• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • molly50
    Agda90 skrev 2025-11-11 10:10:56 följande:
    Men istället för att sura påmsin kammare för att chefen inte kan regelverk och lagar så får man agera! Gå till HR eller kontakta facket. Att sitta och gnälla löser ingq problem!
    Och det tror du inte att många av oss har gjort?
  • Anonym (Utarbetad)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-11-11 08:51:12 följande:

Sen finns det ju en sak till som ingen tagit upp men som vi sett i år för första gången i vår verksamhet och det är att man kan ta ut föräldraledigt för andras barn. Så vi har en farmor som fått dagar överförda till sig och därmed har laglig rätt att vara föräldraledig över jul.

Wow, det visste jag inte.
    Det var bra information, ska prata med min son och hans fru om detta!

Skulle inte kommentera mera men detta var värt en avslutande, extra, kommentar.

Tack!
  • Anonym (Alexandra)
    molly50 skrev 2025-11-10 23:07:12 följande:
    Nej,det är det inte. Men sen finns ju de som utnyttjar det faktum att cheferna inte har koll och slänger in om FL när de inte får ta ut semester.
    Och jag tror att det är det som många irriterar sig på.

Ja,men samma sak borde ju gälla ju småbarnsföräldrar då. Att vill man inte jobba röda dagar så får man söka ett jobb som inte har öppet sådana dagar.
    Men alla har kanske inte den möjligheten beroende på den utbildning man har osv.
    Eh, alltså självklart gäller det alla? Har inte sagt nåt annat. Oavsett vem man är, är man missnöjd får man försöka ändra situationen. Vill man inte riskera jobba på julen får man se över vilken typ av jobb man har. Har chef och HE ingen koll på reglerna får man klaga.

Men det blir bara otroligt larvigt att år efter år hata och gnälla på småbarnsföräldrar, och samtidigt inte göra ett skit för att förändra sin egen situation. Jag förstår verkligen att föräldrarna inte vill vara schysst, visa hänsyn och offra tid med barnen för att hjälpa Birgitta och Sture som bara sitter och gnäller och är bittra. Fy fan. Ta lite eget ansvar över era liv och inse att det inte är småbarnsföräldrarna som är boven.
  • molly50
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-11-11 15:31:57 följande:
    Eh, alltså självklart gäller det alla? Har inte sagt nåt annat. Oavsett vem man är, är man missnöjd får man försöka ändra situationen. Vill man inte riskera jobba på julen får man se över vilken typ av jobb man har. Har chef och HE ingen koll på reglerna får man klaga.

Men det blir bara otroligt larvigt att år efter år hata och gnälla på småbarnsföräldrar, och samtidigt inte göra ett skit för att förändra sin egen situation. Jag förstår verkligen att föräldrarna inte vill vara schysst, visa hänsyn och offra tid med barnen för att hjälpa Birgitta och Sture som bara sitter och gnäller och är bittra. Fy fan. Ta lite eget ansvar över era liv och inse att det inte är småbarnsföräldrarna som är boven.
    Ja,absolut kan man ta ansvar över sin egen situation. Och det gäller ju oavsett om man har barn eller ej.
    Men man är inte bitter och gnällig för att man tröttnar på småbarnsföräldrar som utnyttjar sina chefers dåliga koll.
    Men jag har,som sagt,förståelse för båda sidor i den här saken.
    De flesta vill väl fira jul med sina familjer,oavsett om man har barn eller ej.
    Men det verkar,för många,som att det är viktigare att just småbarnsföräldrar får göra det än andra. Och det irriterar nog många.
    Speciellt om man inte får varken chefer,HR eller facket med sig,
  • Anonym (Farmorn)

Förstår ts till 100%.
    Själv utnyttjade jag möjligheten att ta föräldraledigt med dagar som min son överförde till mig.
    Vilken överraskning för chefen!

Så nu ser jag fram mot en låååång ledighet från helgen innan jul till andra veckan i januari.

Min son har vabbat så mycket i år och har jättemycket han ligger efter med på jobbet så han tackade mig för att jag flyttar hem till honom ett par veckor.

Barnen är halvstora och relativt självgående, det räcker med att jag finns på plats.

Ska bli oerhört skönt.

Ts, har du också möjlighet att ta FL för dina barnbarn så gör det. Det kan din chef inte neka dig om allt görs rätt!

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-11 15:27:23 följande:
    Wow, det visste jag inte.
    Det var bra information, ska prata med min son och hans fru om detta!

Skulle inte kommentera mera men detta var värt en avslutande, extra, kommentar.

Tack!
    Ingen orsak. Det är nytt sedan i somras men gäller även för äldre barn. Man kan läsa mer här, hos Försäkringskassan:

Fler dubbeldagar och nya regler för vem som kan få föräldrapenning - Försäkringskassan

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Farmorn) skrev 2025-11-11 19:31:59 följande:

Förstår ts till 100%.
    Själv utnyttjade jag möjligheten att ta föräldraledigt med dagar som min son överförde till mig.
    Vilken överraskning för chefen!

Så nu ser jag fram mot en låååång ledighet från helgen innan jul till andra veckan i januari.

Min son har vabbat så mycket i år och har jättemycket han ligger efter med på jobbet så han tackade mig för att jag flyttar hem till honom ett par veckor.

Barnen är halvstora och relativt självgående, det räcker med att jag finns på plats.

Ska bli oerhört skönt.

Ts, har du också möjlighet att ta FL för dina barnbarn så gör det. Det kan din chef inte neka dig om allt görs rätt!

Skönt att ni kan passa på att göra så!
    Dock löser det inte TS situation för denna jul, då man behöver iaktta samma regler som gäller för övriga. Dvs att söka minst 2 mån innan (kollektivavtal kan säga 3 mån). Och sen allt som annars också gäller, att man behöver han en SGI, avstår arbete osv.
    Jag kände till reglerna och vi har informerat om dem men nu nyligen är första gången som vi har sett ansökningarna droppa in. 
  • Agda90
    molly50 skrev 2025-11-11 19:26:16 följande:
    Ja,absolut kan man ta ansvar över sin egen situation. Och det gäller ju oavsett om man har barn eller ej.
    Men man är inte bitter och gnällig för att man tröttnar på småbarnsföräldrar som utnyttjar sina chefers dåliga koll.
    Men jag har,som sagt,förståelse för båda sidor i den här saken.
    De flesta vill väl fira jul med sina familjer,oavsett om man har barn eller ej.
    Men det verkar,för många,som att det är viktigare att just småbarnsföräldrar får göra det än andra. Och det irriterar nog många.
    Speciellt om man inte får varken chefer,HR eller facket med sig,
    Om chef, hr och facket inte agerar då finns det annst man kan göra. Men det krävs att man engagerar sig och glr jobbet. 
    I korta drag om f-ledigheten är beviljad på felakriga grunder och nan inte får gehör his chef, hr eller lokala facket:
    1. Tar kontakt med fscket centralt
    2. Arbetsmiljöberker
    3. DO för det kan räknas som diskriminering.

Har ni gjort det? Dragit frågan till sin spets?

Det finns saker att göra även om f-ledogheten tas ut på rätta grunder.
  • Anonym (C)
    Agda90 skrev 2025-11-12 09:30:18 följande:
    Om chef, hr och facket inte agerar då finns det annst man kan göra. Men det krävs att man engagerar sig och glr jobbet. 
    I korta drag om f-ledigheten är beviljad på felakriga grunder och nan inte får gehör his chef, hr eller lokala facket:
    1. Tar kontakt med fscket centralt
    2. Arbetsmiljöberker
    3. DO för det kan räknas som diskriminering.

Har ni gjort det? Dragit frågan till sin spets?

Det finns saker att göra även om f-ledogheten tas ut på rätta grunder.
    Det är inget formelt fel av ag att bevilja fl även en fjärde och femte gång.  Sen kan jag tycka det är dåligt av chefen att göra så  om det innebär att det blir en liten grupp som ständigt får ta julpassen.
  • Anonym (Stella)
    Anonym (w) skrev 2025-11-04 09:58:42 följande:
    Men även om man inte har barn kan man ju ha familj som man vill träffa? Barnbarn? Föräldrar som man inte vill ska sitta ensamma på jul? Samhället har blivit så förbannat egoistiskt och då särskilt småbarnsföräldrar. Har du ett jobb där du kan vara schemalagd på röda dagar osv har du ju själv valt det. Du kanske istället får många andra dagar, ex vardagar eller långhelger där du får vara med ditt barn.
    Hur väl tror du samhället skulle fungera om det endast var barnlösa som arbetade skiftjobb? 
Svar på tråden Julledigt? Nä.