• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 18:38:19 följande:
    Nej, diskriminering för att man inte anställer yngre kvinnor som är i fruktsam ålder och har rätt kvalifikationer för jobbet. 
    Det går att komma runt så länge det finns en äldre kandidat med liknande kvalifikationer.
    Annars omfördelar jag internt och ser till att det rullar på, även om jag själv får hoppa in emellanåt.

Sedan efter ett tag kan jag kontakta personer som mer överensstämmer med mina krav.

Kvinnor i fruktsam ålder är bara problem. Stora problem för både mig och resten av staben samt kringpersonal.
  • Anonym (M)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-11-06 19:09:39 följande:
    Det går att komma runt så länge det finns en äldre kandidat med liknande kvalifikationer.
    Annars omfördelar jag internt och ser till att det rullar på, även om jag själv får hoppa in emellanåt.

Sedan efter ett tag kan jag kontakta personer som mer överensstämmer med mina krav.

Kvinnor i fruktsam ålder är bara problem. Stora problem för både mig och resten av staben samt kringpersonal.
    Då risken stor du anmäls. 

Vad är för problem som kvinnor i fruktsam ålder har? 

Btw, kvinnor i klimakteriet är ännu mera problem, som kan ställa till rejäla problem för dig som arbetsgivare. Men det är du tydligen beredd att ta. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 19:45:10 följande:
    Då risken stor du anmäls. 

Vad är för problem som kvinnor i fruktsam ålder har? 

Btw, kvinnor i klimakteriet är ännu mera problem, som kan ställa till rejäla problem för dig som arbetsgivare. Men det är du tydligen beredd att ta. 
    Anmäls det så anmäls det. Läs det jag skrivit tidigare.

Beträffande kvinnor i 50-årsåldern och äldre har det aldrig varit något problem. Vad menar du skulle vara det "rejäla probem" du antyder som jag aldrig stött på?
  • Anonym (M)
    Anonym (Teamis) skrev 2025-11-06 20:57:27 följande:
    Anmäls det så anmäls det. Läs det jag skrivit tidigare.

Beträffande kvinnor i 50-årsåldern och äldre har det aldrig varit något problem. Vad menar du skulle vara det "rejäla probem" du antyder som jag aldrig stött på?
    Hört talas om klimakteriet? 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 21:56:39 följande:
    Hört talas om klimakteriet? 
    Jadå, har själv genomgått det också.
    Innebar inga större problem och absolut inget som gick ut över arbetet.

Inget som heller tvingar fram en massa krav på ledighet som drabbar kollegor.
  • Anonym (w)
    Kammen320 skrev 2025-11-06 16:32:08 följande:
    Varken jag eller sambon jobbar röda dagar, så för oss är just det inget problem. Men i mellandagarna, och då har förskolan stängt. Vi brukar dela upp föräldraledigheten såklart så vi tar en vecka var. Men jobbar på samma företag, dock olika kontor. Mina föräldrar bor 70 mil bort och kan inte ta barnen, hans föräldrar är äldre. Låta barnen, särskilt sonen, gå till en förskola där han inte känner nån är inget alternativ för oss.
    Samma på sommaren har förskolan stängt v 27-30 då alla vill vara lediga. Så då delar vi upp semestern så att vi inte båda är lediga alla de veckorna. 4 veckors sammanhängande semester var länge sen man hade, man pusslar så mycket man kan så att det inte ska drabba kollegorna alltför mycket 
    Det här är ett fint exempel på hur man vill att det ska funka. Ibland har man inget val, men om man visar att man försöker ta hänsyn till kollegorna brukar de ju också bli villigare att hjälpa till så blir det ganska bra för alla. 
  • klyban
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-04 05:27:00 följande:
    Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

DU får trösta dig med att dom kommer till din punkt och inte heller får ledigt på jul.

Enda tråkiga är väl att du inte fick den chansen som finns idag att vara ledig på julen.

Personligen tycker jag det är helt okey de får ledigt på julen, för vet att de inte fått det först och sen efter så blir det samma.
    Och kanske man istället kan ta ledigt till nyår som kompensation.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (w)
    klyban skrev 2025-11-07 10:21:39 följande:

DU får trösta dig med att dom kommer till din punkt och inte heller får ledigt på jul.

Enda tråkiga är väl att du inte fick den chansen som finns idag att vara ledig på julen.

Personligen tycker jag det är helt okey de får ledigt på julen, för vet att de inte fått det först och sen efter så blir det samma.
    Och kanske man istället kan ta ledigt till nyår som kompensation.

Tyvärr brukar de här föräldraledighetsegoisterna smacka på från ett par innan jul till efter trettonhelgen så det brukar inte vara ett alternativ...
  • klyban
    Anonym (w) skrev 2025-11-07 11:03:05 följande:
    Tyvärr brukar de här föräldraledighetsegoisterna smacka på från ett par innan jul till efter trettonhelgen så det brukar inte vara ett alternativ...

Min erfarenhet med detta är att det är enklare med nyår och få ledigt, eller ja, sambon då.

En annan behöver bara ta vissa år ett par dagar ledigt, och är ledigt hela julen över nyår och helgerna efter nyår.
    Men vissa år behövs det rätt många dagar för detta, men skönt att få så lång ledighet och med så lite semesterdagar bort och dom åren det är som mest fördelaktigt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Grinchen)

Givetvis är det väldigt tråkigt att vara drabbad av att andra tänker på sig själva, men man kan knappast klandra föräldrarna för att de prioriterar sitt familjeliv. Det är så det ska vara, tycker jag! Jättebra att man kan ta tillvara på de lagar som finns för att främja en god balans mellan arbete och familj. 

Däremot tycker jag att det är din arbetsgivares förbannade ansvar att förebygga denna typ av orättvisa. Det är inte rimligt att man som barnfri aldrig ska få vara ledig när man vill. Då får man säkra upp genom att antingen anpass verksamheten eller ta in vikarier. 

Du riktar agget fel. Det är arbetsgivaren som ska ha skit. 

Svar på tråden Julledigt? Nä.