• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (w)
    Anonym (Stella) skrev 2025-11-12 10:08:35 följande:
    Hur väl tror du samhället skulle fungera om det endast var barnlösa som arbetade skiftjobb? 
    Jag tänker att det inte skulle bli så stor skillnad eftersom de som inte vill jobba obekväma tider/helgdagar tar ledigt eller byter pass så de jobbar "vanliga" tider ändå och barnlösa eller de som fattat att har man ett sånt jobb så får man ställa upp och delar solidariskt på jobbiga pass också.

Det handlar ju inte om alla som har barn som vägrar jobba en enda obekväm dag, men de som absolut inte vill jobba en röd dag, vill vara ledig alla klämdagar, ha 10 veckors semester och helst inte schemaläggs helger kanske kan välja jobb där det passar bättre och inte drabbar andra i lika stor utsträckning.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-12 10:32:53 följande:
    Jag tänker att det inte skulle bli så stor skillnad eftersom de som inte vill jobba obekväma tider/helgdagar tar ledigt eller byter pass så de jobbar "vanliga" tider ändå och barnlösa eller de som fattat att har man ett sånt jobb så får man ställa upp och delar solidariskt på jobbiga pass också.

Det handlar ju inte om alla som har barn som vägrar jobba en enda obekväm dag, men de som absolut inte vill jobba en röd dag, vill vara ledig alla klämdagar, ha 10 veckors semester och helst inte schemaläggs helger kanske kan välja jobb där det passar bättre och inte drabbar andra i lika stor utsträckning.
    Håller kanske med om vissa delar men inte alla.
    Som gift med en man som arbetar skift så har vi också sett väldigt många fördelar av det. Han har lediga dagar mitt i veckan. Han jobbar nätter = frigör ledig tid dagtid (behöver inte omsorg/fritids de dagarna). Han kan byta med folk.
    Om han är schemalagd tisdag + torsdag och vi har ett läkarbesök med något av barnen på tisdagen så kan han i 99% av fallen byta med en kollega och köra måndag + onsdag istället. Så funkar det inte för mig som alltid jobbar må-fre, mina kollegor har ju samma schema
    Och att han jobbar helger - det är så det är bara.

Det känns som att det är främst kring sommaren och så jul-och nyårshelgerna där det skär sig i vissa verksamheter. Mycket (har vi konstaterat känns det som?) pga dålig arbetsrättslig kompetens i chefsledet.
  • molly50
    Agda90 skrev 2025-11-12 09:30:18 följande:
    Om chef, hr och facket inte agerar då finns det annst man kan göra. Men det krävs att man engagerar sig och glr jobbet. 
    I korta drag om f-ledigheten är beviljad på felakriga grunder och nan inte får gehör his chef, hr eller lokala facket:
    1. Tar kontakt med fscket centralt
    2. Arbetsmiljöberker
    3. DO för det kan räknas som diskriminering.

Har ni gjort det? Dragit frågan till sin spets?

Det finns saker att göra även om f-ledogheten tas ut på rätta grunder.
    Jag gjorde inte det,det ska erkännas. Men vet inte hur mina kollegor gjorde.
    Men det borde jag nog ha gjort.
  • Anonym (w)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-12 10:50:00 följande:
    Håller kanske med om vissa delar men inte alla.
    Som gift med en man som arbetar skift så har vi också sett väldigt många fördelar av det. Han har lediga dagar mitt i veckan. Han jobbar nätter = frigör ledig tid dagtid (behöver inte omsorg/fritids de dagarna). Han kan byta med folk.
    Om han är schemalagd tisdag + torsdag och vi har ett läkarbesök med något av barnen på tisdagen så kan han i 99% av fallen byta med en kollega och köra måndag + onsdag istället. Så funkar det inte för mig som alltid jobbar må-fre, mina kollegor har ju samma schema
    Och att han jobbar helger - det är så det är bara.

Det känns som att det är främst kring sommaren och så jul-och nyårshelgerna där det skär sig i vissa verksamheter. Mycket (har vi konstaterat känns det som?) pga dålig arbetsrättslig kompetens i chefsledet.
    Det är det jag menar, att för många funkar det bra även fast man är småbarnsförälder/har småbarnsföräldrar som kollegor. I såna här diskussioner blir det lätt fokus på den grupp det inte funkar med. Många småbarnsföräldrar skulle behöva se på saken på det sätt ni verkar göra och fokusera på det som är positivt istället. Jag har också ett dagtidsjobb mån-fre som dessutom jobbar mycket mot kunder. Ibland hade det varit skönt om man inte var schemalagd alla vardagar :)

Och ja, framför allt är det ju i chefsskapet det brister, men jag tycker även att man har ett ansvar som kollega att inte alltid gå över lik för att få sin vilja igenom utan att man jobbar som ett team och försöker hjälpa varandra. De föräldrar som lyfts i den här tråden som dåliga exempel skulle ha mycket att vinna på att ha en ödmjukare syn och då kanske också mötas med mer förståelse de gånger det verkligen blir viktigt att vara ledig. Jag personligen skulle vara mindre benägen att ex byta pass eller offra en ledig dag för någon som bara ser till sig själv och inte kan göra det tillbaka.
  • Anonym (BN)
    Anonym (C) skrev 2025-11-04 11:16:54 följande:
    Nej, FL slår inte ut rätten till sammanhängande sommarsemester. Skillanden är att fl väljer man själv när. Sommarsemester bestämmer ag när.

Så har man ett antal som tar FL midsommar till mitten av augusti så kan ag lägga ut övriga fyra veckor i juni och fyra veckor i augusti och på så sätt få ihop schemat.

Vid jul är det en annan sak då det inte finns något rätt till julsemester.

Sen måste ansökan komma komma ett antal månader innan så det finns möjlighet att anpassa verksamhet, leta vikarier, muta anställda.

Sen finns det kollektivavtal och annat som har undantag kring detta.
    Det finns inte bara enkla jobb utan krav på utbildning och erfarenhet så någon arbetslös person kan bara hoppa in som vikarie...
  • Anonym (Alexandra)
    molly50 skrev 2025-11-12 12:50:30 följande:
    Jag gjorde inte det,det ska erkännas. Men vet inte hur mina kollegor gjorde.
    Men det borde jag nog ha gjort.
    Ja, självklart borde du ha gjort det istället för att ts ut det på småbarnsföräldrarna. Det är ju chefen som gjort fel om hen inte har koll, och det är där irritationen bör vara.

Men ja, jag fattar ju att det är enklare att gnälla på fl om småbarnsföräldrar, så inte konstigt att du gör sånt istället.
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-14 21:07:43 följande:
    Ja, självklart borde du ha gjort det istället för att ts ut det på småbarnsföräldrarna. Det är ju chefen som gjort fel om hen inte har koll, och det är där irritationen bör vara.

Men ja, jag fattar ju att det är enklare att gnälla på fl om småbarnsföräldrar, så inte konstigt att du gör sånt istället.
    Om du hade läst mina kommentarer så hade du sett att jag har gjort det.
    Men eftersom alla inte har så bra koll på FL så var det FL som trumfade annan ledighet.
    Och jag tycker,ärligt talat,att man kan få gnälla av sig om småbarnsföräldrar som utnyttjar detta,medvetna om att cheferna inte har koll.
  • Anonym (Alexandra)
    molly50 skrev 2025-11-15 18:39:06 följande:
    Men eftersom alla inte har så bra koll på FL så var det FL som trumfade annan ledighet.
    Och jag tycker,ärligt talat,att man kan få gnälla av sig om småbarnsföräldrar som utnyttjar detta,medvetna om att cheferna inte har koll.
    Nej, alltså, helt ärligt tycker jag inte att det är rimligt att gnälla på ens kollega om det är chefen som brister. Jag tycker faktiskt att ett sånt beteende är ganska patetiskt. Lägg skulden där den hör hemma istället. 

Din kollega är inte skyldig att vika ut och in på sig själv för att du ska få ledigt på jul. Det är enbart chefens ansvar att hålla koll på regler kring ledighet och bestämma vem som får ledigt och när.
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-17 19:14:42 följande:
    Nej, alltså, helt ärligt tycker jag inte att det är rimligt att gnälla på ens kollega om det är chefen som brister. Jag tycker faktiskt att ett sånt beteende är ganska patetiskt. Lägg skulden där den hör hemma istället. 

Din kollega är inte skyldig att vika ut och in på sig själv för att du ska få ledigt på jul. Det är enbart chefens ansvar att hålla koll på regler kring ledighet och bestämma vem som får ledigt och när.
    Nu syftar jag på de som medvetet utnyttjar att cheferna har dålig koll. För de finns,tro mig.
    Och jag har ingenstans skrivit att mina kollegor ska vika in och ut på sig själva för att jag ska slippa jobba under jul.
    Men det gäller ju även de som har småbarn. Andra ska inte behöva vända in och ut på sig själva för att småbarnsföräldrar ska slippa jobba under jul.
    Vad är fel med att försöka samarbeta och hjälpas åt så att det blir så bra som möjligt för alla?
    Och kanske framförallt,vad är det som är så patetiskt med att ha den åsikten?
  • Agda90
    molly50 skrev 2025-11-15 18:39:06 följande:
    Borde det inte vara cheferna man ska gnälla över som inte har koll?
    De är ju ansvariga och att ha koll ingår i deras arbete. 
Svar på tråden Julledigt? Nä.