• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (C)
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-04 11:25:04 följande:
    Inte rätten till sammanhängande semester, men NÄR folk ska få ta sin sammanhängande semester.

Min erfarenhet är från vården, där hände detta vartenda år. De som då inte hade någon föräldraledighet att ta ut i juli - fick aldrig ledigt i juli, för någon måste ju vara på jobbet då. Vilket gjorde att många par fick fira semester var för sig, på grund av att mannen ofta arbetade på någon av ortens industrier, och där var det industrisemestern som gällde för alla (arbetsplatsen stängde i juli). 
    Japp, så blir det med nuvarande lagstiftning.
  • Anonym (Slappna av)

Du hade din chans när dina barn var små att ta ut extra ledighet och umgås med dina barn. Vi andra ska inte behöva känna skuld och strunta i våra småbarn bara för att du gjorde det. Vi som har småbarn hade inte tidigare barn och då var vi i samma situation som du är i nu. Vi kommer vara i samma situation som du när barnen är äldre. Slappna av. 

• Anonym (w)
    Anonym (Slappna av) skrev 2025-11-04 11:43:44 följande:

Du hade din chans när dina barn var små att ta ut extra ledighet och umgås med dina barn. Vi andra ska inte behöva känna skuld och strunta i våra småbarn bara för att du gjorde det. Vi som har småbarn hade inte tidigare barn och då var vi i samma situation som du är i nu. Vi kommer vara i samma situation som du när barnen är äldre. Slappna av. 

Och de som aldrig får barn, frivilligt eller ofrivilligt? Ska de alltid ta skitpassen? Aldrig få julledigt?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-04 11:25:04 följande:
    Inte rätten till sammanhängande semester, men NÄR folk ska få ta sin sammanhängande semester.

Min erfarenhet är från vården, där hände detta vartenda år. De som då inte hade någon föräldraledighet att ta ut i juli - fick aldrig ledigt i juli, för någon måste ju vara på jobbet då. Vilket gjorde att många par fick fira semester var för sig, på grund av att mannen ofta arbetade på någon av ortens industrier, och där var det industrisemestern som gällde för alla (arbetsplatsen stängde i juli). 
    Där skulle jag ju vilja veta om alla de personer som sökte (och fick beviljat) f-ledighet verkligen hade rätten på sin sida. Dvs om de hade dagar att ta ut och inte redan nyttjat sina tre perioder.
  • Anonym (C)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-04 11:59:24 följande:
    Där skulle jag ju vilja veta om alla de personer som sökte (och fick beviljat) f-ledighet verkligen hade rätten på sin sida. Dvs om de hade dagar att ta ut och inte redan nyttjat sina tre perioder.
    Kolla med arbetsgivaren. 
  • Anonym (Slappna av)
    Anonym (w) skrev 2025-11-04 11:55:53 följande:
    Och de som aldrig får barn, frivilligt eller ofrivilligt? Ska de alltid ta skitpassen? Aldrig få julledigt?
    De tar inte alltid skitpassen. Så du menar att alla barnlösa är de som varje år blir särbehandlade och för ta alla skitpass? Skulle inte tro det. Dessutom är denna grupp inte stor och på de flesta arbetsplatser kollar man på året innan och får turas om mellan kollegorna. 
  • Anonym (w)
    Anonym (Slappna av) skrev 2025-11-04 12:02:25 följande:
    De tar inte alltid skitpassen. Så du menar att alla barnlösa är de som varje år blir särbehandlade och för ta alla skitpass? Skulle inte tro det. Dessutom är denna grupp inte stor och på de flesta arbetsplatser kollar man på året innan och får turas om mellan kollegorna. 
    I så fall har du varit på bra arbetsplatser. Jag och många andra har tvärt om ganska dålig erfarenhet av att föräldralediga slänger in sina föräldradagar ett halvår innan varje högtid, varje lov, varje sommar och ag har ingen koll på att de kan neka dem om det är fler än tre perioder per år. Detta slutar i att när då de som inte har föräldradagar att lägga in blir nekade semester med motiveringen att verksamheten måste hållas igång.

När jag själv hade små barn tog jag självklart ut föräldraledighet också, men inte i den grad att det blev så att vissa kollegor inte fick en enda dag ledigt. I stora arbetsgrupper kanske det här är ett mindre problem, men i mindre grupper där många är i samma ålder är det faktiskt på riktigt ett problem.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (C) skrev 2025-11-04 12:01:38 följande:
    Kolla med arbetsgivaren. 
    Jag personligen har inte det problemet, däremot är det ett bra tips till TS. Fråga chefen och säkerställ att besluten är grundade.
    Ta stöd av facket vid behov.
    Man kanske inte blir så poppis men det vore kanske det bästa sättet att säkerställa efterlevnad av gällande lagar och avtal. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-04 12:08:26 följande:
    I så fall har du varit på bra arbetsplatser. Jag och många andra har tvärt om ganska dålig erfarenhet av att föräldralediga slänger in sina föräldradagar ett halvår innan varje högtid, varje lov, varje sommar och ag har ingen koll på att de kan neka dem om det är fler än tre perioder per år. Detta slutar i att när då de som inte har föräldradagar att lägga in blir nekade semester med motiveringen att verksamheten måste hållas igång.

När jag själv hade små barn tog jag självklart ut föräldraledighet också, men inte i den grad att det blev så att vissa kollegor inte fick en enda dag ledigt. I stora arbetsgrupper kanske det här är ett mindre problem, men i mindre grupper där många är i samma ålder är det faktiskt på riktigt ett problem.
    Fast här behöver man ju angripa problemet från rätt håll.
    Om inte chefer har koll på reglerna så tar man det vidare. 
    Upp till HR (som ska ansvara för chefernas kompetensnivå i dessa frågor OCH säkerställa att saker hanteras rätt ur fler aspekter, arbetsmiljö är en, arbetsrättsligt en annan). Och till facket! 
    Inte tyst acceptera att det "är som det är".
  • Anonym (C)

Alla arbetplatser har sina för och nackdelar. Men, man ska inte var rädd att rösta med fötterna. Blir det för fel så söka annat jobb.

Svar på tråden Julledigt? Nä.