Core skrev 2025-11-04 23:24:50 följande:
Låt mig dra en klyscha. Du är din egen lyckas smed
Jag kan börja med att påpeka att jag inte längre har småbarn, men jag hade för ett gäng år sedan och har en av dom som tog föräldraledigt som det passade mig.
Grejen är att du får det att låta som att de småbarnsföräldrar du jobbar med är skyldig dig något, att de ska avstå från att vara hemma med familjen bara för att du stått och ruttnat på samma jobb i flera decennier? Newsflash, dom är inte skyldiga dig ett skit. Du kanske har varit skyldig dig själv ett karriärbyte sedan länge, men tagit minsta motståndets väg istället? Inte deras fel.
Jag var less på mitt jobb, bland annat pga bristande flexibilitet i ledighet och fasta arbetstider jag inte trivdes med. Om du tänker efter, vad tror du att jag gjorde?
Ta ansvar för ditt eget liv, lägg inte dina misslyckanden och din bitterhet i någon annans väska, den bördan får du själv bära.
Man kan ju resonera på samma sätt när det gäller småbarnsföräldrar. Att de är sin egen lyckas smed.
Om man vill vara ledig varje jul så får man kanske fundera på att byta till ett jobb som inte innebär att man måste jobba storhelger.
Man kan inte bara kallt förvänta sig att alla ska ställa upp och jobba bara för att man själv vill vara ledig för att man har små barn.
Mina barn är inte heller små längre. Men när de var små så förstod de om jag var tvungen att jobba t ex en jul.
De hade ju andra i familjen att fira med också. Och jag var ju inte borta hela dagen.
Och även om man inte har småbarn så kan man ju vilja fira jul med familjen ändå. Man har kanske äldre släktingar som man kanske inte får så många fler chanser att fira med. Eller släktingar som bor längre bort som man vill fira med.
Det är inte bara småbarnsföräldrar som vill fira jul.
Och nej,det är inte småbarnsföräldrarnas fel att cheferna kanske inte har koll på vad som gäller kring FL.
Men det är trots allt de som utnyttjar att cheferna inte har koll och därför är det de som kollegorna blir irriterade på.
TS skulle kanske ta upp problemet med facket.