• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (H)

Man jobbar varannan jul, om det är möjligt. Det behöver ju finnas någon som tar barnen när förskolan är stäng. Om förskolan är öppen eller om det finns andra som kan ta barnen så turas man om att jobba. Jag vet flera ensamstående som tänker likadant.
    Själv hade jag en förälder som arbetade inom vården och jobbade 2/3 jular ungefär. De funkade utmärkt för vi hade en förälder till. Dessutom jobbar man ju inte HELA julafton utan bara 8 timmar. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (H) skrev 2025-11-05 09:58:45 följande:

Man jobbar varannan jul, om det är möjligt. Det behöver ju finnas någon som tar barnen när förskolan är stäng. Om förskolan är öppen eller om det finns andra som kan ta barnen så turas man om att jobba. Jag vet flera ensamstående som tänker likadant.
    Själv hade jag en förälder som arbetade inom vården och jobbade 2/3 jular ungefär. De funkade utmärkt för vi hade en förälder till. Dessutom jobbar man ju inte HELA julafton utan bara 8 timmar. 

Vissa gör det. Min man är inom räddningstjänsten och arbetar dygn på julafton i år. Men det är en bransch där man inte håller på så, det skulle aldrig funka. Vi har fp kvar att ta ut på yngsta barnet men det är kutym att inte smacka på med FL över helgerna.

Jag har skilda föräldrar så julen är mer än bara julafton för oss och har alltid varit. Det har vi försökt anamma i familjen också. Det är inte mer "värt" för farföräldrarna som vi träffar på själva julafton jämfört med min mamma som vi kanske inte kan träffa förrän den 27e. Nu blir det ett lugnare firande på julafton utan pappa i år.  Inga konstigheter för oss. 
  • molly50
    Core skrev 2025-11-04 23:24:50 följande:
    Låt mig dra en klyscha. Du är din egen lyckas smed

Jag kan börja med att påpeka att jag inte längre har småbarn, men jag hade för ett gäng år sedan och har en av dom som tog föräldraledigt som det passade mig.

Grejen är att du får det att låta som att de småbarnsföräldrar du jobbar med är skyldig dig något, att de ska avstå från att vara hemma med familjen bara för att du stått och ruttnat på samma jobb i flera decennier? Newsflash, dom är inte skyldiga dig ett skit. Du kanske har varit skyldig dig själv ett karriärbyte sedan länge, men tagit minsta motståndets väg istället? Inte deras fel.

Jag var less på mitt jobb, bland annat pga bristande flexibilitet i ledighet och fasta arbetstider jag inte trivdes med. Om du tänker efter, vad tror du att jag gjorde?

Ta ansvar för ditt eget liv, lägg inte dina misslyckanden och din bitterhet i någon annans väska, den bördan får du själv bära.

Man kan ju resonera på samma sätt när det gäller småbarnsföräldrar. Att de är sin egen lyckas smed.
    Om man vill vara ledig varje jul så får man kanske fundera på att byta till ett jobb som inte innebär att man måste jobba storhelger.
    Man kan inte bara kallt förvänta sig att alla ska ställa upp och jobba bara för att man själv vill vara ledig för att man har små barn.
    Mina barn är inte heller små längre. Men när de var små så förstod de om jag var tvungen att jobba t ex en jul.
    De hade ju andra i familjen att fira med också. Och jag var ju inte borta hela dagen.
    Och även om man inte har småbarn så kan man ju vilja fira jul med familjen ändå. Man har kanske äldre släktingar som man kanske inte får så många fler chanser att fira med. Eller släktingar som bor längre bort som man vill fira med.
    Det är inte bara småbarnsföräldrar som vill fira jul.
    Och nej,det är inte småbarnsföräldrarnas fel att cheferna kanske inte har koll på vad som gäller kring FL.
    Men det är trots allt de som utnyttjar att cheferna inte har koll och därför är det de som kollegorna blir irriterade på.
    TS skulle kanske ta upp problemet med facket.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-05 07:57:19 följande:
    Var återfinns majoriteten av kvinnorna då tänker du? I vilka sektorer?
    Jag håller fortfarande inte med dig. 
    Du behöver absolut inte hålla med mig. 
  • Anonym (z)

Jag kan börja med att påpeka att jag inte längre har småbarn, men jag hade för ett gäng år sedan och har en av dom som tog föräldraledigt som det passade mig.

Grejen är att du får det att låta som att de småbarnsföräldrar du jobbar med är skyldig dig något, att de ska avstå från att vara hemma med familjen bara för att du stått och ruttnat på samma jobb i flera decennier? Newsflash, dom är inte skyldiga dig ett skit. Du kanske har varit skyldig dig själv ett karriärbyte sedan länge, men tagit minsta motståndets väg istället? Inte deras fel.

Jag var less på mitt jobb, bland annat pga bristande flexibilitet i ledighet och fasta arbetstider jag inte trivdes med. Om du tänker efter, vad tror du att jag gjorde?

Ta ansvar för ditt eget liv, lägg inte dina misslyckanden och din bitterhet i någon annans väska, den bördan får du själv bära.

Bra skrivet.
  • Anonym (Har också varit där)

Jaha? Och hur skulle det gå om alla skulle följa ditt råd och sluta arbeta i vården? Ska du ta hand om dina gamla föräldrar hemma hos dig då, när det blir dags? Och hur går det i så fall med din fantastiska karriär?
  • Anonym (Framtiden)
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-05 15:33:32 följande:
    Jaha? Och hur skulle det gå om alla skulle följa ditt råd och sluta arbeta i vården? Ska du ta hand om dina gamla föräldrar hemma hos dig då, när det blir dags? Och hur går det i så fall med din fantastiska karriär?
    nurse.org/articles/nurse-robots/
  • Anonym (Utarbetad)
    Anonym (Slappna av) skrev 2025-11-04 19:26:56 följande:
    Texten bevisar att du hade möjlighet att göra exakt likadant då som föräldralediga gör idag. Man kunde dela upp dagarna då också. Att du inte gjorde det är en annan sak. 
    Fattar du dåligt?

Dagarna var inte i närheten av det antal som det är idag.
    Skulle man korpa till sig s mycket ledigt som det görs numera så hade man fått lämna ungen till dagmamma när den var runt halvåret.

Det fanns fördelar med den tidens föräldraförsäkring också, då fick man iallafall välja själv vilken förälder som skulle vara hemma. 
  • Anonym (Utarbetad)

Jag vill inte byta jobb, tror du att jag stannat i decennier om jag vantrivdes?
    Det har inte heller alltid varit så här illa som det är nu.

Det blev så här när det började anställas yngre när folk gick i pension. Innan, då vi var "det gamla gänget" så existerade inte detta problem. Och vi som är kvar är jävligt less på de nya.

Nåja, fem jular till sedan tackar jag för mig. Det ska bli jävligt skönt.
  • Anonym (Teamis)

Jag förstår dig ts, hos oss har jag eliminerat detta problem genom att inte anställa en viss kategori av människor.

Den kategorin anställda är mest till  problem och problem vill jag inte ha.

Jag har arbetat  med sådana kollegor och vet precis hur de är, de tänker bara på sig själva och maxar ledigheter så mycket de bara kan. Och om inte det var nog så vill de gärna byta till sig bättre pass/dagar emellanåt. Då var det en fröjd att säga nej.

Så förstå att när jag väl fick makten att bestämma vilka som ska vara på företaget så såg jag till att slippa detta problem.

Svar på tråden Julledigt? Nä.