• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (M)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-11-06 05:38:12 följande:

Jag förstår dig ts, hos oss har jag eliminerat detta problem genom att inte anställa en viss kategori av människor.

Den kategorin anställda är mest till  problem och problem vill jag inte ha.

Jag har arbetat  med sådana kollegor och vet precis hur de är, de tänker bara på sig själva och maxar ledigheter så mycket de bara kan. Och om inte det var nog så vill de gärna byta till sig bättre pass/dagar emellanåt. Då var det en fröjd att säga nej.

Så förstå att när jag väl fick makten att bestämma vilka som ska vara på företaget så såg jag till att slippa detta problem.

Passa så du inte får DO på dig. 
  • Anonym (Slappna av)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-06 05:18:04 följande:
    Fattar du dåligt?

Dagarna var inte i närheten av det antal som det är idag.
    Skulle man korpa till sig s mycket ledigt som det görs numera så hade man fått lämna ungen till dagmamma när den var runt halvåret.

Det fanns fördelar med den tidens föräldraförsäkring också, då fick man iallafall välja själv vilken förälder som skulle vara hemma. 

Det är nog du som fattar dåligt som inte förstår fakta. 1980 fick man1 års dagar i föräldraledighet. 1989 fick man 3 månader extra på lägsta nivå. Det är exakt lika många dagar man hade 1989 som man får 2025 som föräldraledig. 

• Anonym (Slappna av)

Det TS inte fattar är att många idag väljer att inte ta ut dagarna och leva snålare för att dryga ut dagarna man får. Hade alla tagit ut 100% av pengarna per dag så hade jag som mamma bara kunnat vara hemma 6 månader med bebis och min man 6 månader. Precis som året 1980. Unga föräldrar är dock lite smartare idag verkar det som. 

• Anonym (Slappna av)

Och ja man kunde dryga ut dagarna även på 80-talet och på så vis förlänga föräldraledigheten. Dags att sluta gnälla nu? Du hade likadana förutsättningar på 80-talet men använde inte förutsättningarna. 

Ja, man kunde "dryga ut" föräldradagarna på 1980-talet, främst genom att dagarna kunde tas ut mer flexibelt under en längre tid efter barnets födelse, upp till barnets åttaårsdag (eller slutet av första skolåret)
    . Även om vissa enskilda dagar kunde ha en begränsning på fyra år, var det överlag möjligt att fördela ut de befintliga dagarna över en längre tidsperiod än vad som gällt tidigare. 
  • Anonym (Har också varit där)
    Anonym (Slappna av) skrev 2025-11-06 08:31:21 följande:

Det TS inte fattar är att många idag väljer att inte ta ut dagarna och leva snålare för att dryga ut dagarna man får. Hade alla tagit ut 100% av pengarna per dag så hade jag som mamma bara kunnat vara hemma 6 månader med bebis och min man 6 månader. Precis som året 1980. Unga föräldrar är dock lite smartare idag verkar det som. 

Detta fattar alla, men sedan är det en annan fråga om det är RÄTT att föräldraledigheten ska användas så? Tanken med mammaledigheten (som senare döptes om till föräldraledigheten) var ju att mammor inte skulle behöva lämna bort sina småbebisar till någon annan, och gå tillbaka till jobbet direkt när sjukskrivningen efter förlossningen upphört. Detta att man ska kunna "spara dagar" är ingen självklarhet och skapar mest problem på arbetsplatserna.

Men nu har i alla fall barnets maxålder stramats åt rejält, nu är det fyra år (rätta mig om jag har fel?). Förr var det längre åtta år, och det gjorde att mammor som kunde "spara dagar" för att maken var högavlönad, kunde make a nuisance of themselves på arbetsplatsen varje år i över tio år (om de hade flera barn), och ALLTID säkra upp hela industrisemestern och hela jullovet för sig själva. 
  • Anonym (Har också varit där)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 07:35:35 följande:
    Passa så du inte får DO på dig. 
    Man får sköta det lite diskret, och aldrig ange skälet. Jag skulle själv aldrig anställa en kvinna i fruktsam ålder som inte redan har barn som är minst åtta år gamla (då vill hon mest troligt inte börja om med bebis), alternativt är ensamstående och som man kan tänka sig (på grund av utseendet eller annat) kommer att förbli ensamstående den fruktsamma perioden ut. (OK då föreligger fortfarande en liten risk att hon skaffar barn på klinik, men det är trots allt inte SÅ vanligt.)
  • Kammen320
    Anonym (w) skrev 2025-11-04 09:58:42 följande:
    Men även om man inte har barn kan man ju ha familj som man vill träffa? Barnbarn? Föräldrar som man inte vill ska sitta ensamma på jul? Samhället har blivit så förbannat egoistiskt och då särskilt småbarnsföräldrar. Har du ett jobb där du kan vara schemalagd på röda dagar osv har du ju själv valt det. Du kanske istället får många andra dagar, ex vardagar eller långhelger där du får vara med ditt barn.
    Det handlar ju också om att många förskolor har stängt under mellandagarna. Man kan få plats på nån annan flrskola, men då med personal barnen inte känner, och många andra barn dom inte känner. Min son skulle låsa sig totalt, sätta sig i ett hörn och vägra göra något i det läget. Så det är inte bara för att jävlas o vara egoistisk. Hade ordinarie förskola varit öppen hade det gått att jobba
  • Anonym (w)
    Kammen320 skrev 2025-11-06 12:16:39 följande:
    Det handlar ju också om att många förskolor har stängt under mellandagarna. Man kan få plats på nån annan flrskola, men då med personal barnen inte känner, och många andra barn dom inte känner. Min son skulle låsa sig totalt, sätta sig i ett hörn och vägra göra något i det läget. Så det är inte bara för att jävlas o vara egoistisk. Hade ordinarie förskola varit öppen hade det gått att jobba
    Ofta är man ju två föräldrar som kan dela på ansvaret. Kan man så kanske ta hälften var för att hjälpa en kollega? Det har funkat i alla år för oss även fast vi är skilda och har varannan vecka. Man kanske har mor- eller farföräldrar/syskon som kan ta någon av dagarna? Många gånger har man kanske också fler barn så föräldrarna tar ut på varsitt barn.

Temat här är "hjälpas åt". Ingen grupp är viktigare än någon annan och de allra flesta har gjort sina livsval alldeles själva (barn/inte barn, flytta till annan stad än där föräldrar bor, jobb med skift/röda dagar osv) och kan inte förvänta sig att alla kollegor ska ta hänsyn till det.

Sen finns det såklart enstaka fall som inte går att lösa på annat sätt. Är man då ärlig och säger som det är, "jag har försökt lösa men det gick inte", tror jag att kollegor är mer förstående än inför "jag har rätt till det här för föräldraledighet kan inte nekas"...
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-06 12:05:45 följande:
    Detta fattar alla, men sedan är det en annan fråga om det är RÄTT att föräldraledigheten ska användas så? Tanken med mammaledigheten (som senare döptes om till föräldraledigheten) var ju att mammor inte skulle behöva lämna bort sina småbebisar till någon annan, och gå tillbaka till jobbet direkt när sjukskrivningen efter förlossningen upphört. Detta att man ska kunna "spara dagar" är ingen självklarhet och skapar mest problem på arbetsplatserna.

Men nu har i alla fall barnets maxålder stramats åt rejält, nu är det fyra år (rätta mig om jag har fel?). Förr var det längre åtta år, och det gjorde att mammor som kunde "spara dagar" för att maken var högavlönad, kunde make a nuisance of themselves på arbetsplatsen varje år i över tio år (om de hade flera barn), och ALLTID säkra upp hela industrisemestern och hela jullovet för sig själva. 
    Det stämmer sådär.
    Vid fyra års ålder får du ha 96 dagar kvar totalt mellan föräldrarna. Och kan vara en mix av lägstanivå och SGI-dagar.
    Så 96 dagar finns kvar att fördela tills barnet fyller 12 eller avslutar åk 5 i grundskolan. Inte så många per år om man är två alltså.
    Och definitivt inte för att täcka lov, somrar, julledighet och planeringsdagar om man följer lagen som dels säger att du ska ta ut fp för att kunna ta ut ledighet hel dag. Och dels att du bara får ta tre perioder per år.
    Har du tagit några dagar runt trettonhelgen, påsklov och en dags ledigt för skolavslutning så har du inte fler tillfällen sen. 

För att gå ner i tid, dvs arbetstidsförkortning utan att ta ut föräldrapenning, är det fortfarande åtta år som gäller. 

Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare

3 §   Det finns följande former av föräldraledighet:
       1. Hel ledighet för en arbetstagare i samband med barnets födelse och för amning (mammaledighet, 4 § ).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet har blivit 18 månader eller för tid därefter under förutsättning att föräldern då får hel föräldrapenning samt hel ledighet för en arbetstagare som utan att vara förälder får hel föräldrapenning (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 § ).
       3. Ledighet för en förälder eller annan arbetstagare i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern eller arbetstagaren får tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 § ).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 § ).
       5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 § ).
       6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 § ).
  • Anonym (w)
    Anonym (w) skrev 2025-11-06 12:31:45 följande:
    Ofta är man ju två föräldrar som kan dela på ansvaret. Kan man så kanske ta hälften var för att hjälpa en kollega? Det har funkat i alla år för oss även fast vi är skilda och har varannan vecka. Man kanske har mor- eller farföräldrar/syskon som kan ta någon av dagarna? Många gånger har man kanske också fler barn så föräldrarna tar ut på varsitt barn.

Temat här är "hjälpas åt". Ingen grupp är viktigare än någon annan och de allra flesta har gjort sina livsval alldeles själva (barn/inte barn, flytta till annan stad än där föräldrar bor, jobb med skift/röda dagar osv) och kan inte förvänta sig att alla kollegor ska ta hänsyn till det.

Sen finns det såklart enstaka fall som inte går att lösa på annat sätt. Är man då ärlig och säger som det är, "jag har försökt lösa men det gick inte", tror jag att kollegor är mer förstående än inför "jag har rätt till det här för föräldraledighet kan inte nekas"...
    Ett litet tillägg.

Jag tycker det är väldigt märkligt det här med att klumpa ihop barn på tillfälliga förskolor över sommar- och julstängt. Särskilt när det är så viktigt med inskolningen om du ska på ny förskola på grund av andra omständigheter. Det rimliga vore väl att förskolor, precis som övrig samhällsnytta hade personal på plats om än i mindre skala alla dagar som inte är röda dagar. Vid jul och över industrisemestern tror jag att man kan förvänta sig färre barn så att en mindre personalstyrka skulle klara av det.
Svar på tråden Julledigt? Nä.