företag, dock olika kontor. Mina föräldrar bor 70 mil bort och kan inte ta barnen, hans föräldrar är äldre. Låta barnen, särskilt sonen, gå till en förskola där han inte känner nån är inget alternativ för oss.
    Samma på sommaren har förskolan stängt v 27-30 då alla vill vara lediga. Så då delar vi upp semestern så att vi inte båda är lediga alla de veckorna. 4 veckors sammanhängande semester var länge sen man hade, man pusslar så mycket man kan så att det inte ska drabba kollegorna alltför mycket 
  • molly50
    Kammen320 skrev 2025-11-06 16:32:08 följande:
    Varken jag eller sambon jobbar röda dagar, så för oss är just det inget problem. Men i mellandagarna, och då har förskolan stängt. Vi brukar dela upp föräldraledigheten såklart så vi tar en vecka var. Men jobbar på samma företag, dock olika kontor. Mina föräldrar bor 70 mil bort och kan inte ta barnen, hans föräldrar är äldre. Låta barnen, särskilt sonen, gå till en förskola där han inte känner nån är inget alternativ för oss.
    Samma på sommaren har förskolan stängt v 27-30 då alla vill vara lediga. Så då delar vi upp semestern så att vi inte båda är lediga alla de veckorna. 4 veckors sammanhängande semester var länge sen man hade, man pusslar så mycket man kan så att det inte ska drabba kollegorna alltför mycket 
    Och det är väl lite det det handlar om. Att försöka pussla och samarbeta så att kollegorna inte ska drabbas så mycket.
    Problemet är att många småbarnsföräldrar inte tänker så utan utnyttjar sin rätt att ta ut FL istället för semester (eller i samband med semestern) och det faktum att alla chefer inte har koll på vad som gäller kring FL.
    De tar ingen hänsyn till att andra också kan vilja vara lediga på jul och andra helger och under sommaren.
    De tycker att deras kollegor kan vara lediga vid andra tillfällen när ingen annan vill vara ledig.
    Och det är det som jag tror att många stör sig på.
  • Anonym (M)
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-06 12:09:22 följande:
    Man får sköta det lite diskret, och aldrig ange skälet. Jag skulle själv aldrig anställa en kvinna i fruktsam ålder som inte redan har barn som är minst åtta år gamla (då vill hon mest troligt inte börja om med bebis), alternativt är ensamstående och som man kan tänka sig (på grund av utseendet eller annat) kommer att förbli ensamstående den fruktsamma perioden ut. (OK då föreligger fortfarande en liten risk att hon skaffar barn på klinik, men det är trots allt inte SÅ vanligt.)
    Och vad är med en kvinnas utseende som gör att gon kommer förbli ensamstående under den fruktsallad perioden?

Du vet man kan som ensamatående kvinna skaffa barn med en annan man utan att ingå ett förhållande. 

Och jo, det är betydligt vanligare idag att ensamstående skaffar själva via assisterad befruktning än det var förr. 

Och man kan också som kvinna vara fruktsam upp i 50 åren.... men jag antar att du bara anställer 55+ kvinnor, som enligt dig är fula och singlar. Jag hoppas att du en dag blir anmäld för diskriminering. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Oj) skrev 2025-11-06 12:58:10 följande:
    Diskriminera för att man anställer äldre personer? Hur tänker du nu?
    Nej, diskriminering för att man inte anställer yngre kvinnor som är i fruktsam ålder och har rätt kvalifikationer för jobbet. 
Svar på tråden Julledigt? Nä.